Terug
Gepubliceerd op 18/03/2019

2019_CBS_01951 - Omgevingsvergunning - OMV_2018155668. Beatrijslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 15/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01951 - Omgevingsvergunning - OMV_2018155668. Beatrijslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_01951 - Omgevingsvergunning - OMV_2018155668. Beatrijslaan zn. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018155668

Gegevens van de aanvrager:

BVBA EAGLEFISH met als adres Schuurveld 9 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Beatrijslaan ZN te 2050 Antwerpen (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 13sectie N nrs. 204E23, 204Z16, 302B en 372N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

installeren van een wakeboardkabel en het aanleggen van een tijdelijke parking

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/03/2017: vergunning (20162992) voor oprichten van een wakeboardkabel en bijbehorende onthaalaccommodatie;

-          07/09/2018: vergunning (20181874) voor regularisatie van de wakeboardkabel en bijhorende onthaalaccommodatie.

Laatst vergunde toestand

-          wakeboardkabel en bijhorende onthaalaccommodatie ter hoogte van het Insteekdok van het Galgenweel;

-       18/10/2018: vergunning (20181782) voor het oprichten van een horecagebouw en beachclub


-          een overdekte onthaal-accommodatie met een volume van 193m² , een terras van 154m² waarvan 140m² publiek toegankelijk en het wakeboardcentrum ter hoogte van het Insteekdok - Galgenweel;

-          13 parkeerplaatsen voor bezoekers aan rechterpier.

Bestaande toestand

-          conform de laatst vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          installeren van een bijkomende wakeboardkabel voor beginners op de kop van het Insteekdok van het Galgenweel;

-          de twee nieuwe masten zijn met een maximale hoogte van 5 m ten opzichte van het waterpeil lager dan de bestaande masten;

-          vanaf de bestaande onthaalaccommodatie wordt een nieuw drijvend looppad met startponton naar de nieuwe kabel voorzien;

-          aanleggen van een nieuwe tijdelijke parking met 60 parkeerplaatsen, waarvan 6 aangepaste;

-          de parking sluit aan op de vergunde parking voor de Regatta Beachclub;

-          de parking wordt aangevraagd voor een looptijd van 5 jaar.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 januari 2019

8 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE)

18 januari 2019

31 januari 2019

Gunstig

Natuurpunt Antwerpen Noord (Haven)

18 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos

22 januari 2019

21 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

18 januari 2019

28 januari 2019

ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen

18 januari 2019

22 januari 2019

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

18 januari 2019

12 februari 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

18 januari 2019

29 januari 2019

stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers

18 januari 2019

21 januari 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen

18 januari 2019

30 januari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: afbakeningslijn van het grootstedelijk gebied antwerpen.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor stedelijke ontwikkeling. Dit gebied is bestemd voor industriële, ambachtelijke en agrarische activiteiten, kantoren, kleinhandel, dienstverlening, recreatie, wonen, verkeer en vervoer, openbaar nut en gemeenschapsvoorzieningen, en dit voor zover deze functies verenigbaar zijn met hun onmiddellijke multifunctionele stedelijke omgeving. De stedenbouwkundige aanleg van het gebied, de bijhorende voorschriften betreffende terreinbezetting, vloeroppervlakte, hoogte, aard en inplanting van de gebouwen met bijhorende voorzieningen, en de verkeersorganisatie in relatie met de omringende gebieden, worden vastgesteld in een bijzonder plan van aanleg vooraleer het gebied kan ontwikkeld worden. Ook het wijzigen van de functie van bestaande gebouwen kan pas na goedkeuring van een bijzonder plan van aanleg.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Galgenweel-Borgerweert, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 2 mei 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor park pa (bestemmingszone galgenweelpark), zone voor park pb (bestemmingszone park insteekdok), zone voor water wa (bestemmingszone insteekdok) en zone voor gemengde bestemming gc (bestemmingszone rand insteekdok).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er is geen aanleiding om het college te adviseren beargumenteerd af te wijken van de geldende voorschriften

 

Functionele inpasbaarheid:

De aanvraag omvat 2 delen : enerzijds een uitbreiding van het wakeboard gedeelte met een extra bijkomende (kleinere) tweemast wakeboardkabel en anderzijds een uitbreiding van de parking.

Voor de uitbreiding van het wakeboard gedeelte kan door de dienst OS/BI gunstig advies gegeven worden. Deze tweemast is bedoeld voor beginnende studenten waarvoor de bestaande kabel nog niet geschikt is

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte, zoals aangegeven in de bijgevoegde beschrijvende nota.

Het aantal bezoekers en gebruikers van de wakeboardkabel en bijhorende onthaal-accommodatie, zoals voorgesteld in de vorige bouwaanvragen blijft behouden. Het vergroten van de accommodatie zorgt enkel voor extra comfort en veiligheid.

In het hoogseizoen zullen er een 20-tal bezoekers en 3 personeelsleden tegelijk aanwezig zijn. Voor de bezoekers wordt een overlap gerekend met factor 1.5. Er zijn dan 33 mensen tegelijk aanwezig.

Er wordt verwacht dat hiervan 40% met de auto komt.

De parkeerbehoefte is 13 (40% van 33 = 13.2)

In de vorige aanvraag werd de parkeerbehoefte van 13 plaatsen reeds ingevuld en deze parking blijft behouden. De parkeerbehoefte van de uitbreiding is dus 0.

 

De aanvraag voorziet in een herinrichting van de reeds vergunde parkeerplaatsen (20181782). Er wordt door de aanvrager aangegeven dat er 70 van de oorspronkelijk 120 vergunde plaatsen niet meer gebruikt mogen worden, aangezien een gedeelte van de parking in een zone van het BPA ligt waar parkeren verboden is. De aanvraag voorziet in een centrale bundeling van alle beschikbare parkeerplaatsen. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit beschouwd als een positieve ontwikkeling voor de onmiddellijke omgeving.

Naar advies van de dienst ontwerp en uitvoering dient er contact genomen te worden met de dienst Beheer en Onderhoud i.v.m. de bestrating van het openbaar domein. Dit zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.

Ontsluiting/bereikbaarheid:

De parking wordt ontsloten via Katwilgweg en de onderdoorgang onder de snelweg.

Bijkomend verkeer is hier niet gewenst.

 

Fietsvoorzieningen:

Aangezien er veel bezoekers met de fiets verwacht worden, moeten de fietsenstallingen goed ingericht zijn. De fietsenstallingen werden reeds vergund in de vorige vergunning 20181782.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid:

De aanvraag betreft een uitbreiding van het wakeboard gedeelte met een bijkomende (kleinere) tweemast wakeboardkabel. Deze werken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

Aangezien de spanners van de wakeboardkabel zullen worden uitgevoerd aan de zijde van het park Galgeweel, eigendom van de Stad Antwerpen werd de groendienst om advies gevraagd. Deze geeft een voorwaardelijk gunstig advies. De gestelde voorwaarden zullen worden gekoppeld aan de vergunning.

 

De dienst milieuvergunningen meldt het volgende:

“Op 27 oktober 2017 nam het college akte van de milieumelding  MV2017/512 voor de exploitatie van een wakeboardkabel aan het insteekdok van het Galgenweel. Huidige omgevingsaanvraag(enkel SH) betreft de uitbreiding van het wakeboard gedeelte met extra kabels én de uitbreiding van de parking. Milieutechnisch blijft – zoals in de melding van 2017 – rubriek 32.8.2 van toepassing en wijzigt er op dit vlak niets. De uitbereiding met extra kabels zal ongetwijfeld gepaard gaan met verhoogde geluidsemissies waardoor extra aandacht noodzakelijk is voor de geldende milieukwaliteitsnormen voor geluid in open lucht.” Deze opmerking zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;

2.      Het bijgevoegde advies van het agentschap voor natuur en bos moet worden gevolgd;

3.      Op vraag van de groendienst moeten volgende zaken in acht genomen worden bij de werken:

-          In het ontwerp mag er niets voorzien worden waardoor de wortels of kroon van de omliggende bomen onaanvaardbaar moeten  beschadigd worden, noch nu, noch in de  toekomst. Praktisch gezien wil dit zeggen dat het ontwerp niet mag leiden tot noodzaak om:

  • het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden boom;
  • graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale  wortelpakket moet verwijderd worden;
  • de boom drastisch te snoeien. ( d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).

-          Als er werken (zowel  bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moet de te behouden boom beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.

De wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:

  • Er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie  + 2m.

In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven,  niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)

  • Er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt.

Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.

-          Naast de wortelzone moeten ook de stam en de  kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.

-          Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de  aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken,  een voldoende hoge kraan voorzien.  Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of … .

4.      Er dient contact opgenomen te worden met de dienst Beheer en Onderhoud in verband met de bestrating van het openbaar domein;

5.      Er dient voldoende aandacht besteed worden aan het reduceren van de te verwachten verhoogde geluidsemissies, noodzakelijk om de geldende milieukwaliteitsnormen voor geluid in open lucht niet te overschrijden.

Geldigheidsduur

De centraal heringerichte parkeerplaatsen mogen niet langer in stand blijven dan de vergunde stedenbouwkundige handelingen door het college via de vorige aanvraag (20181782 – OMV_2018076477). Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning 20181782 moet de begunstigde het parkeerterrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

18 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 maart 2019

Verslag GOA

1 maart 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen moeten strikt worden nageleefd;

2.      Het bijgevoegde advies van het agentschap voor natuur en bos moet worden gevolgd;

3.      Op vraag van de groendienst moeten volgende zaken in acht genomen worden bij de werken:

-          In het ontwerp mag er niets voorzien worden waardoor de wortels of kroon van de omliggende bomen onaanvaardbaar moeten  beschadigd worden, noch nu, noch in de  toekomst. Praktisch gezien wil dit zeggen dat het ontwerp niet mag leiden tot noodzaak om:

  • het bestaande maaiveld af te graven of op te hogen in de wortelzone van de te behouden boom;
  • graafwerken uit te voeren waarbij wortels dikker dan 5 cm moeten doorgestoken worden en/of waarbij 20 % van het totale  wortelpakket moet verwijderd worden;
  • de boom drastisch te snoeien. ( d.w.z. hoger opkronen dan het huidig eindbeeld of toppen of kandelaren of verwijderen van takken dikker dan 8cm).

-          Als er werken (zowel  bouwwerken, als werken aan de infrastructuur errond) worden uitgevoerd, moet de te behouden boom beschermd worden. Zowel wortels als kroon moeten beschermd worden.

De wortelzone van de boom moet beschermd worden om verdichting van de bodem en/of oppervlakkige beschadiging van de wortels te voorkomen. Op vlak van bescherming voor de wortelzone zijn er twee mogelijkheden:

  • Er is voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er werfhekkens geplaatst die aan elkaar vast gemaakt zijn, zodat ze niet, of in ieder geval moeilijk, te verplaatsen zijn. De grootte van de wortelzone wordt idealiter bepaald door onderzoek; als onderzoek om een of ander reden niet kan, moet men er vanuit gaan dat de wortelzone even groot is als de diameter van de kroonprojectie  + 2m.

In die volledig afgebakende zone mag niets gebeuren. (niet graven,  niet stockeren, geen afvalwater of spoelwater lozen, ….)

  • Er is niet voldoende ruimte om de wortelzone volledig af te sluiten: dan moeten er beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden, zodat de ruimte onder de boom toch geheel of gedeeltelijk kan gebruikt worden zonder dat er schade berokkend wordt.

Om uitdroging van de wortelzone te voorkomen tijdens een droogzuiging van de werf, moet water worden gegeven aan de boom, tenzij bodemonderzoek zou uitwijzen dat dit niet nodig is.

-          Naast de wortelzone moeten ook de stam en de  kroon beschermd worden. Als de wortelzone volledig kan afgeschermd worden, zijn de stam en het onderste deel van de kroon uiteraard ook ineens afgeschermd. Kan de wortelzone niet volledig afgeschermd worden, dan moeten voor het beschermen van de stam en onderste deel van de kroon ook beschermingsmaatregelen op maat opgesteld worden.

-          Om schade aan het bovenste deel van de kroon te voorkomen moet de  aannemer, als hij een kraan gaat gebruiken,  een voldoende hoge kraan voorzien.  Als de kraan rond draait met een last eraan, mag niets de top van de boom raken. De aannemer mag ook geen snoeiwerken uitvoeren om ruimte te krijgen voor een kraan of voor om het even welke machine of stelling of … .

4.     Er dient contact opgenomen te worden met de dienst Beheer en Onderhoud in verband met de bestrating van het openbaar domein;

5.      Er dient voldoende aandacht besteed worden aan het reduceren van de te verwachten verhoogde geluidsemissies, noodzakelijk om de geldende milieukwaliteitsnormen voor geluid in open lucht niet te overschrijden.

 

Geldigheidsduur

De centraal heringerichte parkeerplaatsen mogen niet langer in stand blijven dan de vergunde stedenbouwkundige handelingen door het college via de vorige aanvraag (20181782 – OMV_2018076477). Na het verstrijken van de geldigheidsduur van de vergunning 20181782 moet de begunstigde het parkeerterrein herstellen in de staat waarin het zich bevond vóór de tenuitvoerlegging van de vergunning van bepaalde duur.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.