Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen;
- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de zaak van de wegen.
Projectnummer: |
OMV_2018130426 |
Gegevens van de aanvrager: |
zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: |
Aquafin nv, Dijkstraat 8 te 2630 Aartselaar |
Ligging van het project: |
Mexicostraat / Siberiastraat zn te 2030 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
Antwerpen afdeling 7 sectie G nrs. 1338/5 W, 1338/20 A, 1338/27 A en 1338/5 V |
Inrichtingsnummer: |
20181203-0042 (RI3A239 Royerssluis) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen en exploiteren van een nieuw vijzelgemaal Royerssluis, de aanleg van afvoerkokers, een tijdelijke pompput naar het Amerikadok en een nieuw DWA pompstation met persleiding aan de Mexicostraat |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/04/2011: vergunning (2011590) voor nieuwbouw bovenbouw van pompstation met aanhorigheden;
- 28/07/2015: vergunning (2015291) voor nieuwbouw vijzelgemaal en aanleg bijhorende afvoerkokers.
Laatst vergunde en bestaande toestand
- nieuwbouw vijzelgemaal en aanleg bijhorende afvoerkokers.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van een nieuw vijzelgemaal Royerssluis aan de Siberiastraat;
- bouwen van een tijdelijke pompput;
- aanleg van de koker tussen tijdelijke pompput en vijzelgemaal;
- aanleg van de koker tussen vijzelgemaal en bouwput AMT;
- bouwen van het pompstation Mexicostraat + persleiding (open sleuf + gestuurde boring);
- rioleringswerken.
- de werken situeren zich aan de Siberiastraat, Oosterweelsteenweg en Mexicostraat.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
3.6.3.3 |
afvalwaterzuiveringsinstallaties, met inbegrip van het lozen van het effluentwater en het ontwateren van de bijhorende slibproductie voor de behandeling van bedrijfsafvalwater met een effluent van meer dan 50 m³/uur; |
88,75 m³/uur |
12.2.1 |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
1x 315 kVA |
12.2.2 |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van meer dan 1.000 kVA; |
1x 1.600 kVA, 1x 2.000 kVA |
17.3.4.2.b |
opslagplaatsen voor bijtende vloeistoffen en vaste stoffen (gevarenpictogram GHS05) met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 100 ton, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een gebied ander dan industriegebied; |
72,25 ton |
17.3.6.2.b |
opslagplaatsen voor schadelijke vloeistoffen en vaste stoffen op basis van etikettering gekenmerkt door het gevarenpictogram GHS07 met een gezamenlijke opslagcapaciteit van meer dan 2 ton tot en met 100 ton, wanneer de inrichting gedeeltelijk of volledig gelegen is in gebied ander dan een industriegebied; |
72,25 ton |
53.2.2.b.2 |
bronbemaling, met inbegrip van terugpompingen van onbehandeld en niet-verontreinigd grondwater in dezelfde watervoerende laag, die technisch noodzakelijk is voor ofwel de verwezenlijking van bouwkundige werken, ofwel de aanleg van openbare nutsvoorzieningen gelegen in een ander gebied dan de gebieden vermeld in punt 1 met een netto opgepompt debiet van meer dan 30.000 m³ per jaar en de verlaging van het grondwaterpeil bedraagt meer dan vier meter onder het maaiveld. |
579.368 m³/jaar |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
lokale politie/ verkeerspolitie (LP/VK/SE) |
25 januari 2019 |
12 februari 2019 |
Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/groen en begraafplaatsen |
25 januari 2019 |
25 januari 2019 |
stadsontwikkeling/mobiliteit |
5 februari 2019 |
21 februari 2019 |
stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/archeologie |
25 januari 2019 |
25 januari 2019 |
stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg |
25 januari 2019 |
4 maart 2019 |
Wegenwerken
Artikel 31 van het Omgevingsvergunningendecreet stelt dat indien de vergunningsaanvraag wegeniswerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, en de bevoegde overheid oordeelt dat de vergunning kan worden verleend, dan neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen, alvorens de bevoegde overheid een beslissing neemt over de vergunningsaanvraag.
De gemeenteraad zal op 29 april 2019 een beslissing nemen over de zaak van de wegen.
Omschrijving beslissing
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Droogdokkeneiland, goedgekeurd op 28 november 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor gemengde functies-art. 1-groen & centrumfuncties en zone voor gemengde functies-art. 1-groen & centrumfuncties.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er werd strijdig met de bouwcode geen groendak voorzien. De aanvrager motiveert in de beschrijvende nota dat dit niet mogelijk was omdat het dak van zowel de kleppenkamer als dat van de vijzels i.k.v. onderhoud eenvoudig verwijderbaar moet zijn. Voor wat betreft deze daken kan deze argumentatie gevolgd worden en kan er op basis van art. 3 een afwijking worden toegestaan.
Het dak van de bedieningskamer zal worden uitgevoerd als een vijfde gevel in prefab betontegels omwille van de zichtbaarheid vanuit het havenhuis. Qua materialisatie en beeldvorming sluit dit aan met het in situ gestorte zichtbeton (met schroefmotief) van de wanden. Op deze manier wordt er een monoliet geheel bekomen.Deze argumentatie kan niet gevolgd worden. Behalve het duurzame aspect is een groendak eveneens aangenaam om op te kijken. Bij een eventuele vergunning dient in voorwaarde te worden opgelegd het dak van de bedieningskamer aan te leggen als groendak.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is in overeenstemming met de geldende bestemmingsvoorschriften.
Mobiliteitsimpact
De dienst mobiliteit, die in deze aanvraag om advies werd gevraagd gaf een ongunstig advies.
Er is bij het ontwerp van de wegenis onvoldoende rekening gehouden met de actuele verkeerssituatie ter hoogte van de Royerssluis waardoor er geen vlotte verkeersafwikkeling kan gegarandeerd worden. De volgende aanpassingen aan het plan zijn daarom vereist:
Weginrichting nabij de Siberiabrug:
- Ter hoogte van de Lefebvrebrug rijdt het gemotoriseerd verkeer in beide richtingen ten oosten van de ruimte voor de geopende sluisdeur. De rijweg aan de andere zijde van deze ruimte is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Hier is momenteel een dubbelrichtingsfietspad aanwezig. De markeringen op het kruispunt moeten aangepast worden in functie van de rijrichtingen voor het gemotoriseerd verkeer. Wij vragen ons hierbij ook af de rijbaanbreedte van 3m50 tussen het verkeerseiland en de berm met fietspad volstaat voor afslaand verkeer van de Lefebvrebrug naar de Siberiabrug. Indien noodzakelijk moet de beschikbare rijbaanbreedte hier verbreed worden.
- Rekening houdende met de beschikbare rijbaanbreedte is de asverschuiving voor verkeer komende van de Siberiabrug naar de Oosterweelsteenweg te scherp. De asverschuiving kan beperkt worden door de rijbaan iets meer naar het noorden op te schuiven en rechter te trekken. Een andere optie is om een rijstrookverbreding toe te passen ter hoogte van de asverschuiving. Hiervoor moeten de markeringen en mogelijk een verkeerseiland aangepast worden.
- Aangezien alle fietspaden in deze omgeving dubbelrichtingsfietspaden zijn ontbreekt een verkeerslicht op het plan voor fietsverkeer komende van de Siberiabrug naar de Lefebvrebrug. We gaan ervan uit dat men in de omgekeerde richting het bestaande verkeerslicht blijft gebruiken. Zoniet moet dit ook op het plan aangepast worden.
Weginrichting nabij de Royersbrug:
- We gaan ervan uit dat na de werken de meeste verkeersstromen op het kruispunt Oosterweelsteenweg x Siberiastraat onderling met verkeerslichten worden geregeld. Enkel de verkeersstroom van de Royersbrug richting Kattendijkbrug kan na de werken zonder verkeerslichten geregeld worden. Een van de bestaande verkeerslichten kan als gevolg van de werken niet behouden blijven. Er is op het plan voor dit kruispunt echter nergens een nieuwe locatie voor verkeerslichten aangeduid. Het plan moet in die zin verduidelijkt worden. Er moet een verkeerslicht voorzien worden ten westen van het nieuwe fietspad en/of op de gearceerde zone tussen beide rijstroken komende van de Royersbrug.
SW/O&U sluit zich aan bij het advies van de dienst SW/mobiliteit. De aanpassingen aan de kruispunten bieden onvoldoende garanties op een veilige verkeersafwikkeling.
De gevraagde aanpassingen zullen als voorwaarden worden meegegeven.
Parkeerbehoefte:
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag het plaatsen van een vijzelgemaal omvat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet in een compact volume waarbij de kleppenkamer en de bedieningskamer in het vijzelvolume worden geïntegreerd. Bovenop wordt een monumentale trap gelegd.
Het alzijdig volume wordt optimaal benut, waarbij de functie veruitwendigd wordt door de vormgeving van het volume en d.m.v. 5 vinnen. Deze vinnen zorgen voor reliëf en schaduwexpressie van het volume.
De toekomstige ontwikkelen op deze site zijn nog onbestemd, wat het moeilijk maakt om uitspraken te doen over de context of positionering van het volume.
Visueel-vormelijke elementen
Er wordt gekozen voor materialen die het industriële karakter van de constructie op een eerlijke manier prononceren: Als materiaal wordt gekozen voor ter plaatse gestort zichtbeton met textuur en staal. De betonnen gevelbekleding van het volume onderaan zal worden uitgevoerd met schroefmotief. De loopzones worden voorzien in looproosters gevuld met EPDM granulaten zodat deze beloopbaar en afgesloten zijn. In de bedieningskamer zijn enkele glaspartijen voorzien.
Het project werd voorafgaand voorgelegd aan de welstandscommissie op 16 juni en werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
De welstandscommissie apprecieert de pure technische veruitwendiging in de volumetrie, maar vraagt om bij de materialisatie te kiezen voor een duidelijke materiaalgebonden kleurstelling en geen te modieuze keuzes te laten doorwegen. Aan deze voorwaarden werd tegemoet gekomen waardoor de aanvraag naar welstand gunstig kan beoordeeld worden.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (ca. 8.875 m²) en ingreep in de bodem groter dan 1.000 m² (niet vermeld). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
De archeologienota werd ingediend door abo op 27/07/2017 en door het agentschap Onroerend Erfgoed bekrachtigd op 09/08/2018. Het bijhorende programma van maatregelen geeft het terrein vrij (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/archeologienotas/4277).
De stedelijke dienst onroerend erfgoed / archeologie geeft een voorwaardelijk gunstig advies
Bij een eventuele vergunning dienen de volgende voorwaarden te worden opgenomen
- De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
- De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De vergunningsaanvraag handelt over de bouw en exploitatie van een nieuw vijzelgemaal Royerssluis aan de Siberiastraat, de aanleg van afvoerkokers, een tijdelijke pompput naar het Amerikadok en een nieuw DWA pompstation met persleiding aan de Mexicostraat.
Het gebied tussen het Lobroekdok en het Eilandje, de wijk Dam en de omgeving van het Astridplein tot aan het stadspark wateren af naar het pompstation Siberiastraat (van Aquafin). Dit station verpompt enkel afvalwater via de ruiencollector naar de zuivering van Antwerpen-Zuid. Overtollig water (overstort) wordt gravitair geloosd bij laagtij en opgevijzeld via het vijzelgemaal Royerssluis bij hoogtij. Het oude pompstation van de stad uit 1958 staat in voor het verpompen van dit overstortwater, maar is niet meer bedrijfszeker. Daarnaast komt de huidige werking in gedrang door de verlenging en verbreding van de Royerssluis. Een nieuw vijzelgemaal is nodig die de functie van het oude pompstation kan overnemen.
Voor een nieuw vijzelgemaal en bijhorende kokers werd op 28 juli 2015 al een stedenbouwkundige vergunning verleend. Op deze vergunning kwamen van verschillende stakeholders opmerkingen en de bouwput van de nieuwe Royerssluis interfereert met het vergunde ontwerp. Na overleg met onder andere het havenbedrijf, de stad Antwerpen en AG Vespa wordt een nieuwe locatie voor het pompstation voorzien aan de Mexicostraat, met een persleiding onder het Kattendijkdok.
Een nieuw ondergronds pompstation Mexicostraat wordt gebouwd in de berm tussen zuidzijde van Straatsburgbrug en de Mexicostraat ter vervanging van het pompstation Siberiastraat. Op de site wordt een installatie voorzien voor het doseren van ijzerzouten aan het afvalwater. IJzerzoutchloride is een bijtende en schadelijke vloeistof die wordt toegevoegd om de vorming van waterstofsulfide (H2S) in het rioleringsstelsel te beperken. Een dubbelwandige bovengrondse tank voor de opslag van ijzerzoutchloride (25 m³ - 72,25 ton) wordt voorzien met lekdetectie; de houder wordt geplaatst in een betonnen kuip. Een transformator van 315 kVA staat in voor de stroomvoorziening van het nieuwe pompstation.
Totdat het nieuwe vijzelgemaal de afvoer van stormwater op zich kan nemen, wordt een tijdelijke pompput gebouwd in de Siberiastraat, tussen de Siberiabrug en het kruispunt met de Lefebvrebrug (op de bestaande ruien). Hierin zullen vier tijdelijke pompen geplaatst worden die het water afvoeren naar het Amerikadok. Voor de voeding van de pompen worden, eveneens tijdelijk, hoogspannings- en sturingsinstallaties voorzien in containers naast de bouwput (1.600 kVA). De geschatte gebruiksduur bedraagt drie jaar.
Ten noorden van de oude droogdokken wordt het nieuwe vijzelgemaal voor stormwater gebouwd, uitgerust met vier vijzels van 2.000 liter per seconde. Net als bij het bestaande vijzelgemaal, zal ook hier het water bij laagtij gravitair kunnen afwateren naar de Schelde. Het gemaal wordt voorzien van een hoogspanningscabine voor de stroomvoorziening van de pompen (2.000 kVA).
Tussen deze drie elementen worden ondergronds dubbele kokers voorzien voor het transport van het water. Daarnaast worden nog wegenis- en rioleringswerken uitgevoerd in het projectgebied.
Bemalingen
Om de constructie werken te kunnen uitvoeren, zal er op verschillende locaties en momenten een verlaging van de grondwatertafel moeten gebeuren.
Voor de aanleg van het pompstation in de Mexicostraat wordt een waterdichte bouwput gemaakt. De put wordt uitgegraven ‘in de natte’, waterdicht gemaakt met onderwater beton, waarna de put wordt leeggepompt. Het water wordt geloosd in de riolering.
Voor het aanleggen van de verbindingsput (tijdelijke pompput) wordt de verlaging van de grondwaterspiegel bereikt door een spanningswaterbemaling (geen waterdichte bouwput). Het opgepompte dagdebiet van 507 m³ wordt geloosd in het Amerikadok en het Lefebvredok. In totaal zal voor de bouw 73.008 m³ grondwater opgepompt worden. De bemalingsdiepte bedraagt -3,1 mTAW.
De bouwput ter hoogte van het nieuwe vijzelgemaal wordt niet waterdicht uitgevoerd. Een bemaling met een dagdebiet van 1.623 m³/dag moet er voor zorgen dat de bouwput droog blijft. De werken zullen een jaar in beslag nemen zodat in totaal 576.165 m³ grondwater opgepompt en geloosd wordt. De bemalingsdiepte bedraagt -3,1 mTAW. Het water wordt geloosd in het Suezdok.
De aanleg van de ondergrondse kokers zullen uitgevoerd worden in een waterdichte bouwput. Om openbarsten van de ondoorlatende laag te voorkomen, zal een spanningsbemaling nodig zijn tussen 931 m³/dag en 1.015 m³/dag. De bemalingsdiepte bedraagt -1,4 mTAW. Het water wordt geloosd in het Suezdok (totaal 261.829 m³).
De persleiding wordt in open sleuf aangelegd met kringsbeschoeiing in combinatie met bemaling tot op 2,1 mTAW. Het debiet bedraagt 181 m³/dag en wordt geloosd in de droogdokken (totaal 3.620 m³). Ter hoogte van de aansluiting in de Mosselstraat zal een massief uitgevoerd worden om de leiding te fixeren. Om dit uit te voeren zal er lokaal bemaald moeten worden met een debiet van 200 m³/dag en een diepte van -2,8 mTAW. In totaal zal 8.200 m³ opgepompt en geloosd worden in de riolering.
Ter hoogte van het nieuwe pompstation Mexicostraat zal er een nieuwe riolering aangelegd worden waarvoor een bemaling van 355 m³/dag nodig is (totaal 9.585 m³); de bemalingsdiepte is hier 2,1 mTAW. Ook hier moet de persleiding gefixeerd worden door een massief waarbij tot 241 m³/dag opgepompt zal worden vanop een diepte van -2,0 mTAW. Hiervoor zal 9.881 m³ geloosd worden in de riolering.
Uit de bijgevoegde hydrogeologische studie blijkt dat over de verschillende bouwfasen de dagdebieten steeds kleiner blijven dan 2.500 m³/dag (2.130 m³/dag). Het eerste jaar zal 362.731 m³ opgepompt worden, het tweede 579.368 m³. Per uur zal maximaal 88 m³ geloosd worden.
Lozing van grondwater
In totaal zijn een achttal lozingspunten voorzien in de droogdokken, de riolering, het Suezdok en het Amerikadok.
Voor alle lozingspunten worden bijzondere lozingsvoorwaarden gevraagd:
Parameter |
Gevraagd |
IC |
chroom (totaal) |
500 µg/l |
50 µg/l |
lood (totaal) |
500 µg/l |
50 µg/l |
vinylchloride |
1.000 µg/l |
100 µg/l |
benzeen |
100 µg/l |
10 µg/l |
arseen |
50 µg/l |
5 µg/l |
De exploitant vraagt op basis van de beschikbare bodemonderzoeken voor alle potentieel voorkomende gevaarlijke stoffen 10x het indelingscriterium aan. Bepaalde elementen zijn ook ‘van nature’ aanwezig in de bodem. Deze normen zijn met andere woorden niet gebaseerd op analyseresultaten en worden eerder veiligheidshalve gevraagd om bij voorkomen van een verhoging van gevaarlijke stoffen in het opgepompte grondwater geen vertraging op te lopen. In worst case zal een mobiele afvalwaterzuiveringsinstallatie geïnstalleerd moeten worden om te voldoen aan de lozingsnormen.
De exploitant zal de kwaliteit van te lozen bodemwater moeten opvolgen om het naleven van de lozingsvoorwaarden te controleren en de noodzaak tot het inzetten van een waterzuiveringsinstallatie te kunnen inschatten.
De juiste locatie van de lozingspunten in oppervlaktewater (droogdokken, het Suezdok, het Lefebvredok en het Amerikadok) zijn nog niet gekend en worden exact bepaald tijdens de concretere planning en uitvoering van het project. De bepaling van de exacte lozingslocaties, de uitvoering en afwerking van het lozingspunt moeten in overleg gebeuren met de beheerders van de waterwegen en de stadshaven om interferenties met ligplaatsen en scheepsverkeer te vermijden.
Advies van het college
IIOA
De risico’s voor mens en milieu als gevolg van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten verbonden aan de bouw en exploitatie van het project zijn aanvaardbaar. Er wordt hiervoor voorwaardelijk gunstig advies gegeven de vergunning te verlenen.
SH
Voorwaardelijk gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning, hoofdzakelijk omwille van het feit dat er bij het ontwerp van de wegenis onvoldoende rekening gehouden met de actuele verkeerssituatie ter hoogte van de Royerssluis waardoor er geen vlotte verkeersafwikkeling kan gegarandeerd worden. Er worden planaanpassingen als voorwaarden voorgesteld.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het dak van de bedieningskamer dient aangelegd te worden als groendak;
2. De weginrichting ter hoogte van de Siberiabrug dient als volgt aangepast te worden:
a. De markeringen op het kruispunt ter hoogte van de Lefebvrebrug moeten aangepast worden in functie van de rijrichtingen voor het gemotoriseerd verkeer;
b. Voldoende beschikbare baanbreedte te voorzien tussen het verkeerseiland en de berm met fietspad voor het afslaand verkeer;
c. De asverschuiving voor het verkeer komende van de Siberiabrug dient aangepast te worden door ofwel de rijbaan meer noorderlijk in te plannen en recht te trekken ofwel door een rijstrookverbreding toe te passen en de markeringen (mogelijk ook verkeerseiland) aan te passen;
d. Er dient een verkeerslicht geplaatst te worden voor het fietsverkeer komende van de Siberiabrug;
e. Het bestaande verkeerslicht voor fietsverkeer dient behouden te blijven;
3. De weginrichting na de Royersbrug dient als volgt aangepast te worden:
a. Er dient een verkeerslicht voorzien worden ten westen van het nieuwe fietspad en/of op de gearceerde zone tussen beide rijstroken komende van de Royersbrug.
4. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
5. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
Afwijkend van de algemene emissiegrenswaarden, zijn volgende lozingsvoorwaarden van toepassing:
|
||||||||||||
2. |
De exploitant werkt – eventueel in samenspraak met de VMM - een monitoringsplan uit om de naleving van deze lozingsvoorwaarden te controleren. Indien noodzakelijk om de lozingsnormen na te leven wordt een waterzuiveringsinstallatie ingezet. |
||||||||||||
3. |
De bepaling van de exacte lozingslocaties, de uitvoering en afwerking van het lozingspunt moeten in overleg gebeuren met de beheerders van de waterwegen en de stadshaven om interferenties met ligplaatsen en scheepsverkeer te vermijden. |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
21 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
27 januari 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
25 februari 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
29 april 2019 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
27 januari 2019 |
25 februari 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college beslist een voorwaardelijk gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het dak van de bedieningskamer dient aangelegd te worden als groendak;
2. De weginrichting ter hoogte van de Siberiabrug dient als volgt aangepast te worden:
a. De markeringen op het kruispunt ter hoogte van de Lefebvrebrug moeten aangepast worden in functie van de rijrichtingen voor het gemotoriseerd verkeer;
b. Voldoende beschikbare baanbreedte te voorzien tussen het verkeerseiland en de berm met fietspad voor het afslaand verkeer;
c. De asverschuiving voor het verkeer komende van de Siberiabrug dient aangepast te worden door ofwel de rijbaan meer noorderlijk in te plannen en recht te trekken ofwel door een rijstrookverbreding toe te passen en de markeringen (mogelijk ook verkeerseiland) aan te passen;
d. Er dient een verkeerslicht geplaatst te worden voor het fietsverkeer komende van de Siberiabrug;
e. Het bestaande verkeerslicht voor fietsverkeer dient behouden te blijven;
3. De weginrichting na de Royersbrug dient als volgt aangepast te worden:
a. Er dient een verkeerslicht voorzien worden ten westen van het nieuwe fietspad en/of op de gearceerde zone tussen beide rijstroken komende van de Royersbrug.
4. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;
5. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten en restanten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat het archeologische waarde heeft, te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.1.4).
Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden
1. |
Afwijkend van de algemene emissiegrenswaarden, zijn volgende lozingsvoorwaarden van toepassing:
|
||||||||||||
2. |
De exploitant werkt – eventueel in samenspraak met de VMM - een monitoringsplan uit om de naleving van deze lozingsvoorwaarden te controleren. Indien noodzakelijk om de lozingsnormen na te leven wordt een waterzuiveringsinstallatie ingezet. |
||||||||||||
3. |
De bepaling van de exacte lozingslocaties, de uitvoering en afwerking van het lozingspunt moeten in overleg gebeuren met de beheerders van de waterwegen en de stadshaven om interferenties met ligplaatsen en scheepsverkeer te vermijden. |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |