Terug2019_CBS_02825 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement - Goedkeuring

Gepubliceerd op 01/04/2019
college van burgemeester en schepenen
vr 29/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02825 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_02825 - Parkeerzonering in alle districten - Aanpassing verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Argumentatie

In het verkeersreglement 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel' werd het nieuwe tarief voor de nieuwe betalende zone in Berchem, Borgerhout en Deurne goedgekeurd. Dit nieuwe tarief F werd bekrachtigd in het aangepaste retributiereglement. Aangezien er een nieuw tarief is, moeten de straten in het reglement 'parkeerzonering in alle districten' worden toegevoegd.

Het betalend parkeren in de 20ste-eeuwse gordel gaat van start op 1 april 2019.

De Bresstraat in Antwerpen wordt van tarief B naar tarief C verplaatst aangezien alle straten rond de Bresstraat in tarief C liggen en het in de praktijk voor een verwarrende situatie zorgt dat de paar parkeerplaatsen in de Bresstraat volgens tarief B betaald moeten worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Aanleiding en context

Parkeerzonering in alle districten

Op 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'parkeerzonering in alle districten' goed. Dit reglement bepaalt welke straten of gebieden behoren tot welke tariefzone indien er betalend parkeren van toepassing zou zijn. In dit reglement kunnen dus straten vermeld zijn waar nog geen betalend parkeren van toepassing is.

Door de uitbreiding van het betalend parkeren in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken en Wilrijk moeten deze straten ook opgenomen worden in het reglement 'parkeerzonering in alle districten'. Tevens werden alle artikels gecontroleerd en indien nodig aangepast. Op straat verandert er niets, het reglement wordt enkel geactualiseerd om het zo begrijpelijk mogelijk te maken. 

Retributiereglement

Op 28 september 2018 (jaarnummer 8742) keurde het college het aanvullend verkeersreglement 'Districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk. 'Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en de 20ste-eeuwse gordel' goed. Dit reglement bepaalt in welke straten en op welke dagen en uren een beperkte parkeertijd van toepassing is en de parkeerschijf of automaat moet gebruikt worden. In dit besluit werd ook het tarief voor de nieuwe betalende zone in Berchem, Borgerhout en Deurne goedgekeurd. Dit nieuwe tarief voor de uitbreiding van het betalend parkeren in de 20ste-eeuwse gordel werd bekrachtigd in het retributiereglement. 

Op 25 februari 2019 (jaarnummer 132) keurde de gemeenteraad het retributiereglement 'Parkeren op de openbare weg' goed. Hierin worden de retributietarieven vastgelegd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Ekeren, advies van 25 februari 2019 (jaarnummer 55) Advies uitgebracht

De districtsraad geeft geen expliciet advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287), vermits er geen impact is op het grondgebied van Ekeren en neemt enkel kennis van het aanvullend reglement.

Districtsraad Antwerpen, advies van 18 februari 2019 (jaarnummer 41) Gunstig advies
Districtsraad Wilrijk, advies van 14 maart 2019 (jaarnummer 26) Ongunstig advies
Districtsraad Merksem, advies van 28 februari 2019 (jaarnummer 20) Gunstig advies
Districtsraad Hoboken, advies van 18 februari 2019 (jaarnummer 20) Gunstig advies
Districtsraad Berchem, advies van 19 februari 2019 (jaarnummer 23) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) mits: 

  • er een snelle aanpassing komt voor het stukje Schaffenstraat, Saffierstraat en Oogststraat dat mee kan ingevoegd worden in de naburige parkeerzone en er niet langer buiten valt;
  • er een herziening komt van het tarief op de Posthofbrug en Borsbeeksebrug.
Districtsraad Deurne, advies van 21 februari 2019 (jaarnummer 27) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) mits het uitdrukkelijk in acht nemen van de volgende voorwaarden:

De resultaten van de verschillende parkeeronderzoeken bevestigen dat de parkeerdruk in de 20e eeuwse gordel is toegenomen, waardoor het voor bewoners, kortparkeerders en werknemers uit de buurt moeilijk is geworden om dichtbij hun bestemming een parkeerplaats te vinden. Daarom voert de stad Antwerpen terecht betalend parkeren in voor niet-bewoners.

De districtsraad pleit echter voor de uitbreiding van het betalend parkeren over heel het district Deurne. Concreet willen wij de buurten Ertbrugge, Kruiningen – Bremweide en Zwarte Arend opnemen in de zone Conforta – Bosuil en de buurt Drakenhof – Langbaanvelden in de zone Boekenberg – Boterlaar – Silsburg.

Dat maakt het “parkeren” voor de niet-Deurnenaar (en de Deurnenaar) eenvoudig. In heel Deurne is “betalend parkeren” van toepassing. Een heel aantal inwoners vreest dat in de huidige omstandigheden de druk op het openbaar domein in Kruiningen – Bremweide, Ertbrugge, Zwarte Arend en Langbaanvelden sterk zal toenemen. Zeker als het recreatieve zwembad op de Ruggeveldlaan een feit wordt, vreest de inwoner van de buurt Zwarte Arend voor blijvende overlast.

De districtsraad blijft aandringen om de zone Nieuwe Donk, die alleen de Nieuwe Donk, de Burgemeester De Boeylaan, Europasquare en de Fredegandus van Rielstraat bevat onder te brengen in de zone Boekenberg – Boterlaar – Silsburg (voor het gebied ten oosten van de Ruggeveldlaan) of de zone Morckhoven.

Is er overleg geweest met de provincie, omdat heel wat parkeerterreinen eigendom zijn van de provincie? Gratis parkeren op de parkeerterreinen van het Provinciaal Domein Rivierenhof maakt het onmogelijk voor recreanten/sportbeoefenaars om in de toekomst in het park te parkeren.

Automobilisten kunnen betalen via App of SMS – parkeren. De districtsraad begrijpt de reden achter die ingreep, maar willen toch aandringen om op een beperkt aantal plaatsen (Wim Saerensplein, Gallifortlei, Frank Craeybeckxplein, Herentalsebaan, Eksterlaar, Cogelsplein, Turnhoutsebaan (winkelkerngebied) cash/kaart betalingen toe te laten.

Districtsraad Berendrecht-Zandvliet-Lillo, advies van 25 februari 2019 (jaarnummer 19) Gunstig advies
Districtsraad Borgerhout, advies van 25 februari 2019 (jaarnummer 26) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies onder voorwaarden over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287). Deze voorwaarden zijn: 

  • De districtsraad vraagt dat er werk wordt gemaakt van een realistisch parkeerbeleidsplan. Open ruimte is kostbaar. Privé-parkings (zowel bedrijvenparkings als rotatieparkings) moeten ‘s avonds en in het weekend maximaal worden ingezet voor bewonersparkeren.
  • De districtsraad vraagt dat er ernstig werk wordt gemaakt van bewonersparkeren: 75% van de parkeerplaatsen op straat moeten uitsluitend toegankelijk worden gemaakt voor buurtbewoners.
  • Het voorgestelde parkeertarief in de roze zone wordt aangepast, zodat een dagticket minstens duurder is dan een heen- en terugticket aan volle prijs voor het openbaar vervoer vanuit een park&ride aan de rand, om zo het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren en te werken aan een echte modal shift.
  • De gratis parkeertijd in de roze zone wordt ingekort tot op het niveau van de andere zones.
Districtsraad Antwerpen van 18 maart 2019 : 2019_VVA_00013 - Voorstel tot advies van raadslid Laura Delmas: Advies omtrent het reglement van betalende en blauwe zones in de wijken buiten de Singel Advies uitgebracht
De districtsraad adviseert over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten', ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287) volgende aanpassingen door te voeren binnen de parkeerzone Kiel:
  • Er een herziening komt van de (uitbreiding van) de oranje zone naar roze zone
  • De deelzone “Kiel-Hof van Tichelen” wordt omgezet van blauwe zone naar roze zone.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'parkeerzonering in alle districten' goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 6 juli 2018 (jaarnummer 6287).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

MPA

  • procedure opstarten om blauwe zone Kiel Zuid (onder de VIIde Olympiadelaan) mee op te nemen in de betalende zone Kiel;
  • procedure opstarten om de eerste twee uur gratis parkeren (tarief roze zone) ook toe te passen op de betalende zone Kiel, die momenteel als oranje zone is gereglementeerd.