Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019005643 |
Gegevens van de aanvrager: |
Philip Sterckx met als adres Kretenborglaan 6 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Kretenborglaan 6 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 34sectie E nr. 88S6 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 20/12/1976: vergunning (803#4424) voor het bouwen van een eengezinswoning met garage;
- 15/7/2005: vergunning (3186#76) voor het verbouwen van een eengezinswoning.
Laatst vergunde toestand
- het pand is een eengezinswoning van 2 bouwlagen onder schuin dak met aangehecht een garage;
- achteraan in het schuine dak zit een dakkapel;
- en vooraan 2 dakramen;
- de bouwdiepte van het woonhuis bedraagt op de gelijkvloerse verdieping 12 meter;
- de gelijkvloerse verdieping is 3 meter verder uitgebouwd dan de eerste verdieping en zolder;
- op 8 meter van de voorgevellijn en met een lengte van 6 meter zit de garage links ingeplant;
- de nokhoogte is 9,15 meter.
Bestaande toestand
- in de hal zijn de trap en het toilet van plaats gewisseld;
- achter de gelijkvloerse uitbouw is een veranda met een extra bouwdiepte van 3,55 meter gezet.
Inhoud van de aanvraag
- het betreft het verbouwen van een eengezinswoning;
- de niet-vergunde veranda op de gelijkvloerse verdieping wordt afgebroken en maakt plaats voor een nieuwe uitbouw die de totale bouwdiepte brengt op 16,12 meter;
- de nieuwe uitbouw krijgt donkergrijs schrijnwerk en wordt bekleed met rockpanel in grijs;
- de garage krijgt in plaats van een bandraam een deur naar de tuin;
- de garage wordt geïsoleerd en bepleisterd;
- achter de veranda en garage wordt een nieuw terras aangelegd.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Provincie Antwerpen |
7 februari 2019 |
11 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte, dus ondanks de ligging in een overstromingsgevoelig gebied, kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning waarbij een niet-vergunde veranda wordt afgebroken en een nieuwe veranda geplaatst wordt. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kretenborglaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Tegenover de laatst vergunde toestand wordt de niet vergunde veranda gesloopt en wordt een nieuwe veranda geplaatst waardoor de totale bouwdiepte op het gelijkvloers 16,12 m bedraagt. Op de verdiepingen wijzigt het bouwvolume niet. De hoogte van de nieuwe veranda bedraagt 3,31 meter. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan het volume zoals voorgesteld aanvaard worden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel van de aanvraag wijzigt niet. Het straatbeeld wordt niet aangetast. De bovenliggende verdiepingen van de achtergevel worden niet gewijzigd tegenover de bestaande toestand. De gelijkvloerse uitbreiding wordt voorzien in donkergrijs buitenschrijnwerk met bovenaan grijze rock-panelen. De garage achteraan wordt uitgevoerd in een witte gevelpleister. De materialen zoals voorzien in de aanvraag zijn neutraal en aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De veranda wordt voorzien van een hoog en groot schuifraam dat het contact met de tuin verbetert en zorgt voor voldoende daglichttoetreding in de veranda en keuken.
Het vergunde terras heeft een oppervlakte van 12,90 m². Door de uitbreiding met veranda en de uitbreiding van het terras komt er vergeleken met de laatst vergunde toestand in totaal 63,90 m² verharding/ gebouw bij op een perceel dat gelegen is in effectief overstromingsgevoelig gebied. Bovendien zou 5,55 m² oppervlakte van het terras worden afgevoerd naar de riolering, wat niet toelaatbaar is omdat dit de overstromingsproblematiek in het gebied zou verergeren. Het terras is door zijn oppervlakte strijdig met artikel 27. Om deze strijdigheid aan te pakken wordt opgelegd in voorwaarden om het terras kleiner uit te voeren en het terras volledig te laten afwateren op het eigen terrein (cf. Dienst Integraal Waterbeleid). Een terras met een diepte van 3 meter (in plaats van 4 m) is ruimschoots voldoende om een tafel met vier stoelen te plaatsen. De breedte van 9 meter kan worden toegestaan aangezien er een toegangsdeur aan de achterzijde van de garage wordt voorzien die toegang biedt tot de tuin. De aanvraag dient verder te voldoen aan de algemene en specifieke voorwaarden van de Dienst Integraal Waterbeleid.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het terras achteraan kleiner uitvoeren, met een diepte van maximum 3 meter en conform artikel 27;
2. het terras moet effectief afwateren op het eigen terrein, zoals gesteld in het advies Dienst Integraal Waterbeleid;
3. voldoen aan de algemene en specifieke voorwaarden van de Dienst Integraal Waterbeleid;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
7 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
8 april 2019 |
Verslag GOA |
21 maart 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het terras achteraan kleiner uitvoeren, met een diepte van maximum 3 meter en conform artikel 27;
2. het terras moet effectief afwateren op het eigen terrein, zoals gesteld in het advies Dienst Integraal Waterbeleid;
3. voldoen aan de algemene en specifieke voorwaarden van de Dienst Integraal Waterbeleid;
4. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.