Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018151924 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Mariusz Solowinski met als adres Schriek 353 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Schriek 353 te 2180 Ekeren (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 35sectie F nr. 2R5 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
functiewijziging van handelspand naar wonen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/03/1978: vergunning (803#4795) voor verbouwingswerken aan een winkelhuis.
Laatst vergunde toestand
- halfopen bebouwing met links een smalle doorgang naar achterliggende tuin;
- twee bouwlagen onder een mansardedak dat achteraan overgaat in een zadeldak;
- gelijkvloerse verdieping met winkel met achteraan keuken en berghok;
- 1ste verdieping met living, bureau, badkamer en berging;
- zolderverdieping met 2 slaapkamers vooraan onder het mansardedak en achteraan zolder onder het zadeldak.
Bestaande toestand
- conform laatst vergunde toestand;
- het berghok achter de achterbouw is verdwenen;
- onder het zadeldak werd een badkamer ingericht.
Inhoud van de aanvraag
- de bestaande gevel isoleren aan de buitenzijde en afwerken met steenstrips;
- het supprimeren van de winkelpui in functie van het creëren van een toegangsdeur tot de woning;
- het gelijkvloers wordt ingericht met leefruimte en keuken;
- de kamers zijn gesitueerd op de bovenliggende verdiepingen en de badkamer onder het zadeldak.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
4 januari 2019 |
18 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Mariaburg, goedgekeurd op 26 februari 2018. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§2 voor een badkamer bedraagt de minimale vrije hoogte 2,20 meter;
de zolderruimte die wordt ingericht als badkamer heeft geen vrije hoogte van 2,20 meter voor de volledige oppervlakte onder het zadeldak.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen ten opzichte van de geldende voorschriften. Zo beschikt de insprong ter hoogte van de nieuwe inkom niet over de vereiste minimale hoogte maar gelet op de beperkte afwijking kan dit alsnog aanvaard worden, mede door het feit dat deze verlaging het gevolg is van het bij-isoleren van de gevel.
Hetzelfde geldt voor de badkamer op de tweede verdieping die ten gevolge van het hellende dak niet over zijn gehele oppervlakte over een vrije plafondhoogte van 2,20 m beschikt. Gelet echter op het feit dat er voldoende oppervlakte in dit lokaal voorhanden is die wel over deze minimale hoogte beschikt, kan ook hier gefundeerd worden afgeweken van betreffend artikel en er wordt voor deze twee afwijkingen dan ook geadviseerd ze te bekrachtigen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt een beperkte verbouwing en omvorming van een handelspand naar eengezinswoning. Gelet op de verenigbaarheid van deze laatste functie met de bestemmingsvoorschriften van het van kracht zijnde Ruimtelijk Uitvoeringsplan zijn de aangevraagde werken correct functioneel inpasbaar.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat het geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden betreft. Het huidig handelsgelijkvloers van het handelshuis wordt verbouwd en wordt deel van de reeds bestaande vergunde eengezinswoning.
De handelsfunctie verdwijnt.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid
Inzake bouwvolume ondergaat het gebouw slechts een theoretische vermindering ten aanzien van de vergunde toestand aangezien het berghok achteraan op het gelijkvloers nooit werd uitgevoerd. Verder zijn geen wijzigingen gepland en eerder vermelde vermindering is vanzelfsprekend vanuit ruimtelijk oogpunt toe te juichen aangezien hierdoor meer open en kwalitatieve tuinruimte overblijft op het perceel. Het advies inzake schaal en ruimtegebruik is dan ook zonder meer gunstig.
Visueel-vormelijke elementen
Het geplande materiaalgebruik, roodbruine steenstrips, donkerblauw schrijnwerk en lichtbruin houten beplanking, is vanuit ruimtelijk oogpunt aanvaardbaar en reeds veelvuldig aanwezig in de gebouwde omgeving. Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
2. de slaapkamer op de eerste verdieping in de achterbouw wordt ondergebracht in een lokaal dat voorheen officieel als badkamer dienst deed en beschikt slechts over een vrije plafondhoogte van 2,45 m. Dit laatste is voldoende voor eerder vernoemde badkamer (die minimaal 2,20 m vereist) maar niet voor een slaapkamer. Deze functie wordt dan ook uitgesloten uit de vergunning en deze ruimte kan enkel als bergruimte worden gehanteerd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
12 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
4 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
5 maart 2019 |
Verslag GOA |
7 februari 2019 |
naam GOA |
Christel Bogaerts |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Uitsluitingen
2. de slaapkamer op de eerste verdieping in de achterbouw wordt ondergebracht in een lokaal dat voorheen officieel als badkamer dienst deed en beschikt slechts over een vrije plafondhoogte van 2,45 m. Dit laatste is voldoende voor eerder vernoemde badkamer (die minimaal 2,20 m vereist) maar niet voor een slaapkamer. Deze functie wordt dan ook uitgesloten uit de vergunning en deze ruimte kan enkel als bergruimte worden gehanteerd.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.