Terug

2019_CBS_01619 - Groepsarchitectuur Antwerpen - Reorganisaties, inkantelingen en deelnames in verenigingen. Principebeslissing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen; Glenn Verspeet, Plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01619 - Groepsarchitectuur Antwerpen - Reorganisaties, inkantelingen en deelnames in verenigingen. Principebeslissing - Goedkeuring 2019_CBS_01619 - Groepsarchitectuur Antwerpen - Reorganisaties, inkantelingen en deelnames in verenigingen. Principebeslissing - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

Om bovenstaande resoluties uit het bestuursakkoord 2019-2024 te concretiseren en in de praktijk te implementeren, legt het college van burgemeester en schepenen met deze principebeslissing de algemene krijtlijnen voor de reorganisaties en inkantelingen vast. De timing die vooropgesteld wordt bij de uitwerking van de voorliggende principebeslissing is om alles maximaal te finaliseren tegen uiterlijk 1 januari 2020 zodat de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 rekening kan houden met de nieuwe groepsarchitectuur.

De uitwerking van de concrete reorganisaties en inkantelingen, binnen de in deze principebeslissing vastgelegd krijtlijnen, zal vervolgens binnen de stedelijke administratie uitgewerkt worden onder leiding van de strategisch coördinator. De werkzaamheden worden gecoördineerd door een ambtelijke werkgroep onder voorzitterschap van de strategisch coördinator.

Op voorstel van de strategisch coördinator en de ambtelijke werkgroep wordt gefaseerd gewerkt:

In een eerste fase worden een aantal principes ter goedkeuring voorgelegd aan het college. Dat gebeurt met voorliggende principebeslissing. Met deze eerste principebeslissing wordt het startschot gegeven voor een aantal inkantelingen en kunnen een aantal vereffeningen voorbereid worden en van start gaan.

In een tweede fase:

  • duidt de stad nieuwe afgevaardigden af in de algemene vergaderingen en raden van bestuur van de verschillende entiteiten waarbij deze afvaardigingen zoveel als mogelijk op elkaar en op de gewenste toekomstige groepsarchitectuur afgestemd zijn - afvaardigingen naar te vereffenen entiteiten hebben daarbij een looptijd tot 31 december 2019;
  • wordt stapsgewijs de inkanteling van activiteiten voorbereid, met aandacht voor knelpunten, de operationele en juridische voorbereiding, overleg met derde betrokken partijen, de voorbereiding van de vereffeningen,....
  • wordt de nodige continuïteit van de operationele werking verzekerd binnen de bestaande structuren gedurende het overgangsjaar 2019.
De betrokken activiteiten worden ten slotte tegen uiterlijk 1 januari 2020 ingekanteld binnen de stedelijke administratie of overgenomen door de behouden functionele EVA-vzw.

Ook de uitvoering van de decretale bepalingen met betrekking tot de stedelijk verzelfstandigde agentschappen en OCMW-verenigingen wordt gecoördineerd vanuit deze ambtelijke werkgroep.

De vaste kern van deze ambtelijke werkgroep is als volgt samengesteld:

  • Karin De Craecker, strategisch coördinator;
  • Sabine Dierckx, directeur Inspectie Financiën/Interne Audit;
  • Sandy Peeters, bestuurscoördinator Juridische Dienst;
  • Tom Geenen, adviseur kabinet burgemeester.

De ad hoc leden van de ambtelijke werkgroep zijn:

  • Karl Van Borm, financieel directeur;
  • Goele Haest, bedrijfsdirecteur Personeelsmanagement;
  • Milan Rutten, waarnemend bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing;
  • Steven Thielemans, bedrijfsdirecteur Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs;
  • Peter Crombecq, algemeen directeur Digipolis.
Alle leden worden steeds uitgenodigd op de vergaderingen van de ambtelijke werkgroep. Afhankelijk van de te behandelen agendapunten sluiten de ad hoc leden op eigen inzicht aan.

Aanleiding en context

In het bestuursakkoord 2019-2024 heeft het Antwerpse stadsbestuur een aantal beleidskeuzes geformuleerd met betrekking tot een meer efficiënte en transparante groepsarchitectuur en het doordacht deelnemen in verenigingen en samenwerkingsverbanden.

De in de vorige legislatuur reeds ingeslagen weg van de groepsoptimalisatie wordt verdergezet en waar het opportuun is, slanken we de architectuur van de groep stad Antwerpen verder af, zodat het aantal structuren en de eraan verbonden kosten beperkt worden, maar zonder daarbij aan slagkracht te verliezen. De mogelijkheden, onder meer van interne verzelfstandiging(en), worden daarbij bekeken, waarbij het realiseren van doelstellingen en beleidsnota's vooropstaat en er een garantie moet zijn op een vlot financieel beheer.

Concreet betreft het volgende resoluties:

  • 251: We breiden het aantal kinderopvangplaatsen uit door de stedelijke regierol op te nemen en de private kinderopvangsector te stimuleren. Voor de stedelijke kinderopvang zoeken we de best mogelijke publieke bedding.
  • 466: De stad Antwerpen kiest ervoor om alle musea waarvoor ze bevoegd is, in één groep samen te brengen en het beheer te faciliteren door interne verzelfstandiging. Deze interne verzelfstandiging moet de nodige garanties bieden voor de realisatie van de beleidsnota’s en voor een vlot financieel beheer via budgethouderschap. De werking van de musea wordt inhoudelijk en zakelijk ondersteund door de oprichting van een internationaal samengesteld museaal comité. Voor aspecten waarvoor een externe verzelfstandiging wenselijk of nodig is (zoals sponsoring of fiscaliteit) kan beroep worden gedaan op een stedelijk entiteit.
  • 545: We zetten de ingeslagen weg van de groepsoptimalisatie verder. Waar dit opportuun is, slanken we de architectuur van de groep stad Antwerpen verder af, zodat het aantal structuren en de daarmee verbonden kosten beperkt wordt, zonder aan slagkracht in te boeten.
  • 547: De EVA-vzw’s ‘Stadsmarketing en Toerisme’, ‘Antwerpen Sportstad’, ‘Antwerpen Studentenstad’ en ‘Antwerpen Kunstenstad’ worden omgevormd tot 1 vzw. Die ene structuur is functioneel vanuit financieel en juridisch oogpunt maar de werking wordt maximaal ingekanteld bij de stad.
  • 548: De activiteiten en doelstellingen van de vzw Antwerp Headquarters worden ingekanteld binnen het externe relatiebeleid van de stad.
  • 549: Gezien de reorganisatie van het provinciale niveau, wordt de inkanteling van vzw Vredescentrum en vzw Prospekta voorbereid in functie van welbepaalde prioriteiten.
  • 552: We bekijken onze lidmaatschappen in externe organisaties en overige samenwerkingsverbanden kritisch. Waar een lidmaatschap te weinig meerwaarde oplevert, treden we uit.
  • 556: Digipolis wordt na afloop van het intercommunaal samenwerkingsverband met Gent omgevormd en werkt onder leiding van een Directeur Digitale Ontwikkeling (Chief Digital Officer). We blijven maximaal inzetten op een verdere digitalisering van onze eigen werking.

Het Decreet Lokaal Bestuur legt met betrekking tot de stedelijke extern verzelfstandigde agentschappen en OCMW-verenigingen een aantal verplichtingen op voor uitvoering in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden. Zo moeten er evaluaties van de uitvoering van de beheers- en samenwerkingsovereenkomsten en van de verzelfstandiging zelf gebeuren, moeten nieuwe afvaardigingen naar de bestuursorganen worden beslist door de gemeenteraad en moeten nieuwe beheers- en samenwerkingsovereenkomsten worden afgesloten met de stedelijke verzelfstandigde agentschappen.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een ambtelijke werkgroep onder voorzitterschap van de strategisch coördinator op te starten om de beslissingen in dit besluit verder uit te werken.

Artikel 2

Het college keurt volgende vaste leden van de ambtelijke werkgroep goed:

  • Karin De Craecker, strategisch coördinator;
  • Sabine Dierckx, directeur Inspectie Financiën/Interne Audit;
  • Sandy Peeters, bestuurscoördinator Juridische Dienst;
  • Tom Geenen, adviseur kabinet burgemeester.

Het college keurt goed dat volgende leden ad hoc worden toegevoegd aan de ambtelijke werkgroep:

  • Karl Van Borm, financieel directeur;
  • Goele Haest, bedrijfsdirecteur Personeelsmanagement;
  • Milan Rutten, waarnemend bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing;
  • Steven Thielemans, bedrijfsdirecteur Cultuur, Sport, Jeugd en Onderwijs;
  • Peter Crombecq, algemeen directeur Digipolis.

Artikel 3

Het college beslist principieel om:

  • de in de vorige legislatuur ingeslagen weg van de groepsoptimalisatie verder te zetten;
  • waar het opportuun is, de architectuur van de groep stad Antwerpen verder af te slanken zodat het aantal structuren en de eraan verbonden kosten beperkt worden;
  • dit te realiseren zonder aan slagkracht in te boeten.

De mogelijkheden, onder meer van interne verzelfstandiging(en), worden daarbij bekeken waarbij het realiseren van doelstellingen en beleidsnota's vooropstaat en er een garantie moet zijn op een vlot financieel beheer.

Artikel 4

Het college beslist principieel om de taken van gemeentelijk belang die op heden worden uitgevoerd door de EVA-vzw's Antwerpen Kunstenstad, Antwerpen Sportstad, Antwerpen Studentenstad en Stadsmarketing en Toerisme maximaal in te kantelen in de stedelijke administratie tegen uiterlijk 1 januari 2020 en indien mogelijk vroeger.

Artikel 5

Het college beslist principieel dat vzw Antwerpen Kunstenstad, na een naamsverandering en statutenwijziging, vanaf 1 januari 2020 gebruikt zal worden als functionele entiteit voor het uitvoeren van de taken van gemeentelijk belang die niet terug ingekanteld kunnen worden in de stedelijke administratie.

Artikel 6

Het college beslist principieel om vzw Antwerpen Studentenstad, vzw Stadsmarketing en Toerisme en vzw Antwerpen Sportstad te vereffenen en dit uiterlijk tegen 31 december 2019.

Artikel 7

De stad Antwerpen zal specifiek voor de vereffening van vzw Antwerpen Studentenstad overleg plegen met de AUHA om te bepalen hoe de toekomstige samenwerking en financiering binnen een optimaal partnerschap voortgezet kan worden. 

Artikel 8

Het college beslist principieel om de musea en erfgoedinstellingen waarvoor de stad of het OCMW Antwerpen bevoegd is in één groep samen te brengen en het beheer ervan te organiseren via interne verzelfstandiging vanaf 1 januari 2020, waarbij deze interne verzelfstandiging de nodige garanties biedt voor de realisatie van hun beleidsnota's en een vlot financieel beheer. Hiertoe wordt een duidelijk mandaat voor de directeurs van de musea en de erfgoedinstellingen uitgewerkt.

Het betreft concreet volgende stedelijke musea en erfgoedinstellingen:

  • DIVA;
  • Modemuseum;
  • Fotomuseum;
  • Maagdenhuis;
  • Museum aan de Stroom;
  • Red Star Line Museum;
  • Museum Vleeshuis;
  • Letterenhuis (inclusief luik Antwerpen Boekenstad en exploitatie Lijsternest);
  • Middelheimmuseum;
  • Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience;
  • Rubenshuis;
  • Rubenianum;
  • Museum Plantin-Moretus;
  • Museum Mayer van den Bergh.

Dit impliceert een ontbinding van De Museumstichting.

Artikel 9

Het college beslist principieel om de werking van de musea zoals opgenomen in artikel 7, inhoudelijk en zakelijk te ondersteunen door de oprichting van een internationaal samengesteld museaal comité.

Artikel 10

Het college beslist principieel om de nieuwe stadsafvaardigingen naar de in artikel 4 opgenomen EVA-vzw's zoveel als mogelijk op elkaar, op de samenstelling van de raad van bestuur van De Museumstichting en op de gewenste toekomstige groepsarchitectuur af te stemmen.

Het college beslist principieel om nieuwe stadsafvaardigingen naar vzw Antwerpen Sportstad, vzw Stadsmarketing en Toerisme, vzw Antwerpen Studentenstad en De Museumstichting te beperken in tijd tot uiterlijk 31 december 2019.

Artikel 11

Het college beslist principieel om de best mogelijke publieke bedding voor de de stedelijke kinderopvang te zoeken.

Artikel 12

Het college beslist principieel om Digipolis te ontvlechten uit het intergemeentelijk samenwerkingsverband tegen uiterlijk 1 januari 2020 en te organiseren binnen de best mogelijke bedding.

Artikel 13

Het college beslist principieel om de activiteiten die de vzw's Prospekta, Vredescentrum van de provincie en de stad Antwerpen en Antwerp Headquarters uitvoeren en die van stedelijk belang zijn, in te kantelen binnen de stedelijke administratie tegen uiterlijk 1 januari 2020.

Artikel 14

Het college beslist dat volgende stedelijk extern verzelfstandigde agentschappen en OCMW-verenigingen een evaluatie op dienen te maken volgens de instructies van de ambtelijke werkgroep:

  • vzw Antwerpen Sportstad;
  • vzw Antwerpen Studentenstad;
  • vzw Stadsmarketing en Toerisme;
  • AG Energiebesparingsfonds;
  • AG Kinderopvang Antwerpen;
  • AG Stedelijk Onderwijs Antwerpen;
  • AG VESPA;
  • Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG;
  • vzw Integratie en Inburgering Antwerpen;
  • 9 districtsvzw's Lokaal Cultuur- of Vrijetijdsbeleid;
  • vzw Antwerpen Kunstenstad;
  • vzw wijk-werken Antwerpen;
  • De Museumstichting;
  • Zorgbedrijf Antwerpen;
  • Beschut Wonen Antwerpen.

Artikel 15

Het college beslist principieel om de lopende beheers- en samenwerkingsovereenkomsten met de stedelijke verzelfstandigde agentschappen die aflopen per 30 juni 2019 te verlengen tot 31 december 2019 en nieuwe af te sluiten tot 30 juni 2025 met de stedelijke extern verzelfstandigde agentschappen die na 1 januari 2020 behouden blijven.

Artikel 16

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 17

Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan:

de strategisch coördinator om de nodige ontwerpbeslissingen voor college, vast bureau, gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn in uitvoering van deze principebeslissing op te maken
de strategisch coördinator

om de nodige interne communicatie over de geplande optimalisatie van de groepsarchitectuur naar medewerkers en vakbonden te organiseren

de strategisch coördinator

om bij de uitwerking van artikel 3 rekening te houden met minstens volgende aandachtspunten:

  • operationele kwaliteit
  • efficiëntie organisatie in functie van de garantie op de realisatie van doelstellingen / beleidsnota's
  • financiële mogelijkheden (vlot financieel beheer)
  • fiscaliteit (in het bijzonder de BTW, de toekomstige mogelijkheden in het kader van tax shelter-financiering,...)
  • personeel
  • governance
om, specifiek voor personeel, te bekijken welke impact de geplande inkantelingen hebben op de sociale verkiezingen in 2020 en eventueel actie te ondernemen om uitstel te bekomen
de strategisch coördinator

om per onderdeel uiterlijk tegen 30 april 2019 (of uiterlijk tegen 1 april 2019 voor de prioritair in te kantelen vzw's) een gedetailleerd stappenplan uit te werken, in samenwerking met de verantwoordelijke bedrijfsdirecteur(s)

een stappenplan omvat minstens:

  • mogelijke scenario's
  • de voorziene timing voor de realisatie van de reorganisatie
  • onderzoek van risico's, knelpunten,...
  • een voorstel van aanpak op het vlak van personeel, infrastructuur, overname van contracten en overleg stakeholders
  • concrete rapporteringafspraken naar de ambtelijke werkgroep
  • een voorstel tot aanpak vereffening
en wordt voor minstens volgende projecten opgemaakt:
  • inkanteling activiteiten vzw Antwerpen Studentenstad (prioritair, stappenplan tegen uiterlijk 1 april 2019)
  • inkanteling activiteiten vzw Antwerpen Sportstad (prioritair, stappenplan tegen uiterlijk 1 april 2019)
  • inkanteling activiteiten vzw Stadsmarketing en Toerisme (prioritair, stappenplan tegen uiterlijk 1 april 2019)
  • het samenbrengen van de musea
  • inkanteling niet-museale activiteiten van vzw Antwerpen Kunstenstad
  • Digipolis
  • Kinderopvang
  • Prospekta
  • Vredescentrum
  • Antwerp Headquarters
de strategisch coördinator

om specifiek voor volgende taken van stedelijk belang de beste inbedding binnen de groep stad Antwerpen te onderzoeken, onder meer rekening houdend met de fiscaliteit en de andere specifieke kenmerken van de concrete activiteiten:

  • de exploitatie van de Arenbergschouwburg (nu binnen vzw Antwerpen Kunstenstad) met aandacht voor de fiscaliteit (BTW) en het grote aantal overeenkomsten dat in functie van de activiteiten jaarlijks wordt afgesloten
  • de leasing van het MAS (nu georganiseerd via overeenkomsten tussen stad, AG VESPA en vzw Antwerpen Kunstenstad)
de strategisch coördinator

specifieke opdrachten voor de projecten:

  • Digipolis: samen met de algemeen directeur Digipolis, gesprekken aangaan met Gent over de vervroegde ontbinding van het intergemeentelijk samenwerkingsverband
  • samenbrengen van de musea:
    (1) de oprichting van een internationaal samengesteld museaal comité uitwerken en een voorstel voorleggen aan het college met betrekking tot de werking en (wijze van) samenstelling van dit comité
    (2) het statuut van de collecties van de musea die onder de verantwoordelijkheid van de stad en het OCMW Antwerpen vallen onderzoeken en het collectiestatuut groepsbreed op elkaar afstemmen
    (3) de fiscaliteit te onderzoeken, in het bijzonder de BTW
de strategisch coördinator

om de oprichting van 'comité's' zoals opgenomen in artikel 8 in het kader van geplande inkantelingen te onderzoeken, minstens voor de inkanteling van de activiteiten van gemeentelijk belang van vzw Antwerpen Studentenstad

de strategisch coördinator

om de decretaal verplichte evaluaties van de stedelijk extern verzelfstandigde agentschappen en OCMW-vereningen te organiseren aan de hand van een model-vragenlijst en de resultaten van de bevraging aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn voor te leggen, uiterlijk op de zitting van 27 mei 2019

de strategisch coördinator

om de opmaak van nieuwe beheers- en samenwerkingsovereenkomsten zoals voorzien in artikel 14 voor te bereiden

de strategisch coördinator en de entiteiten die behouden blijven

om ook binnen deze entiteiten te bekijken hoe de werking verder geoptimaliseerd kan worden in de context van de groep stad Antwerpen