Om bovenstaande resoluties uit het bestuursakkoord 2019-2024 te concretiseren en in de praktijk te implementeren, legt het college van burgemeester en schepenen met deze principebeslissing de algemene krijtlijnen voor de reorganisaties en inkantelingen vast. De timing die vooropgesteld wordt bij de uitwerking van de voorliggende principebeslissing is om alles maximaal te finaliseren tegen uiterlijk 1 januari 2020 zodat de opmaak van het meerjarenplan 2020-2025 rekening kan houden met de nieuwe groepsarchitectuur.
De uitwerking van de concrete reorganisaties en inkantelingen, binnen de in deze principebeslissing vastgelegd krijtlijnen, zal vervolgens binnen de stedelijke administratie uitgewerkt worden onder leiding van de strategisch coördinator. De werkzaamheden worden gecoördineerd door een ambtelijke werkgroep onder voorzitterschap van de strategisch coördinator.
Op voorstel van de strategisch coördinator en de ambtelijke werkgroep wordt gefaseerd gewerkt:
In een eerste fase worden een aantal principes ter goedkeuring voorgelegd aan het college. Dat gebeurt met voorliggende principebeslissing. Met deze eerste principebeslissing wordt het startschot gegeven voor een aantal inkantelingen en kunnen een aantal vereffeningen voorbereid worden en van start gaan.
In een tweede fase:
Ook de uitvoering van de decretale bepalingen met betrekking tot de stedelijk verzelfstandigde agentschappen en OCMW-verenigingen wordt gecoördineerd vanuit deze ambtelijke werkgroep.
De vaste kern van deze ambtelijke werkgroep is als volgt samengesteld:
De ad hoc leden van de ambtelijke werkgroep zijn:
In het bestuursakkoord 2019-2024 heeft het Antwerpse stadsbestuur een aantal beleidskeuzes geformuleerd met betrekking tot een meer efficiënte en transparante groepsarchitectuur en het doordacht deelnemen in verenigingen en samenwerkingsverbanden.
De in de vorige legislatuur reeds ingeslagen weg van de groepsoptimalisatie wordt verdergezet en waar het opportuun is, slanken we de architectuur van de groep stad Antwerpen verder af, zodat het aantal structuren en de eraan verbonden kosten beperkt worden, maar zonder daarbij aan slagkracht te verliezen. De mogelijkheden, onder meer van interne verzelfstandiging(en), worden daarbij bekeken, waarbij het realiseren van doelstellingen en beleidsnota's vooropstaat en er een garantie moet zijn op een vlot financieel beheer.
Concreet betreft het volgende resoluties:
Het Decreet Lokaal Bestuur legt met betrekking tot de stedelijke extern verzelfstandigde agentschappen en OCMW-verenigingen een aantal verplichtingen op voor uitvoering in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden. Zo moeten er evaluaties van de uitvoering van de beheers- en samenwerkingsovereenkomsten en van de verzelfstandiging zelf gebeuren, moeten nieuwe afvaardigingen naar de bestuursorganen worden beslist door de gemeenteraad en moeten nieuwe beheers- en samenwerkingsovereenkomsten worden afgesloten met de stedelijke verzelfstandigde agentschappen.
Het college beslist een ambtelijke werkgroep onder voorzitterschap van de strategisch coördinator op te starten om de beslissingen in dit besluit verder uit te werken.
Het college keurt volgende vaste leden van de ambtelijke werkgroep goed:
Het college keurt goed dat volgende leden ad hoc worden toegevoegd aan de ambtelijke werkgroep:
Het college beslist principieel om:
De mogelijkheden, onder meer van interne verzelfstandiging(en), worden daarbij bekeken waarbij het realiseren van doelstellingen en beleidsnota's vooropstaat en er een garantie moet zijn op een vlot financieel beheer.
Het college beslist principieel om de taken van gemeentelijk belang die op heden worden uitgevoerd door de EVA-vzw's Antwerpen Kunstenstad, Antwerpen Sportstad, Antwerpen Studentenstad en Stadsmarketing en Toerisme maximaal in te kantelen in de stedelijke administratie tegen uiterlijk 1 januari 2020 en indien mogelijk vroeger.
Het college beslist principieel dat vzw Antwerpen Kunstenstad, na een naamsverandering en statutenwijziging, vanaf 1 januari 2020 gebruikt zal worden als functionele entiteit voor het uitvoeren van de taken van gemeentelijk belang die niet terug ingekanteld kunnen worden in de stedelijke administratie.
Het college beslist principieel om vzw Antwerpen Studentenstad, vzw Stadsmarketing en Toerisme en vzw Antwerpen Sportstad te vereffenen en dit uiterlijk tegen 31 december 2019.
De stad Antwerpen zal specifiek voor de vereffening van vzw Antwerpen Studentenstad overleg plegen met de AUHA om te bepalen hoe de toekomstige samenwerking en financiering binnen een optimaal partnerschap voortgezet kan worden.
Het college beslist principieel om de musea en erfgoedinstellingen waarvoor de stad of het OCMW Antwerpen bevoegd is in één groep samen te brengen en het beheer ervan te organiseren via interne verzelfstandiging vanaf 1 januari 2020, waarbij deze interne verzelfstandiging de nodige garanties biedt voor de realisatie van hun beleidsnota's en een vlot financieel beheer. Hiertoe wordt een duidelijk mandaat voor de directeurs van de musea en de erfgoedinstellingen uitgewerkt.
Het betreft concreet volgende stedelijke musea en erfgoedinstellingen:
Dit impliceert een ontbinding van De Museumstichting.
Het college beslist principieel om de werking van de musea zoals opgenomen in artikel 7, inhoudelijk en zakelijk te ondersteunen door de oprichting van een internationaal samengesteld museaal comité.
Het college beslist principieel om de nieuwe stadsafvaardigingen naar de in artikel 4 opgenomen EVA-vzw's zoveel als mogelijk op elkaar, op de samenstelling van de raad van bestuur van De Museumstichting en op de gewenste toekomstige groepsarchitectuur af te stemmen.
Het college beslist principieel om nieuwe stadsafvaardigingen naar vzw Antwerpen Sportstad, vzw Stadsmarketing en Toerisme, vzw Antwerpen Studentenstad en De Museumstichting te beperken in tijd tot uiterlijk 31 december 2019.
Het college beslist principieel om de best mogelijke publieke bedding voor de de stedelijke kinderopvang te zoeken.
Het college beslist principieel om Digipolis te ontvlechten uit het intergemeentelijk samenwerkingsverband tegen uiterlijk 1 januari 2020 en te organiseren binnen de best mogelijke bedding.
Het college beslist principieel om de activiteiten die de vzw's Prospekta, Vredescentrum van de provincie en de stad Antwerpen en Antwerp Headquarters uitvoeren en die van stedelijk belang zijn, in te kantelen binnen de stedelijke administratie tegen uiterlijk 1 januari 2020.
Het college beslist dat volgende stedelijk extern verzelfstandigde agentschappen en OCMW-verenigingen een evaluatie op dienen te maken volgens de instructies van de ambtelijke werkgroep:
Het college beslist principieel om de lopende beheers- en samenwerkingsovereenkomsten met de stedelijke verzelfstandigde agentschappen die aflopen per 30 juni 2019 te verlengen tot 31 december 2019 en nieuwe af te sluiten tot 30 juni 2025 met de stedelijke extern verzelfstandigde agentschappen die na 1 januari 2020 behouden blijven.
Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan:
de strategisch coördinator | om de nodige ontwerpbeslissingen voor college, vast bureau, gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn in uitvoering van deze principebeslissing op te maken |
de strategisch coördinator |
om de nodige interne communicatie over de geplande optimalisatie van de groepsarchitectuur naar medewerkers en vakbonden te organiseren |
de strategisch coördinator |
om bij de uitwerking van artikel 3 rekening te houden met minstens volgende aandachtspunten:
om, specifiek voor personeel, te bekijken welke impact de geplande inkantelingen hebben op de sociale verkiezingen in 2020 en eventueel actie te ondernemen om uitstel te bekomen
|
de strategisch coördinator |
om per onderdeel uiterlijk tegen 30 april 2019 (of uiterlijk tegen 1 april 2019 voor de prioritair in te kantelen vzw's) een gedetailleerd stappenplan uit te werken, in samenwerking met de verantwoordelijke bedrijfsdirecteur(s) een stappenplan omvat minstens:
en wordt voor minstens volgende projecten opgemaakt:
|
de strategisch coördinator |
om specifiek voor volgende taken van stedelijk belang de beste inbedding binnen de groep stad Antwerpen te onderzoeken, onder meer rekening houdend met de fiscaliteit en de andere specifieke kenmerken van de concrete activiteiten:
|
de strategisch coördinator |
specifieke opdrachten voor de projecten:
|
de strategisch coördinator |
om de oprichting van 'comité's' zoals opgenomen in artikel 8 in het kader van geplande inkantelingen te onderzoeken, minstens voor de inkanteling van de activiteiten van gemeentelijk belang van vzw Antwerpen Studentenstad |
de strategisch coördinator |
om de decretaal verplichte evaluaties van de stedelijk extern verzelfstandigde agentschappen en OCMW-vereningen te organiseren aan de hand van een model-vragenlijst en de resultaten van de bevraging aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn voor te leggen, uiterlijk op de zitting van 27 mei 2019 |
de strategisch coördinator |
om de opmaak van nieuwe beheers- en samenwerkingsovereenkomsten zoals voorzien in artikel 14 voor te bereiden |
de strategisch coördinator en de entiteiten die behouden blijven |
om ook binnen deze entiteiten te bekijken hoe de werking verder geoptimaliseerd kan worden in de context van de groep stad Antwerpen |