Terug

2019_CBS_01613 - Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) - Opheffing oude reglementen. Intrekking besluit. Nieuw BOSA - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Opgeheven
Dit besluit werd opgeheven

Deze beslissing werd opgeheven met het collegebesluit van 21 januari 2025 (jaarnummer 294) voor wat betreft artikel 2. 

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_01613 - Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) - Opheffing oude reglementen. Intrekking besluit. Nieuw BOSA - Goedkeuring 2019_CBS_01613 - Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) - Opheffing oude reglementen. Intrekking besluit. Nieuw BOSA - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 18 december 2000 (jaarnummer 2385) keurde de gemeenteraad het basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen goed. Het basisreglement werd gewijzigd bij gemeenteraadsbesluiten van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2211), 22 juni 2004 (jaarnummer 1280), 26 juni 2006 (jaarnummer 1433), 22 oktober 2007 (jaarnummer 2291), 28 april 2008 (jaarnummer 729), 26 mei 2008 (jaarnummer 1088) en 29 juni 2009 (jaarnummer 1200), 28 januari 2013 (jaarnummer 46) en 27 januari 2014 (jaarnummer 42).

Op 22 december 2017 werd de tekst van het Decreet lokaal bestuur (DLB) goedgekeurd. Het DLB vervangt het Gemeentedecreet en voert een aantal bijkomende verplichte vermeldingen in, die dienen te worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de raden en uitvoerende organen.

Juridische grond

  • Overeenkomstig art. 38 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (DLB) stelt de gemeenteraad bij het begin van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
    1. de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
    2. de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
    3. de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
    4. de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
    5. de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
    6. de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
    7. de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
    8. de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
    9. de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
    10. de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid

De gemeenteraad kan het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.

  • Ook in andere (over het DLB verspreide) artikels wordt opgelegd om bepaalde zaken uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
  • Overeenkomstig art. 54 DLB neemt het college van burgemeester en schepenen bij de aanvang van de zittingsperiode een huishoudelijk reglement aan waarin het nadere regels vaststelt over zijn werking. 
  • Het Besluit van de Vlaamse Regering houdende het statuut van de lokale mandataris van 6 juli 2018.

Argumentatie

Daar het oorspronkelijke huishoudelijk reglement (Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen - BOSA) dateert van 2000 en het DLB een aantal belangrijke wijzigingen aanbrengt, zal het BOSA zoals aangenomen in 2000 worden opgeheven en zal een nieuw reglement worden aangenomen met dezelfde titel.

Hierbij wordt ervoor gekozen om in één reglement een omvattende regeling uit te werken voor de bestuurlijke organisatie van:

  • de stad Antwerpen: gemeenteraad en college;
  • het OCMW Antwerpen: raad voor maatschappelijk welzijn en vast bureau.

Elk  van de voornoemde organen zal het reglement – voor de bepalingen die op hen van toepassing zijn – dienen goed te keuren.

Het BOSA vormt een aanvulling op het DLB. Het is beperkt tot zaken die niet geregeld worden door het DLB en waarvoor het bestuur zelf autonomie (of een verplichting) heeft om een regeling uit te werken in het huishoudelijk reglement. Voor een volledig begrip van het regelgevend kader dient het reglement dan ook samen gelezen te worden met het DLB (en de eventueel toepasselijke uitvoeringsbesluiten). Bij de artikels in het reglement wordt verwezen naar de toepasselijke artikels uit het DLB/de uitvoeringsbesluiten.

De voorwaarden voor - en modaliteiten van de fractietoelagen werden geregeld door het gemeenteraadsbesluit van 18 oktober 2004 (jaarnummer 1911) met betrekking tot het statuut van de lokale mandataris, zoals nadien gewijzigd door het reglement op de toelage aan de fracties (gemeenteraadsbesluit van 27 mei 2013 (jaarnummer 305). Nu wordt de regeling voor de fractietoelagen in het BOSA geïncorporeerd. Voornoemde reglementen worden dan ook opgeheven.

Een eerste versie van het BOSA werd op 16 januari 2019 door het college goedgekeurd. Deze versie werd niet goedgekeurd door de gemeenteraad en nadien beperkt gewijzigd, waardoor de eerdere goedkeuringsbeslissing dient te worden ingetrokken.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college trekt het besluit van 16 januari 2019 (jaarnummer 239) betreffende de goedkeuring van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) in.

Artikel 2

Het college keurt het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) goed voor de bepalingen in het reglement die op het college van toepassing zijn.

Artikel 3

Het college stelt aan de gemeenteraad voor om het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen, zoals aangenomen op 18 december 2000 (jaarnummer 2385) en laatst gewijzigd bij gemeenteraadsbesluit van 27 januari 2014 (jaarnummer 42), integraal op te heffen.

Artikel 4

Het college stelt aan de gemeenteraad voor om het besluit van 18 oktober 2004 (jaarnummer 1911) en het reglement op de toelage aan de fracties van 27 mei 2013 (jaarnummer 305), integraal op te heffen.

Artikel 5

Het college stelt aan de gemeenteraad voor om het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie stad Antwerpen (BOSA) goed te keuren voor de bepalingen in het reglement die op de gemeenteraad van toepassing zijn.

Artikel 6

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.