Terug
Gepubliceerd op 25/03/2019

2019_CBS_02615 - District Wilrijk. Valaardreef. Wegeniswerken. SWOU11969 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02615 - District Wilrijk. Valaardreef. Wegeniswerken. SWOU11969 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2019_CBS_02615 - District Wilrijk. Valaardreef. Wegeniswerken. SWOU11969 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Valaardreef is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding

Het projectgebied is gelegen in de wijk Valaar in Wilrijk. Het is een deel van de Valaardreef gelegen tussen het kruispunt met de Bosheidelaan en het recent heraangelegde Kolonel Slaterplein. Dit straatdeel is ongeveer 140m lang en heeft ook nog een kruispunt met de Albert Dickschenstraat.

Analyse

Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

Gebruik

Grenzend aan het projectgebied bevinden zich twee horecazaken, een apotheker, een nachtwinkel en een kerk.

Mobiliteit

De Valaardreef is een buurtstraat met dubbelrichtingsverkeer, gelegen in een zone 30, die nood heeft aan verkeersremming. Het huidige wegprofiel is overgedimensioneerd en de voet- en fietspaden hebben een gemiddelde breedte van 1,50m.

De Valaardreef ligt op een route voor blindengeleiding langs weerszijden van de rijweg, deze ontbreekt tot nu toe. Hieraan gekoppeld is nood aan een integraal toegankelijke oversteekplaats om de twee bushaltes op de grens van het projectgebied te verbinden.

Met twee buslijnen (lijn 22 als 33) door de straat is er frequent busverkeer.

Langs weerszijden van de rijweg zijn er langsparkeerplaatsen. Omwille van de vele inritten kan er langs de zijde van de onpare huisnummers tussen Bosheidelaan en Albert Dickschenstraat, niet worden geparkeerd.
Ter hoogte van de broodjeszaak (Albert Dickschenstraat) zijn fietsbeugels.

Groen

Er zijn 8 straatbomen: 6 roodbladige esdoorns en 2 amberbomen. Deze bomen zijn in goede gezondheid maar vertonen op een aantal plaatsen sterke wortelopdruk.

Tussen de Albert Dickschenstraat en de Pieter Van Passenstraat is geen straatgroen aanwezig.

De bomen staan in een smalle groenstrook tussen rijweg en fietspad met gras. De grasstroken langs de zijde van de onpare huisnummers zijn zwaar afgesleten en nog weinig groen.

Techniek

De riolering zal worden vernieuwd. Er wordt een regen water afvoerleiding aangelegd en de bestaande droog weer afvoerleiding wordt ge-relined.

De verlichting wordt vernieuwd. Hierbij zullen een aantal verlichtingspalen die bij de heraanleg van de Egied Segerslaan/Kolonel Slaterplein al werden vernieuwd, hergebruikt worden.

Algemene randvoorwaarden
  • weginrichting conform zone 30;
  • verkeersremmende maatregelen;
  • blindengeleiding langs weerszijden van de straat;
  • behoud fietspad;
  • verder vergroenen van de straat;
  • vernieuwen en aanleggen riolering.
Mobiliteitsvoorwaarden
  • Markeringen: bestaande zebrapaden laten terugkomen op zelfde locatie;
  • snelheidsregime: 30 km/u;
  • snelheidsremmers: in de straat ter hoogte van het kruispunt met de Albert Dickschenstraat;
  • voorrangsregeling: voorrang aan rechts;
  • verkeerssamenstelling: gescheiden verkeersstromen; fietspad dat er is kwalitatief verbeteren;
  • parkeerorganisatie; langsparkeren;
  • rijrichting: dubbelrichting;
  • rotonde: rotonde aan de Bosheidelaan.
Ambitie

De straat wordt op een verkeersveilige manier heringericht afgestemd op het snelheidsregime en de gebruikers.

Een groene berm en infiltratiestroken verbeteren de klimaatbestendigheid en nieuw straatgroen vergroot de leefbaarheid van de straat.

Concept

Na ontwerpend onderzoek werd een concept weerhouden waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden.

Dit concept vertaalt zich in een nieuw straatprofiel voor de twee verschillende straatdelen:

  1. Valaardreef: deel tussen Bosheidelaan – Albert Dickschenstraat

Rijwegbreedte van 6,15m is afgestemd op frequent busverkeer en enkelzijdig parkeren.

  • langs de zijde van de pare huisnummers komt een parkeerstrook, een brede groenstrook voor nieuwe straatbomen, een fietspad van 2,00m en een voetpad van 2,00m;
  • langs de zijde in de onpare huisnummers komt een fietspad van 2,00m langs de rijweg, een strook voor groen en infiltratie en een voetpad van 2,00m.

       2. Valaardreef: deel tussen Albert Dickschenstraat – Pieter Van Passenstraat
  • rijwegbreedte van 6,20m is afgestemd op frequent busverkeer en dubbelzijdig parkeren;
  • langs weerszijden van de rijweg komt een parkeerstrook, afgebakend door middel van boomvakken;
  • hierlangs komt een fietspad van 2,00m dat de overgang maakt met het fietspad van 1,60m (zijde Egied Segerslaan);
  • hiernaast komen voetpaden van minstens 1,80m.
Verkeersremming

De kruispunten worden compacter ingericht en er komt een verkeersplateau op het kruispunt met de Albert Dickschenstraat.

Oversteken

De bestaande gemarkeerde oversteekplaatsen, ter hoogte van de rotonde en de Pieter Van passenstraat blijven behouden. Op het kruispunt met de Albert Dickschenstraat komen twee nieuwe gemarkeerde oversteekplaatsen met zebrapad en blindengeleiding.

Parkeren

Er komen langsparkeerstroken in straatkeien. De parkeerbalans blijft neutraal.

Fietsen

De nieuwe fietspaden krijgen een breedte van 2,00m. Langs de kant van de Pieter Van Passenstraat komt een graduele vernauwing naar 1,60m om hier op de fietspaden te kunnen aansluiten.

Op 3 locaties nabij de winkels en horecazaken komen een aantal nieuwe fietsbeugels.

Groen en water

Door de vraag om zowel een fietspad als een voetpad in te richten is het niet mogelijk de 8 bestaande bomen te behouden. Hun positie is niet combineerbaar met de inpassing van voldoende brede fiets- en voetpaden. Daarom moeten ze worden gerooid.

Door de inrichting van een brede groenstrook langs de zijde van de pare huisnummers, een infiltratiestrook met grasbetontegels en gras langs de zijde van de onpare huisnummers en boomvakken langs de parkeerstroken kunnen circa 17 nieuwe bomen worden aangeplant.
Deze nieuwe bomen worden ondergronds voorzien van optimale groeiplaatsvoorzieningen.

De groene infiltratiestrook langs de zijde met onpare huisnummers wordt ingericht afwisselend met gras /beplanting en stroken lineaire grasbetontegels om de toegankelijkheid van de inritten te verzekeren. Regenwater van voet en fietspad kan hier infiltreren.

In een volgende fase wordt onderzocht wat de verdere mogelijkheden zijn om regenwater maximaal ter plaatse te laten infiltreren.

Verlichting

Aanvullend op de reeds vernieuwde verlichting komen een aantal nieuwe armaturen op paal. De locaties worden afgestemd op die van de nieuwe straatbomen.

Parkeerbalans

Het concept resulteert in een neutrale parkeerbalans.
 
Bomenbalans

Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. De 8 bestaande bomen worden vervangen door 17 nieuwe.
 
Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Valaardreef ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Aanleiding en context

fase actie datum jaarnummer
adviezen

Seniorenraad

coördinatieoverleg openbaar domein

3 december 2018

10 december 2018

---

---

projectdefinitie en concept

goedkeuring district Wilrijk

25 februari 2019

42

Het districtscollege van Wilrijk wenst de straat heraan te leggen omwille van de slechte staat van de straat en de slechte staat van de riolering.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Adviezen

Coƶrdinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Advies Coördinatieoverleg Openbaar Domein

10 december 2018

Gunstig op voorwaarde dat:

  • het ruimtelijk en technisch bekeken wordt of het mogelijk is om de breedte van de twee groenstroken te wisselen;
  • onderzocht wordt of er structureel nog bijkomend groen kan voorzien worden.
Seniorenraad Gunstig advies

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Valaardreef, district Wilrijk.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20181210_COD_verslag.pdf
  • 20181203_Advies_Seniorenraad.pdf
  • 20181130_11969_PD_COD.pptx