Terug2019_CBS_02464 - Omgevingsvergunning - OMV_2018159958. Generaal Lemanstraat 106-108-110. District Berchem - Goedkeuring

Gepubliceerd op 25/03/2019
college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02464 - Omgevingsvergunning - OMV_2018159958. Generaal Lemanstraat 106-108-110. District Berchem - Goedkeuring 2019_CBS_02464 - Omgevingsvergunning - OMV_2018159958. Generaal Lemanstraat 106-108-110. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018159958

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Selbo met als adres Leningstraat 27 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Ligging van het project:

Generaal Lemanstraat 106-108-110 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23sectie B nrs. 436D9, 436W6 en 436X6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en verbouwen van 3 panden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/01/1929: vergunning pandnummer 108 (956#5406) voor vergrotings- en veranderingswerken aan het huis;

-          14/10/2005: vergunning pandnummer 106 (3220#84)  voor het uitvoeren van verbouwingswerken en wijzigen van gebruik);

-          29/10/2015: proces-verbaal (20151326, AN/2015/VPV/0768) voor oude inbreuk zonder stedenbouwkundige vergunning. Samenvoegen van 3 panden en wijzigen van het aantal woongelegenheden van 12 naar 26.

  • op kelderniveau zijn de 3 panden samengevoegd door openingen in de scheidingsmuren;
  • op het gelijkvloerse niveau zijn pandnummers 108 en 110 samengevoegd door een opening in de scheidingsmuur;
  • pandnummer 108: in dit pand is op het gelijkvloers de binnenkoer dichtgemaakt (voorzien van 2 dakkoepels) en toegevoegd aan kamer 108 0A;
  • pandnummer 106: koer is gedeeltelijk dichtgemaakt;
  • pandnummer 110: de open koer rechts achteraan op de derde verdiepingen is dicht gebouwd, hiervoor is de scheidingsmuur met Generaal Lemanstraat 112 opgetrokken;
  • functiewijziging:
    • in pand 106 is het aantal woongelegenheden (studentenhuisvesting) gewijzigd van 10 naar 11 woongelegenheden;
    • het pandnummer 108 is gewijzigd van een woning naar 8 studentenkamers;
    • het pandnummer 110 is gewijzigd naar 7 studentenkamers

Laatst vergunde toestand

-          de laatst vergunde toestand van het pandnummer 106 betreft een pand bestaande uit drie bouwlagen een onder schuin dak met 10 kamers (ref. archief: 3220#84);

-          de laatst vergunde toestand van het pandnummer 108 betreft een eengezinswoning bestaande uit drie bouwlagen onder een schuin dak (ref. archief: 956#5406);

-          voor het pandnummer 110 is er geen bouwdossier terug te vinden in het stadsarchief.

Bestaande toestand

-          de 3 gebouwen zijn samengevoegd en voorzien van 26 wooneenheden.

Inhoud van de aanvraag

-          regularisatie naar aanleiding van een proces-verbaal (20151326, AN/2015/VPV/0768) voor oude inbreuk zonder stedenbouwkundige vergunning namelijk het samenvoegen van 3 panden en wijzigen van het aantal woongelegenheden van 12 naar 26;

  • op kelderniveau zijn de 3 panden samengevoegd door openingen in de scheidingsmuren;
  • op het gelijkvloerse niveau zijn pandnummers 108 en 110 samengevoegd door een opening in de scheidingsmuur;
  • pandnummer 108: in dit pand is op het gelijkvloers de binnenkoer dichtgemaakt (voorzien van 2 dakkoepels) en toegevoegd aan kamer 108 0A;
  • pandnummer 106: koer is gedeeltelijk dichtgemaakt;
  • pandnummer 110: de open koer rechts achteraan op de derde verdiepingen is dicht gebouwd, hiervoor is de scheidingsmuur met Generaal Lemanstraat 112 opgetrokken;
  • functiewijziging:
    • in pand 106 is het aantal woongelegenheden (studentenhuisvesting) gewijzigd van 10 naar 11 woongelegenheden;
    • het pandnummer 108 is gewijzigd van een woning naar 8 studentenkamers;
    • het pandnummer 110 is gewijzigd naar 7 studentenkamers;

-          uit te voeren werken:

  • aanpassen van de trap naar de kelder (keuken nummer 108) naar het gelijkvloers van nummer 106;
  • bovenaan de trap (gelijkvloers nummer 106) wordt een deur voorzien;
  • in de doorgang tussen nummer 108 en 110 op het kelderniveau wordt een deur voorzien;
  • pandnummer 106: in de kamer 106 worden de dakvlakramen vergroot;
  • pandnummer 108: het keukenraam op kelderniveau in de voorgevel wordt vergroot en het hellend dak wordt gedeeltelijk vervangen door een plat dak;
  • pandnummer 108: volledig openwerken van koer; 
  • pandnummer 110: vergroten van de ramen van de kamers 1A en 2A;

-          in de voorgevels van nummer 108 en 110 wordt enkel het kelderraam vergroot, de rest van de voorgevels blijft ongewijzigd.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

29 januari 2019

19 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

22 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

29 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

29 januari 2019

1 februari 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

29 januari 2019

31 januari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18 Niveauverschillen: de gemeenschappelijke eetkeukens en de  keukens in de kelder voldoen niet aan dit artikel;
  • artikel 24 Vrije en vlakke draairuimte: de aangepaste douche en het aangepaste toilet moeten voldoen aan dit artikel;
  • artikel 25 Vrije een vlakke wand: de aangepaste douche en het aangepaste toilet moeten voldoen aan dit artikel;
  • artikel 29/2: er zijn geen aangepaste douche  en geen aangepast toilet voorzien bij het nieuwe sanitaire blok op het gelijkvloers van pandnummer 110, minstens één toilet en één douche moeten voldoen aan dit artikel.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21: Minimale hoogte van de ruimten: de vrije hoogte van de eetkeukens en de keukens in de kelder bedraagt 2,24 en 2,30 meter in plaats van de minimale hoogte van 2,60 meter;
  • artikel 23 Opdelen van een woning (samenvoegen van percelen): het pandnummer 108 een eengezinswoning volgens de laatst vergunde toestand (1929). Pandnummer 110 is tevens een eengezinswoning conform de geacht vergunde toestand;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de eetkeukens en de keukens in de kelder voldoen niet aan dit artikel;
  • artikel 26 Afvalverzameling: afvalberging voorzien voor dit project is te klein;
  • artikel 27 Open ruimte: het project voldoet niet aan dit artikel;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: het project voldoet niet aan dit artikel;

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

 

De aanvraag is strijdig met de bouwcode. In de keuken van de kelderverdiepingen is een vrije hoogte van 2,24 meter en 2,3 meter voorzien waar dit conform artikel 21 minstens 2,6 meter moet zijn. Ook is er onvoldoende lichtinval en luchttoevoer voorzien waardoor de aanvraag niet voldoet aan artikel 24. Ter compensatie van de weinig kwalitatieve keukenruimtes in de kelder wordt er op de gelijkvloerse verdieping vooraan nummer 106 een gemeenschappelijke leefruimte ingericht.

 

De aanvraag is strijdig met artikel 23 van de bouwcode aangezien twee eengezinswoningen zijn opgedeeld in kleinere studentenkamers en de drie panden met elkaar zijn verbonden. Echter is  nummer 106 reeds vergund voor 10 studentenkamers en nummer 108 en 110 beschikken ieders over een conformiteitsattest voor 7 studentenkamers dat dateert van voor 2009. Het is daardoor aanvaardbaar dat de functie studentenhuisvesting in de drie panden wordt ondergebracht en dat de gebouwen met elkaar worden verbonden.

 

Met toepassing van artikel 3 is een afwijking op artikel 21, 23 en 24 gerechtvaardigd.

 

Verder is de aanvraag strijdig met artikel 27 van de bouwcode. Bij een toename van de bebouwde grondoppervlakte dient er minimum 20% op het niveau van het maaiveld buitenruimte te zijn. Achteraan rechts bij nummer 106 is een deel van de koer bebouwd. De koer achteraan rechts bij nummer 110 werd volledig dichtgebouwd over drie bouwlagen. Het dichtbouwen van de koer over drie bouwlagen is stedenbouwkundig niet aanvaardbaar, bijgevolg zal dit van de vergunning worden uitgesloten en dient de koer achteraan nummers 106 en 110 volledig open gelaten te worden. Dit werd in rood aangeduid op de plannen.

 

De voorziene afvalberging is te klein conform artikel 26. In voorwaarde wordt opgelegd om een afvalberging te voorzien die voldoet aan artikel 26 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

Zoals in de afwijking van de voorwaarden werd besproken is de functie studentenhuisvestiging reeds bestaand in de drie panden. De functie blijft inpasbaar in de omgeving en is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP-Binnenstad.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft de regularisatie van 3 woonhuizen naar een project met 23 studentenkamers.
2 woonhuizen met elk 7 studentenkamers dienen als geacht vergund beschouwd te worden.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de regularisatie van 1 woonhuis naar een project met 9 studentenkamers..
9 studentenkamers met een parkeernorm van 0,15 per kamer = 9* 0.15 = 1,35 =>1
De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 


 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

‘Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens art. 12, §3, 1° (Levendige plint) is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten. ’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Bij nummer 106 is de koer achteraan rechts deels bebouwd ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De aanwezige open ruimte bij dit perceel is reeds gering waardoor het bebouwen van de koer wordt uitgesloten in deze vergunning. Dit brengt een consequentie met zich mee dat studentenkamer 106 0A in onvoldoende oppervlakte voorziet waardoor deze wordt uitgesloten in deze vergunning.

De koer van nummer 108 wordt open gemaakt, de cv ruimte rechts wordt dan weer deels overbouwd. Deze wijzigingen zijn aanvaardbaar.

De koer achteraan rechts bij nummer 110 is volledig volgebouwd over drie bouwlagen. Deze ingreep is onaanvaardbaar aangezien de interne en aanpalende leefruimtes zonder een toestroom van lucht en de toetreding van daglicht wordt verhinderd. Tevens gelet op het bezwaar tegen het volbouwen van deze koer wordt deze ingreep niet positief geëvalueerd en uitgesloten in deze vergunning. 

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelwijzigingen vooraan zijn niet storend voor de omgeving en doen geen afbreuk aan het straatbeeld. De voorgestelde ingrepen aan de voorgevel zijn aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aan de stedelijke mobiliteitsdienst werd advies gevraagd om na te gaan of voorgestelde fietsenberging voldoende is om te voorzien in het aantal fietsstalplaatsen.

 

Er dienen voor dit project 23 fietsenstallingen voorzien te worden. Er worden 24 fietshaken voorzien. De ruimte die voorzien wordt is met 13 m² echter veel te klein. In de bouwcode wordt gesteld dat er 1,5m² per fiets dient gerekend te worden. Dit zou neerkomen op een fietsenstalling van 34m². Door gebruik te maken van een hangsysteem kan deze ruimte kleiner zijn, echter 13m² is veel te klein om comfortabel 23 fietsen te plaatsen vermits er te weinig manoeuvreerruimte is.

 

Dit advies wordt bijgetreden. De aanvraag voorziet in voldoende fietsstalplaatsen, maar de fietsenberging is de klein om voldoende fietsen van de kotbewoners te stallen. Hierdoor is de aanvraag strijdig met artikel 29 van de bouwcode. Een te kleine berging heeft als gevolg dat de bewoners hun fietsen deponeren op het openbaar domein en dit kan leiden tot hinderlijke situaties. In voorwaarden in deze vergunning wordt opgelegd om de gesupprimeerde studentenkamer 106 0A in te richten als tweede fietsenberging.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de studentenkamer 106 0A in te richten als fietsstalplaats;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

Uitsluitingen

  • De studentenkamer 106 0A, het deels bebouwen van de koer achteraan rechts bij nummer 106 en het volbouwen van de koer over drie bouwlagen achteraan rechts bij nummer 110 worden uitgesloten in deze vergunning;
  • Het bebouwen van de koer rechtsachter 106 wordt uitgesloten in deze vergunning. Dit werd in rood aangeduid op de plannen:

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_02_plan gelijkvloers_PLAN_IN_ROOD

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_03_plan 1e verdieping_PLAN_IN_ROOD

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_04_plan 2e verdieping_PLAN_IN_ROOD

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_05_plan 3e verdieping_PLAN_IN_ROOD

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

29 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

30 maart 2019

Verslag GOA

14 maart 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over:

 

1.      Licht en lucht: Door het verhogen van de scheidingsmuur tussen de panden 110 en 112 verminderd de daglichttoetreding en de circulatie van lucht in de woonruimtes van nummer 112.

Beoordeling: Het klopt dat de koer rechts achteraan nummer 110 volledig werd dicht gebouwd over drie bouwlagen. Deze constructie blokkeert de toetreding van zonlicht en de circulatie lucht naar de aanpalende leefruimtes. In voorwaarden in deze vergunning wordt opgelegd om de koer terug open te maken tot op het niveau van de gelijkvloerse verdieping. Het bezwaar is gegrond.

 

2.      Stabiliteit:Het verhogen van de scheidingsmuur brengt problemen met zich mee op het gebied van stevigheid en veiligheid en de stabiliteit van de constructie is betwijfelbaar.

Beoordeling: dit bezwaar heeft betrekking op uitvoeringstechnische aspecten. Daarnaast is een stedenbouwkundige vergunning een administratieve toelating en is geen vrijgeleide om schade te berokkenen aan eigendommen van derden. Het ophogen van scheidingsmuren dient te gebeuren met toestemming van de aanpalende eigenaars waardoor het bezwaar burgerrechtelijk van aard is. Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Privacy: Het inrichten van een dakterras veroorzaakt directe inkijk naar de woongelegenheid op de derde verdieping van nummer 112.

Beoordeling: Een terras op de derde verdieping veroorzaakt inderdaad een onaanvaardbare vorm van inkijk. Bijkomend is het bezwaar burgerrechtelijk van aard. Het bewaar is gegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de studentenkamer 106 0A in te richten als fietsstalplaats;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Uitsluitingen

  • De studentenkamer 106 0A, het deels bebouwen van de koer achteraan rechts bij nummer 106 en het volbouwen van de koer over drie bouwlagen achteraan rechts bij nummer 110 worden uitgesloten in deze vergunning;
  • Het bebouwen van de koer rechtsachter 106 wordt uitgesloten in deze vergunning. Dit werd in rood aangeduid op de plannen:

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_02_plan gelijkvloers_PLAN_IN_ROOD

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_03_plan 1e verdieping_PLAN_IN_ROOD

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_04_plan 2e verdieping_PLAN_IN_ROOD

-          BA_Studentenhuisvesting regularisatie_P_N_05_plan 3e verdieping_PLAN_IN_ROOD

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.