Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018159853 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Tokmak Alattim met als adres Hof ter Groenstraat 37 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Hof ter Groenstraat 37 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 38sectie B nr. 649P2 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 5/12/1967: vergunning (1006#9512) voor het bouwen van een woning.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit 3 bouwlagen onder plat dak;
- alle verdiepingen hebben dezelfde bouwdiepte, namelijk 8,6 meter vanaf de voorgevellijn;
- de kroonlijsthoogte bedraagt 8,30 meter;
- op de gelijkvloerse verdieping is er rechts een garage en links de toegang tot de woning;
- de leefruimte bevindt zich op de eerste verdieping;
- de slaapkamers en badkamer op de tweede;
Bestaande toestand
- de indeling van de ramen boven de garage is gewijzigd: ze is driedelig geworden met een breed deel in het midden en symmetrisch langs weerzijden smallere ramen.
Inhoud van de aanvraag
- uitbreiden van een eengezinswoning;
- de gelijkvloerse verdieping wordt achteraan 2 meter uitgebouwd in functie van een bureau;
- de vloerpas in deze aanbouw ligt 0,25 meter lager dan die in het hoofdvolume;
- het nieuwe platte dak wordt volledig ingericht als terraszone;
- op de scheidingsmuren worden panelen in ondoorzichtig glas geplaatst;
- in de achtergevel worden op het gelijkvloers en de eerste verdieping kamerhoge ramen in PVC geplaatst;
- de achtergevel wordt volledig geïsoleerd en afgewerkt met steenstrips;
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- artikel 6 Harmonie en draagkracht:
de uitbouw past niet in de omgeving waar de woningen allemaal eenzelfde grondplan, een bouwdiepte van 8,60 m en een tuindiepte van 8,40 m hebben. In de gehele huizenrij waarvan het pand deel van uitmaakt komt een dergelijke uitbreiding met een dakterras niet voor. Het ontwerp is storend in de omgeving en is niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats. De aanvraag dient bijgevolg te worden geweigerd;
- artikel 13 Ondergrondse en bovengrondse uitsprongen:
bovengrondse geveluitsprongen moeten begrepen zijn tussen twee verticale vlakken onder een hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding. Het dakterras wordt beschouwd als een geveluitsprong en wordt aangelegd tot op de perceelgrenzen. Hierdoor ontstaan er vanop het terras ongeoorloofde uitzichten op de aangrenzende stadstuinen. Dit is onaanvaardbaar, de aanvraag dient te worden geweigerd;
- artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
Scheidingsmuren dienen te worden uitgevoerd in massief, ongeperforeerd materiaal en dienen minimaal 0,18 m dik te zijn. De scheidingsmuren worden in functie van het dakterras opgehoogd met ondoorzichtige panelen. Dit kan niet worden toegestaan, de aanvraag dient ongunstig geadviseerd te worden.
Functionele inpasbaarheid
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Hof ter Groenstraat gekenmerkt wordt door eengezinswoningen met drie bouwlagen onder een plat dak. De hoofdbouwen zijn er aan de achterzijde niet uitgebreid met achterbouwen.
In voorliggende aanvraag wordt de bestaande drie bouwlagen hoge hoofdbouw behouden en aangevuld met een gelijkvloerse uitbreiding tot een bouwdiepte van 10,60 m. De voorgestelde bouwdiepte is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er onvoldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden. De tuindiepte van 8,40 m zou op die manier immers beperkt worden tot 6,40 m. Om voldoende woonkwaliteit te kunnen bieden wordt gestreefd naar stadstuinen van minimaal 7 m diep.
Het extra volume van de achterbouw bevindt zich naast de terrassen van beide buren. In functie van het aangevraagde worden hier scheidingsmuren opgetrokken van ca. 5 m hoog. Bovendien biedt het dakterras op de eerste verdieping vrije inkijk in de aangrenzende stadstuinen.
De aanvraag heeft dus negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van de naastgelegen percelen. De aanvraag dient ongunstig geadviseerd te worden.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De nieuwe bureauruimte is alleen bereikbaar via de berging achter de garage, de garage is op haar beurt alleen toegankelijk via de voortuin. De verblijfsruimte in de nieuwe achterbouw is bijgevolg niet rechtstreeks toegankelijk vanuit het bovenliggende woongedeelte. Bovendien wordt er niet gezorgd voor een beter contact tussen de woning en de stadstuin. De woonkwaliteit van de woning wordt met deze aanvraag niet versterkt.
Op de bijgevoegde snede lijkt een raamopening in de nieuwe scheidingsmuur te worden voorzien. Hierdoor zou een erfdienstbaarheid en nog meer ongeoorloofde uitzichten worden gecreëerd op het aanpalende perceel. Dit druist in tegen de regelgeving hieromtrent en kan niet worden toegestaan.
De uitbreiding van de woning voldoet niet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van:
- de niet kenmerkende bouwdiepte en achterbouw;
- de diepte van de stadstuin wordt beperkt tot slechts 6,40 m;
- de onaanvaardbare uitzichten vanop het dakterras;
- het hinderen van de bezonning van de aanpalende terrassen;
- het optrekken van scheidingsmuren in niet-massieve materialen;
- het voorzien van een raamopening in de nieuwe scheidingsmuren;
- het niet rechtstreeks toegankelijk zijn van de nieuwe bureauruimte vanuit de woning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 maart 2019 |
Verslag GOA |
12 maart 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.