Terug
Gepubliceerd op 25/03/2019

2019_CBS_02452 - Omgevingsvergunning - OMV_2018150734. Koornbloemstraat 82. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02452 - Omgevingsvergunning - OMV_2018150734. Koornbloemstraat 82. District Wilrijk - Weigering 2019_CBS_02452 - Omgevingsvergunning - OMV_2018150734. Koornbloemstraat 82. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018150734

Gegevens van de aanvrager:

BVBA KONTIBO met als adres Groeningenlei 89 te 2550 Kontich

Ligging van het project:

Koornbloemstraat 82 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43sectie A nr. 393K5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een handelshuis tot een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          09/04/1992: vergunning (222#8150) voor de verbouwing van een winkel;

Laatst vergunde toestand

-          de laatst vergunde toestand betreft een handelshuis bestaande uit twee bouwlagen onder een schuin dak;

Bestaande toestand

-          op het gelijkvloers bevinden zich een handelsruimte, een keuken en twee bergingen;

-          op de verdieping zijn er 3 stockageruimtes.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een handelshuis tot een eengezinswoning;

-          op het gelijkvloers worden een leefruimte, een keuken en een fietsenberging voorzien, op de verdieping twee slaapkamers en een badkamer en op de zolderverdieping één slaapkamer;

-          de fietsenberging wordt voorzien in een nis in de voorgevel op het gelijkvloers;

-          de bouwdiepte van het gelijkvloers bedraagt 15,90 meter en 8,48 meter op de verdieping;

-          de koterij aan de achtergevel wordt afgebroken;

-          de zolder wordt uitgebreid door het dak te voorzien van 2 erkers;

-          de gevel van het gelijkvloers wordt afgewerkt in een donkere en een lichte gevelbekleding;

-          de voorgevel van de verdieping blijft behouden (gevelsteen);

-          het schuine dak wordt afgewerkt met dakpannen in een donkere kleur;

-          plaatsen van de nieuwe septische put onder de fietsenberging.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

30 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

30 januari 2019

13 februari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    De voorziene dakkapel kan bezwaarlijk kenmerkend voor de betreffende omgeving worden genoemd. Daarenboven is het onduidelijk welk materiaal wordt gebruikt. Het is onduidelijk hoe de materiaalkeuze en kleur zijn afgestemd op de architectuur van de totale constructie en de omgeving;
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    De voorgevel wordt afgewerkt met een grote verscheidenheid aan materialen (5) en kleuren. Een aantal materialen zijn daarenboven onduidelijk. De aanvraag bevat geen gegevens over het duurzaam, kwalitatief, constructief en esthetisch verantwoord zijn van het geheel;
  • artikel 12 Levendige plint:
    Langs de straatzijde is naast de inkom enkel een fietsenberging voorzien. De gevelbreedte bedraagt 5,41 meter;
  • artikel 15 In- en uitsprongen aan daken:

Door de grote omvang van de voorziene dakkapel is de schuine dakvorm niet meer duidelijk herkenbaar;

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    De vrije hoogte van de slaapkamers op de eerste verdieping bedraagt 2,40 meter in plaats van de minimale hoogte van 2,60 meter;
  • artikel 34.3.2 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    De rioolbuizen worden ingewerkt in de scheidingsmuur rechts (rioleringsplan nieuwe toestand);
  • artikel 34.3.3 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Het gedeelte van de scheidingsmuren van de aanbouw ter hoogte van het hoofdgebouw heeft geen opstand van minimaal 30 centimeter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • artikel 38 Groendaken:
    Het nieuwe platte dak van het gelijkvloers wordt niet uitgevoerd als groendak.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het omvormen van een handelshuis naar eengezinswoning is principieel in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de omliggende woonfuncties. Er werd advies gevraagd aan de  dienst ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie. Het advies luidt als volgt: “Op een niet-strategische locatie buiten de afgebakende kernwinkelgebieden en horecagebieden, zoals dit pand, is het behoud van een commerciële functie niet op te leggen. Omvorming naar woonruimte wordt op deze locaties gunstig beoordeeld.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De afbraak van de koterij achteraan het gelijkvloers en het reduceren van de bouwdiepte is gunstig voor de omgeving. Het voorgestelde gabarit, is principieel in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

Echter door het voorzien van een fietsenberging aan de voorgevel en voorgestelde bouwdiepte wordt onvoldoende rechtstreeks daglicht voorzien in de keuken op het gelijkvloers.

Ook de plafondhoogte van de slaapkamers op de verdieping is onvoldoende voor het voorzien in de vereiste woonkwaliteit.

 

Visueel-vormelijke elementen

De uitwerking van de voorgevel is zeer gefragmenteerd en vormt geen samenhangend geheel in het straatbeeld. Zowel de verschillende gevelvlakken als de raamopeningen zijn niet op elkaar afgestemd. De legende geeft geen duidelijke omschrijving van de voorgestelde materialisatie maar spreekt enkel over licht en donker.

Door het voorzien van een nis op het gelijkvloers beschikt de woning niet over een duidelijke plint. De omvang van de erkers doet een afbreuk aan de schuine dakvorm. Voorgestelde erkers in zowel voor- als achtergevel zijn niet kenmerkend in het straatbeeld welke wordt gekenmerkt door woningen bestaande uit 1 of 2 bouwlagen met een zadeldak of typisch mansardedak, eigen aan de voormalige tuinwijk.

Gelet op bovenstaande wordt geoordeeld dat de gevel niet inpasbaar is in het straatbeeld.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Het voorzien van enkel een fietsenstalling achter de voorgevel is in strijd met artikel 12 van de bouwcode. Met het oog op het creëren van levendige straten is het belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat, bijvoorbeeld via een raam. Levendige ruimtes zijn ruimtes die vaak gebruikt worden door mensen en waar zij ook een tijd blijven. Voorbeelden hiervan zijn verblijfsruimtes, handelsruimtes, horecaruimtes, kantoorruimtes, werkplaatsen, ateliers, vergaderzalen, … Een fietsenstalling valt hier niet onder. Een afwijking zal niet worden toegestaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat het geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden betreft. Het huidig handelsgelijkvloers van het handelshuis wordt verbouwd en wordt deel van de reeds bestaande vergunde eengezinswoning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van de onverenigbaarheden met de geldende voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 januari 2019

Volledig- en ontvankelijk

30 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

31 maart 2019

Verslag GOA

12 maart 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.