Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018159162 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA JZV met als adres Palingbrug 8 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Krabbenstraat 2-4 en Palingbrug 8-10 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 1sectie A nr. 1693B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van aanpassingen aan vergunning 20171384 en herziening voor het plaatsen van een ASTRID-systeem |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/08/2017: vergunning (20171384) voor het wijzigen van de bestemming van een bestaande handelspand/woonruimte naar een handelspand/hotel.
Laatst vergunde toestand
- vakantielogies met 3 gastenkamers;
- de kelder is ingericht als wellness voor de vakantielogies;
- het gelijkvloers is ingericht als ontbijtruimte en therapieruimte;
- op de eerste verdieping zijn 2 gastenkamers voorzien;
- de dakverdieping is ingericht als gastenkamer met zit- en eetkamer;
- de gevels zijn ongewijzigd, met uitzondering van een nieuwe deuropening aan de zijde van de Krabbenstraat.
Bestaande toestand
- enkele aanpassing aan de interne indeling waarvoor met dit dossier een regularisatie wordt aangevraagd.
Inhoud van de aanvraag
- regularisatie van een aantal interne niet-structurele aanpassingen ten opzichte van de laatst vergunde toestand;
- de douche in de kelder is ingericht als opslagplaats en zijn enkele privévertrekken ingericht waardoor de publiek toegankelijke delen in de kelder worden beperkt tot 23,5 m²;
- de gevels en het volume blijven ongewijzigd ten opzichte van de laatst vergunde toestand.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
30 januari 2019 |
27 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie |
30 januari 2019 |
6 februari 2019 |
Gunstig |
Onroerend Erfgoed |
30 januari 2019 |
11 maart 2019 |
Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
30 januari 2019 |
4 februari 2019 |
ondernemen en stadsmarketing/ visit Antwerpen |
30 januari 2019 |
5 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
30 januari 2019 |
12 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voor de regularisatie van enkele beperkte niet-structurele interne wijzigingen zijn er geen bijkomende opmerkingen vanuit de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing / Visit Antwerpen. Zoals opgelegd in een eerdere vergunning, moet elke logies dat op de toeristische markt wordt aangeboden, aangemeld worden volgens het Vlaamse Logiesdecreet.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal – ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het bouwvolume van de aanvraag wijzigt niet. Een beoordeling inzake schaal ruimtegebruik is hier niet van toepassing.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand Krabbenstraat 2/4, de naastliggende stadswoning Palingbrug 8 en delen van het aanpalende nummer 10 werden beschermd als monument omwille van hun artistieke en/of historische waarde. De panden zijn de oudste huisjes van de stad, gelegen in het oudste deel van de stad in de onmiddellijke omgeving van het Steen en het Vleeshuis. De Palingbrug volgt de bedding van de oude burchtgracht. Deze gracht werd in de 15e eeuw gedempt en in 1498 werd met de eerste bebouwing begonnen. De herbestemming en de bijhorende herinrichtingswerken, zoals vergund in 2017, houden voldoende rekening met de waarde van deze voormalige stadswoningen. De werken, die deel uitmaken van voorliggende regularisatie-aanvraag, beperken zich tot reversibele herinrichtingwerken.
Advies werd gevraagd aan Onroerend Erfgoed en stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg. Beide adviesorganen hebben geen tijdig advies gegeven. Indien het advies niet binnen de termijn wordt gegeven wordt het als gunstig beschouwd. De vooropgestelde verbouwingswerken hebben geen impact op de beschermde delen en de aanwezige erfgoedelementen worden niet onomkeerbaar geraakt. De aangevraagde handelingen worden gunstig geadviseerd omdat zij geen afbreuk doen aan de bescherming en dus niet in strijd zijn met de bepalingen uit het Onroerenderfgoeddecreet, het Onroerend erfgoedbesluit en/of de individuele bepalingen in het beschermingsbesluit. Dit advies geldt als toelating voor de gunstig geadviseerde handelingen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De vorige aanvraag werd door de ASTRID-veiligheidscommissie behandeld onder ref 2017060048 waarbij dekking gevraagd werd in de kelder. Er werd door de bouwheer een herziening aangevraagd met als motivatie dat de werkelijk gebruikte publieke ruimte slechts 23,5 m² bedraagt, hetgeen kleiner is dan 25m². In dit geval valt het gebouw buiten de criteria en is indoordekking niet vereist. Het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie is gunstig en er is geen noodzaak van een ASTRID-Indoorradiodekking.
De aanvraag voorziet niet in een afvalberging, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 26 van de bouwcode. Vanuit oogpunt van comfort en hygiëne van gebruikers van het gebouw kan hiervan niet afgeweken worden. Bij voorkeur wordt deze afvalberging in de kelder voorzien, conform aan artikel 26.
De stedenbouwkundige impact van de aangevraagde wijzigingen is eerder beperkt. Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een afvalberging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
3. elke nieuwe logieseenheid te registreren volgens het Vlaamse logiesdecreet. Ook dient voldaan te worden aan de vereiste brandveiligheidsnormen waarnaar het betreffende decreet verwijst. ( http://www.toerismevlaanderen.be/vlaamse-logiesdecreet).
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
7 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
30 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
31 maart 2019 |
Verslag GOA |
14 maart 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een afvalberging te voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode;
3. elke nieuwe logieseenheid te registreren volgens het Vlaamse logiesdecreet. Ook dient voldaan te worden aan de vereiste brandveiligheidsnormen waarnaar het betreffende decreet verwijst. ( http://www.toerismevlaanderen.be/vlaamse-logiesdecreet).
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.