Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018158162 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Joris De Greef met als contactadres Herentalsebaan 18 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Herentalsebaan 18 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 26sectie B nr. 1035P |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
renoveren van een eengezinswoning en het wijzigen van het aantal wooneenheden van vier naar drie |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 16/04/1962: vergunning (180#123) voor verbouwingswerken;
- 04/12/2003: bescherming als monument: eenheidsbebouwing van art nouveau burgerhuizen;
- 14/09/2009: vastgesteld als bouwkundig erfgoed (ID: 11179): eenheidsbebouwing van burgerhuizen;
- 17/03/2015: bouwovertreding (BO/2015/VPV/0203) wijzigen van aantal wooneenheden en voorgevelwijziging.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit vier bouwlagen onder een plat dak;
- het gebouw is ingericht als meergezinswoning met vier woongelegenheden;
- het pand maakt deel uit van vier enkelhuizen in spiegelbeeld en heeft de naam ‘Walrus’.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand;
- een terras met aansluitende spiltrap voorziet de toegang tot de tuin vanuit het appartement op de eerste verdieping;
- het houten buitenschrijnwerk is groen geschilderd.
Inhoud van de aanvraag
- renoveren van het pand;
- twee appartementen op de eerste en tweede verdieping samenvoegen tot een één-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van 136 m²;
- het appartement op de benedenverdieping en het duplexappartement hebben een rechtstreekse toegang tot de gemeenschappelijke tuin;
- de tuin is voor het duplexappartement bereikbaar via een te regulariseren spiltrap;
- het buitenschrijnwerk werd gerestaureerd naar oorspronkelijk model;
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
29 januari 2019 |
13 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
29 januari 2019 |
29 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
29 januari 2019 |
1 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggend plan voorziet de renovatie van een meergezinswoning in een omgeving die wordt gekenmerkt door woningen en handel. De functie wonen wijzigt niet waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd is.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag worden twee van de vier appartementen samengevoegd tot één. Daarbij wordt de gemeenschappelijke traphal gebruikt als verbinding tussen het duplexappartement waardoor niet voldaan wordt aan artikel 25 van de bouwcode betreffende toegankelijkheid van de functie.
Daarnaast moet worden opgemerkt dat te weinig informatie verstrekt wordt betreffende de positie van de spiltrap waardoor de impact naar de aanpalende niet correct kan beoordeeld worden.
Omwille van bovenstaande redenen wordt zowel het wijzigen van het aantal woongelegenheden als het regulariseren van de spiltrap uitgesloten uit deze vergunning.
Cultuurhistorische aspecten
Naar aanleiding van voorliggende aanvraag werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst monumentenzorg. De afweging in dit advies luidt als volgt:
“Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.
Aan de beschrijvende nota werd geen cultuurhistorische motivering toegevoegd. Gezien de aard en de omvang van de werken kan er geen gefundeerd advies gegeven worden. Zeker niet wat betreft de interne werkzaamheden.
Het schrijnwerk wordt gerestaureerd maar ook daarvan werd geen dossier toegevoegd. Mogelijk werd het project voorbesproken met het agentschap Onroerend Erfgoed, bevoegd voor wettelijk beschermde monumenten. We adviseren de aanvraag dan ook ongunstig tenzij de voorliggende aanvraag voorbesproken werd met het Agentschap Onroerend Erfgoed en zij een toelating verlenen voor de werkzaamheden.”
Aangezien de aanvrager documenten heeft toegevoegd aan het dossier waaruit kan worden afgeleid dat de restauratie van het buitenschrijnwerk werd besproken met en goedgekeurd door het Agentschap Onroerend erfgoed kunnen deze werken gunstig worden beoordeeld.
De interne wijzigingen worden omwille van onvoldoende informatie over het cultuurhistorisch profiel uitgesloten uit de vergunning.
Uit het toegevoegde fotomateriaal kan worden afgeleid dat de ijzeren gebombeerde balustrade niet meer aanwezig is. Als voorwaarde zal worden opgelegd de borstwering naar historisch model uit te voeren in overleg met het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. het terugplaatsen van de balustrade boven de erker, gerestaureerd naar historisch model in overleg met het Agentschap Onroerend erfgoed;
Uitsluitingen
2. alle handelingen werken en wijzigingen buiten de voorgevelwijzigingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
31 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
29 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
30 maart 2019 |
Verslag GOA |
12 maart 2019 |
naam GOA |
Wim Van Roosendael |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. het terugplaatsen van de balustrade boven de erker, gerestaureerd naar historisch model in overleg met het Agentschap Onroerend erfgoed;
Uitsluitingen
2. alle handelingen werken en wijzigingen buiten de voorgevelwijzigingen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.