Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018109666 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA trigom met als adres Rue des biches 14 te 68400 Riedisheim (Frankrijk) |
Ligging van het project: |
Kammenstraat 70 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 4sectie D nrs. 847B en 847C |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Kleinhandelsactiviteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen van een pand met een winkelruimte en appartement |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/09/2006: vergunning (3151#536) voor het verbouwen van een winkel en appartementen en het wijzigen van de functie van een appartement op de eerste verdieping tot winkelruimte;
- 03/07/2015: vergunning (20151015) voor het verbouwen van een winkel met bovenliggend appartement.
Laatst vergunde toestand
- het pand bestaat uit een straatvolume van drie bouwlagen onder een plat dak en een achterbouw van 2 bouwlagen onder een plat dak;
- het gebouw is ingericht met een winkelruimte op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
- op de benedenverdieping is het volledige perceel bebouwd;
- op de tweede verdieping is een studio ingericht met een buitenruimte aan de achterzijde.
Bestaande toestand
- conform de laatst vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen van de commerciële ruimte op gelijkvloers en +1 en de woning op +2;
- plaatsen van een nieuwe trap- en liftkern centraal in het pand;
- behouden van de nog resterende historische elementen waaronder de U-vormige houten trap, lijstwerk, moerbalken en natuurstenen raamomlijstingen van het achterhuis;
- tussen de benedenverdieping en de eerste verdieping wordt aan de straatzijde een tweede vide gemaakt;
- de studio op de tweede verdieping wordt heringericht;
- de voorgevel wordt afgewerkt met een plint in lichte natuursteen en bepleistering in een lichte kleur en buitenschrijnwerk in staal;
- de toegang tot de winkel en de wooneenheid worden verplaatst naar de rechterzijde van de voorgevel met een nieuwe inkomsas;
- aan de toegang worden twee achtereenvolgende hellende vlakken voorzien;
- plaatsen van haakse gevelreclame in de vorm van een lichtbak van 0,55 op 0,55 meter.
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Relevante voorgeschiedenis
Op de gevraagde locatie was voorheen ook reeds een winkel. Door de beperkte oppervlakte (kleiner dan 400 m²) was er geen sociaaleconomische vergunning nodig.
Laatst vergunde toestand
-
Bestaande toestand
Tijdens de verbouwingen was de winkelruimte niet in gebruik
Inhoud van de aanvraag
Voorliggende aanvraag omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten handelt over het inrichten van een verkoop ruimte op het gelijkvloers (310 m²) verbonden met een verkoop ruimte op de eerste verdieping (171m²). Beide ruimten vormen één unit met een totale nettohandelsoppervlakte van 481 m². De aanvrager wenst een kledingzaak met het logo Carhartt uit te baten op deze locatie. Boven de verkoopsruimte wordt een appartement ingericht. De winkelunit en het appartement met woonfunctie hebben elk een aparte ingang.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
31 januari 2019 |
26 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
31 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
31 januari 2019 |
13 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
31 januari 2019 |
7 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
31 januari 2019 |
11 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) |
31 januari 2019 |
12 februari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De afmetingen van het hefplateau van de lift voldoen niet aan het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid. Gezien de beperkte afwijkingen, kan de stedenbouwkundige vergunning toch worden verleend mits de in voorwaarde opgelegde aanpassingen integraal worden uitgevoerd: de nieuwe lift dient uitgevoerd te worden conform de bepalingen van de verordening Toegankelijkheid.
Functionele inpasbaarheid
Het pand is vergund als handelshuis met een commerciële functie over 2 lagen en een bovenliggende woning. De aanvraag betreft een aantal interne verbouwingswerken ten opzichte van de laatst vergunde toestand. Deze hebben echter geen impact op de functionele inpasbaarheid van het pand in het afgebakend kernwinkelgebied.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aangevraagde werken beperken zich tot een gevelwijziging en interne verbouwingswerken. De ruimtelijke impact is eerder beperkt.
Visueel-vormelijke elementen - Cultuurhistorische aspecten
Gezien de ligging van de aanvraag in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde en palend aan een beschermd monument, moet de impact van de aanvraag op de erfgoedwaarde van de in de aanvraag betrokken constructies en de omgeving beoordeeld worden en staat de wenselijkheid van behoud voorop. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.
“Inleiding
De werken zijn gesitueerd in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Er bestaat een CHE-rapport voor dit pand op basis waarvan advies kon worden gegeven.
De werken werden voorbesproken, er werd een verantwoordingsnota toegevoegd aan de huidige aanvraag.
Beoordeling
1. Cultuurhistorische waardenstelling:
De aanvraag heeft betrekking op winkelwooncomplex in de Kammenstraat. Het complex bestaat uit een voor –en achterhuis. Het vindt zijn oorsprong in het midden van de 16e eeuw. Het pand genaamd ‘ Groot Sweert bestond uit een voorhuis aan de Kammenstraat en een achterhuis met brouwerij. In de 17e eeuw was er een huidevetterij in het achterhuis en een winkel in het voorhuis. In de 18e eeuw werden het voor –en achterhuis van den huidenvetterij verbonden en omgebouwd tot een hotel de ville door de familie Legrelle. Het achterhuis werd bovengronds gedeeltelijk afgebroken om een imposante traphal te kunnen creëren deze vormde vanaf dan de verbinding tussen het gebouw in de Kammenstraat 70 en het achterhuis. De huidige interieurafwerking en ornamentiek in de traphal en de aanpalende ruimtes zijn uit deze periode. In de 19e eeuw vormden de gebouwen Kammenstraat 70, 70A en Sleutelstraat 29 en 30 één geheel. Aan de achterzijde lag een groot terrein dat doorliep tot aan de Zwaardstraat. In de 20ste eeuw kwamen de gebouwen in handen van diverse eigenaars en werden ze ingrijpend verbouwd. Het werkhuis in beton tussen het achterhuis en het bebouw in de Sleutelstraat 29 dateert uit het eerste kwart van de 20ste eeuw. In 1946 werd de sierlijke lijstgevel met bossagewerk vervangen door een gevel met hedendaagse vormgeving met rode baksteen. De poort, de doorgang naast het huis en de winkel op de gelijkvloerse verdieping werden gesloopt om twee nieuwe winkels en een inkomportaal te realiseren. Op de verdiepingen werden appartementen ingericht. De voorbouw werd toen zeer grondig gewijzigd. Na 1968 werd het pannendak van het achterhuis gesloopt en vervangen door een plat dak. En tot slot in 2006 werd de winkelruimte verbouwd alsook de bovenliggende appartementen en werd de structuur van het achterhuis deels gewijzigd.
De oude kernen van de drie grote bouwdelen zijn nog duidelijk te herkennen in de bouwvolumes en de kelderruimtes. En naast elementen van de oude kern bleven nog elementen van een latere belangrijke bouwfase bewaard. De gebouwen bevatten nog een beperkte interieurafwerking en ornamentiek, te dateren in de tweede helft van de 18e eeuw. Het grootste deel van de interieurelementen werd gesloopt na de vergunning die in 2015 werd afgeleverd, strijdig met de bouwvergunning.
Het object/ complex is waardevol. Een object/complex is waardevol wanneer voor delen van het interieur en/of het exterieur de algemene historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische of esthetische waarde hoog zijn.
Waardevolle erfgoedelementen zijn enerzijds het achterhuis met oudere kern, die mogelijk teruggaat tot de 16e eeuw, in traditionele bak –en zandsteenstijl. Anderzijds de traphal en naastliggende stijlkamer die dateren van de 18e eeuwse omvorming tot hotel de ville.
Het voorste gedeelte van het gebouw in de Kammenstraat heeft geen historische waarde meer wegens de ingrijpende midden 20ste eeuwse verbouwingscampagne.
2. Afweging:
Men wenst de voorgevelopeningen aan te passen en te voorzien van nieuw stalen buitenschrijnwerk, de gevel wordt bepleisterd.
De toegankelijkheid van de winkel wordt geoptimaliseerd zonder ingrepen aan de gewelfstructuur in de kelder.
De nog aanwezige waardevolle elementen worden conform de voorbespreking, beschrijvende nota en plannen maximaal bewaard: de centrale trap blijft behouden, net zoals de 18e eeuwse stijlkamer op de gelijkvloerse verdieping, alle moerbalken op niveau 0 en 1, vensteropeningen niveau 1 in het achterhuis en de tongewelfde kelders.
Het project werd voorbesproken, de aangevraagde werken houden rekening met de nog aanwezige erfgoedelementen in het pand en zijn bijgevolg aanvaardbaar.
Advies
Gelet op het voorgaande wordt een gunstig advies verleend.”
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en gebruiksgenot.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
De aanvraag betreft het inrichten van de ruimte op het gelijkvloers en de eerste verdieping als winkelunit. Momenteel staat de gevraagde ruimte reeds enkele jaren leeg na een grondige en ingrijpende verbouwing in 2016. Het pand is gelegen binnen het afgebakende kernwinkelgebied Centrum Antwerpen, in de winkelstraat Kammenstraat. Het pand heeft al lang een commerciële bestemming op het gelijkvloers, maar na het vertrek van de vorige winkelketen werd het pand grondig gerenoveerd en opgedeeld in twee units. De andere units is eerder al ingevuld met Game Mania.
De locatie is gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. In de Kammenstraat is reeds een grote verweving van verschillende handelspanden, horeca en (bovenliggende) woonunits. Een kledingzaak lijkt goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan. De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein.
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
Het project is gelegen in het centrum van de stad Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met hoge bevolkingsdichtheid. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Dit project wordt gerealiseerd door de gelijkvloerse verdieping te verbinden met de eerste verdieping waardoor een winkelunit met 481 m² ontstaat. De klanten van de winkel kunnen met een trap naar de verschillende verdiepingen. De kelderverdieping zal worden gebruikt als stockruimte en technische ruimte. Op de tweede verdieping zal een woonfunctie (appartement) worden ingericht. De winkel en het appartement zullen elk een aparte toegang hebben. Dit kan gunstig beoordeeld worden inzake nuttig gebruik van de aanwezige schaarste ruimte. Ook het wegwerken van de langdurige leegstand in dit pand, verhoogt de aantrekkelijkheid van de stedelijke kern. Bovendien is het een nieuwe kledingketen, met een aanbod dat nog niet uitgebreid aanwezig was in Antwerpen. Dit trekt nieuwe mensen aan en versterkt ook het kernwinkelgebied waar dit pand in gelegen is.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Zie advies van de dienst mobiliteit via omgeving.net.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de nieuwe lift uit te voeren conform artikel 21van de verordening Toegankelijkheid:
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 3 en onder voorbehoud van het advies van de dienst mobiliteit over doelstelling 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot oprichten van een winkel met verkoop van kleding (verkoop goederen voor persoonsuitrusting) met 481 m² nettohandelsoppervlakte aan de Kammenstraat 70, 2000 Antwerpen. De winkelunit mag worden verdeeld over 310 m² op het gelijkvloers en 171 m² op de eerste verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
8 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
31 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 april 2019 |
Verslag GOA |
13 maart 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de nieuwe lift uit te voeren conform artikel 21van de verordening Toegankelijkheid:
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.