Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018139711 |
Gegevens van de aanvrager: |
NV PUBLILUX met als adres Wolfsakker 2 te 9160 Lokeren |
Ligging van het project: |
Bredabaan 974 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 41sectie B nr. 86T |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
plaatsen van nieuwe gevelreclame |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 25/01/1998: vergunning (1974#8102) voor het uitvoeren van een voorgevelverandering;
- 07/05/1997: vergunning (1974#87) voor verbouwing winkel.
Laatst vergunde toestand
- winkel bestaande uit twee bouwlagen onder plat dak.
Bestaande toestand
- de huidige reclame met portiek ter hoogte van de voorgevel werd nooit vergund.
Inhoud van de aanvraag
- vervangen van de huidige lichtgrijze gevelbekleding door een donkergrijze gevelbekleding;
- verwijderen van de bestaande reclame;
- voorzien van een kleine rode portiek ronde de inkom;
- plaatsen van een logo met opschrift “Vanden Borre” in het midden van de voorgevel en de rechter zijgevel bestaande uit rode inwendig verlichte plexi doosletters;
- productaanduiding ter hoogte van de voorgevel boven het buitenschrijnwerk van de eerste verdieping bestaande uit inwendig verlichte, wit aluminium doosletters voorzien van een rode lijn in gelakt aluminium.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
31 januari 2019 |
12 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard. (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van artikel 11 van de bouwcode. De bestaande gevelbekleding met lichte kleur wordt vervangen door een bekleding met een donkergrijze kleur. Het nieuwe materiaal bestaat uit sandwichpanelen met isolatie. Deze panelen houden geen warmte vast en hebben dus geen negatieve invloed op de stedelijke opwarming. Tevens bevindt het pand zich niet in een stedelijke omgeving bestaande uit woonstraten. De aanvraag ligt langs een drukke verkeersader waarin de herkenbaarheid primeert. Omwille van deze reden wordt ook de inkom geaccentueerd met een rood kader. Met deze argumentatie wordt het college geadviseerd af te wijken van de voorschriften conform artikel 3 van de bouwcode.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het wijzigen van de voorgevel en het aanbrengen van zaakgebonden publiciteit. Voorliggende aanvraag omvat dus geen functiewijziging. De bestaande functie blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Bredabaan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op zaakgebonden publiciteit.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag betreft een gevelwijziging, het bestaande volume blijft behouden. De aanvraag is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De aanvraag betreft ook het plaatsen van zaakgebonden publiciteit. Omwille van de herkenbaarheid wordt het logo “Vanden Borre” in het rood herhaald, net zoals de rode portiek. Verder wordt nog volgende publiciteit aangebracht “TV – Audio, Elektro, Telefonie, Multimedia”. De grootte van de publiciteit staat in verhouding tot de gevel. De aanvraag is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag is voor advies gestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de stedenbouwkundige vergunning worden opgelegd. Het agentschap adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:
“Vastlegging ten opzichte van de bestaande as van de gewestweg (N0010002 van 48.7 +0 tot 48.7 +0):
- de rooilijn ligt op 25 meter volgens KB 25/2/1909.
- de zone van achteruitbouw bedraagt 8meter.
- de minimaal te respecteren bouwlijn ligt op 33 meter volgens KB 25/2/1909.
Publiciteit:
- Afmeting: 3,30 x 0,5 x 2, boodschap: portiek rood aan ingang, verlicht: niet, inplanting: tegen de voorgevel, t.o.v. rooilijn: achter de bouwlijn
- Afmeting: 8x1, boodschap: Vanden Borre, verlicht: inwendig, inplanting: tegen de voorgevel, t.o.v. rooilijn: achter de bouwlijn
- Afmeting: 3,20x0,45, boodschap: Multimedia, verlicht: inwendig, inplanting: tegen de voorgevel, t.o.v. rooilijn: achter de bouwlijn
- Afmeting: 2,59x0,45, boodschap: Telefonie, verlicht: inwendig, inplanting: tegen de voorgevel, t.o.v. rooilijn: achter de bouwlijn
- Afmeting: 1,91x0,45, boodschap: Elektro, verlicht: inwendig, inplanting: tegen de voorgevel, t.o.v. rooilijn: achter de bouwlijn
- Afmeting: 2,98x0,45, boodschap: TV-Audio, verlicht: inwendig, inplanting: tegen de voorgevel, t.o.v. rooilijn: achter de bouwlijn
Besluit
Er wordt een GUNSTIG advies verleend gezien de aanvraag in overeenstemming is met de algemene en de bijzondere voorwaarden.”
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde algemene voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
15 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
31 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
1 april 2019 |
Verslag GOA |
15 maart 2019 |
naam GOA |
Christel Bogaerts |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde algemene voorwaarden van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.