Terug
Gepubliceerd op 26/03/2019

2019_CBS_02534 - Masterplan Silsburg, Deurne. Herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord - Voorontwerp masterplan - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/03/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_02534 - Masterplan Silsburg, Deurne. Herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord - Voorontwerp masterplan - Goedkeuring 2019_CBS_02534 - Masterplan Silsburg, Deurne. Herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord - Voorontwerp masterplan - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Versnipperde eigendomsstructuur vraagt perceelsoverschrijdende aanpak
In het besluit van 24 maart 2017 (jaarnummer 2250) beslist het college om aan de coalities van eigenaars/ontwikkelaars te vragen, onder regie van de stad, om een masterplan uit te werken waarin de volgende voorwaarden worden uitgewerkt:

  • doorwaadbaarheid voor langzaam verkeer tussen de Herentalsebaan (met tramhaltes) en Park Groot Schijn;
  • de nabijheid van openbaar vervoer vraagt om een project met een voldoende hoge dichtheid en een brede mix van woningtypologieën. Bijzondere aandacht gaat naar grondgebonden gezinswoningen;
  • ruimte voor stadslandbouw conform de ruimte die in de bestaande situatie door volkstuinen en een samentuin wordt ingenomen;
  • een stedenbouwkundige invulling die intermedieert tussen de stedelijke context van de Van Strydoncklaan en de Herentalsebaan enerzijds en de landschappelijke context van het aangrenzend Park Groot Schijn anderzijds. In het deel ten noorden van de Van Strydoncklaan dient de bebouwingsindex bijgevolg lager te liggen;
  • voldoende aandacht voor publieke groene ruimten op buurtniveau;
  • dat een coalitie van eigenaars uit het deel ten noorden van de Van Strydoncklaan minstens een visie geeft op het volledige noordelijk deel van het projectgebied Silsburg;
  • dat een coalitie van eigenaars uit het deel ten zuiden van de Van Strydoncklaan minstens een visie op het zuidelijk deel geeft

Daarnaast vraagt het college aan de coalitie van eigenaars/ontwikkelaars om een samenwerkingsvorm uit te werken waarbij de kosten en baten evenredig verdeeld worden onder de verschillende eigenaars in verhouding tot de waarde van de individuele eigendommen.

Het te herontwikkelen gebied Van Strydoncklaan_Noord is circa 30.000 m² groot. De eigendomsstructuur van Van Strydoncklaan_Noord is sterk versnipperd, waardoor een perceelsoverschrijdende aanpak een vereiste is om een kwaliteitsvol masterplan op te maken. In het verleden vroegen enkele particuliere eigenaars een bouwaanvraag aan in functie van de realisatie van een aantal woningen en appartementen, maar zonder succes.
Er zijn in totaal twee eigenaars van een perceel met een eigen woning en acht eigenaars die één of meerdere onbebouwde percelen in eigendom hebben. AG VESPA is eigenaar van drie afzonderlijke percelen, met een totale oppervlakte van 8.710 m². Ook de stad Antwerpen heeft in het noordelijk gedeelte drie onbebouwde percelen, met een totale oppervlakte van 1.242 m².
Aangezien AG VESPA circa 30% van de eigendommen heeft in het projectgebied ten noorden van de Van Strydoncklaan, hierna Van Strydoncklaan_Noord genoemd, nam ze het intitiatief om alle eigenaars te contacteren met de ambitie een proces op te starten voor het projectgebied "Van Strydoncklaan_Noord" met een perceelsoverschrijdende ontwikkeling als doel, met in eerste instantie een goedgekeurd masterplan als noodzakelijke tussenstap. Dit masterplan moet immers duidelijkheid verschaffen over de ontwikkelingsmogelijkheden, en zodoende ook inzicht geven in een realistische grondwaarde van alle percelen.

Verkenningsronde eigenaars resulteert in engagement en informele samenwerking
Ondertussen heeft AG VESPA de negen andere eigenaars in het projectgebied "Van Strydoncklaan_Noord" gecontacteerd en een of meerdere gesprekken gehad. De gesprekken hebben volgend resultaat opgeleverd:

  • drie private eigenaars zijn bereid gevonden om hun gronden te ontwikkelen, samen de opmaak van een masterplan op te starten, en ook te financieren. Dit werd ondertussen geformaliseerd in een samenwerkingsovereenkomst met afspraken over de verdeling van de kosten voor een opmeting van het projectgebied, de ontwerpwedstrijd en de opmaak van het masterplan "Van Strydoncklaan_Noord";
  • twee private eigenaars zijn informeel bereid hun gronden in te brengen en te herlocaliseren, onder voorwaarde dat ze hun huidige activiteiten - eventueel met minder oppervlakte - verder kunnen zetten in het projectgebied;
  • twee private eigenaars/bewoners geven uitdrukkelijk aan hier te willen blijven wonen. Zij participeren dus niet in de totale ontwikkeling;
  • één private eigenaar is eventueel bereid om een deel van zijn tuin te verkopen, zodat een logischer en rechtlijniger geheel van projectgrond ontstaat. Voorwaarde is wel dat hij elders buiten de stad een ruimte krijgt voor het stallen van zijn kermiswagens. Dit is voorlopig niet aan de orde. Er dient nog bekeken te worden wie dit kan opnemen en hoe dit eventueel kan opgelost worden.
  • de stad Antwerpen is ook een van de eigenaars van een grond met oppervlakte van 1.242 m². Dit perceel is vandaag een onbebouwd en onverhard driehoekig terrein waar informeel wordt geparkeerd door de volkstuinders. De dienst Sociale Dienstverlening/Gemeenschapsvorming stelt - na afstemming en goedkeuring van de raad van bestuur van Volkstuin vzw - voor te onderzoeken of een formele kleine parking kan aangelegd worden op de volkstuinsite zelf. De vzw hoeft hiervoor maar één perceel op te offeren.

Na overleg tussen AG VESPA en de bedrijfseenheid Stadsbeheer, lijkt het logisch en voor het proces ook eenvoudiger om deze stadsgrond mee in het geheel van het projectgebied op te nemen, waarbij AG VESPA het mandaat krijgt om te handelen in naam van de stad. Deze grond wordt achteraf overgedragen aan AG VESPA eenmaal het masterplan wordt goedgekeurd, zodat de ontwikkelingsmogelijkheden en dus de grondwaarde is gekend. De waarde van de grond min de gemaakte kosten (wedstrijdvergoeding, opmeting, studiekosten zoals opmaak masterplan, aanleg openbaar domein,...) pro rata van het grondaandeel dient dan door AG VESPA aan de stad Antwerpen te worden uitbetaald.

Ondertussen hebben verschillende projectontwikkelaars reeds interesse getoond in deze toekomstige ontwikkeling en namen zij reeds initiatief om de participerende partijen reeds te contacteren. Dit resulteerde in een ondertekende samenwerkingsovereenkomst tot en met goedkeuring definitief masterplan Van Strydoncklaan_Noord tussen 4 partijen.

Projectdefinitie als basis voor een ontwerpwedstrijd
Op basis van de constructieve gesprekken en in nauw overleg met de drie andere eigenaars die akkoord zijn met een actieve betrokkenheid en samenwerking, werd door AG VESPA een projectdefinitie en een wedstrijdbestek opgemaakt. Deze projectdefinitie is de basis voor de opstart van een ontwerpwedstrijd onder supervisie van de stadsbouwmeester. De projectdefinitie kwam tot stand onder andere door input van de eigenaars, maar ook van een aantal diensten binnen de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Ruimte, Mobiliteit, Verkeerspolitie, Vergunningen, Openbaar domein/Ontwerp en Uitvoering, Energie en Milieu Antwerpen en Team Stadsbouwmeester.

Deze projectdefinitie werd ook reeds toegelicht aan districtscollege Deurne op 19 februari 2018, de stedelijke plangroep op 20 februari 2018, het coördinatieoverleg openbaar domein op 5 maart 2018 en de raadscomissie van 19 maart 2018. Deze projectdefinitie werd ook het directiecomité AG VESPA van 19 maart 2018 goedgekeurd. De krachtlijnen van deze projectdefinitie zijn toegespitst op vijf thema's:


Algemeen
Het is van belang dat beide masterplannen "Van Strydoncklaan_Noord" en masterplan "Van Strydoncklaan_Zuid" worden afgestemd met betrekking tot programma, fietsverbindingen, ontsluiting, blauwe en groene verbindingen, een samenhangende inrichting van het openbaar domein, en de huidige Van Strydoncklaan als 'gemeenschappelijke zone' tussen beide projectgebieden in het bijzonder.


Wonen

  • hedendaagse invulling “wonen in/aan het park";
  • mix van woningtypologieën;
  • V/T van minimum 0,6 en een richtinggevende max V/T van 0,9. De maximale V/T is richtinggevend, waarbij het aan het ontwerpteam is om de functionele en ruimtelijke draagkracht van het projectgebied af te tasten;
  • intermediair tussen stedelijke en landschappelijke context;
  • alzijdige goed georiënteerde gevels, typologie op maat van de context.

Publieke ruimte

  • publieke open groene ruimte;
  • inrichting houdt rekening met de watergevoeligheid, natuurlijk reliëf, waterbuffering- en infiltratie;
  • groene dooradering en visuele en fysieke relaties tussen Park Groot Schijn en Van Strydoncklaan;
  • doordachte overgang publiek-privaat + synergie tussen gelijkvloers programma en de publieke ruimte.

Mobiliteit

  • er dient rekening gehouden te worden met een 'reservatiestrook' als overdruk op de huidige Van Strydoncklaan, op basis van een nieuw dwarsprofiel zoals de SIngel [berm + 2X ( twee rijstroken, parkeerstrook, buffer, vrijliggend fietspad, voetpad)]. Dit nieuw toekomstig dwarsprofiel staat garant voor een betere ontsluiting en aantakking van beide ontwikkelingen op de Van Strydoncklaan.  Een herprofilering zal meer garantte bieden op meer leefbaarheid voor de omwonenden, een betere en veiligere oversteekbaarheid om ook het zuidelijke deel aansluiting te laten vinden naar het park, een grotere verkeersveiligheid,... Daarbij biedt dit ook garantie op meer ruimte voor parkeren, ruime fietspaden, aangename voetpaden en kwaliteitsvol groen. Naast de mobiliteitsaspecten kan daarbij ook rekening gehouden worden met de aanwezige groenblauwe dooradering door beide gebieden.
  • slim en helder ontsluitings- en parkeerconcept (bezoekers met auto, in- uitrit ondergrondse parking(s), fietsers, voetgangers, postbedeling, vuilnisophaling, …);
  • herprofilering Boterlaarbaan op maat van de context en enkel voor bestemmingsverkeer.

Duurzaamheid

  • onderzoek naar haalbaarheid of realisatie van een aardgasloze wijk met een wijkcentrale die flexibel uitbreidbaar is naar (ontwikkelingen in) de ruimere omgeving;
  • natuurlijke waterhuishouding/bovengronds buffering volgens de hemelwaterverordening;
  • extra akoestische maatregelen zijn wenselijk en noodzakelijk.


Krachtlijnen van het voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord

1. Stedenbouwkundig concept

Kamers en voegen
Met de ontwikkeling van Park Groot Schijn werd het voormalige 'Boterlaer' waar dit projectgebied deel van uitmaakt alvast mentaal opnieuw aangehecht aan zijn historisch waardevolle landschappelijke structuur. Dankzij de realisatie van deze nieuwsoortige parkruimte is de potentie voor een kwaliteitsvol maar ook 'apart' woonmilieu op deze plek eigenlijk heel groot. Tegelijk is de site eigenlijke te klein om een eigen, leesbaar autonoom concept te ontwikkelen. Dit voorstel vertrekt dan ook van het doorzetten van het conceptueel kader van 'kamers' en 'voegen' voor de ontwikkeling van dit gebied.
Daarbij vormen de voegen groene verbindingsruimtes tussen de Van Strydoncklaan en het achterliggende parkgebied. In deze verbindingen is er een prioriteit voor langzaam verkeer en een profiel dat duidelijk afwijkt van het klassieke straatprofiel. Hierdoor opent het Park Groot Schijn zich naar Deurne Zuid en maakt het er duidelijke en uitnodigende verbindingen mee. De tegenhanger van de voeg is de kamer, die het te ontwikkelen programma in zich kan opnemen en daarbij ingezet wordt als bouwveld voor de ontwikkeling van een
nieuwsoortig woonmilieu.

Van een stedelijke naar een landschappelijke morfologie
Dat eigen karakter van het nieuwe woongebied wordt in zijn essentie gemaakt door de kamers niet te behandelen als een klassiek bouwblok met een publieke buitenzijde en een private binnenzijde, maar als een ruimte om verschillende woontypes te combineren met een collectief karakter. De binnenzijde van de kamer wordt niet volledig afgesloten door een continue randbebouwing maar opent zich naar het omliggende landschap. Daardoor ontstaat niet alleen meer perspectief op de omliggende open ruimte, maar biedt zich ook de kans aan om de relatie tussen publieke en private ruimte opnieuw te definiëren.
Ook wordt vooral ingezet op de overgangen van publieke ruimte met het karakter van een woonerf naar private, collectieve ruimtes en voorzieningen. De grens tussen publiek en privaat blijft daarmee duidelijk maar het karakter van beide kent een veel genuanceerdere, subtiele overgang dan bij het klassieke bouwblok. Op die manier dragen de kamers als nieuwe bouwvelden bij aan de overgang van een meer stedelijk weefsel naar de landschappelijke structuur van het park. Deze transitie van peri-stedelijk weefsel naar open ruimte is één van de
meest boeiende aspecten bij de verdere verdichting van dit soort plekken in de XX-ste eeuwse gordel rond Antwerpen.

Respect voor de hydrologische structuur
Bij de conceptie van het masterplan wordt een duidelijke keuze gemaakt om de zuidelijke tip van het projectgebied, die het dichtst bij de Koude Beek ligt, niet te bebouwen. Daarmee geeft het meest waardevolle, waterrijke en overstromingsgevoelige deel van het gebied ruimte terug aan de hydrologische structuur van het gebied. Door middel van wadi's en bufferzones in de voegen wordt de waterstructuur gevoegd met regenwater dat afkomstig is van de nieuwe ontwikkelingen. In dit concept is rekening gehouden met de afstroomrichting van de beekvallei zodat dit blauwe netwerk kan aangesloten worden op de bestaande waterstructuren in Park Groot Schijn.

Programma en woningtypologie
Bij de invulling van de kamers is er gezocht naar een organisatieprincipe om een duidelijk, haalbaar maar ook gedifferentieerd woonmilieu tot stand te doen komen. Daarbij is er voor gekozen om aan de Van Strydoncklaan als toekomstige woonstraat de gestapelde meergezinswoningen te concentreren, samen met een ondergrondse oplossing voor het parkeren per kamer. Hierdoor hebben deze hogere volumes en duidelijke bufferende werking maar ook een interessante oriëntatie op het zuidwesten. Aan de parkzijde van de verschillende kamers worden grondgebonden woningen gedacht. Deze kunnen op eigen kavels met volle grond voorzien worden, waarbij de parkeerplaatsen opgenomen zijn in de aanliggende collectieve parkeergarages.
Alle adressen van de woningen zijn gepositioneerd aan de buitenzijde van de kamers waar ze bijdragen aan de levendigheid en de sociale controle in de publieke ruimte van de voegen. Op de hoeken van de kamers aan de Strydoncklaan en de woonerven/doorsteken worden de gelijkvloerse collectieve voorzieningen en fietsenstallingen gepositioneerd. Het onderscheiden van een woonmilieu voor de grondgebonden woningen enerzijds en de meergezinswoningen zorgt steeds per kamer voor een samenhang tussen doelgroepen maar ook
voor een differentiatie van woningtypes. 

Fasering en groeimodel
In het stedenbouwkundig raamwerk wordt geanticipeerd op het vertrek van de geïsoleerde vrijstaande woningen centraal in het projectgebied. Door het open karakter van de aanliggende kamer kan deze gecomplementeerd worden met een gelijkaardige bebouwing op de huidige privatieve terreinen. Anderzijds kan het stedenbouwkundige concept perfect gerealiseerd worden en volwaardig functioneren ook zonder de reconversie van beide woningen.
Eenzelfde groeimodel werd in gedachten gehouden om een oplossing te bieden aan de tijdelijke huisvesting van Floringo in het gebied. Omwille van de wisselende invulling, de wens tot afsluitbaarheid en de noodzakelijke (parkeer)infrastructuur lijkt het geen goed idee om deze functie te bestendigen als een volwaardig onderdeel van de nieuwe publiek ruimtestructuur. Er is dus geopteerd om deze functie op zijn huidige plek te laten zolang ze bestaat. De bereikbaarheid en het parkeren is voorzien langsheen de Van Strydoncklaan zoals dit vandaag ook
het geval is. Zo noodzaakt deze oplossing ook geen grote investeringen in nieuwe infrastructuur voor Floringo die mogelijk niet duurzaam blijkt op langere termijn. Wanneer het uitdoofscenario realiteit wordt kan het gereduceerde kavel van 1.000 m² ingezet worden voor de ontwikkeling van een meergezinswoning op de hoek aan de eerste doorsteek richting Park Groot Schijn. Ook de opening en doorgang in de straatwand van de Boterlaarbaan, die nu gebruikt wordt voor de leveringen kan dan afgewerkt worden met een nieuwe
grondgebonden woning.

2. Landschapsontwerp en Ecologie

Landschapsontwerp en ecologie
De indeling en inrichting van het projectgebied gaat voort op de inrichtingsprincipes van Park Groot Schijn. Er worden ‘kamers’ afgebakend met daartussen ‘voegen’. De voegen zullen wat vormgeving, afmetingen en inrichting betreft verder bouwen op het reeds aangelegde deel van het park dat aansluit op het projectgebied.

Park Groot Schijn is een hedendaags park waar verschillende functies (volkstuinen, wandelaars, fietsers, spelende kinderen ) samengaan met respect voor bestaand groen en inbreng van nieuw groen. Deze visie wordt doorgetrokken in het projectgebied met het behoud van waardevolle bomen en aanplant van nieuwe bomen of groenvolumes en natuurlijkheid door de aanleg van grazige vegetaties of prairiebeplanting. De paden maken er een doorwaadbaar gebied van.

De afmeting van de voegen is afgestemd om de hoogtes en volumes van de aanpalende gebouwen. Zodoende ontstaat er een ruimte waar het aangenaam verblijven of passeren is. De afwisseling in breedtes en lengte van de verschillende voegen vermijd monotonie en moedigt aan om op ontdekking te gaan in het hele projectgebied en verder in het park. De veilige verbindingen met het park laten toe dat ouders hun kinderen met een gerust geweten kunnen laten spelen. Op de knooppunten van voegen en paden, kunnen rustpunten gecreëerd worden waar functies aan gekoppeld worden zoals een gemeenschappelijke moes- of fruittuin of een speeltuin.

De inrichting van deze plek kan ook maken dat deze bijzonder is ten opzichte van de rest van de voegen. De keuze van de beplanting zal dit ondersteunen. Terwijl er langs de voegen hoge en lange grassen en bloemenmengsels in combinatie met enkele hoogstammen zijn voorzien, zal de verfijningsgraad op de knooppunten hoger liggen door het gebruik van bijvoorbeeld prairiebeplanting. De exacte keuze van de vaste planten zal met ecologische achtergronden gebeuren om bijvoorbeeld vlinders of bijen aan te trekken.

Groenkwaliteit
Voor de aan te planten bomen denken we eraan de boomsoorten van Park Groot Schijn door te trekken. Quercus robur (zomereik) en Betula pendula (ruwe berk) aangevuld met solitaire hoogstamfruitbomen zoals Juglans regia (notelaar) of Castanea sativa (eetbare kastanje).  De bestaande oude gemengde hagen van Crataegus monogyna (meidoorn), Carpinus betulus (haagbeuk) en Acer Campestre (veldesdoorn) zijn kenmerkend voor de oorspronkelijke landelijke uitstraling van het gebied. Waar mogelijk zullen deze behouden blijven en ingepast in het concept. Naast de landschappelijke waarde hebben zij ook een ecologische waarde als stapsteen, fourageergebied of nestgelegenheid voor vele vogels.
De aangelegde padenstructuur in Park Groot Schijn is overzichtelijk en leid eenvoudig naar je bestemming. In het projectgebied wordt het hoekig tracé van de paden zodanig ingepast dat het aansluit op de omliggende reeds aangelegde en geplande (wandel)verbindingen. Zodoende wordt het projectgebied een schakel in een groter netwerk van paden voor stappers en trappers. De fietsers uit het projectgebied maar ook rondom krijgen zo een verbeterde aansluiting op de Fietsostrade langs de E313.

Waterstructuur
Het projectgebied zit in de vallei van de Koude beek. In het Park Groot Schijn zijn de wadis aangelegd om de grillen van de Koude Beek op te vangen. De wadis in het projectgebied zullen dienen om het hemelwater van de verharde oppervlaktes te bufferen, te laten infiltreren en vertraagd af te voeren. In die zin is het opportuun om de wadi’s aan te sluiten op het grachten en wadi systeem van Park Groot Schijn om het water finaal naar de Koude Beek te leiden. Bij gebrek aan voldoende verval kunnen de wadi’s aangesloten worden op RWA riolering die dan met poreuze buizen zal worden aangelegd.

3. Mobiliteitsconcept

Ontsluitingsprincipe
Het ontsluitingsprincipe is toegang verlenen voor autoverkeer en inzetten op een maximale doorwaadbaarheid voor fietsers en voetgangers. Het doel is een autovrije woonwijk die onderdeel vormt van het Park Groot Schijn. Voor louter bestemmingsverkeer en de volkstuinen in het Park Groot Schijn wordt de oude Boterlaarbaan in zijn huidige profiel behouden. Mogelijk kan het knippen van deze veldweg ter plaatse van de zuidelijke punt van het projectgebied doorgaand verkeer de facto onmogelijk maken.

Het toegang verlenen aan autoverkeer voor de nieuwe woonwijk gebeurt vanaf de Van Strydoncklaan en vanaf de bestaande Boterlaarbaan. Via deze wegen wordt rechtstreeks toegang verleend tot drie ondergrondse parkeergarages voor bewoners volgens het rechts in / rechts uit principe. Daarbij worden in- en uitrijbewegingen van of naar de andere rijrichting onmogelijk gemaakt. Dit resultaat in relatief eenvoudige aanpassingen het bestaande wegprofiel. Op deze manier kan autoverkeer optimaal naar de parkeerplaatsen geleid worden, zonder een extra barrière te vormen tussen het ontwikkelingsgebied en het park. De centrale doorsteek voor voetgangers en fietsers tussen Van Strydoncklaan en park blijft op deze manier volledig gevrijwaard van autoverkeer. Er ontstaat een veilige verbinding doorheen het gebied waar voetgangers en fietsers, en ook kinderen zelfstandig het park kunnen
bereiken. De ontsluiting voor fietsers is niet enkel gericht op de Van Strydoncklaan, maar in hoofdzaak via de Boterlaarbaan en Peter Benoitlaan richting fietsostrade F107.
Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de erfontsluitingswegen en woonerven die ook toegang verlenen voor het autoverkeer. Deze wegen zijn doorlopend voor fietsers en voetgangers. Er zijn bovendien bijkomende zachte assen die exclusief voor voetgangers en fietsers en kinderen, … beschikbaar zijn om op een
veilige manier het gebied fijnmazig in alle richtingen te kunnen doorsnijden. De ontwikkelingen worden ook maximaal op deze assen gericht.

Parkeren
Het autoparkeren wordt in de eerste plaats geconcentreerd in ondergrondse parkings voor zowel bewoners als bezoekers. Het fietsparkeren wordt voorzien in collectieve zones op de hoeken van de verschillende kamers. Deze hiërarchie is belangrijk om van de fiets een meer voor de hand liggende keuze te maken voor de verplaatsingen. Enerzijds zijn er afgesloten fietsenstallingen voor de bewoners, anderzijds ook open fietsenstallingen voor bezoekers en kort fietsparkeren, deze worden ingepland in open zones ter hoogte van een aantal kruispunten van fiets- en wandelpaden. Een meer afgesloten ruimte zoals de berging kan ook gebruikt worden voor het parkeren van meer recreatieve fietsen. Die ruimtes kunnen met hellingen bereikt worden.
Het aantal parkeerplekken wordt voorzien overeenkomstig de bouwcode. Parkeerplaatsen op straatniveau fungeren in hoofdzaak voor bezoekers en kortparkeren. De ondergrondse bewonersparkeerplaatsen worden gekoppeld aan de verkoop van een wooneenheid.

Van Strydoncklaan
De Van Strydoncklaan is vandaag een brede invalsweg met 2x2 rijstroken en een snelheidsregime van 70km/u. Op termijn zal de Van Strydoncklaan een dwarsprofiel krijgen zoals De Singel. Een herprofilering zal meer garantte bieden op meer leefbaarheid voor de omwonenden, een betere en veiligere oversteekbaarheid om ook het zuidelijke deel aansluiting te laten vinden naar het park, een grotere verkeersveiligheid,... Daarbij biedt dit ook garantie op meer ruimte voor parkeren, ruime fietspaden, aangename voetpaden en kwaliteitsvol groen.
Naarmate de realisatie van de woonbuurten aan weerszijden van de Van Strydoncklaan en de verdere realisatie van het Park Groot Schijn vordert zal er een evaluatie worden gemaakt van het snelheidsregime op de Van Strydoncklaan, waarbij enerzijds de doorstroming en anderzijds de leefbaarheid en oversteekbaarheid worden afgewogen.

 4. Woonkwaliteit en woningtypologie

Bij de verdere ontwikkeling van de kamerstructuur tot gedifferentieerde woonmilieus hebben we een typologische onderzoek gevoerd om te komen tot een logische voorbeeldinvulling. De variatie en mix van verschillende woningtypes per kamer is één mogelijke variant zoals wij ons die op basis van het gevoerde onderzoek kunnen voorstellen. Belangrijk om te benadrukken echter is dat de stedenbouwkundige armatuur van de verschillende kamers de flexibiliteit in zich heeft om tot zeer verschillende invullingen te komen. Gezien de 
langere ontwikkelingshorizon van het gebied lijkt ons dit een noodzakelijke openheid om tot een haalbare ontwikkeling te komen. Ook is deze voorbeeldinvulling een goede test om te onderzoeken welke dichtheid haalbaar leek met een zo compact mogelijk bebouwing en een flink aandeel grondgebonden woningen. De invulling zoals ze geschetst is per kamer resulteert in een V/T van ongeveer 0,78 en een bruto bovengronds oppervlak van een kleine 20.000 m². Dankzij de compacte structuur van kamers en de royale voegen wordt
slechts 10.000m² van de 25.000 site ingenomen. Er wordt dus een kleine 15.000m² terug toegevoegd aan het openbaar domein.

Ondanks deze openheid en flexibiliteit om op toekomstige marktvraag en woonwensen in de spelen, zijn er een aantal duidelijke keuzes gemaakt bij de invullingen zoals die getoond worden. De invulling is gebaseerd op een heldere keuze om de rijkdom aan woningtypes tot stand te brengen met een eerder beperkt aantal bouwstenen zodat de samenhang tussen de verschillende kamers gewaarborgd blijft. Daarbij werd de keuze gemaakt om de meergezinswoningen zoveel als mogelijk te concentreren aan de zijde Van Strydoncklaan. Hier worden ze
gekoppeld met de onderliggende compacte parkeerinfrastructuur. Per kamer is op die manier de balans bewaakt tussen het woonprogramma en het parkeren. Stijgpunten van gestapelde woongebouwen geven daarbij rechtstreeks uit in de ondergrondse parkeerlaag. Per kamer is er minstens één collectief stijgpunt dat de parking verbindt met de gelijkvloerse fietsenstalling. Op die manier hebben ook de grondgebonden woningen, die samen met hun tuin op volle grond gerealiseerd kunnen worden, eenvoudig toegang tot de parkeerinfrastructuur. Aan de binnenzijde van het bouwblok zijn centraal collectieve, private buitenruimte gemaakt. Deze gemeenschappelijke ruimte kan bereikt worden vanuit de private tuinen van de woningen, via het stijgpunt van de appartementen of via de collectieve toegangen tot fietsenstalling en/of parking.
Bij de ontwikkeling van de variatie in de woningtypes is dus een koppeling gemaakt tussen de verschijningsvorm van het gebouw, de positie in de kamer en het gewenste woonmilieu. Zodoende wordt een grote samenhang bewerkstelligd tussen woningtypologie en beeldkwaliteit. Zowel voor de gestapelde als grondgebonden woningen werd dus een coherentie betracht tussen architectuurbeeld en woonmilieu. Daarbij werden verschillende typologische bouwstenen ontwikkeld om tot een samenhang te komen bij de invulling van
de verschillende kamers. Die bouwstenen zijn de grondgebonden woning (130-150 m²), het familieappartement (110-130 m²), het 3 slaapkamer appartement (90-110 m²) en de meer compacte appartementen (60-90 m²). Deze rijkdom aan woningtypes werd dan gecombineerd tot herkenbare gebouwstempels in het plan.

Timing in functie van goedgekeurd masterplan medio 2019
AG VESPA stelt - in overleg met de drie contracterende eigenaars - volgende aangepaste timing voorop:

  • 30 maart 2018: goedkeuring projectdefinitie door college;
  • 3 april 2018: opstart minicompetitie met drie ontwerpbureaus;
  • 15 juni 2018: indienen voorstellen;
  • 26 juni 2018: beoordelingscommissie met toelichting;
  • begin juli 2018: gunning opdracht;
  • augustus 2018: opstart opmaak masterplan;
  • 12 november 2018: toelichting voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord aan districtscollege Deurne + raadscommissie district Deurne
  • 18 februari 2019 : toelichting voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord aan raadscommissie district Deurne
  • 21 februari 2018: advies districtsraad Deurne op voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noorden
  • 25 februari 2019: advies coördinatieoverleg openbaar domein op inrichtingsplan van het voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord
  • 22 maart 2019: goedkeuring voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord door college
  • 4 april 2019: infomoment voor de buurt over het voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord
  • mei 2019: goedkeuring definitief ontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord en bijhorend beeldkwaliteitsplan architectuur en inrichtingsplan publieke ruimte.

Aanleiding en context

Het projectgebied Silsburg is gesitueerd in het zuidoosten van het district Deurne tussen het Park Groot Schijn en de begraafplaats Silsburg en wordt doorsneden door de Van Strydoncklaan.

Het projectgebied Silsburg is één van de deelplannen van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP)
Afbakening grootstedelijk Gebied Antwerpen (BVR 19 juni 2009). In het deelplan werd woonuitbreidingsgebied volgens gewestplan omgezet naar woonreservegebied. Sinds 31 december 2015 is het gebied bestemd voor wonen.

Het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA), dat op 18 september 2006 door de gemeenteraad werd goedgekeurd (jaarnummer 1779), stelt binnen het beeld "Dorpen en Metropool" als doel dat er bijzondere aandacht moet zijn voor het aanbieden van nieuwe woningen en nieuwe woonvormen. In het s-RSA wordt Silsburg aangeduid als een gebied dat moet ontwikkeld worden als een landschapspark met woningen.

In het Bovenlokaal Groenplan wordt Silsburg aangeduid als onderdeel van het Superpark Stadvallei. Woonverdichting is mogelijk waarbij rekening moet gehouden worden met de typische eigenschappen van de Koudebeekvallei en de landschappelijke context. Het totale gebied heeft een oppervlakte van ongeveer 10 hectare en wordt momenteel hoofdzakelijk gebruikt voor stadslandbouw, onder meer onder de vorm van een samentuin en volkstuinen. De eigendomsstructuur in het projectgebied Silsburg is sterk versnipperd.

Op 20 mei 2016 keurt het college (jaarnummer 4435) de opstart en voorbereidende stakeholdergesprekken van het masterplan Silsburg goed.

Op 24 maart 2017 keurt het college (jaarnummer 2250) de analyse en visie goed voor het totale projectgebied.

Op 6 juni 2017 beslist de districtsraad van Deurne (jaarnummer 0042) om gunstig advies te geven op de fase "analyse en visie" van het Masterplan Silsburg mits een aantal voorwaarden.

Op 30 maart 2018 keurt het college (jaarnummer 2834) het wedstrijdbestek en de projectdefinitie "opmaak masterplan Van Strydoncklaan_Noord" goed, en mandateert AG VESPA om te handelen in naam van de stad voor de stadsgronden gelegen in het projectgebied " Van Strydoncklaan_Noord".

Op 6 juli 2018 gaat de raad van bestuur AG VESPA akkoord om op basis van het gunningsverslag de opdracht voor de opmaak van een masterplan voor de herontwikkeling Van Strydoncklaan_Noord te gunnen aan HUB.

Op 19 november 2018 keurt het districtscollege Deurne (jaarnummer 0426) goed om het voorontwerp masterplan Van Strydoncklaan_Noord ter advies voor te leggen aan districtsraad Deurne.

Op 21 februari 2019 beslist de districtsraad Deurne (jaarnummer 0125) om gunstig advies te geven op het voorontwerp masterplan Silsburg | Van Strydoncklaan_Noord.

Adviezen

Coƶrdinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden


Motivering:
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het voorontwerp masterplan, specifiek mbt het inrichtingsplan op voorwaarde dat:
- een parkeeroplossing voor bezoekers in beeld wordt gebracht, en dat eventuele impact op het openbaar domein in het definitief masterplan / inrichtingsplan uitgeklaard wordt;
- de grenzen verduidelijkt worden tussen private ruimte en openbaar domein;
- betreffende halfverharding de materialen worden gebruikt die in heel de zone gebruikt worden, met name porfier;
- in beeld gebracht moet worden hoe het gebied tot een autoluwe zone kan omgevormd worden (plaatsing camera’s, paaltjes enz…) in samenspraak met politie en BW;
- de parkinginritten en aansluitingen naar bestaand openbaar domein verfijnd worden, zowel de aansluiting Van Strijdoncklaan als de aansluiting boterlaarbaan;
- bij aansluiting naar Van Strydoncklaan er rekening gehouden wordt met zichtbaarheid van de fietsers, alsook bij parkeren de zichtbaarheid gegarandeerd wordt,
- enige hiërarchie in de padenstructuur wordt gerealiseerd, waarbij hoofdstructuur 3 m breed wordt en andere op 2,50 behouden worden
- de trage wegen in beeld gebracht worden en procedure tijdig moet opgestart worden;
- een plan met bestaand groen en bomen wordt opgemaakt met aanduiding van de waardevolle bomen
- 1 zone met speeltoestellen voor 0 tot 6-jarigen wordt voorzien en 1 zone met speelaanleidingen;
- dat zowel voor brandweerwagens als dienstwagens kunnen rijden over de weg en dat de draagkracht van de wegen erop voorzien is;
- een werkgroep OSS opgestart wordt om de mogelijkheden van eventuele inplantingen te bekijken;
- betreffende bezoekersparkeren bekeken wordt hoe juridisch/ en contractueel vastgelegd kan worden;
- een technische werkgroep opgestart wordt om detail beplanting te bespreken;

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN06 - De stad bouwt aan een aantrekkelijke stad en een duurzame, kwaliteitsvolle omgeving waar mensen graag wonen, werken en zich ontspannen
1SWN0601 - De stad realiseert stadsprojecten in eigen regie en in samenwerking met publieke en private partners
1SWN060104 - De realisatie van stadsprojecten binnen het programma stedelijke ontwikkeling draagt bij tot aantrekkelijke wijken, buurten en districten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om het voorontwerp masterplan Silsburg. Van Strydoncklaan_Noord goed te keuren.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20190322.Masterplan Silsburg_Van Strydoncklaan_Noord. Voorontwerp masterplan_bijlage.pdf