Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018157650 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA ROZENHOF met als adres Henegouwenstraat 95 bus 302 te 9000 Gent |
Ligging van het project: |
Mechelsesteenweg 90, Montebellostraat 5 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 1518A3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
aanpassen van een eerder verleende vergunning voor een pand met acht wooneenheden handelsruimte en kantoren |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 05/10/2012: vergunning (20125018) voor het bouwen van een meergezinswoning met 4 verdiepingen en een daklaag;
- 28/08/2015: vergunning (20151499) voor het wijzigen van bestaande vergunning voor het verbouwen van acht appartementen.
Laatst vergunde toestand
- het project bestaat uit twee panden;
- het pand aan de Mechelsesteenweg bestaat uit drie bouwlagen onder een zadeldak;
- het gebouw is ingericht met een handelsruimte op de benedenverdieping en drie appartementen op de bovenliggende verdiepingen;
- het pand aan de Montebellostraat bestaat uit vier bouwlagen en een teruggetrokken daklaag;
- het gebouw is ingericht met een kantoorruimte op de benedenverdieping en vijf appartementen op de bovenliggende verdiepingen;
- onder het gebouw is een parkeergarage voorzien waarvan de inrit zich in de Montebellostraat bevindt.
Bestaande toestand
- tijdens de uitvoering van de werken zijn er aanpassingen gebeurt waarvoor nu een regularisatie aangevraagd wordt.
Inhoud van de aanvraag
- Mechelsesteenweg 90:
- Montebellostraat 5:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
22 januari 2019 |
5 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
22 januari 2019 |
15 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
22 januari 2019 |
23 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
22 januari 2019 |
25 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
22 januari 2019 |
20 februari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de Bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Aan de achtergevel van de Montebellostraat links neemt het volume ten opzichte van de laatst vergunde toestand toe met 55cm. Deze beperkte volume-uitbreiding over verdieping 1, 2, 3 en 4 zit vervat in het aanvaardbare bouwvolume en veroorzaakt geen hinder naar de omliggende woningen en tuinen.
De scheidingsmuur aan de Mechelsesteenweg rechts wordt niet verlaagd. Deze constructie verhindert de daglichttoetreding naar de woningen in Mechelsesteenweg 88. Echter zou het verlagen van deze scheidingsmuur de privacy op een onaanvaardbare wijze schenden. De terrassen en achtergevels van het gebouw aan de Montebellostraat zijn gericht op de achtergevel van Mechelsesteenweg 88. De voorgestelde hoogte van de scheidingsmuur is aanvaardbaar.
Ten opzichte van de laatst vergunde toestand is de traphal achteraan de Mechelsesteenweg beperkt in diepte en in hoogte en op een subtielere manier afgewerkt. De visuele impact van dit volume wordt zo beperkt en is een verbetering ten opzichte van de laatst vergunde toestand.
De veranda achteraan de Mechelsesteenweg op de eerste verdieping is aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is opgenomen in de inventaris bouwkundig erfgoed. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werden de gewenste ingrepen ter advies voorgelegd.
De huidige aanvraag omvat een aantal wijzigingen met een impact op de voorgevel van het inventarispand:
- plaatsen van dakvlakvensters in het zadeldak aan de Mechelsesteenweg ter vervanging van de voorstelde dakkapel;
- wijzigen dieperliggende inkomdeur;
De voorgestelde werken hebben geen negatieve impact op de erfgoedwaarde van het pand en zijn aanvaardbaar.
Advies
Gelet op bovenstaande argumenten wordt over deze aanvraag een gunstig advies uitgebracht.
Dit gunstig advies wordt bijgetreden. Het niet uitvoeren van de dakkapel vooraan en het voorzien van dakvlakramen in het zadeldak is aanvaardbaar. Het materiaalgebruik is sober en hedendaags en doet geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van het pand. Aan de Montebellostraat wordt de toegangspoort vervangen door een sectionaalpoort. De plint aan de Montebellostraat voorziet in voldoende levendigheid conform de bouwcode.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Intern zijn er enkele wijzigingen voorgesteld die geen afbreuk doen aan de leefkwaliteit van de woningen. Het vergroten van de buitenruimtes veroorzaakt geen onaanvaarbare vorm van inkijk. De aanvraag behoudt het aantal woningen en kantoren.
In de laatst vergunde toestand is de volledige buitenruimte op de eerste verdieping voorzien van een intensief groendak. De groenruimte wordt weliswaar beperkt, maar voorziet in voldoende onverharde delen om waterbuffering toe te laten. Op basis van de plannen is het onduidelijk om af te leiden of de aanvraag opnieuw voorziet in een intensief groendak. In voorwaarden wordt daarom opgelegd om de groendaken op +1 in te richten als intensieve groendaken met een substraatlaag van minstens 30cm.
Functionele inpasbaarheid
De functies in de aanvraag blijven behouden en zijn inpasbaar in de omgeving en in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gewestplan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. |
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend. |
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. |
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing. |
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de groendaken op de eerste verdieping moeten aangelegd worden als intensief groendak met een substraatlaag van minstens 30 centimeter;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
24 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
23 maart 2019 |
Verslag GOA |
14 maart 2019 |
naam GOA |
Katlijn Van der Veken |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de groendaken op de eerste verdieping moeten aangelegd worden als intensief groendak met een substraatlaag van minstens 30 centimeter;
3. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.