Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018156902 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA BPS Estates met als contactadres Prins Albertlei 12 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: |
Basseliersstraat 1 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nr. 508Y12 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen van extra bouwlaag met 2 appartementen op een bestaand appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 24/10/1958: vergunning (627#18697) voor het bouwen van een meergezinswoning.
Laatst vergunde toestand
- hoekpand in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen onder plat dak;
- meergezinswoning van 5 appartementen met dubbele garage langs de straatzijde van de Basseliersstraat;
- de voorgevels zijn afgewerkt in baksteen met rood bruine kleur en voorzien van schrijnwerk en garagepoort in hout;
- kroonlijsthoogte van 10,00 m;
- achteraan het perceel bevindt zich een open koer.
Bestaande toestand
- het schrijnwerk is uitgevoerd in wit PVC en de poorten in staal met witte kleur;
- kroonlijsthoogte is 9,49 m.
Inhoud van de aanvraag
- bouwen van extra bouwlaag met 2 appartementen op een bestaand appartementsgebouw;
- de kroonlijsthoogte van 9,49 m blijft behouden, de nokhoogte wordt 12,43 m door het toevoegen van de extra verdieping;
- op het gelijkvloers wordt het appartement kleiner gemaakt en wordt in de vrijgekomen ruimte een fietsenstalling gecreëerd;
- de 1ste verdieping blijft ongewijzigd;
- de trappenhal wordt doorgetrokken naar de 3de verdieping;
- de 2 nieuwe éénslaapkamer-appartementen worden voorzien van inpandige terrassen langs de Basseliersstraat;
- de voorgevel van de nieuwe 3de verdieping wordt uitgevoerd in grijs gevelbeplating en het schrijnwerk aluminium in grijze kleur.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
23 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
23 januari 2019 |
15 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius |
23 januari 2019 |
4 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
23 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
23 januari 2019 |
23 januari 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
23 januari 2019 |
25 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
over de volledige lengte van de trappen moet voor een breedte van minstens 125 cm gezorgd worden, telkens gemeten tussen de onafgewerkte binnenmuren, zodat na afwerking van de eventuele wanden en tussen de leuningen, een breedte van minstens 100 cm, vrij van obstakels, gegarandeerd wordt, wat gebruikers toelaat zich zonder hinder langs de trap te verplaatsen. Bij de trap naar de 3de verdieping is de breedte slechts 85 cm en is er geen leuning voorzien;
bij een manueel te bedienen deur moet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd van minstens 50 cm. Dit is niet het geval bij de inkomdeuren bij de nieuwe 3de verdieping;
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
advies mobiliteit;
het plat dak van de nieuwe bouwlaag moet voorzien worden van een groendak;
er werden geen gegevens toegevoegd over de septische put.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het bouwen van een extra bouwlaag op een hoekgebouw. Er worden twee extra woongelegenheden voorzien in de nieuwe bouwlaag. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Basseliersstraat.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. Momenteel zijn er al 5 appartementen en in de nieuwe bouwlaag komen er nog eens 2 bij. Het bestaande appartement op het gelijkvloers wordt aangepast zodat er ruimte vrijkomt voor een fietsenberging. 2 appartementen < 60m² met parkeernorm 1.05 ? 2 x 1.05 = 2.1 De werkelijke parkeerbehoefte is 2
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De 2 bestaande parkeerplaatsen blijven behouden. Er komen geen parkeerplaatsen bij voor deze aanvraag.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. ‘Dit perceel betreft een hoekperceel met alreeds twee garages. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 (2 – 0 = 2) Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.
|
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het pand wordt voorzien van een extra dakvolume. Gelet op de hoogte van het aanwezige pand (9,49 m), de hoogte van het aanpalende pand (12,43 m), de ligging op de hoek en het gegeven dat het overliggende hoekpand ook uit vier bouwlagen bestaat kan de extra bouwlaag worden toegestaan. Buiten het toevoegen van een extra bouwlaag wordt het bouwvolume niet gewijzigd. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan er worden ingestemd met een volume zoals voorgesteld.
Visueel-vormelijke elementen
De bestaande voor-, zij- en achtergevel wordt niet gewijzigd. De nieuwe bouwlaag wordt langsheen de drie gevels voorzien in middengrijze gevelbeplating en buitenschrijnwerk in middengrijs aluminium. De kroonlijst blijft behouden. Door de bovenste bouwlaag in een ander materiaal te voorzien dan de gevels ontstaat er een contrast waardoor de bovenste bouwlaag als een daklaag gelezen wordt. Dit is aanvaardbaar in voorliggende context. Er worden geen storende effecten veroorzaakt inzake visuele en vormelijke elementen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het nieuwe platte dak van de bovenste bouwlaag wordt niet voorzien van een groendak, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 38 van de bouwcode. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. Omwille van deze positieve effecten is het verplicht om het platte dak in voorliggende aanvraag als groendak aan te leggen.
In de aanvraag ontbreken gegevens over de septische put, waardoor de aanvraag niet getoetst kan worden aan artikel 43. De aanvraag dient verder aangevuld te worden, conform artikel 43.
Inzake toegankelijkheid is de aanvraag strijdig met artikel 20 en artikel 25. Artikel 20 stelt dat er voor trappen minstens een breedte van 100 cm, vrij van obstakels, gegarandeerd moet worden. De aanvraag bouwt echter voort op de bestaande trappen, waardoor de bestaande breedte van de circulatieruimte wordt verder gezet.
De aanvraag voorziet geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast de deur waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 25. Bij een manueel te bedienen deur moet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd van minstens 50 cm. De nieuwe daklaag wordt echter verder gebouwd op bestaande draagstructuur van de onderliggende verdiepingen.
Rekening houdend met bovenstaande is een afwijking op eerder genoemde artikels aanvaardbaar.
Bij het ontwerpen van woningen zijn een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen een must gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het dus belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor de woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.
Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² (ongeveer 51 m² en 51,50 m²) wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een eenslaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m²) kan hoogstens een studio herbergen. Bij voorkeur wordt er slechts 1 woongelegenheid voorzien op de bovenste verdieping waardoor het aantal slaapkamers in verhouding komt te staan met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Het plan dient daarvoor herbekeken te worden en opnieuw beoordeeld te worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van onvoldoende wooncomfort gezien het aantal slaapkamers niet in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
20 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
18 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
19 maart 2019 |
Verslag GOA |
28 februari 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.