Terug
Gepubliceerd op 19/03/2019

2019_CBS_01961 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154482. Veemarkt 11-12. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 08/03/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_01961 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154482. Veemarkt 11-12. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_01961 - Omgevingsvergunning - OMV_2018154482. Veemarkt 11-12. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018154482

Gegevens van de aanvrager:

OI Kerkfabriek Sint-Paulus (VL - Antwerpen) met als adres Sint-Paulusstraat 22 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Veemarkt 11-12 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 1sectie A nrs. 2108, 2109 en 2111D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

deels slopen van twee panden en het oprichten van een meergezinswoning met commercieel gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Veemarkt 11:

  • 21/11/1913: vergunning (1913#4696) het veranderen van de gevel;
  • 26/05/1933: vergunning (1913#43978) het veranderen van de gevel.

-          Veemarkt 12:

  • 22/09/1853: vergunning (1853#694) het plaatsen van vensters;
  • 25/04/1864: vergunning (1864#279) het plaatsen van rolgordijn.

-          Nosestraat 1:

  • 22/08/2001: vergunning (2001307) het renoveren en herinrichten van de oostvleugel van een voormalig dominicanenklooster;
  • 21/10/2011: weigering (20114186) het verbouwen van een klooster.

-          Veemarkt 11-12:

  • 13/09/2018: weigering (20173349) voor het gedeeltelijk wederopbouwen van twee appartementen.

Laatst uitgevoerde vergunning:

-          Veemarkt 11:

  • eengezinswoning in gesloten bebouwing van drie bouwlagen onder zadeldak;
  • BVO van 112 m2;
  • voorgevel afgewerkt in baksteen met rode kleur en schrijnwerk in hout;
  • op het gelijkvloers is het perceel volledig dichtgebouwd.

-          Veemarkt 12:

  • eengezinswoning in gesloten bebouwing van drie bouwlagen onder zadeldak;
  • BVO van 128 m2;
  • voorgevel afgewerkt in gekaleid gevelmetselwerk met schrijnwerk in hout;
  • op het gelijkvloers is het perceel volledig dichtgebouwd.

Bestaande toestand

-          conform laatst vergunde toestand

 

Inhoud van de aanvraag:

-          afbraak van twee eengezinswoningen (Veemarkt 11 en 12);

-          wederopbouw van het volume aan de straat in combinatie met de herbestemming en restauratie/verbouwing van de verdiepingen boven de historische gang naar de Sint-Pauluskerk;

-          inrichting gelijkvloers als commerciële ruimte met een netto-vloeroppervlakte van 44 m²;

-          inrichting eerste verdieping als appartement met 2 slaapkamers met een netto-vloeroppervlakte van 164m²;

-          inrichting tweede verdieping als appartement met 1 slaapkamers en een netto-vloeroppervlakte van 130m²;

-          de voorgevel wordt afgewerkt met wit gevelmetselwerk en voorzien van schrijnwerk in natuurkleurig hout;

-          het dak wordt uitgevoerd in natuurleien.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

17 januari 2019

14 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

17 januari 2019

6 februari 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

17 januari 2019

18 januari 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

17 januari 2019

31 januari 2019

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

17 januari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ mobiliteit

17 januari 2019

22 januari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie

17 januari 2019

25 januari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

17 januari 2019

22 februari 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel  5:   zone voor centrumfuncties - publieksgerichte gebouwen (ce5).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 27 Open ruimte:
    er wordt geen 20% open ruimt op maaiveldniveau voorzien, wat vereist is na de heropbouw;
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    er worden geen buitenruimtes voorzien, waar dit wordt vereist bij nieuwbouwappartementen.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag omvat de sloop van twee panden en de heropbouw van een tweewoonst. De nieuwbouw omvat de volledige perceelsoppervlakte, wat het ontwerp strijdig maakt met de bepalingen inzake open ruimte. De totale oppervlakte van de percelen (van de te slopen panden) bedraagt amper 55 m2. De vorm en de beperkte oppervlakte van het perceel laten het niet toe om open ruimte op maaiveldniveau te voorzien.

De woningen beschikken niet over een buitenruimte, wat vereist is bij nieuwbouwappartementen. De projectzone bevindt zich in het hartje van de historische binnenstad, palend aan de Sint-Pauluskerk op de Veemarkt. De erfgoedwaarde van de beschermde ‘Sint-Paulusgang’ laten geen onderbrekingen toe in het dak in functie van inpandige dakterrassen. Terrassen aan de straatzijde zijn niet-kenmerkend in de omgeving. De vooropgestelde gevelordonnantie, ritmiek en opbouw vormen een harmonieus geheel met dit referentiebeeld. Het plaatsen van balkons of terrassen aan de voorgevel, zou een storende impact hebben op de uniformiteit. Om bovenstaande redenen is een afwijking op de voorschriften inzake buitenruimte motiveerbaar. Door de ruime oppervlakte van de woningen, de grote lichtinval en de ligging aan een plein, resulteert het gebrek aan buitenruimte niet in een tekort aan woonkwaliteit.

Rekening houdende met bovenstaande motivatie en op basis van artikel 3 van bouwcode wordt een afwijking toegestaan op de voorschriften inzake ‘open ruimte’ en ‘buitenruimte’.

 

Functionele inpasbaarheid

Er wordt door de dienst ondernemen en stadsmarketing een gunstig advies verleend voor het voorzien van een gelijkvloerse commerciële ruimte gelegen aan de Veemarkt. Het pand wordt op deze manier opgewaardeerd en kan een gelijkvloerse levendigheid geven aan het plein dat tot op heden niet volledig of maar beperkt tot zijn recht komt als levendig plein. Een kleinschalige functie, eerder type reca, zou ook een terrasruimte kunnen hebben op de Veemarkt en ook op deze manier kunnen bijdragen tot de levendigheid.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van [0] parkeerplaatsen.

 

Cfr. advies stedelijke dienst mobiliteit:

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het aantal wooneenheden blijft gelijk. Volgens de laatst vergunde toestand zijn er 2 eengezinswoningen.

Voor het commercieel gelijkvloers moeten geen bijkomende parkeerplaatsen voorzien worden.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in [0] nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [0].

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan [0].

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [0].

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op [0] plaatsen.

 

 

Cultuurhistorische aspecten

Advies Agentschap Onroerend Erfgoed

De omgevingsaanvraag betreft:

- twee niet aangeduide panden, Veemarkt 11 en 12;

- het achtergelegen ganggebouw, tussen Veemarkt en kerk, deel uitmakend van het beschermd monument, Sint-Pauluskerk en dominicanenklooster;

 

Onderstaand advies heeft enkel betrekking op het verbouwen van het beschermde ganggebouw:

De voorgestelde werken beogen het realiseren van een woonbestemming voor de heden leegstaande bovenverdiepingen van de gang. De buitenschil wordt gerestaureerd en op een erfgoedgerichte wijze geoptimaliseerd in functie van de woonbestemming. Deze werken zijn voldoende bouwhistorisch en restauratietechnisch onderbouwd en beogen een duurzaam herstel en instandhouding van het monument.

 

Ons advies is gunstig als de handelingen voldoen aan volgende voorwaarden:

Uit het bouwhistorisch en -archeologisch onderzoek blijkt dat er nog fragmenten bewaard zijn van de eind 16de -vroeg- 17de-eeuwse decoratieve en figuratieve wandafwerking. Dit zijn uiterst zeldzame getuigen van de wooncultuur en -inrichting van deze periode.

Het preventief conserveren van de restanten van deze eind 16de- vroeg 17de-eeuwse muurschilderingen op de bovenverdieping van de kerkgang is een vergunningsvoorwaarde;

Concreet wordt hieronder begrepen: voorafgaand aan de bouwwerken het treffen van conservatoire en reversibele maatregelen met het oog op het behoud van de schilderingen in situ, uit te voeren door een deskundig conservator muurschilderingen en gedocumenteerd in een restauratieverslag, voor te leggen aan het agentschap onroerend erfgoed.

 

Als ze aan deze voorwaarden voldoen, doet geen van de gevraagde handelingen afbreuk aan de

bescherming.

 

Advies stedelijke dienst monumentzorg

 

De aanvraag heeft betrekking op de panden Veemarkt 11 (Serpent), Veemarkt 12 (Blaesbalck) en de achterliggende gang van het Sint-Paulusklooster.

 

Het Serpent en de Blaesbalck

Het Serpent en de Blaesbalck zijn omstreeks 1517 samen met de aanpalende ondiepe winkelwoonhuizen opgericht door het dominicanenklooster op eigen gronden, en bedoeld als opbrengsteigendom. Het betrof eenvoudige, en zo voordelig mogelijk opgetrokken gebouwen, als het ware onder één dak en dus eigenlijk te beschouwen als één structuur, zij het intern door scheimuren onderverdeeld in afzonderlijk verhuurbare entiteiten van elk twee balktraveeën breed – het zuidelijke vooraan breder. De keldergewelven en dakspanten liggen in elkaars verlengde, en aan de straatkant had elk huis één groot standvenster met hijsbalk. Boven de insteek kraagde de moerbalk dwars op de straatgevel aan de Veemarkt een voet uit, waardoor de verdieping iets ruimer werd. De achtergevel blijkt verzorgd gemetseld en had per huis in de linker travee ter hoogte van de insteek- en van de bovenverdieping een hoog gestoken venster als lichtservitude op het kerkhof.

 

Oorspronkelijk had de straatgevel van het Serpent op de benedenverdieping een winkelpui van vermoedelijk vier geveltraveeën en vanaf de overkraging nog twee. De keldertoegang zat helemaal links, de huisdeur ernaast, twee vensteropeningen in de rechter helft. Boven in de top van het vergrote, centrale standvenster in het langsdak werd gewoonlijk een hijsbalk met blok ingehangen, waarmee alles kon opgetakeld en neergelaten worden. Pas na het midden van de 16de eeuw zijn de gevels van deze huizenrij versteend, waarbij de overkraging ongedaan gemaakt is en het vergrote standvenster overkwam als de trapgevel van een diephuis. De ‘trapgevel’ is vrij zeker in de vroege 19de eeuw verwijderd en vervangen door een lijstgevel. In 1840 is een symmetrische winkelpui geplaatst, die in 1913 vervangen is, maar in 1933 aangepast en sindsdien nog verder uitgehold. De modernisering van de bovengevel en de aanpassing van het voordak in 1847 vormen de basis van de huidige indeling, maar de raamdeuren op de insteekverdieping zijn in 1933 tot de huidige aangepast, en bij de recentste renovatie is de typische witgeschilderde vlakke bepleistering verwijderd.

 

Het Serpent was bedoeld als een opbrengsteigendom, met de traditionele typologische indeling van een winkelwoonhuis: het voorzag inde basisbehoefte van een woning met winkelruimte, waarbij het grondplan aangepast werd aan het voorhanden perceel, zoals vaak het geval bij eigendommen aan de voet van een kerk, tussen de steunberen.

 

Wellicht al in 1847 maar mogelijk pas in de late 19de eeuw is op niveau van de bovenverdieping en de zolder bij de spiltrap een doorgang gemaakt naar de ruimte boven de gang, die evenwel slechts tijdelijk heeft bestaan. Bij de ‘renovatie’ in 1978 van het huis en het maken van een nieuwe verbinding met de bovenverdieping van de achterliggende gang naar de kerk de typologische eigenheid van het Serpent door het omgooien van de kamerfuncties en het gebruik als winkelwoonhuis volledig ongedaan gemaakt.

 

Het pand Blaesbalck is een vroeg voorbeeld van een typisch winkelwoonhuis dat als opbrengsteigendom bedoeld was. De compacte structuur met spiltrap en opdeelbare oppervlakken, de kelder, de winkelruimte met keuken, de bovenruimte en zolder zijn typologisch herkenbaar.

 

Historisch blijkt tussen Veemarkt 12 en de achterliggende gang geen verbinding bestaan te hebben.

 

Beschermde gang Sint-Paulusklooster

Samen met de Sint-Carolus-Borromeuskerk is de Sint-Pauluskerk sinds haar restauratie omwille van de authenticiteit en éénheid van het historische interieur en de belangrijke kunstschatten Antwerpens meest aantrekkelijke kerkruimte. De benedenverdieping van de gang wordt dan ook zeer intensief gebruikt door gelovigen, bezoekers en toeristen, mede als toegang tot de merkwaardige calvarieberg, waarmee hij eigenlijk een geheel vormt. Wat de balklagen van de gang betreft lijkt de meest aangewezen optie deze na verder toegespitst materiaaltechnisch onderzoek eventueel terug te voorzien van kalkwelfsels, waaronder alle herstellingen en technieken kunnen weggewerkt worden. Daardoor kan de verdieping erboven beter geïsoleerd worden en de kwaliteit van die ruimten geoptimaliseerd.

 

De ‘renovatie’ in 1978 en de werkzaamheden in 2002 hebben de erfgoedwaarden van de interieurs van de verdieping boven de gang uitgehold. Enkel in het derde segment zijn enkele waardevolle fragmenten van de wandschilderingen overgebleven. De vroegere afwerking is wel gedocumenteerd, wat eventueel de optie van een reconstructieve restauratie mogelijk maakt. De zolderruimten zijn een interessant voorbeeld van hoe constructies tot stand komen volgens een niet vooraf georganiseerde methode. De gang naar de kerk maakt onlosmakelijk deel uit van het complex met de toegangspoort en de calvarieberg, als monument beschermd sinds 1938. Er werd een beheersplan toegevoegd aan het bouwaanvraagdossier.

 

Advies

Men wenst de panden te slopen. Uit de aangeleverde CHE-rapporten blijkt dat de panden Veemarkt 11 en 12 behoudenswaardig zijn vanwege de nog aanwezige historische structuur (nummer 11) en omwille van de gevel en structuur (nr. 12). De erfgoedwaarde van deze 500 jaar oude constructies is hoog. Ze zijn samen met de aanpalende huizen omstreeks 1517 door het Dominicanenklooster opgericht op eigen gronden als ondiepe winkelwoonhuizen bedoeld als opbrengsteigendom. Ze hebben een hoge cultuurhistorische waarde en zijn intrinsiek historisch belangrijk omwille van hun structuur, gevel en bouwhistoriek. Ze hebben een hoge context- en ensemblewaarde omwille van de samenhang met de buurpanden en de relatie met de beschermde kerk, het poortgebouw en het klooster, eveneens realisaties van de Dominicanenorde. Bovendien zijn ze beeldbepalend binnen hun context. Zij vormen immers de historische gevelwand tussen de beschermde kerk en het poortgebouw ter hoogte van de hoek Veemarkt/Zwartzustersstraat.

 

Van de twee panden is het gebouw Veemarkt 11 vanuit de erfgoedwaarde het belangrijkste. Hier stellen zich echter ook de grootste bouwfysische problemen. Het pand wordt momenteel reeds overeind gehouden met metalen trekkers, die moeten vermijden dat de gevel uit het gebouw valt. De erfgoedwaarden die nog aanwezig zijn in het interieur van het pand Veemarkt 12 zijn eerder beperkt. Door de talrijke verbouwingen, waarbij ook de verticale indeling fundamenteel gewijzigd werd, is de structuur herleid tot een amalgaam van bouwonderdelen met recuperatie uit verschillende periodes.

De technische moeilijkheden om één of beide panden te bewaren overstijgt de redelijkheid wat betreft de inspanning die hiervoor noodzakelijk is. Bij een behoud zou men genoodzaakt zijn de panden volledig te ontmantelen en opnieuw op te bouwen. Hierdoor zou de authenticiteit echter volledig teniet gedaan worden.

 

De aanpak van de beschermde achterliggende gang die betrokken wordt bij de panden aan de Veemarkt respecteert de bestaande structuur. In vergelijking met eerdere voorstellen integreren de nieuwe woonentiteiten zich beter binnen de bestaande structuur.

 

Vermits de panden naast een intrinsieke historische erfgoedwaarde ook een beeldbepalend karakter binnen de context van de Veemarkt hebben is de afbraak geen evidente keuze. Een nieuwbouwproject op deze plaats dient daar zeer expliciet rekening mee te houden. Het voorgestelde ontwerp vertoont enerzijds een duidelijk hedendaagse vormgeving maar integreert zich anderzijds ook in zijn historische omgeving. Naar volume en ritmiek is het ontwerp afgestemd op de context. Door een lichte kleur voor het gevelparement te gebruiken sluit het ontwerp aan bij de typische 19de-eeuwse bepleisterde lijstgevels, kenmerkend voor grote delen van de historische binnenstad.

 

Gelet op bovenstaande argumentatie betreurt de dienst monumentenzorg het verdwijnen van de beide panden, waarvan de erfgoedwaarde duidelijk aangetoond werd, maar kan omwille van de fundamentele stabiliteitstechnische problematiek uitzonderlijk toch met een sloop ingestemd worden. De oorspronkelijke kelders onder de panden Veemarkt 11 en 12 blijven behouden.

 

Advies stedelijke dienst archeologie

Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen woon- en recreatiefgebied met een oppervlakte onder 300 m² (ca. 180 m²) en ingreep in de bodem kleiner dan 100 m² (de zijn kelders ca. 55 m², maar hierin zal niet gegraven worden). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.

 

De locatie van het projectgebied in de historische binnenstad is archeologisch relevant. In de directe nabijheid werden sporen van de Romeinse periode aangetroffen (cfr. CAI 155898, CAI 156239). Bovendien situeert het projectgebied zich op minder dan 100 m van de burchtzone, het volmiddeleeuws hart van Antwerpen. Het gebied hoort tevens tot de Sint-Pauluskerk, er kunnen dus sporen van de kerkgeschiedenis worden aangetroffen.

 

De voorwaarden van de dienst archeologie dienen strikt te worden nageleefd.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwbouwontwerp weerspiegelt een logische en harmonische indeling, met respect voor de aanwezige erfgoedwaarde. Voor de uitwerking van de gevels is gebruik gemaakt van een strak ritme zonder uitspringende delen. Door te kiezen voor een verhoogde gelijkvloerse verdieping en een geraffineerde compositie van metselwerkverbanden, krijgen de volumes een universele en tijdloze uitstraling, die zich inpast binnen de context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits voldaan aan de gestelde voorwaarden, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake veiligheid en woonkwaliteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed strikt na te leven;

3.      de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

4.      de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

5.      de bouwheer meldt vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch waardevol zijn onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet, 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2018

Volledig- en ontvankelijk

17 januari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 maart 2019

Verslag GOA

28 februari 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden uit het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed strikt na te leven;

3.      de bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

4.      de bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

5.      de bouwheer meldt vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch waardevol zijn onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet, 2 juli 2013, artikel 5.1.4);

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.