Terug

2019_CBS_00781 - Omgevingsvergunning - OMV_2018124358. Kortestraat 5. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/02/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00781 - Omgevingsvergunning - OMV_2018124358. Kortestraat 5. District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_00781 - Omgevingsvergunning - OMV_2018124358. Kortestraat 5. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018124358

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Stéphanie Verschueren met als adres Buizegemlei 92 bus b3 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Kortestraat 5 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42sectie B nr. 47F

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/7/1967: vergunning (222#1727) voor verbouwingswerken;

Laatst vergunde toestand

-          geen relevante dossiers ter beschikking;

Bestaande toestand

-          eengezinswoning bestaande uit 2 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning;

-          de bestaande, gelijkvloerse achterbouw wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe achterbouw tot een bouwdiepte van 14 meter;

-          uitbreiding op de 1ste verdieping ter hoogte van de linker perceelgrens;

-          beide platte daken van de achterbouw worden als groendak aangelegd;

-          in het hoofdvolume wordt via een nieuwe trap een toegang gemaakt naar de zolderruimte die haar functie behoudt;

-          in de voorgevel blijft de bestaande gevelsteen behouden en wordt nieuw buitenschrijnwerk voorzien in antracietkleurig pvc;

-          de achtergevel wordt afgewerkt met zink en witgrijze bepleistering.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

12 november 2018

6 december 2018

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 1-2 Sint-Bavostraat-Dr Donnyplein en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 23 februari 1993. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: zone c voor woningen.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          Gevelmaterialen: de achtergevel wordt afgewerkt in zinken beplating met staande naad (anthra-zinc) met bovenliggend een witgrijs geschilderde bepleistering terwijl bepleistering en schildering van de gevels verboden is en gevels in metaalconstructies behandeld of geschilderd dienen te worden.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:

Er wordt geen gescheiden rioleringsstelsel voorzien ondanks de grondige renovatie;

-          artikel 43 Septische putten:

Er wordt geen septische put voorzien ondanks de grondige renovatie.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen  voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het verbouwen van een eengezinswoning is in overeenstemming met de bestemming van het perceel en de woonfuncties op de omliggende percelen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De uitbreiding van het gelijkvloers en van de verdieping valt binnen het maximaal mogelijke bouwprofiel volgens het bijzonder plan van aanleg en het voorgestelde gabarit is niet vreemd in de bebouwde rij waar de woning deel van uitmaakt. Het voorstel is dan ook ruimtelijk inpasbaar in de omgeving. Door de interne verbouwingswerken verbetert de woonkwaliteit van de woning. Het voorstel is bijgevolg aanvaardbaar.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg voor wat betreft de gevelmaterialen van de achtergevel. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen na het voeren van een openbaar onderzoek beperkte afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan.

Het afwerken van de achtergevel in zink en lichte bepleistering is aanvaardbaar, waarvoor dus een afwijking kan worden toegestaan.

Bij het verlenen van de vergunning zal wel in voorwaarden worden opgenomen dat er een gescheiden rioleringsstelsel moet worden voorzien tot aan de rooilijn en dat er een septische put moet worden voorzien conform artikel 40 en 43 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De materialen van de nieuwe achtergevel zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.  Een afwijking van de voorschriften van het bijzonder plan van aanleg is dan ook aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gelet op de ligging van de voorgevel binnen de perimeter rond het beschermde dorpsgezicht van de Sint-Bavokerk werd er advies gevraagd aan de dienst stadsontwikkeling/onroerend erfgoed/monumentenzorg.

Dit advies luidt als volgt: “De uitbreiding ter hoogte van de achtergevel is aanvaardbaar. Deze doen geen afbreuk aan de erfgoedwaarde van het geheel. Dit tot tegenstelling tot de geplande gevelwijziging meer bepaald het vervangen van het oorspronkelijk houten schrijnwerk door pvc.

 

Het buitenschrijnwerk is immers een wezenlijk erfgoedkenmerk van het pand. Het maakte deel uit van het architecturale ontwerp en zorgt door de verfijnde vormgeving voor een bijkomend esthetisch aspect. In tegenstelling tot sommige andere panden in de wijk bleef het oorspronkelijk schrijnwerk hier bewaard. Het is de taak van de stedelijke dienst monumentenzorg om de erfgoedwaarde op het Antwerps grondgebied te bewaken en te verbeteren waar mogelijk.

Het vervangen van het oorspronkelijk houten schrijnwerk door pvc is niet aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning.

Pas wanneer behoud niet mogelijk blijkt, kan er geopteerd worden voor de vervanging van het schrijnwerk naar oorspronkelijk model, dit zowel wat betreft materiaalgebruik, profilering, detaillering en afwerking.

Deze uitgangspunten hanteert de dienst monumentenzorg bij de advisering van bouwaanvragen voor panden gelegen in een beschermd stads- of  dorpsgezicht en voor of panden of gehelen opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed en voor panden in che-gebied. De keuze voor pvc doet afbreuk aan de erfgoedwaarde, zelfs in deze kwalitatieve uitvoering die qua vormgeving dicht in de buurt van het oorspronkelijk schrijnwerk komt.  Pvc is immers een atypisch materiaal voor deze vormentaal en kan omwille van de eigenheid van het materiaal nooit de profilering en historische detaillering van het oorspronkelijk houten schrijnwerk evenaren. De intrinsieke waarde van hout als materiaal is dan ook essentieel. De schildering van het hout geeft het schrijnwerk het verfijnde en typische uitzicht.

Vervanging naar oorspronkelijk materiaal, profilering en detaillering zijn aangewezen. Detailtekeningen van het nieuwe schrijnwerk voor te leggen aan de stedelijke dienst monumentenzorg.”

Gelet op het feit dat het pand niet in het beschermde dorpszicht zelf is gelegen, maar enkel binnen de perimeter rond het beschermde dorpsgezicht waarvan de voorschriften voorschrijven dat: ‘De bedaking, de gevelopbouw en de gebruikte gevelmaterialen dienen in harmonie te zijn met het omgevende dorpsgezicht en de beschermde monumenten.

Zal enkel in voorwaarden worden opgenomen dat het schrijnwerk in de voorgevel naar oorspronkelijk model moet worden vervangen en dat de detailtekeningen zijn aan te leveren aan de dienst monumentenzorg van de stad Antwerpen. Alsook dat al het schrijnwerk in de voorgevel (ramen, voordeur en kroonlijst) in eenzelfde kleur moeten worden voorzien.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een gescheiden rioleringsstelsel te voorzien tot aan de rooilijn conform artikel 40 van de bouwcode;

2.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      het schrijnwerk in de voorgevel naar oorspronkelijk model te vervangen en de detailtekeningen aan te leveren aan de dienst monumentenzorg van de stad Antwerpen;

4.      al het schrijnwerk in de voorgevel (ramen, voordeur en kroonlijst) in eenzelfde kleur te voorzien;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 oktober 2018

Volledig- en ontvankelijk

12 november 2018

Start openbaar onderzoek

19 november 2018

Einde openbaar onderzoek

18 december 2018

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 februari 2019

Verslag GOA

23 januari 2019

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 november 2018

18 december 2018

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      een gescheiden rioleringsstelsel te voorzien tot aan de rooilijn conform artikel 40 van de bouwcode;

2.      een septische put te voorzien conform artikel 43 van de bouwcode;

3.      het schrijnwerk in de voorgevel naar oorspronkelijk model te vervangen en de detailtekeningen aan te leveren aan de dienst monumentenzorg van de stad Antwerpen;

4.      al het schrijnwerk in de voorgevel (ramen, voordeur en kroonlijst) in eenzelfde kleur te voorzien;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.