Terug

2019_CBS_00446 - District Antwerpen. Hardenvoort - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 18/01/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Claude Marinower, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_00446 - District Antwerpen. Hardenvoort - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2019_CBS_00446 - District Antwerpen. Hardenvoort - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • de proefopstelling die liep van begin februari 2018 tot 26 augustus 2018 werd op 21 september 2018 geëvalueerd.
    Het invoeren van het haaks parkeren in het deel Hardenvoort ter hoogte van de huisnummers 13 tot en met 21 zorgt voor een overzichtelijk straatbeeld, een vlotte toegang tot Spoor Noord en garandeert de toegankelijkheid van de inpandige parkeerplaatsen;
  • de huidige twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap worden verplaatst naar de haakse parkeerplaatsen ter hoogte van de huisnummers 13 tot 21 (eerste en laatste plaats), naar aanleiding van de inrichting van een sorteerstraat ter hoogte van huisnummer 35. In overleg met de betrokkene wordt de voorbehouden parkeerplaats ter hoogte van huisnummer 6, verplaatst naar één van de haakse plaatsen (ter hoogte van huisnummer 13).
    Bij de heraanleg van de Bredastraat zal de parking leunend aan Hardenvoort eveneens voorzien in twee extra parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. 

De parkeerbalans neemt toe met zes plaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 24 september 2017 (jaarnummer 208) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de nieuwe werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van het openbaar domein, de aanvullende reglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

Hardenvoort in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 juni 2018 (jaarnummer 6119);
  • maakt deel uit van de zone 30 "Omgeving Hardenvoort";
  • maakt deel uit van een zone waar parkeren met beperkte parkeertijd geldt "binnen de Singel" met het oog op het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Op 14 juli 2017 (jaarnummer 6421) keurde het college de proefopstelling voor Hardenvoort goed. In het brede gedeelte van de straat werd het haaks parkeren ingevoerd. De proefopstelling wordt nu bestendigd.
Op 6 maart 2018 werd een aanvraag ingediend om de twee publieke voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 35 te verwijderen. De parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van huisnummer 6 wordt verplaatst. 

Algemene financiƫle opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 21 september 2018 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 19 november 2018 (jaarnummer 216) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB02 - Stad en haven zijn bereikbaar, (verkeers)leefbaar en verkeersveilig
1SMB0203 - Op het niveau van de straat zijn de principes van verkeersmanagement toegepast
1SMB020301 - Verkeers- en parkeerreglementen zijn opgesteld met oog op het realiseren van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Hardenvoort in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 29 juni 2018 (jaarnummer 6119).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisgeving wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid. 

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen