In het voorjaar van 2019 hebben de colleges, commissies en raden hun respectieve zittingsdata vastgesteld voor 2019. Voor de vaststelling van de vaste vergaderkalender werd hiermee maximaal rekening gehouden zodat de overlegvergaderingen niet samenvallen met college-, commissie- of raadszittingen. Er werd eveneens rekening gehouden met de schoolvakanties.
Aangezien er meerdere overlegvergaderingen kunnen gepland worden op één dag, wordt het aanvangsuur van de eerste vergadering in principe vastgelegd op 18.00 uur. Afhankelijk van het aantal overlegvergaderingen kan het aanvangsuur in onderling overleg aangepast worden.
Rekening houdend met bovenvermelde argumenten worden volgende data voor overlegvergaderingen voorgesteld:
In dringende gevallen kan steeds een bijkomende overlegvergadering georganiseerd worden.
Het huishoudelijk reglement 'Bestuurlijke organisatie stad Antwerpen' goedgekeurd op de gemeenteraad van 25 februari 2019 (jaarnummer 00130) regelt in hoofdstuk 7.2 - Overleg tussen stad en districten, de concrete vormen van samenwerking tussen het stadsbestuur en de districtsbesturen:
De raad voor overleg is een overlegorgaan tussen stad en districten waarbinnen afspraken kunnen worden gemaakt tussen de stad en de districten en tussen de districten onderling en waarbinnen informatie kan doorstromen tussen de verschillende beleidsorganen.
De raad voor overleg wordt voorgezeten door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie en is verder samengesteld uit alle uitvoerende mandatarissen van de stad en van de districten.
§1. De raad voor overleg komt minstens drie maal per jaar samen (bij voldoende agendapunten). De leden van de raad voor overleg kunnen punten toevoegen aan de agenda. Een maand voorafgaand aan het overleg wordt een rondvraag gedaan naar agendapunten om de agenda samen te stellen. De agenda en beschikbare documenten worden minstens een week voorafgaand aan het overleg digitaal bezorgd.
§2.De raad voor overleg kan ook ad hoc worden samengeroepen door de schepen voor binnengemeentelijke decentralisatie of middels een formele vraag aan de schepen door:
Artikel 144 van het Decreet lokaal bestuur stelt dat de districtsburgemeesters door het college van burgemeester en schepenen voor overleg kunnen worden samengeroepen telkens als de toestand dit vereist. Een dergelijk overleg is in elk geval jaarlijks verplicht voor de opmaak van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, alsook voor de vaststelling van de personeelsbehoeften van de districtsraden.
Op 5 juli 2013 keurde het college het nieuwe samenwerkingsmodel tussen de stad en de districten goed (jaarnummer 6881). De uitgangspunten van dit samenwerkingsmodel zijn:
De stedelijke bedrijfseenheid Bestuurszaken krijgt de opdracht het samenwerkingsmodel stad-districten te faciliteren:
Het college keurt de volgende data voor het organiseren van overlegvergaderingen met de districtsbesturen goed:
Nr. | Weekdag | Datum |
1 | woensdag | 3 april 2019 |
2 |
woensdag |
19 juni 2019 |
3 |
woensdag |
2 oktober 2019 |
4 |
woensdag |
11 december 2019 (als reservedatum) |
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Bestuurszaken | de data voor overlegvergaderingen voorleggen aan het Manteam ter kennisneming |
Bestuurszaken | de data voor overlegvergaderingen mededelen aan de kabinetten |
Bestuurszaken | de data voor overlegvergaderingen mededelen aan de districtscolleges |