Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018107468 |
Gegevens van de aanvrager: |
Zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: |
Aldi nv, Ambachtsweg 8 te 2310 Rijkevorsel |
Ligging van het project: |
Luchthavenlei 7 te 2100 Deurne-Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nr. 784G2 |
Inrichtingsnummer: |
20181126-0038 (Aldi Deurne (Luchthavenlei 7)) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. Kleinhandelsactiviteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verbouwen en uitbreiden van een supermarkt met plaatsing van een middenspanningscabine |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/07/2008: vergunning (20082784) voor het verbouwen van een winkelruimte.
Laatst vergunde toestand
- gebouwencomplex met kantoren en een supermarkt onder plat dak;
- de gevel is afgewerkt in baksteen met rode kleur en voorzien van schrijnwerk in aluminium met antraciet kleur;
- de kroonlijsthoogte varieert tussen de 3,52 en 7,40 m;
- de parking is voorzien van 63 parkeerplaatsen.
Bestaande toestand
- de bestaande toestand is verschillend van de laatst vergunde toestand:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van een supermarkt;
- uitbreiding door toevoeging van een deel leegstaande kantoorruimte achter de winkel;
- dichtmaken van patio in uitbreiding;
- interne wijzigingen en herinrichting van de winkel- en reserveruimte;
- de bestaande reserve links wordt kleiner gemaakt, aan de straatzijde van het pand wordt op die manier een leegstaande handelsruimte (Airport Business Center) gecreëerd;
- in de voorgevel van de winkel wordt een grote glaspartij voorzien;
- plaatsen van nieuwe luifel aan de voorgevel;
- plaatsen nieuwe reclame op de nieuwe luifel en plaatsen van grote “A” op zijgevel;
- verkleinen van ramen in linker zijgevel en voorzien van nooduitgang;
- vellen van een boom achter de winkelwagenparking;
- plaatsen middenspanningscabine van 3,39 bij 2,64 m met een hoogte van 2,40 m in olijfgroene kleur op de parking;
- plaatsen nieuwe fietsstaanplaatsen (2 maal 12 fietsstaanplaatsen);
- plaatsen hemelwaterput van 3000 liter en een infiltratievoorziening;
- regulariseren van de recht uitgevoerde transparante constructie aan de achtergevel.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 3 februari 1994 werd akte genomen van een melding voor de exploitatie van een nieuwe ALDI-winkel aan de Luchthavenlei te Deurne (AN1993/546).
Inhoud van de aanvraag
Onderhavige omgevingsvergunningsaanvraag omvat de uitbreiding en verbouwing van de bestaande Aldi winkel waarbij tevens een middenspanningscabine op het terrein zal geplaatst worden.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
12.2.1 |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
160 kVA |
16.3.1.1 |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
75,696 kW |
45.8.1.b |
inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. |
28,6 kW |
Omschrijving kleinhandelsactiviteiten
Relevante voorgeschiedenis
6 juni 2008: sociaaleconomische vergunning (dossier 199) voor het vestigen van een supermarkt met 846 m² nettohandelsoppervlakte.
Laatst vergunde toestand
Supermarkt met 846 m² vergunde nettohandelsoppervlakte.
Bestaande toestand
Supermarkt met 846 m² vergunde nettohandelsoppervlakte.
Inhoud van de aanvraag
De omgevingsvergunning voor kleinhandelsactiviteiten omvat het uitbreiden van een bestaande supermarkt aan de Luchthavenlei 7, 2100 Deurne. Om de Aldi-supermarkt grondig te moderniseren en het nieuwe winkelconcept toe te passen wenst de aanvrager uit te breiden met 259 m² naar 1.105 m² nettohandelsoppervlakte. De uitbreiding zal worden gerealiseerd door herorganisatie en inname van leegstaande kantoorruimte binnen het bestaand en vergund gebouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
16 januari 2019 |
13 februari 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
16 januari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/business en innovatie |
16 januari 2019 |
28 januari 2019 |
stadsbeheer/groen en begraafplaatsen |
16 januari 2019 |
17 januari 2019 |
stadsontwikkeling/mobiliteit |
16 januari 2019 |
25 januari 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor het vliegveld van Deurne. Het vliegveld van Deurne dat in het gewestplan door afwisselend licht blauwe en licht groene strepen is aangeduid, is bestemd als luchtvaartterrein. Mocht het ophouden als vliegveld te worden gebruikt, dan krijgt het gebied de bestemming van parkgebied.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 26 Afvalverzameling:
er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. De in de aanvraag voorziene reserveruimte is echter voldoende groot om een afgescheiden verluchte afvalberging van 4 m² in te richten. Dit wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning;
- artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
door het uitbreiden van de handelsruimte biedt de bestaande parking niet meer voldoende plaats aan het te verwachten aantal wagens. Dit wordt besproken in onderstaande paragraaf ‘Mobiliteitsimpact’;
- artikel 38 Groendaken:
de oppervlakte van het platte dak van de nieuwe luifel is 55 m², het dak wordt niet aangelegd als groendak. De aanvrager vraagt echter een afwijking op de verplichte plaatsing van het groendak. Ter compensatie wordt een voldoende grote hemelwaterput met herbruik voor 4 toiletten en een infiltratievoorziening aangelegd. Gelet op het feit dat het dak van de luifel niet zichtbaar is vanuit de omgeving of de omliggende bebouwing, de beperkte oppervlakte en langgerekte vorm van het dak en de afdoende alternatieve oplossing van de aanvrager, kan in toepassing van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan op de verplichte plaatsing van het groendak.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat een gedeeltelijke functiewijziging. De bestaande functie van kleinhandel blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Luchthavenlei.
Op de locatie is reeds een supermarkt Aldi actief sinds 1993 met een vergunde nettohandelsoppervlakte van 846 m². Om de Aldi-supermarkt grondig te moderniseren en het nieuwe winkelconcept toe te passen wenst de aanvrager uit te breiden met 259 m² naar 1.105 m² nettohandelsoppervlakte. De uitbreiding zal worden gerealiseerd door herorganisatie en inname van leegstaande kantoorruimte binnen het bestaand en vergund gebouw. Het pand ligt op een strategische, goed bereikbare locatie binnen woongebied. Door de herorganisatie vergroot het comfort voor de consument. De aanpassingen worden daarom gunstig beoordeeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 66 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de supermarkt met 430m² bruto vloeroppervlakte (bvo) naar een totaal van 1684m² bvo. Het aantal parkeerplaatsen blijft echter ongewijzigd ten opzichte van de vorige toestand op 63.
De extra parkeerbehoefte van de uitbreiding volgens de bouwcode is 23 autoparkeerplaatsen. (430m² aan parkeerbehoefte van 5,3 plaatsen/100m² = 22,79 => 23) De parkeerbehoefte van de uitbreiding is 23.
Echter geeft de supermarkt aan dat de uitbreiding niet zal leiden tot meer klanten maar dat er meer ruimte gecreëerd wordt om producten efficiënter te stallen.
Wanneer de CROW-norm voor discountsupermarkt in sterk stedelijk gebied (centrumschil) wordt toegepast zijn er 66 plaatsen nodig (3,9 plaats/100m² * 1684m²) De werkelijke parkeerbehoefte van dit project bedraagt 66 autoparkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 63 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 63.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: ‘Dit perceel is reeds bebouwd met een supermarkt en ingericht met een bijhorende parking. De aanvraag betreft het uitbreiden van de winkeloppervlakte binnen het bestaande bouwvolume. De inrichting van de parking is echter geoptimaliseerd voor het stallen van 63 wagens, er is geen ruimte om meer parkeerplaatsen te voorzien op het perceel.’
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In de laatst vergunde toestand is er reeds een parking voor 63 wagens voorzien. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 0 parkeerplaatsen.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Er dienen voor de uitbreiding 9 extra fietsenstallingen voor klanten voorzien te worden en 3 extra fietsenstallingen voor werknemers. De extra plaatsen voor klanten worden aan de gevel voorzien. De extra plaatsen voor werknemers worden inpandig voorzien.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
De winkel wordt uitgebreid in een achterliggende leegstaande handelsruimte. Door het inkrimpen van de reserveruimte wordt de leegstaande handelsruimte verplaatst naar het linker gedeelte van het gebouw aan de straatzijde. Dit wordt positief beoordeeld omdat de handelsruimte op die manier zichtbaarder is vanaf het openbaar domein, wat bijdraagt tot het wegwerken en het voorkomen van leegstand.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.
De aangevraagde zaak-gebonden gevelreclame staat in verhouding tot de bestaande gevels en de nieuwe luifel is niet storend in de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Uit de aanvraag blijkt dat in de hoek aan de voorzijde van het pand, tussen het magazijn en de winkel, zonder voorafgaande vergunning een appartement werd ingericht. De laatst vergunde toestand voor deze ruimte betreft een handelsruimte voor FLAG (Flemisch Aerospace Group). De woonkwaliteit van het appartement kan op basis van de aangeleverde dossierstukken niet beoordeeld worden. Bovendien is het niet aangewezen een woongelegenheid in te richten in een dergelijk winkelcomplex. Omwille van deze redenen wordt het appartement uitgesloten uit de vergunning.
Het voorzien van een grote vitrine in de voorgevel over de ganse breedte van de nieuwe luifel is een positief gegeven. Op die manier is er een beter contact tussen de achterliggende winkelruimte en het openbaar domein en wordt dus de levendige plint versterkt.
Het plaatsen van een middenspanningscabine op de parking kan positief beoordeeld worden. Ze wordt ingeplant in een bestaande groenzone.
Het rooien van een boom in functie van de cabine wordt gunstig geadviseerd mits voldaan wordt aan onderstaande voorwaarden:
- de te rooien boom moet elders op het terrein gecompenseerd worden;
- de bestaande bomen, zowel in de straat als op de parking, dienen beschermd te worden tijdens de werken. Dit houdt in dat ze moeten afgeschermd worden met hekken om schade aan stam en kruin te voorkomen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De uitbreiding betreft het toevoegen van een bakkerij afdeling waar broodjes in elektrische ovens zullen afgebakken worden. Met een totaal geïnstalleerde drijfkracht van 28,60 kW wordt hierdoor rubriek 45.8.1.b aan de aanvraag toegevoegd. Andere nieuwe rubrieken zijn rubriek 12.2.1 voor een transformator met een vermogen van 160 kVA en rubriek 16.3.1.1 voor koel- en diepvriesinstallaties met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 75,696 kW. Rubriek 45.4.d (verkoopspunten en uitsnijderijen van producten van dierlijke oorsprong) blijft ongewijzigd. Rubriek 3.4 voor het lozen van huisafvalwater is niet meer van toepassing. Alle aangevraagde rubrieken zijn klasse 3 rubrieken. Milieutechnisch is de impact van deze aanvraag dan ook zeer beperkt.
Er wordt een hemelwaterput met een volume van 3.000 liter geplaatst. Het water zal gebruikt worden voor spoeling van vier toiletten. De plaatsing van de hemelwaterput hier is volgens de hemelwaterverordening niet verplicht maar de keuze van de exploitant. Ook een infiltratievoorziening – wel verplicht – met een volume van 2.095 liter en een oppervlakte van 3,62 m² wordt voorzien.
De parking, het aantal parkeerplaatsen en de verkeersafwikkeling op het terrein blijven ongewijzigd. Het kruispunt voor de site wordt momenteel heraangelegd in het kader van de vervollediging van de Districtenroute, waarbij de voorzieningen voor voetgangers en fietsers meer aandacht krijgen.
Aangezien de milieuvergunningsaanvraag geen betrekking heeft op een activiteit die voorkomt op de lijst van bijlage III bij het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 1 maart 2013 inzake de nadere regels van de project-m.e.r.-screening, werd het aanvraagdossier tijdens het ontvankelijk- en volledigheidsonderzoek getoetst aan de criteria van bijlage II van het Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid. Hierbij werd geoordeeld dat het project niet MER-plichtig is.
De vergunningsaanvraag heeft geen betrekking op ingedeelde inrichtingen of activiteiten in of aan een beschermde archeologische site, een beschermd monument, een beschermd cultuurhistorisch landschap of een beschermd stads- of dorpsgezicht in de zin van het decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed.
Uit de toepassing van de beoordelingsschema’s van de watertoets blijkt dat de gevraagde activiteiten niet van aard zijn dat ze een invloed hebben op het watersysteem. Een bijkomend wateradvies is niet vereist en de vergunningsaanvraag voldoet aan de doelstellingen opgenomen in artikel 5 van het decreet integraal waterbeleid.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid
Doelstelling 1: Duurzame vestigingsmogelijkheden en vermijden van handelslinten
De aanvraag betreft het verder gebruik van een reeds bestaande en vergunde supermarkt. De gevraagde uitbreiding zal worden gerealiseerd binnen het bestaande gebouw door de inname van leegstaande kantoorruimte. Om de uitbreiding te realiseren wordt geen bijkomende bebouwing voorzien. Het pand is niet gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied, maar in de onmiddellijke omgeving zijn nog wel andere commerciële ruimten geclusterd (nabij de Luchthaven, De Kringwinkel, horecazaken, dagbladhandel enz.).
De locatie is gelegen in woongebied. Woongebieden zijn bestemd voor wonen alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd. Een supermarkt lijkt goed verenigbaar met de omgeving waardoor voorliggende aanvraag voldoet aan de eisen van het gewestplan. De aanvraag is niet gelegen op een bedrijventerrein. De aanvraag creëert ook geen verlinting van een steenweg omdat er sprake is van een zone van grote verwevenheid (wonen, winkels, horeca, kantoren, taxibedrijf, luchthavenfuncties e.d.).
Doelstelling 2: Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten
Het project is gelegen in het grootstedelijk gebied Antwerpen. Het project ligt in een stedelijke omgeving met hoge bevolkingsdichtheid. Het aanbod is goed toegankelijk voor de consumenten/bewoners van Antwerpen. Recent zijn ingrepen in het openbaar domein uitgevoerd om het kruispunt aan deze site voornamelijk voor voetgangers en fietsers beter toegankelijk te maken en de veiligheid voor auto’s en bussen ervan te vergroten.
Doelstelling 3: Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu/kernwinkelgebieden
Voorliggende aanvraag handelt over een uitbreiding van een bestaande supermarkt. Het project sluit op ongeveer 600 meter aan bij het buurtwinkelgebied aan de Diksmuidelaan te Berchem, waar zich o.a. 2 superettes bevinden. Op ongeveer 1 km bereikt men het wijkcentrum/ kernwinkelgebied aan de Gitschotellei te Berchem. Aan de rand hiervan bevindt zich een Proxy Delhaize-supermarkt. Deze Aldi-discountsupermarkt draagt op deze locatie al 25 jaar bij tot het handelsaanbod in deze dicht bevolkte stedelijke omgeving. Er zijn verder weinig andere grotere supermarktvoorzieningen (met parkeerplaatsen) op wandelafstand in deze buurt. Deze supermarkt maakt het aanbod breder en gevarieerder, complementair aan de kleinschaligere handelszaken, die vooral geconcentreerd zijn in het hogergenoemde buurtwinkelgebied en wijkcentrum.
Doelstelling 4: Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van de supermarkt met 430 m² bruto vloeroppervlakte (bvo) naar een totaal van 1684 m² bvo.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. in de reserveruimte dient een afgescheiden en verluchte afvalberging van 4 m² ingericht te worden;
3. de te rooien boom moet elders op het terrein gecompenseerd worden;
4. de bestaande bomen, zowel in de straat als op de parking, dienen beschermd te worden tijdens de werken. Dit houdt in dat ze moeten afgeschermd worden met hekken om schade aan stam en kruin te voorkomen.
Uitsluitingen
5. het appartement aan de straatzijde van het winkelcomplex wordt uitgelsloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de wetgeving betreffende de omgevingsvergunning. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt positief advies gegeven de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
12.2.1 |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
160 kVA |
16.3.1.1 |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
75,696 kW |
45.8.1.b |
inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. |
28,6 kW |
Gecoördineerde rubrieken
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
12.2.1 |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
160 kVA |
16.3.1.1 |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
75,696 kW |
45.4.d |
verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte; |
1 verkooppunt |
45.8.1.b |
inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. |
28,6 kW |
Advies over de kleinhandelsactiviteiten
Op basis van doelstelling 1 t.e.m. 4 geven de diensten Investdesk en Bedrijvenloket gunstig advies voor het uitreiken van een omgevingsvergunning kleinhandelsactiviteiten tot uitbreiden van een supermarkt met 259 m² nettohandelsoppervlakte naar een totale nettohandelsoppervlakte van 1.105 m² aan de Luchthavenlei 7, 2100 Deurne.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 december 2018 |
Volledig- en ontvankelijk |
13 januari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 maart 2019 |
Verslag GOA |
20 februari 2019 |
naam GOA |
Helia Dezhpoor en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. in de reserveruimte dient een afgescheiden en verluchte afvalberging van 4 m² ingericht te worden;
3. de te rooien boom moet elders op het terrein gecompenseerd worden;
4. de bestaande bomen, zowel in de straat als op de parking, dienen beschermd te worden tijdens de werken. Dit houdt in dat ze moeten afgeschermd worden met hekken om schade aan stam en kruin te voorkomen.
Uitsluitingen
5. het appartement aan de straatzijde van het winkelcomplex wordt uitgelsloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden dienen strikt te worden nageleefd.
Het college beslist de plannen, waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubrieken:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
12.2.1 |
transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; |
160 kVA |
16.3.1.1 |
inrichtingen voor het fysisch behandelen van gassen (samenpersen – ontspannen) - koelinstallaties voor het bewaren van producten, luchtcompressoren, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een totale geïnstalleerde drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; |
75,696 kW |
45.4.d |
verkoopspunten van vlees, vis en gevogelte; |
1 verkooppunt |
45.8.1.b |
inrichtingen voor het bereiden van voedingsproducten op basis van plantaardige melen (brood, banket, koek, biscuit, deegwaren, enzovoort) of op basis van suiker of cacao, met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. |
28,6 kW |