Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03613 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Marnix Feest 2019 - 4 mei 2019 - Marnixplaats Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03613 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Marnix Feest 2019 - 4 mei 2019 - Marnixplaats Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_03613 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Marnix Feest 2019 - 4 mei 2019 - Marnixplaats Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Argumentatie

De dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Publiek Domein en Vergunningen/Evenemententeam geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 5 (overige ondersteunde evenementen).

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 188) keurde gemeenteraad de wijziging van het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Aanleiding en context

Op 7 januari 2019 diende Marnix Feest, vertegenwoordigd door de heer Johan Tisson, Marnixplaats 16 te 2000 Antwerpen, een aanvraag in voor de organisatie van Marnix Feest 2019 op de Marnixplaats in Antwerpen op 4 mei 2019.

Na een geslaagde eerste editie vorig jaar willen de ondernemers van de Marnixplaats opnieuw Marnix Feest organiseren. Zij bemannen zelf eet- en drankkraampjes en er zal een podium zijn waar verschillende lokale artiesten en dj's voor muziek zorgen.

Het festival start op 4 mei 2019 om 14.00 uur en stopt om 23.00 uur. De muziekactiviteiten eindigen op zaterdag 4 mei 2019 om 23.00 uur. Eerst zal er een live optreden zijn, gevolgd door een dj. De opbouw start op zaterdag 4 mei 2019 om 08.00 uur en de afbraak zal dezelfde dag afgerond zijn om 23.59 uur.

Adviezen

MV/Bevolkingszorg Gunstig advies
SW / Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig advies

Enkel lokale impact.

Wel veel enkelrichtingsstraten die bij het afsluiten van de Marnixplaats tijdelijk dubbel gemaakt moeten worden. Extra aandacht moet gaan naar de veiligheid. Goed aanduiden dat enkel bestemming de straat nog binnen kan rijden. Doorgaand verkeer afleiden.

Brandweer / Preventie Gunstig advies

Gunstig met standaardvoorwaarden

Agev overleg / Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het voorafgaande e-mailverkeer en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

OS / Business en innovatie Gunstig advies
SW / Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

CB - toelating muziekactiviteit - Vlarem hoofdstuk 6.7

Op 4 mei 2019 van 20.00 uur tot 23.00 uur: het maximaal geluidsniveau afkomstig van de elektronisch versterkte muziek mag niet hoger zijn dan 90 dB(A)LAeq,15min of 97 dB(A)LAmax,slow. Het waargenomen geluid 1,5 meter vóór de gevels van de dichtst bijgelegen woningen mag niet hoger zijn dan 80 dB(A) en 90 dB(C). Het aandeel van zware bastonen dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

Politiezone Antwerpen / Openbare orde / Evenementen Gunstig advies
SB Logistiek / Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden
Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 26 maart 2018 (jaarnummers 192 en 193) wordt voldaan.
Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname.
Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad.
De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement.

De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.
Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.
De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname
(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).

Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd.
Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend.
Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.
Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)

De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.
Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat.
De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.

De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud.
Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

BZ / District Antwerpen Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070201 - Het is eenvoudig, klantvriendelijk en efficiƫnt om digitaal evenementen- en filmtoelatingen aan te vragen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie van Marnix Feest 2019, zoals hierboven beschreven, op 4 mei 2019 op de Marnixplaats te Antwerpen door Marnix Feest goed. Marnix Feest dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 SB / Bijzondere opdrachten en feestmateriaal  om de logistieke ondersteuning te voorzien volgens bonnummer B901852
Politiezone Antwerpen / Openbare orde 

om Marnixplaats verkeersvrij te maken

om Marnixplaats parkeervrij te maken