Terug
Gepubliceerd op 24/05/2019

2019_CBS_03552 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Turnhoutsebaan 92, 2140 Borgerhout - Leegstandbeheer. Kennisneming offertes en toewijzing. Overeenkomst bezetting ter bede. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03552 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Turnhoutsebaan 92, 2140 Borgerhout - Leegstandbeheer. Kennisneming offertes en toewijzing. Overeenkomst bezetting ter bede. Ondertekening - Goedkeuring 2019_CBS_03552 - Stedelijk bedrijfsvastgoed. Turnhoutsebaan 92, 2140 Borgerhout - Leegstandbeheer. Kennisneming offertes en toewijzing. Overeenkomst bezetting ter bede. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3 van het Decreet Lokaal Bestuur: “Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor: 1° de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels;”

Argumentatie

In navolging van de beslissing van het college werden de volgende zes kandidaten aangeschreven met de vraag een offerte uit te brengen:

  • Blooom vzw;
  • Camelot;
  • Entrakt bvba;
  • FMT België nv;
  • Interim Vastgoedbeheer bvba;
  • Prevenda bvba;
  • Studio Start vzw.

Interim Vastgoedbeheer bvba liet al snel weten niet geïnteresseerd te zijn. Anderzijds daagde er wel een bijkomende kandidaat, Pand, op, die samenwerkt met Interim Vastgoedbeheer. Camelot reageerde niet op de oproep.

Zes kandidaten dienden op tijd hun dossier in. De oproep werd afgesloten op 28 maart 2019.

De voorstellen werden onderzocht door een juridisch consulent en een ruimteplanner van de bedrijfseenheid Vastgoed en een wijkcoördinator van het district Borgerhout.

De voorstellen van de verschillende kandidaten kunnen als volgt worden samengevat en beoordeeld.

1. Blooom vzw

  • Algemeen
    Blooom is geen professionele leegstandbeheerder, maar een innovatie- en technologie hub die de doorstroom van jongeren met een migratieachtergrond naar de digitale economie wil bevorderen. Kansarme jongeren leren er skills die hen de basis geven om op een succesvolle manier hun projecten, hun school of hun leven "te hacken". Naast een programmeerschool, een bedrijvencentrum en een incubator voor start-ups, wordt tevens een co-working space beoogd. Blooom vzw beoogt het opzetten van een project met de naam "BoHoGeek", geïnspireerd door het Molenbeekse "MolenGeek". De coaches van BoHoGeek begeleiden de jongeren van Samen op Straat, Kras en Jes;
  • Financieel (15/30 punten)
    Er is geen sprake van het doorstorten van opbrengsten aan de stad Antwerpen. Blooom vzw toont aan over voldoende fondsen te beschikken om de werking van de vzw te kunnen garanderen;
  • Maatschappelijk (65/70 punten)
    De door Blooom vzw beoogde werking komt tegenmoet aan een grote maatschappelijke nood in Borgerhout;
  • Conclusie (80/100 punten)
    De offerte geeft weinig inzicht in hoe de verschillende ruimtes zullen worden ingevuld. Met de vzw zouden daarom duidelijke afspraken moeten worden gemaakt over de permanente en volledige ruimtelijke invulling van het gebouw. De werking die de vzw in het pand wenst op te zetten is zeer concreet en komt volledig tegemoet aan de vraag naar een maatschappelijke meerwaarde. 

2. Entrakt bvba

  • Algemeen
    Entrakt bvba is een professioneel leegstandbeheerder. Het gelijkvloers wordt aan een socio-economische of culturele organisatie ter beschikking gesteld. De ruimte van de voormalige bibliotheek wordt gebruikt als polyvalente ruimte en op de verdiepingen worden startende ondernemers ondergebracht. De kelder "kan worden onderzocht" om te worden ingericht als atelier of werkruimte.
  • Financieel (15/30 punten)
    Er is geen sprake van het doorstorten van opbrengsten aan de stad Antwerpen.
  • Maatschappelijk (40/70 punten)
    De beoogde invulling heeft wel maatschappelijke waarde, maar de kandidatuur blijft toch eerder vaag. Er wordt wel gepreciseerd dat gesprekken lopen met diverse organisaties die in de buurt actief zijn, maar dit wordt niet verder toegelicht. Het is niet duidelijk welke socio-economische of culturele organisatie het gelijkvloers zou kunnen invullen. Er wordt ook niet meteen hard gemaakt dat op korte termijn een permanente/volledige invulling kan worden verwacht.
  • Conclusie (55/100 punten)
    Het dossier geeft duidelijk aan hoe de kandidaat de verschillende ruimtes wenst in te vullen, maar de maatschappelijke waarde van de invulling blijft vaag. De beoogde invulling door een "socio-economische of culturele organisatie" laat nog zeer veel ruimte. Er wordt niet gepreciseerd waarom dit project net in dat gebouw/stadsdeel een meerwaarde zou bieden.

3. FMT België nv

  • Algemeen
    FMT België nv is een professioneel leegstandbeheerder. FMT België nv 'wil' samenwerken met vzw Fedactio en wil er een "multidisciplinair huis voor creatieve ondernemingen en artistieke zielen" van maken. Daartoe verwijst FMT België nv naar diverse kunstgalerijen in 'BoHo'. De voormalige bib zou worden ingericht als polyvalente ruimte. In de overige ruimtes op het gelijkvloers zouden start-ups worden ondergebracht. De eerste verdieping wordt ter beschikking gesteld als atelierruimte en op de tweede verdieping worden jonge ondernemers in de grafische of textielsector ondergebracht.
  • Financieel (25/30 punten)
    FMT België nv engageert zich ertoe om maandelijks 550,00 EUR door te storten aan de stad Antwerpen.
  • Maatschappelijk (48/70 punten)
    De beoogde invulling heeft wel maatschappelijke waarde, maar de kandidatuur blijft toch eerder vaag. Hoe concreet de samenwerking met koepelorganisatie vzw Fedactio reeds is, is onduidelijk. Zo'n samenwerking zou mogelijk een positief element kunnen zijn, al is niet duidelijk welke invulling via vzw Fedactio concreet aan het pand zou worden gegeven. vzw Fedactio is (nog) weinig of niet locaal verankerd. Bij de invulling van de "polyvalente ruimte" wordt een "sociaal-maatschappelijke meerwaarde" beoogd, maar de in de offerte opgesomde mogelijkheden zijn zeer uiteenlopend. Zo wordt gedacht aan yoga- of danslessen, terwijl anderzijds wordt gepreciseerd dat het geen publiek toegankelijke ruimte wordt omwille van de brandveiligheid.
  • Conclusie (73/100 punten)
    Uit het dossier blijkt hoe de kandidaat de verschillende ruimtes wenst in te vullen en de eventuele samenwerking met vzwFedactio zou positief kunnen zijn, maar hoe concreet deze samenwerking is en welke invulling zou worden gegeven blijft vaag. Hoe de "sociaal-maatschappelijke meerwaarde" zal worden gecreëerd, is nog onduidelijk. Er wordt niet gepreciseerd waarom dit project net in dat gebouw/stadsdeel een meerwaarde zou bieden. Positief is wel dat de leegstandbeheerder maandelijks een vergoeding zal doorstorten aan de stad.

4. Pand

  • Algemeen
    Pand is een professioneel leegstandbeheerder. Pand gaat bij de invulling uit van het "etaleren van cultuur, productie en promotie". De ruimte van de voormalige bib en de voormalige rechtszaal zullen niet-commercieel worden ingevuld voor of door jeugd. De overige ruimtes van het gebouw worden ingericht voor diverse soorten workshops en zullen onder meer ter beschikking worden gesteld aan kunstenaars, startende ondernemingen en creatives. Er zullen een gemeenschappelijke koffiehoek en een recreatief gedeelte worden ingericht waar de creatieve geesten elkaar ontmoeten en kunnen ontspannen.
  • Financieel (15/30 punten)
    Pand rekent geen kosten door aan de stad Antwerpen. Er is geen sprake van het doorstorten van opbrengsten aan de stad Antwerpen. Pand gaat er wel vanuit dat de stad Antwerpen de nutsfacturen prefinanciert, wat toch enigszins ingaat tegen het principe dat de leegstandbeheerder de stad volledig "ontzorgt".
  • Maatschappelijk (40/70 punten)
    De beoogde invulling heeft wel maatschappelijke waarde, maar de kandidatuur blijft toch eerder vaag. Aan welke partners wordt precies gedacht (afgezien van de partner die de spelbeleving in recreatieve gedeelte zou kunnen helpen organiseren)? Positief is dat Pand Zaalzoeker wenst te betrekken bij de geschikte invulling van de rechtszaal en de bib-ruimte. Het is niet duidelijk welke overige initiatieven Pand neemt om het beoogde "voor of door jeugd" waar te maken.
  • Conclusie (55/100 punten)
    Het dossier is goed gestoffeerd, maar de concrete wijze van invulling blijft te vaag. Afgezien van de promotie via Zaalzoeker, lijkt Pand vooral uit te gaan van een invulling door (creatieve) beroepsactieve kandidaten. Er wordt niet gepreciseerd waarom dit project net in dat gebouw/stadsdeel een meerwaarde zou bieden.

5. Prevenda bvba

  • Algemeen
    Prevenda bvba is een professioneel leegstandbeheerder. Prevenda bvba mikt voor de invulling op creatieve beroepen en kunstenaars. In de bib-ruimte zouden tijdelijke exposities kunnen plaatsvinden of kleine optredens.
  • Financieel (24/30 punten)
    Prevenda bvba rekent geen kosten door aan de stad. Bijkomend stort Prevenda bvba maandelijks een bedrag door aan de stad Antwerpen dat geraamd wordt op 545,00 EUR. Daartoe reserveert Prevenda bvba maandelijks een bedrag van 2.295,00 EUR, waarop ze de kosten van het gebouw (door Prevenda bvba geraamd op 1.700,00 EUR) in mindering brengt. Bij specifieke events wordt de helft van de opbrengst gereserveerd voor doorstorting aan de stad Antwerpen. Het is echter de vraag welke events mogelijk zijn, aangezien de beperkingen inzake brandveiligheid tot gevolg hebben dat slechts 49 personen kunnen worden toegelaten. Trouwfeesten (waar de kandidaat bijvoorbeeld naar verwijst) lijken dus niet meteen mogelijk.
  • Maatschappelijk (36/70 punten)
    De kandidatuur blijft op dit punt eerder vaag. Voor de invulling mikt Prevenda bvba op creatieve beroepen en kunstenaars, voor zover hun kandidatuur maatschappelijk of cultureel relevant is en ze een "duidelijke creatieve toegevoegde waarde vertegenwoordigen voor de stad Antwerpen en de buurt". Op welke basis Prevenda bvba dit beoordeelt, is niet meteen duidelijk. Wel verwijst Prevenda bvba naar tal van projecten waar ze het leegstandbeheer opnam. Het initiatief om een ontmoetingsplaats te creëren voor (oudere) buurtbewoners is positief, maar wordt niet geconcretiseerd. Hetzelfde geldt voor de intentie om de ruimte regelmatig kosteloos ter beschikking te stellen aan buurtinitiatieven. Aan wie of wat de kandidaat hier denkt, is niet duidelijk. Het organiseren van kleine concerten is wellicht moeilijk realiseerbaar, omdat in het gebouw maximaal slechts 49 personen mogen worden toegelaten.
  • Conclusie (60/100 punten)
    Het dossier is zeer uitgebreid en de kandidaat verwijst naar tal van voorbeelden waar hij het leegstandbeheer waarneemt/waarnam. De concrete wijze van invulling blijft te vaag. De intenties om een ontmoetingsplaats te creëren, in het bijzonder voor de oudere en vereenzaamde buurtbewoners en de bib-ruimte regelmatig kosteloos aan buurtinitiatieven ter beschikking te stellen zijn interessant, maar weinig concreet. Er wordt niet gepreciseerd waarom dit project net in dat gebouw/stadsdeel een meerwaarde zou bieden. Positief is wel dat de leegstandbeheerder maandelijks een vergoeding zal doorstorten aan de stad Antwerpen.

6. Studio Start vzw

  • Algemeen
    Studio Start vzw wordt door de stad Antwerpen gesubsidieerd in het kader van werkruimtebeleid. Op het gelijkvloers plant Studio Start vzw de organisatie van een programma met meerdere partners, dat workshops, tentoonstellingen, cultuureducatieve projecten en een specifieke jongerenwerking omvat. Daartoe zou Studio Start vzw samenwerken met twee partners: das Kunst en WISPER. De overige verdiepingen worden ingericht als atelier- en stockageruimte voor jonge kunstenaars.
  • Financieel (15/30 punten)
    Studio Start vzw rekent geen kosten door aan de stad Antwerpen. Er is geen sprake van het doorstorten van opbrengsten aan de stad Antwerpen.
  • Maatschappelijk (60/70 punten)
    Studio Start vzw doet voor de werking op het gelijkvloers een beroep op twee partners van wie de werking in het verleden positief werd geëvalueerd en de maatschappelijke waarde werd aangetoond. Das Kunst is gericht op kunsteducatie van jonge kinderen en jongeren, WISPER richt zich hierbij specifiek tot volwassenen vanaf 18 jaar. De invulling van de overige verdiepingen zal gebeuren door jonge kunstenaars, net zoals de overige kandidaten voorstellen. Positief is dat de kandidaten door een jury moeten worden beoordeeld. Zoals bij de overige kandidaten, wordt dit gedeelte van het dossier echter weinig geconcretiseerd.
  • Conclusie (75/100 ptn)
    De maatschappelijke invulling van het gelijkvloers wordt zeer concreet gemaakt door de samenwerking met twee partners, waarvan de ene zich richt op kunsteducatie van kinderen en de andere op volwassenen. Het gebouw lijkt een geschikte locatie voor de voorgestelde invulling. De invulling van de verdiepingen door jonge kunstenaars wordt in het dossier niet echt geconcretiseerd.

Onderstaande tabel geeft de score van de verschillende voorstellen weer:

Kandidaat Financieel (/30 punten) Maatschappelijk (/70 punten) Totaal (/100 punten) Rangschikking
Blooom vzw 15 65 80 1
Studio Start vzw 15 60 75 2
FMT België nv 25 48 73
Prevenda bvba 24 36 60 4
Entrakt bvba 15 40 55 5
Pand 15 40 55 5

Bij een vergelijking van de verschillende kandidaturen op de twee vooropgestelde criteria komt Blooom vzw op de eerste plaats. Met de Blooom vzw zal daarom een overeenkomst van bezetting ter bede worden afgesloten op basis van de voorwaarden bepaald door het college op 1 februari 2019 (jaarnummer 1084).

Aanleiding en context

Op 29 januari 2016 (jaarnummer 796) keurde het college de nieuwe operationele werking goed met betrekking tot de beleidsvoorbereiding en -advisering voor huisvesting en huisvestingsbehoeften van alle stadsdiensten en stedelijke processen in of op stedelijk bedrijfsvastgoed.

Op 21 december 2016 (jaarnummer 752) nam het managementteam kennis van de geactualiseerde uitgangspunten voor goed beheer van de stedelijke vastgoedportefeuille.  

Op 15 december 2017 (jaarnummer 11020) besliste het college om de vastgoedcompetenties en -beheer van groep stad Antwerpen zoveel mogelijk te centraliseren bij AG VESPA. 

Op 8 februari 2019 (jaarnummer 1084) keurde het college goed om een beperkte marktoproep te doen voor het vinden van een leegstandbeheerder voor het voormalige vredegerecht aan de Turnhoutsebaan 92 in Borgerhout

De offertes van de geconsulteerde kandidaten moesten voldoen aan de door het college bepaalde voorwaarden en worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:

  1. bestemming: maatschappelijke relevantie en buurtgerichte werking: 70 punten te behalen;
  2. financieel voorstel, rekening houdende met opbrengsten en kosten, lasten en onderhoud en alleszins volledig kostendekkend: 30 punten te behalen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TSB12 - Het logistiek beheer bereikt het best mogelijk resultaat zowel intern als voor de burger
1TSB1204 - De vastgoedportefeuille van groep stad Antwerpen speelt doelgericht en flexibel in op de huidige en toekomstige maatschappelijke behoeften

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed om het tijdelijke beheer van het voormalige vredegerecht/bibliotheek aan de Turnhoutsebaan 92, 2140 Borgerhout, kadastraal gekend als Antwerpen, afdeling 40, sectie A, perceelnummer 479, toe te kennen aan Blooom vzw (ondernemingsnummer BE0672.931.461) op basis van een overeenkomst bezetting ter bede, waarvan de belangrijkste voorwaarden de volgende zijn:

  • duur: ingaand op 1 mei 2019 voor één jaar, nadien eventueel verlengbaar voor onbepaalde duur. Beide partijen beschikken na afloop van de termijn van één jaar over een opzegtermijn van twee maanden;
  • de bezetter is geen bezettingsvergoeding verschuldigd;
  • de bezetter staat in voor de inrichting van het pand en het huurdersonderhoud;
  • de bezetter draagt de nutskosten en alle belastingen, met inbegrip van de eventueel verschuldigde onroerende voorheffing;
  • de bezetter is op de hoogte van het door de Universiteit Antwerpen, opleiding Erfgoedstudies in het gebouw uitgevoerde onderzoek en mag de werkzaamheden in het kader van de aan de Universiteit Antwerpen toegekende onderzoeksopdracht niet hinderen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.