Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03513 - Omgevingsvergunning - OMV_2019004419. Alfons Schneiderlaan 18. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03513 - Omgevingsvergunning - OMV_2019004419. Alfons Schneiderlaan 18. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_03513 - Omgevingsvergunning - OMV_2019004419. Alfons Schneiderlaan 18. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019004419

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Pascale Van den Abeele met als contactadres Alfons Schneiderlaan 18 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Alfons Schneiderlaan 18 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 30sectie A nr. 465D3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

bijbouwen van een berging achteraan de benedenverdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1959: vergunning (627#18789) voor het oprichten van een woning;

-          28/12/2018: weigering (20183034) voor het bijbouwen van een berging achteraan de benedenverdieping.

Laatst vergunde toestand

-          pand in gesloten bebouwing met drie bouwlagen onder plat dak;

-          meergezinswoning met twee wooneenheden;

-          de benedenverdieping doet dienst als gemeenschappelijke bergruimte met garage (linkerzijde);

-          het appartement op de eerste verdieping staat in verbinding met de tuin via een buitentrap;

-          kroonlijsthoogte van 8,50 m;

-          bouwdiepte variërend van 12,00 (linkerzijde) tot 15,00 m (rechterzijde);

-          gevelafwerking:

  • rode baksteen;
  • houten schrijnwerk;
  • detaillering en verdiepingshoge plint in witte steen.

Bestaande toestand

-          de raamindeling en het schrijnwerk (sectionaalpoort en toegangsdeur) werden gewijzigd;

-          de indeling van de achtergevel werd aangepast;

-          de bergruimtes op de benedenverdieping werden omgevormd naar kantoorruimte met bijbehorende inkomhal en sanitair;

-          de inpandige terrassen aan de voorgevel werden dicht gebouwd;

-          de scheidingsmuur met de linkerbuur stemt niet overeen met de laatst vergunde toestand;

-          achteraan de tuin werd een bijgebouw van ca. 6,00 m² gerealiseerd.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de benedenverdieping (linkerzijde) tot een bouwdiepte van 15,00 m. De nieuwe ruimte zal dienst doen als berging;

-          het nieuwe dak wordt ingericht als terras behorende tot het appartement op de eerste verdieping. De buitentrap ter verbinding met de tuin verdwijnt;

-          regulariseren van:

  • de kantoorruimte op de gelijkvloerse verdieping mits aanpassingen aan de binnenhoogte;
  • de gewijzigde indeling van de achtergevel;
  • het verdwijnen van het inpandige terras (voorgevel eerste verdieping);
  • het bijgebouw achteraan de woning;

-          wijzigen van de scheidingsmuur met de linkerbuur;

-          bouwhoogte en aantal wooneenheden blijft ongewijzigd;

-          de voorgevel en het appartement op de tweede verdieping maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

8 maart 2019

17 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
{overeenstemming toegankelijkheid: schrappen wat niet past}
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 43 Septische putten: Gezien de bestaande verbouwingen invloed hebben op het sanitair (en de afvoerleidingen hiervan) is het voorzien van een septische put conform de bepalingen van dit artikel verplicht.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bouwcode artikel 43 ‘septische putten’. Omdat er een bijkomend toilet wordt voorzien, moet een septische put conform de vereiste grootte voorzien worden. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.

 

Functionele inpasbaarheid

Deze verbouwing behoudt de functie ‘meergezinswoning’, de functie blijft dus inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bergruimtes op het gelijkvloers achteraan werden zonder vergunning omgevormd naar praktijkruimte. Deze functie is als principe wel aanvaardbaar. De onvoldoende binnenhoogte wordt opgelost door de vloerpas te verdiepen.

De bijkomende berging achteraan op het gelijkvloers is ook aanvaardbaar.

Daardoor heeft het appartement op de eerste verdieping geen toegang meer tot de tuin. Dit wordt opgelost door een terras van aanvaardbare grootte op het dak van de nieuwe berging.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe gelijkvloerse achtergevel wordt voorzien van twee grote schuiframen in PVC schrijnwerk. De nieuwe gevel aan de berging wordt ook met PVC bekleed. De bestaande gevel in roodbruine baksteen blijft behouden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De balkons in de voorgevel zijn grotendeels verdwenen ten opzichte van de laatst vergunde plannen uit 1959. Het is onduidelijk wanneer dit werd gewijzigd.

Voor het appartement op de eerste verdieping is dit aanvaardbaar, omwille van het nieuwe terras.

Maar op de tweede verdieping wordt vermoed dat de buitenruimte niet groot genoeg is volgens de huidige bouwcode artikel 28 “minimale oppervlakte buitenruimte”. De tweede verdieping maakt echter geen deel uit van de aanvraag en werd niet verduidelijkt op de plannen, en wordt daarom niet beoordeeld.

In de voorgevel werden de sectionaalpoort en de raamindeling gewijzigd. Dit maakt eveneens geen deel uit van de aanvraag, en wordt daarom niet beoordeeld.

De brandweer legt voorwaarden op met betrekking tot brandveiligheid, deze worden opgelegd bij de vergunning.

Mits voldaan de voorwaarden voldoet de aanvraag aan de goede ruimtelijke ordening.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.    de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een septische put conform de bouwcode artikel 43 voorzien;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

uitsluiting:

4.      alle vergunningsplichtige wijzigingen aan de voorgevel;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

8 maart 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 mei 2019

Verslag GOA

17 april 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.    de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een septische put conform de bouwcode artikel 43 voorzien;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen;

 

uitsluiting:

4.      alle vergunningsplichtige wijzigingen aan de voorgevel;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.