Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03508 - Omgevingsvergunning - OMV_2019003373. Maarschalk Montgomerylaan 17. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03508 - Omgevingsvergunning - OMV_2019003373. Maarschalk Montgomerylaan 17. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_03508 - Omgevingsvergunning - OMV_2019003373. Maarschalk Montgomerylaan 17. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019003373

Gegevens van de aanvrager:

de heer Emil De Borger met als adres Maarschalk Montgomerylaan 17 te 2100 Deurne (Antwerpen) en Hanne Pint met als adres Maarschalk Montgomerylaan 17 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Maarschalk Montgomerylaan 17 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32sectie B nr. 602P5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/01/1952: vergunning (626#14108) voor het oprichten van een woning.

Laatst vergunde toestand

-          buitentrap achteraan, in het midden van het perceel;

-          geen veranda achteraan;

-          bouwdiepte kelder en gelijkvloers: 10,47 m;

-          bouwdiepte 1ste verdieping: 8,74 m;

-          langs beide zijden onbebouwd.

Bestaande toestand

-          het pand bestaat uit twee bouwlagen onder een plat dak;

-          half ondergronds is een garage en tuinberging voorzien;

-          de benedenverdieping is ingericht met leefruimtes;

-          achteraan is een veranda aangebouwd boven de tuinberging;

-          op de eerste verdieping zijn 3 slaapkamers en een badkamer voorzien;

-          de voorgevel bestaat uit een gele gevelsteen en zwart geschilderd houten buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande veranda en onderliggende tuinberging;

-          bouwen van een nieuwe uitbouw die voorzien wordt op het niveau van de tuinberging waardoor er een vrije hoogte ontstaat van 3,83 meter;

-          de nieuwe uitbouw wordt voorzien tot een bouwdiepte van 15,87 meter over de volledige breedte van het perceel;

-          de benedenverdieping wordt ingericht met een woonkamer, eetkamer en keuken;

-          op de eerste verdieping wordt de woning uitgebreid tot een bouwdiepte van 10,95 meter zodat deze verdieping ingedeeld kan worden met vier slaapkamers en een badkamer;

-          de bouwhoogte blijft voorzien op 7,03 meter;

-          in de voorgevel worden nieuwe ramen voorzien in zwart aluminium.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

8 maart 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

8 maart 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

8 maart 2019

15 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 38 Groendaken:
    de nieuwe platte daken hebben een oppervlakte die groter is dan 20 m² en dienen daarom voorzien te worden van een groendak.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het slopen van een (niet vergunde) veranda en het bouwen van een nieuwe uitbreiding op zowel het gelijkvloers als de 1ste verdieping. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Maarschalk Montgomerylaan.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Zowel op het gelijkvloers als op de 1ste verdieping wordt een uitbreiding achteraan de woning voorzien. De bouwdiepte op het gelijkvloers reikt tot 15,87 m met een hoogte van 4,52 m tegenover het maaiveld. Om het bouwvolume op het gelijkvloers te realiseren worden beide scheidingsmuren opgehoogd met ongeveer 50 cm. Hieromtrent werden geen bezwaren ingediend. De 1ste verdieping wordt uitgebreid tot 10,95 m. De voorgestelde bouwdieptes zijn kenmerkend en aanvaardbaar in de omgeving van het pand. Er is op stedenbouwkundig vlak geen bezwaar tegen het voorgestelde bouwvolume.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt gewijzigd door het buitenschrijnwerk van de ramen te wijzigen naar zwart aluminium en de deur en garagepoort naar zwart geschilderd hout. In de achtergevel worden de raamopeningen vergroot en uitgevoerd in geanodiseerd aluminium. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kunnen de voorgestelde materialen aanvaard worden vanwege niet storend voor de omgeving van het pand.

 

Bodemreliëf

Het hoogteverschil wordt in de nieuwe gelijkvloerse uitbouw opgevangen door middel van een interne trap tussen de woonkamer en de keuken. De nieuwe achterbouw komt daardoor 1 m lager te liggen dan het niveau van het gelijkvloers. Deze reliëfwijziging is aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het hoogteverschil tussen het gelijkvloers en de tuin intern op te vangen wordt het contact tussen de buitenruimte en de nieuwe achterbouw versterkt. Grote en hoge ramen, een vrije hoogte van 3,83 m en een lichtkoepel in het nieuwe dak van de achterbouw zorgen voor een lichtrijke ruimte achteraan de woning, wat een gunstig effect heeft op de belevingswaarde van de woning en de woonkwaliteit doet stijgen.

De voorliggende aanvraag grenst aan een perceel in privaat eigendom van de stad Antwerpen. De linkerscheimuur van de woning wordt geïsoleerd en afgewerkt met gevelmateriaal. Gezien de scheimuur zich deels op private eigendom van de stad Antwerpen bevindt zal elke wijziging aan de scheimuur in onderling overleg met het schoolbestuur moeten gebeuren. Bovendien mag de materiaalkeuze geen negatieve impact hebben op de schoolactiviteit en dient de toegankelijkheid van de school gewaarborgd te blijven.

De totale oppervlakte van de nieuwe daken tegenover de laatst vergunde toestand bedraagt meer dan 20 m², waardoor artikel 38 van toepassing is. Volgens het artikel dienen nieuwe platte daken van ten minste 20 m² aangelegd te worden als groendak. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Door hun groene karakter zijn ze aangenamer om op te kijken en verhogen ze de biodiversiteit. De nieuwe platte daken worden niet voorzien van een groendak in voorliggende aanvraag. In voorwaarde wordt opgenomen om de nieuwe platte daken te realiseren met een groendak, conform artikel 38.


 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de nieuwe platte daken voorzien van een groendak, conform artikel 38;

2.      de toegankelijkheid van de school dient gewaarborgd te blijven en de materiaalkeuze van de linkerscheidingsmuur mag geen negatieve impact hebben op de schoolactiviteit;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

8 maart 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 mei 2019

Verslag GOA

17 april 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de nieuwe platte daken voorzien van een groendak, conform artikel 38;

2.      de toegankelijkheid van de school dient gewaarborgd te blijven en de materiaalkeuze van de linkerscheidingsmuur mag geen negatieve impact hebben op de schoolactiviteit;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

 

 

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.