Terug
Gepubliceerd op 29/04/2019

2019_CBS_03331 - Omgevingsvergunning - OMV_2019002150. Sorbenlaan 38A. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 26/04/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03331 - Omgevingsvergunning - OMV_2019002150. Sorbenlaan 38A. District Wilrijk - Goedkeuring 2019_CBS_03331 - Omgevingsvergunning - OMV_2019002150. Sorbenlaan 38A. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019002150

Gegevens van de aanvrager:

de heer Cedric Heeren met als adres Oosterveldlaan 46 te 2610 Antwerpen en NV PEGASE met als adres Della Faillelaan 58 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Sorbenlaan 38A te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 42 sectie B nr. 91E3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

renovatie van een bestaande eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/12/1997: vergunning (222#9411) verbouwen woning;

-          05/09/1966: vergunning (222#1401) bijbouwen van garage.

Laatst vergunde toestand

-          een vrijstaande villa die ingedeeld is als eengezinswoning.

Bestaande toestand

-          identiek aan de vergunde toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          de volledige renovatie van de woning waarbij de focus ligt op de zolderverdieping;

-          de zolder wordt getransformeerd tot een volwaardige leefruimte met atelier, twee slaapkamers, een badkamer en een toilet;

-          de bestaande traphal worden doorgetrokken om de zolder toegankelijk te maken;

-          aan de tuinzijde wordt het dak opengewerkt en wordt licht binnengebracht door een aantal grote schuiframen. Met het openwerken van het dak wordt ook een nieuwe buitenruimte gecreëerd;

-          aan de voorzijde van het dak wordt een nieuw dakvlakvenster geplaatst, waardoor de onderliggende traphal van natuurlijk licht wordt voorzien;

-          in de zijgevels worden de bestaande raamopeningen vergroot;

-          de ramen van de keuken worden vervangen door een groot schuifraam;

-          het achterliggende terras wordt vervangen door een waterdoorlaatbare verharding, waarop aansluitend een zwembad wordt geplaatst, op een afstand groter dan 4 meter tot de perceelgrens;

-          aan de voorgevel wordt de bestaande betonnen luifel vervangen door een fijne stalen luifel;

-          aan de inkom wordt, teruggetrokken van de straat, een stalen hek geplaatst;

-          achteraan in de tuin wordt de naaldboom naast de loofboom gerooid;

-          de gevel wordt afgewerkt in een witte kleur en het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in een zwarte kleur.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

26 februari 2019

26 februari 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

26 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsontwikkeling/ team stadsbouwmeester - welstandscommissie

26 februari 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bouwcode op volgende punten:

Art. 19. De poort heeft een hoogte van 1,80 meter. De bouwcode schrijft een maximale hoogte van 1 meter voor.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijking van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van volgend voorschrift van de bouwcode:

Artikel 19. De voorgestelde poort aan het toegangspad tot de woning heeft een grote hoogte: 1,80 meter, vermeerderd met 0,64 meter door de verhoogde vloerpas van de woning. De conventie schrijft een maximale hoogte van 1,50 meter voor, en de bouwcode legt een maximale hoogte van 1 meter op. Omwille van de visuele relatie tussen het openbaar domein en de woning, en met het oog op voldoende sociale controle, dient het hekwerk in hoogte beperkt. Een afwijking op de bouwcode kan worden toegestaan, gezien de conventie een hoogte van 1,50 meter toelaat, en omdat er in de omgeving hogere poorten voorkomen.

Als voorwaarde wordt opgelegd de hoogte van de poort te beperken tot 1,50 meter, gemeten vanaf 0,64 meter boven het openbaar domein. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorgestelde is voor wat betreft volume en inplanting inpasbaar in de stedelijke omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

Het nieuwe volume sluit aan op de bestaande bebouwing in de Sorbenlaan. In de wijk Della Faille komen vaker panden voor met 3 bouwlagen. Omdat ook de footprint van de woning niet wijzigt, wordt de uitbouw van de dakverdieping tot volwaardige bouwlaag gunstig beoordeeld.

 

Op het inplantingsplan wordt aan de westgevel van het pand een zone ingetekend voor zwembadtechnieken. In de aanvraag worden de hoogte van dit volume en de materialen, niet verder verduidelijkt. Op de geveltekeningen is het volume ook niet ingetekend.

Omdat de afstand tussen de zwembadtechnieken slechts 1,45 meter bedraagt, dit hinder kan veroorzaken voor de buren, en de conventie Della Faillelaan een bouwvrije zijtuinstrook van 4 meter voorschrijft, kan niet akkoord worden gegaan met de voorgestelde inplanting. De zwembadtechnieken dienen ondergronds te worden gebracht of in het gebouw geïntegreerd. Dit wordt als voorwaarde opgelegd bij de vergunning.

 

De wijk Della Faillewordt gekenmerkt door zeer grote woningen in gesloten en halfopen bebouwing in een groene omgeving. Naast de voor- en zijtuin is bij de woningen een grote achtertuin aanwezig die gekenmerkt wordt door grote, waardevolle hoogstammige bomen. Het behoud van de parkachtige omgeving is een essentieel element dat de identiteit van de wijk mee bepaalt.

 

Visueel-vormelijke elementen

De te kappen boom in voorliggende aanvraag is mede beeldbepalend voor de wijk. Er is plaats om een nieuwe boom aan te planten.

De bedrijfseenheid stadsbeheer/afdeling groen en begraafplaatsen adviseert met volgende afweging:

“Ongunstig advies voor het vellen van de naaldboom. Deze is beeldbepalend voor de omgeving. De loofboom mag echter wel geveld worden ten gunste van de naaldboom.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van de groendienst integraal gevolgd. Als voorwaarde wordt opgelegd de loofboom te kappen in plaats van de naaldboom. De loofboom dient onder voorwaarden gecompenseerd te worden door de aanplant van een nieuwe inheemse loofboom in de achtertuin.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      In plaats van de naaldboom te kappen, de loofboom achteraan het perceel te vellen ten gunste van de naaldboom (beide achteraan het perceel gelegen). De loofboom dient te worden gecompenseerd door de aanplant van een nieuwe inheemse loofboom in de achtertuin op minstens 2 meter van iedere perceelsgrens en ten laatste in het derde plantseizoen volgend op de kap van de naaldboom;

2.      De zwembadtechnieken dienen te worden geïntegreerd in het gebouw of dienen ondergronds te worden voorzien.;

3.      De zone tussen de woning en de perceelsgrens dient als groene zijtuinstrook te worden ingericht (met enkel de strikt noodzakelijke verharding);

4.      De hoogte van de poort dient te worden beperkt tot 1,50 meter. Dit wil zeggen gemeten vanaf 0,64 meter boven het openbaar domein. 


Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Wat de voorwaarde met betrekking tot het kappen van de naaldboom betreft, sluit het college zich aan bij de beoordeling van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en het advies

van de groendienst. De beeldbepalende waarde van de naaldboom en de onvoldoende aangetoonde (potentiële) kwaliteit van de loofboom maken dat het college het behoud van de

naaldboom voorop stelt.

Echter, het college is van mening dat het kappen van de loofboom weliswaar mogelijk is ten gunste van de naaldboom, maar dat het kappen niet bindend opgelegd dient te worden.

Indien de aanvrager dit wenst, mag hij deze boom kappen ten gunste van de naaldboom mits hij voorziet in compensatie door de aanplant van een nieuwe inheemse loofboom.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

26 februari 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 april 2019

Verslag GOA

8 april 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      In plaats van de naaldboom te kappen, eventueel de loofboom achteraan het perceel te vellen ten gunste van de naaldboom (beide achteraan het perceel gelegen). De loofboom dient desgevallend te worden gecompenseerd door de aanplant van een nieuwe inheemse loofboom in de achtertuin op minstens 2 meter van iedere perceelsgrens en ten laatste in het derde plantseizoen volgend op de kap van de naaldboom;

2.      De zwembadtechnieken dienen te worden geïntegreerd in het gebouw of dienen ondergronds te worden voorzien.;

3.      De zone tussen de woning en de perceelsgrens dient als groene zijtuinstrook te worden ingericht (met enkel de strikt noodzakelijke verharding);

4.      De hoogte van de poort dient te worden beperkt tot 1,50 meter. Dit wil zeggen gemeten vanaf 0,64 meter boven het openbaar domein. 

 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.