Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_05052 - Dagelijks personeelsbeheer - Vaststelling begrip - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Opgeheven
Dit besluit werd opgeheven

Deze beslissing werd opgeheven met het collegebesluit van 7 februari 2025 (jaarnummer 828).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_05052 - Dagelijks personeelsbeheer - Vaststelling begrip - Goedkeuring 2019_CBS_05052 - Dagelijks personeelsbeheer - Vaststelling begrip - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 29 juni 2009 (jaarnummer 1184) stelde de gemeenteraad het begrip dagelijks personeelsbeheer vast.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 154) werd de bevoegdheid tot de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer door de gemeenteraad gedelegeerd naar het college.

De algemeen directeur staat conform artikel 170 van het decreet lokaal bestuur in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van het OCMW. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het OCMW en is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. Hij kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer delegeren aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.  

Naast de rechtstreeks decretale bevoegdheid van de algemeen directeur voor het dagelijks personeelsbeheer,  kan het college van burgemeester en schepenen het aanstellen en ontslaan van personeel, alsook de sanctie-en tuchtbevoegdheid op basis van artikel 57 van het decreet lokaal bestuur bij reglement delegeren aan de algemeen directeur. Dit gebeurde bij beslissing van het college van 11 januari 2019 (jaarnummer 207).

Regelgeving: bevoegdheid

Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 154) werd de bevoegdheid tot de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer gedelegeerd naar het college.

Artikel 170 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de algemeen voor het dagelijks personeelsbeheer.

Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de delegatiemogelijkheid van de aanstellings- ontslag-sanctie en tuchtbevoegdheid.

Argumentatie

Gezien de grootte van de organisatie vallen heel wat beslissingen inzake personeel onder dagelijks personeelsbeheer, het is daarbij aangewezen dat de dwingende wettelijke bepalingen in personeelszaken tijdig kunnen nageleefd worden.
Het college geeft een ruime invulling aan het begrip dagelijks personeelsbeheer. In functie van de continuïteit van de werking van de organisatie en gezien de goede evaluatie van de huidige werkwijze wordt aan het college voorgesteld om de huidige invulling van het begrip dagelijks personeelsbeheer zoals ze sinds 2009 wordt gehanteerd, te behouden.

Daarom wordt in dit besluit bepaald dat naast de gedelegeerde aanstellings-, tucht- en ontslagbevoegdheid, alle andere voorbereidende en uitvoeringsbeslissingen van de algemeen directeur in het kader van personeelsaangelegenheden onder dagelijks personeelsbeheer vallen.

Voorbeelden van bevoegdheden die kaderen in de gedelegeerde aanstellings-, tucht- en ontslagbevoegdheid:

  • alle voorbereidende handelingen die leiden tot aanstelling, benoeming of bevordering (bijvoorbeeld openverklaring, samenstelling selectiejury, bepalen van de procedure, enzovoort);
  • beslissingen tot benoeming voor statutair personeel en aanstelling voor contractueel personeel (uitgezonderd leden van het managementteam en kabinetspersoneel);
  • beslissing tot aanstelling van stagiaires;
  • beslissingen tot bevordering;
  • beslissingen tot heraanstellingen in het kader van een interne mobiliteitsprocedure;
  • beslissingen tot ambtshalve herplaatsing;
  • beslissingen tot toekenning van een opdrachthouderschap of de waarneming van een hogere functie;
  • beslissingen tot terbeschikkingstelling van personeelsleden.

Voorbeelden van de bevoegdheden als hoofd van personeel, die onder het dagelijks personeelsbeheer vallen:

  • Toestaan onbetaald verlof vanaf niveau  A4 en hoger;
  • Toestaan verlof voor opdracht;
  • Beslissing over het einderesultaat van de evaluatie na een beroepsprocedure;
  • De uitvoering en de opvolging van opgestarte gerechtelijke personeelsdossiers.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist dat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer, alle voorbereidende en  uitvoeringsbeslissingen van de algemeen directeur vallen die niet  behoren tot een ander bevoegd orgaan.

De beslissingen die de algemeen directeur neemt in uitvoering van zijn gedelegeerde aanstellings-, tucht- en ontslagbevoegdheid vinden hun juridische grondslag in het delegatiereglement van 11 januari 2019.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.