Op 29 juni 2009 (jaarnummer 1184) stelde de gemeenteraad het begrip dagelijks personeelsbeheer vast.
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 154) werd de bevoegdheid tot de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer door de gemeenteraad gedelegeerd naar het college.
De algemeen directeur staat conform artikel 170 van het decreet lokaal bestuur in voor de algemene leiding van de diensten van de gemeente en van het OCMW. Hij staat aan het hoofd van het personeel van de gemeente en van het OCMW en is bevoegd voor het dagelijkse personeelsbeheer. Hij kan de uitoefening van het dagelijks personeelsbeheer delegeren aan andere personeelsleden. De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, aan het vast bureau en aan het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Naast de rechtstreeks decretale bevoegdheid van de algemeen directeur voor het dagelijks personeelsbeheer, kan het college van burgemeester en schepenen het aanstellen en ontslaan van personeel, alsook de sanctie-en tuchtbevoegdheid op basis van artikel 57 van het decreet lokaal bestuur bij reglement delegeren aan de algemeen directeur. Dit gebeurde bij beslissing van het college van 11 januari 2019 (jaarnummer 207).
Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 154) werd de bevoegdheid tot de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer gedelegeerd naar het college.
Artikel 170 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de bevoegdheid van de algemeen voor het dagelijks personeelsbeheer.
Artikel 57 van het decreet lokaal bestuur met betrekking tot de delegatiemogelijkheid van de aanstellings- ontslag-sanctie en tuchtbevoegdheid.
Gezien de grootte van de organisatie vallen heel wat beslissingen inzake personeel onder dagelijks personeelsbeheer, het is daarbij aangewezen dat de dwingende wettelijke bepalingen in personeelszaken tijdig kunnen nageleefd worden.
Het college geeft een ruime invulling aan het begrip dagelijks personeelsbeheer. In functie van de continuïteit van de werking van de organisatie en gezien de goede evaluatie van de huidige werkwijze wordt aan het college voorgesteld om de huidige invulling van het begrip dagelijks personeelsbeheer zoals ze sinds 2009 wordt gehanteerd, te behouden.
Daarom wordt in dit besluit bepaald dat naast de gedelegeerde aanstellings-, tucht- en ontslagbevoegdheid, alle andere voorbereidende en uitvoeringsbeslissingen van de algemeen directeur in het kader van personeelsaangelegenheden onder dagelijks personeelsbeheer vallen.
Voorbeelden van bevoegdheden die kaderen in de gedelegeerde aanstellings-, tucht- en ontslagbevoegdheid:
Voorbeelden van de bevoegdheden als hoofd van personeel, die onder het dagelijks personeelsbeheer vallen:
Het college beslist dat onder het begrip dagelijks personeelsbeheer, alle voorbereidende en uitvoeringsbeslissingen van de algemeen directeur vallen die niet behoren tot een ander bevoegd orgaan.
De beslissingen die de algemeen directeur neemt in uitvoering van zijn gedelegeerde aanstellings-, tucht- en ontslagbevoegdheid vinden hun juridische grondslag in het delegatiereglement van 11 januari 2019.