Terug
Gepubliceerd op 17/06/2019

2019_CBS_04928 - Omgevingsvergunning - OMV_2019019801. Borsbeeksesteenweg 68. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04928 - Omgevingsvergunning - OMV_2019019801. Borsbeeksesteenweg 68. District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_04928 - Omgevingsvergunning - OMV_2019019801. Borsbeeksesteenweg 68. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019019801

Gegevens van de aanvrager:

Miflan met als adres Langestraat 205 te 2240 Zandhoven

Ligging van het project:

Borsbeeksesteenweg 68 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32sectie B nr. 638S25

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van een magazijn in binnengebied

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12 december 1962: vergunning (627#21547) voor het plaatsen van een rookschouw;

-          30 december 1964: vergunning (627#22962) voor het bouwen van een woonhuis en het plaatsen van twee mazouttanks;

-          15 mei 1968: vergunning (627#24950) voor het bijbouwen van een ketelplaats;

-          01 janauari 1980: vergunning (627#19470) voor een verbouwing.

Laatst vergunde toestand

-          aan de straat ligt er een eengezinswoning met links daarvan een doorrit naar een magazijn achteraan;

-          de bouwdiepte van de eengezinswoning is ongeveer 16,3 meter;

-          achteraan op het perceel is een magazijn opgetrokken van 12 meter breed, 37,36 meter diep en ongeveer 3,5 meter hoog;

-          tussen de woning en het magazijn is er een kleine vergund geachte uitbreiding van het magazijn van 57,5 m²;

-          in het magazijn is vooraan een klein bureel ingericht.

Bestaande toestand

-          de lichtstraten in het magazijn zijn allemaal dichtgetimmerd;

-          naast de uitbreiding is over eenzelfde bouwdiepte een overkapping geplaatst;

-          in het magazijn zijn enkele burelen ingericht.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van de overkapping en het herindelen van het gebouw;

-          de dichtgetimmerd lichtstraten zijn deels weer opengemaakt in functie van dakkoepels;

-          de burelen liggen in het hart van het magazijn en zijn uitgebreid met een vergaderruimte/refter;

-          achter de burelen zijn 6 boxen voor opslag ingericht. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

11 maart 2019

10 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

11 maart 2019

11 maart 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

11 maart 2019

20 maart 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

11 maart 2019

14 maart 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

11 maart 2019

12 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: de bouwhoogte van de overkapping is 0,78 m hoger dan die van het magazijn en hindert de optimale bezonning van de naastgelegen tuin;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de kantoorruimte heeft als verblijfsruimte geen gevel- of dakdeel dat onmiddellijk uitmondt in open lucht;
  • artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen afgescheiden ruimte voor afvalberging ingericht in functie van de kantoorruimte;
  • artikel 43 Septische putten: door de inrichting van een kantoor met toiletten is er afvoer van fecaliën nodig, er is echter geen septische put geplaatst.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de artikel 10, 24, 26 en 43 van de bouwcode. Er is geen gegronde reden om af te wijken van deze voorschriften. Dit wordt besproken in onderstaande paragrafen ‘Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid’ en ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van magazijn / opslagplaats met kantoorfunctie blijft behouden in de vergund (geachte) bouwvolumes in het binnengebied. Elders in het binnengebied komen nog dergelijke opslagplaatsen voor, de aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Borsbeeksesteenweg.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. 

Het gaat om een bedrijfsverzamelgebouw van ca. 514 m² dat intern verbouwd wordt. In het gebouw is er opslagruimte aanwezig en daar worden nu individuele opslagboxen ingericht en een vergaderruimte/refter. Maar de totale oppervlakte van het gebouw wijzigt niet. 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. 

Dit aantal is toereikend. 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen. 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergund (geachte) volume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

De te regulariseren overkapping wijkt echter af van artikel 10 ‘Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte’ van de bouwcode. De bouwhoogte van de overkapping is 0,78 m hoger dan die van het magazijn en hindert met zijn totale bouwhoogte van 4,56 m de optimale bezonning van de naastgelegen tuin. Dit is onaanvaardbaar met betrekking tot de verblijfskwaliteit van deze buitenruimte. Er kan geen afwijking worden toegestaan, de overkapping wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Visueel-vormelijke elementen

De materialen van de vernieuwde gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het uitbreiden van het bureel in het hart van de opslagplaats ten opzichte van de laatst vergunde toestand, wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: de kantoorruimte heeft als verblijfsruimte geen gevel- of dakdeel dat onmiddellijk uitmondt in open lucht. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Voldoende daglichttoetreding, gecombineerd met uitzicht en voldoende ventilatie van een kantoorruimte met verse lucht zijn basisvoorwaarden voor de gezondheid van de gebruikers en voor een minimum verblijfskwaliteit van elke verblijfsruimte. Omwille van deze redenen kan geen afwijking worden toegestaan;

-          artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen afgescheiden ruimte voor afvalberging ingericht in functie van de kantoorruimte. Dit is nefast voor het comfort en de hygiëne van de gebruikers, er kan bijgevolg geen afwijking worden toegestaan;

-          artikel 43 Septische putten: door de inrichting van een kantoor met toiletten is er afvoer van fecaliën nodig, er is echter geen septische put geplaatst. Dit is nefast voor de effectieve werking en de levensduur van het openbare rioolstelsel, er kan bijgevolg geen afwijking worden toegestaan.

Op basis van bovenstaande argumentering kan gesteld worden dat de voorliggende kantoorruimte niet voldoet aan de minimale eisen wat betreft gezondheid en gebruiksgenot. Het inrichten van een verblijfsruimte in het hart van het magazijn en bijhorende toiletten wordt bijgevolg uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.

Beter zou zijn het bureel in overeenstemming met de laatst vergunde toestand uit te breiden in de kleine voorbouw waar in de aanvraag een magazijn is ingericht. Hier is het mogelijk de gevels open te werken zodat voldaan wordt aan artikel 24 van de bouwcode. Ook belangrijk hierbij is het inrichten van een gescheiden afvalberging en het voorzien van een septische put, conform artikel 26 en 43 van de bouwcode.

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

2.      de overkapping wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen;

3.      het inrichten van een verblijfsruimte in het hart van het magazijn en bijhorende toiletten wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

11 maart 2019

Start openbaar onderzoek

19 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

17 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 juni 2019

Verslag GOA

4 juni 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

19 maart 2019

17 april 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

 

Uitsluitingen

1.      de overkapping wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen;

2.      het inrichten van een verblijfsruimte in het hart van het magazijn en bijhorende toiletten wordt uitgesloten uit de vergunning, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.


Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.