Terug
Gepubliceerd op 24/06/2019

2019_CBS_04681 - Omgevingsvergunning - OMV_2019037182. Mechelsesteenweg 3. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04681 - Omgevingsvergunning - OMV_2019037182. Mechelsesteenweg 3. District Antwerpen - Weigering 2019_CBS_04681 - Omgevingsvergunning - OMV_2019037182. Mechelsesteenweg 3. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019037182

Gegevens van de aanvrager:

BVBA EUROTM met als adres Potaardestraat 74 bus M8 te 2845 Niel en BVBA HEMA CONCEPT met als adres Mechelsesteenweg 1 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Mechelsesteenweg 3 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10sectie K nr. 2743Z2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

Omvormen van een gemengd gebouw (kantoor + woning) naar een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/05/1918: vergunning (1918#7547) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          02/03/1987: vergunning (86#87019) voor verbouwing winkelpui - 20.1.1987;

-          29/05/2002: vergunning (86#10583) voor renoveren van de gevel + vervangen van het raamgeheel op het gelijkvloers;

-          14/09/2009: vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 66643) voor neoclassicistische burgerhuizen;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed (ID 7310) voor gekoppelde neoclassicistische winkel- of burgerhuizen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          gekoppeld winkelhuis in neoclassicistische stijl;

-          hoofdvolume van 3 bouwlagen en een mansardedak;

-          entresol-achterbouw van 2 tot 3 bouwlagen;

-          gelijkvloerse autonome kantoorfunctie;

-          bovenliggende woning met 2 slaapkamers en een bruto-oppervlakte van 312 m²;

-          bepleisterde en beschilderde lijstgevel met rechthoekige vensters.

-          Advies vermoeden van vergunning: Advies op basis van kadaster en woonkaarten: tot 1961 een meergezinswoning van maximaal 4 woonentiteiten. Deze meergezinswoning is in 1962 een eengezinswoning geworden, wat overeenkomt met het kadaster (handelshuis met 1 woning). Vanaf 1962 tot en met 1986 is het steeds een eengezinswoning geweest. Daarna wellicht kamerwoningen van gemaakt. Negatief advies voor 6 woonentiteiten.

Huidige toestand

-          gekoppeld winkelhuis in neoclassicistische stijl;

-          hoofdvolume van 3 bouwlagen en een mansardedak;

-          entresol-achterbouw van 2 tot 3 bouwlagen;

-          gelijkvloerse kantoorfunctie;

-          bovenliggende meergezinswoning met:

  • 3 één-slaapkamerappartementen (51 m², 52 m² en 41 m²);
  • 1 studio (34 m²);
  • 2 kamers (18 m² en 15 m²);

-          bepleisterde en beschilderde lijstgevel met rechthoekige vensters.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met woonfunctie op alle niveaus;

-          3 bouwlagen en een mansardedak;

-          entresol-achterbouw tegen rechterbuur, verminderde bouwdiepte op +1;

-          uitbreiding achteraan tegen de linkerbuur tot dezelfde bouwdiepte als de buur, inclusief een dakuitbreiding;

-          met betrekking tot de oppervlakte van de aangevraagde zelfstandige woningen zijn volgende gegevens beschikbaar:

  • gelijkvloers: één 2-slaapkamerappartment met een netto-vloeroppervlakte van circa 84m² en een aansluitende buitenruimte van 24 m²;
  • 1ste verdieping: één 2-slaapkamerappartment met een netto-vloeroppervlakte van circa 76m² en een aansluitende buitenruimte van 8 m²;
  • 2de verdieping: één 1-slaapkamerappartment met een netto-vloeroppervlakte van circa 58m² en een aansluitende buitenruimte van 6 m²;
  • 3de en 4de verdieping: één 2-slaapkamerappartment met een netto-vloeroppervlakte van circa 82m² en een aansluitende buitenruimte van 5 m²;

-          bepleisterde en beschilderde lijstgevel met rechthoekige vensters.

Inhoud van de aanvraag

-          het omvormen van het gelijkvloerse kantoor tot een appartement;

-          het wijzigen van het aantal woongelegenheden van 1 naar 4;

-          het slopen van de entresol op de tweede verdieping en deels achteraan op de eerste verdieping, tot op gelijke bouwdiepte met de rechter buur;

-          het bouwen van een nieuwe uitbreiding op de eerste -en tweede verdieping, tot op gelijke bouwdiepte met de linker buur;

-          het deels recht trekken en uitbreiden van het dakvolume achteraan, met behoud van de nok en tot op gelijke bouwdiepte met de linker buur;

-          het aanpassen van de gelijkvloerse vitrine naar historisch model met nieuw, zwart geschilderd houten schrijnwerk met onderaan ondoorzichtig figuurglas en een granieten plint;

-          het zwart schilderen van het oorspronkelijke houtwerk van de gevelpui.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer

15 april 2019

26 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

15 april 2019

30 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

15 april 2019

29 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

15 april 2019

15 april 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

15 april 2019

25 april 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

15 april 2019

28 mei 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund

15 april 2019

7 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    het dakvlakraam van de 2de slaapkamer in het hoogste appartement bevindt zich niet tussen 1m en 2m boven het loopvlak van de verblijfsruimte;
  • artikel 26 Afvalverzameling:
    in de kelder wordt een nieuwe afvalberging ingericht, maar deze is slechts 3,70 m² groot en niet voorzien van verluchting;
  • artikel 27 Open ruimte:
    bij functiewijziging moet minimaal 20% van het gelijkvloers buitenruimte zijn. Het gelijkvloerse kantoor wordt omgevormd tot appartement en de bestaande binnenkoer blijft behouden. Deze is slechts 24 m² wat overeenkomt met ca. 15,50% van de oppervlakte van het perceel;
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    het dakterras bij het bovenste twee-slaapkamerappartement is slechts 5 m² groot, terwijl dit minstens 6 m² hoort te zijn;
  • artikel 30 Autostalplaatsen:
    er wordt niet voorzien in het benodigde aantal parkeerplaatsen;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    niet alle nieuwe platte daken hebben ter hoogte van de scheidingsmuren een opstand van 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak;
  • artikel 38 Groendaken:
    het nieuwe platte dak van het hoofdgebouw is ca. 22,30 en wordt niet aangelegd als groendak;
  • artikel 43 Septische putten:
    er wordt een septische put van 1.500 l geïnstalleerd, terwijl er 11 gebruikersequivalenten zijn en bijgevolg een septische put met een minimale inhoud van 3.725 l vereist is.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Deze aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode  inzake open ruimte. Bij de omvorming van het gelijkvloers naar een woning moet minstens 20% buitenruimte zijn. Dit is een absoluut minimum om voldoende woonkwaliteit te waarborgen, zodat een afwijking niet kan gemotiveerd worden. Dit is op zich voldoende reden om de functiewijziging van het gelijkvloers uit te sluiten van vergunning.

In het bovenste appartement voldoet de kleine slaapkamer niet aan artikel 24 inzake minimale lichtinval. Bovendien is de buitenruimte bij dit appartement onvoldoende groot voor een 2-slaapkamerappartement volgens artikel 28, minimale oppervlakte buitenruimte. Er is geen aanleiding om een afwijking te motiveren. Met uitsluiting van de tweede slaapkamer als verblijfsruimte, kan dit bovenste appartement voldoen aan de minimale kwaliteitseisen uit de bouwcode.

Er is geen reden om afwijkingen toe te staan op de artikels 26, 38 en 43, respectievelijk voor de afvalberging, inrichting van groendaken en het voorzien van een septische put. Het voldoen aan deze artikels is een voorwaarde om in aanmerking te komen voor een vergunning.

Volgens de plannen wordt de aangepaste scheidingsmuur op de perceelsgrens niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de Bouwcode. De minimale opstand die in dit artikel wordt gevraagd, is noodzakelijk om brandoverslag te voorkomen. Aangezien het advies van de brandweer reeds strikte voorwaarden bevat over de minimale brandreactie van de dakafwerking kan een afwijking van dit artikel bekomen worden op basis van artikel 3 van de bouwcode.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is gelegen in een gebied dat gekenmerkt wordt door een concentratie van commerciële functies op het gelijkvloers. Zo ook huisvest het betreffende perceel momenteel een commerciële functie. De aanvraag voorziet een omvorming van commerciële functie naar een woonfunctie. De voorgestelde woning op het gelijkvloers is echter ondermaats. Door de drukke voorzijde, gelegen langs het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Leien, is getracht om de gelijkvloerse woning zoveel als mogelijk naar de achterzijde van het gebouw te richten. Dat genereert echter op zijn beurt conflicten met bepalingen uit de bouwcode en de goede ruimtelijke ordening (te kleine open ruimte, bebouwing tot tegen achterste perceelsgrens, …).
Daarnaast bedreigt de omvorming naar woonfunctie de levendigheid van de plint. Het inrichten van het gelijkvloers met een woning is dan ook niet wenselijk. Deze functie dient aangepast te worden naar een publiekstrekkende functie in overeenstemming met de omgeving. Een kantoor, dienst of horecazaak bijvoorbeeld komen hiervoor in aanmerking.

De woonfunctie op de bovenste verdiepingen blijft behouden en is functioneel inpasbaar in de hoofdzakelijke woonomgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Bij de inrichting van een gelijkvloerse woning is een correcte afstemming noodzakelijk met de omgeving. Het inrichten van een woonfunctie op het gelijkvloers veronderstelt het vrijmaken van een volwaardige tuinzone die voldoende woonkwaliteit waarborgt. De voorgestelde oplossing is ondermaats. Naast de afwijking op artikel 27 van de bouwcode inzake minimale open ruimte, worden er ook woonvertrekken ingericht tot aan de achterste perceelsgrens. Dit zorgt voor ernstige conflicten met de omwonende buren inzake privacy. De voorgestelde gelijkvloerse woning komt niet voor vergunning in aanmerking.

 De volume-aanpassingen op de hogere verdiepingen, enerzijds een uitbreiding tegen de hogere scheimuren van de linkerbuur, anderzijds de gedeeltelijke afbraak van de achterbouw op de eerste verdieping aan de rechterzijde, zijn ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed waardoor de stedelijke dienst Monumentenzorg advies gaf:

Het pand Mechelsesteenweg 3 is opgenomen in de vastgestelde inventaris met volgende omschrijving: ‘Twee gehelen van gekoppelde winkel- of burgerhuizen in neoclassicistische stijl, elk drie traveeën en drie bouwlagen onder mansarde- (nummers 3-5) en zadeldaken (nummers 13-15), uit het laatste kwart van de 19de eeuw. Bepleisterde en beschilderde lijstgevels met rechthoekige vensters. Winkelhuizen op nummers 3-5 met behouden winkelpui, gekoppeld middenportaal en gevelbrede, ijzeren balkons.(…)’

Het pand nr. 3 heeft een nog gaaf bewaarde voorgevel. Op beelden van Google Street View zijn de oorspronkelijke geornamenteerde dakkapellen nog zichtbaar, op beelden uit 2017 zijn de dakkapellen omkast. Het oorspronkelijke buitenschrijnwerk in hout met typische profilering is nog aanwezig in de voorgevel, net zoals de pui. Op basis van het aangeleverde fotomateriaal tijdens het vooroverleg blijkt er nog een beperkt aantal interieurelementen aanwezig zijn (schouwmantels en stucwerkplafonds, binnendeuren) op de eerste verdieping.

Beoordeling

Men wenst het gelijkvloerse kantoor om te vormen naar wonen. De invulling van de gelijkvloerse pui wordt aangepast in functie van de woonfunctie. Het buitenschrijnwerk in de voorgevel wordt vervangen door nieuw houten  buitenschrijnwerk naar bestaand model met dubbele beglazing.

Achteraan wordt het pand uitgebreid in functie van het aantal woongelegenheden dat wordt voorzien.

Het project werd voorbesproken en wijkt niet af van wat werd voorbesproken.

De aanwezige structuur blijft bewaard, net zoals de schouwmantel en het stucwerkplafond op de eerste verdieping.  Indien na het verwijderen van de verlaagde plafonds blijkt dat er nog andere stucwerkplafonds aanwezig zijn, moeten deze behouden blijven.

De nieuwe invulling van de pui houdt voldoende rekening met de erfgoedwaarde ervan en is aanvaardbaar. Detailtekeningen van het nieuwe buitenschrijnwerk moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst onroerend erfgoed.

Het uitzicht van de dakkapellen werd gewijzigd tussen 2010 en 2017. Deze werken zijn vergunningsplichtig. Het huidige uitzicht heeft een grote impact op de erfgoedwaarde van de voorgevel aangezien de dakkapellen enerzijds beeldbepalend zijn en anderzijds ook een geornamenteerde uitwerking hadden. Mogelijks is deze afwerking nog aanwezig onder de huidige bekleding. Gelet op de beeldverstorende afwerking van de dakkapellen moeten deze worden uitgesloten uit de vergunning.

De gevraagde uitbreiding achteraan heeft geen impact op de erfgoedwaarde van het pand.”

Onder voorwaarde van de uitsluiting van de afwerking van de dakkapellen, het behoud van eventuele stucwerkplafonds die nog boven de verlaagde plafonds zitten en overleg over de detaillering van het buitenschrijnwerk in de voorgevel geeft de dienst monumentenzorg een gunstig advies. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden deze aandachtspunten bijgetreden en zullen deze als voorwaarde gelden voor een vergunning.

 

Woninggrootte

Bij het ontwerpen van woningen staan een evenwichtige ruimteverdeling en optimale afmetingen voorop, gezien deze een grote impact hebben op het wooncomfort. Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het dus belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet voor alle woonentiteiten in het voorliggend project het geval, waardoor deze onvoldoende wooncomfort bieden.

Op een oppervlakte kleiner dan 80 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een tweeslaapkamerappartement. De inrichting van de eerste verdieping (76 m²) kan hoogstens een eenslaapkamerappartement herbergen.

Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een eenslaapkamerappartement. De inrichting van de tweede verdieping (58 m²) kan hoogstens een studio herbergen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Verwijzend naar de hierboven vermelde minimale oppervlaktes kan geen vergunning verleend worden voor de voorgestelde opdeling van de vergunde woning.

Voor iedere woning kunnen bezwaren opgemerkt worden wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. Dit gaat onder meer over privacy, gebrek aan voldoende netto vloeroppervlakte in verhouding tot het aantal slaapkamers, de afwezigheid van een raam in een slaapkamer, te kleine buitenruimte, …

De geplande verbouwingswerken zijn echter niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. De laatst vergunde toestand volgens ‘geacht vergund’ is een eengezinswoning met handelsgelijkvloers.

Het pand wordt verbouwd tot 4 appartementen. Dit zijn 3 bijkomende wooneenheden.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 (3 x 1 = 3).

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Er worden geen parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom mogen geen parkeerplaatsen voorzien worden.’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsenstalling

Voor de bijkomende wooneenheden moeten 8 fietsenstallingen voorzien worden.

-          2 bijkomende appartementen met 2 slaapkamers ? 2 x 3 = 6

-          1 bijkomend appartement met 1 slaapkamer ? 1 x 2 = 2

Deze worden ingericht op het gelijkvloers.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het verdwijnen van een commercieel pand in kernwinkelgebied en afwijkingen op de bouwcode.


Standpunt college
Onder Advies over de stedenbouwkundige handelingen vraagt het college aan de GOA om – coherent met de inhoudelijke beoordeling -  de tekst als volgt aan te passen:
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van het verdwijnen van een commercieel pand in kernwinkelgebied en afwijkingen op de bouwcode.



 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

15 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 juni 2019

Verslag GOA

28 mei 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.