Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019040517 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Hans De Beule met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Gouverneur Holvoetlaan - Van Baurscheitlaan ZN te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 32sectie B nr. 569D3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
vellen van vijf hoogstammige bomen (Europese Lork) in het Boekenbergpark aan de Van Baurscheitlaan. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vaststelling als bouwkundig erfgoed (ID: 11273) van het kasteel Boekenberg met park;
- 23/02/1974: bescherming als cultuurhistorisch landschap (ID: 11273) van kasteel Boekenberg: park.
Huidige toestand
- vijf hoogstammige bomen Larix decidua (Europese Lork) met stamomtrekken van 119 cm en 140 cm) gelegen te Eduard Van Steenbergenlaan, Gouverneur Holvoetlaan, Unitaslaan, Van Baurscheitlaan (Antwerpen).
Gewenste toestand
- een succesvolle omvorming realiseren of de spontane regeneratie van andere boomsoorten kans op slagen geven. Om dit resultaat te bereiken moet in een aantal zones deze boomsoort actief verwijderd worden.
Inhoud van de aanvraag
- het vellen van vijf hoogstammige bomen (Europese Lork) in het Boekenbergpark aan de Van Baurscheitlaan.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Onroerend Erfgoed |
17 april 2019 |
29 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
17 april 2019 |
19 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
17 april 2019 |
17 april 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het Boekenbergpark is gelegen aan de Eduard Van Steenbergenlaan, Gouverneur Holvoetlaan, Unitaslaan en Van Baurscheitlaan. Het park met historisch karakter fungeert vandaag als een groene long en doet dienst als publiek park met recreatievoorzieningen. Het park heeft naast bouwkundig en landschappelijk erfgoed ook een actuele invulling als ontmoetingsplek door recreatieve activiteiten zoals een zwemvijver en horeca.
Visueel-vormelijke elementen
De bomen in voorliggende aanvraag zijn beeld ondersteunend en gelegen aan de zijde van de Van Baurscheitlaan.
Cultuurhistorische aspecten
Het Boekenbergpark heeft een belangrijke cultuurhistorische, natuurwetenschappelijke en sociaal-recreatieve waarde; omgeven door de Unitas tuinwijk ten oosten, en de villawijk uit het derde kwart van de 20ste eeuw ten noorden. Het park is tevens beeldbepalend voor het beschermd monument Kasteel Boekenberg.
Binnen deze kapvergunningsaanvraag werd het advies ingewonnen van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Dit Agentschap leverde een voorwaardelijk gunstig advies af met bijkomende afweging:
“Het Agentschap Onroerend Erfgoed verleent een gunstig advies als de handelingen voldoen aan volgende voorwaarden:
- De lorken hadden hun plaats binnen het pinetum dat in deze zone van het park werd aangelegd, maar hebben op zich weinig waarde en waren binnen het beheersplan inderdaad voorzien om gerooid te worden.
Door de stormschade van de voorbije winter en het afsterven van een aantal bomen blijven er echter steeds minder bomen over in de voortuin van het kasteel.
Om die reden is het ook niet aanvaardbaar dat er geen heraanplanting wordt uitgevoerd.
Aangezien het beheersplan dit reeds voorzag is het wenselijk om dit in deze fase van aftakeling een ontwerp van aanplanting te maken voor de volledige voor- en zijtuinstrook van het kasteel. Dit is wenselijk in het kader van het cohousingproject dat momenteel in onderzoek is voor het kasteel.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de opgesomde voorwaarden in het voorwaardelijke gunstige advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed integraal gevolgd. De opgelegde voorwaarden zullen aan de vergunning worden gekoppeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De bedrijfseenheid stadsbeheer/afdeling groen en begraafplaatsen adviseert gunstig zonder bijkomende afweging.
Binnen deze kapvergunningsaanvraag werd het advies ingewonnen van het Agentschap Natuur en Bos. Dit Agentschap leverde een voorwaardelijk gunstig advies af met bijkomende afweging:
“Alle van nature in het wildlevende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van deze vogelsoorten (artikel 14 van het soortenbesluit) en de verblijfplaatsen van vleermuizen.
Gezien de beperkte omvang van de werken, is het als voorzorgsmaatregel voldoende om bij de uitvoering van de vellingswerken zich er van te vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden alsook geen potentiële verblijfplaatsen (holtes in bomen) voor vleermuizen aanwezig zijn. Dit kan door bij ontmanteling van de bomen voldoende aandacht te schenken aan deze locaties.
Als nesten van beschermde vogelsoorten en/of potentiële verblijfplaatsen voor vleermuizen in het gedrang komen, dient u contact op te nemen met het Agentschap Natuur en Bos
De aanvraag omvat het vellen van 5 lorken. Mits heraanplanting van 5 bomen op hetzelfde perceel kan de kapping verantwoord worden. Zo blijft de groenstructuur en natuurwaarde behouden.
conclusie
Op basis van bovenstaande uiteenzetting verleent het Agentschap voor Natuur en Bos een gunstig advies mits naleving van de volgende twee voorwaarden:
1. Er dient een heraanplanting uitgevoerd te worden met minstens 5 nieuwe hoogstammige bomen op hetzelfde perceel. De beplanting dient uitgevoerd te worden in het eerst volgende plantseizoen met inheemse streekeigen boomsoorten van 1ste en/of 2de grootorde en met minimum plantmaat 10-12.
De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant. Dit veronderstelt niet alleen een met zorg uitgevoerde aanplanting met kwalitatief degelijk plantgoed, maar ook het gebruik van een steunpaal of wortelverankering en het aanbrengen van een bescherming tegen wild- en/of veevraat. Bij uitval dient/dienen het eerstvolgende plantseizoen de opengevallen plaats/plaatsen terug te worden ingevuld. In ieder geval is de aanvrager er toe gehouden om op zijn perceel minstens evenveel nieuwe hoogstammige bomen tot volle wasdom te brengen.
2. Alle van nature in het wildlevende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van deze vogelsoorten (artikel 14 van het soortenbesluit) en de verblijfplaatsen van vleermuizen.
Bij het kappen van deze bomen dient men dan ook gedurende het gehele jaar en dit vóór aanvang van de vellingswerken na te gaan of vleermuizen aanwezig zijn. Bij het uitvoeren van werken in de periode 1 maart tot 1 juli moet men er zich daar bovenop van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden.
Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen, dient u contact op te nemen met het Agentschap Natuur en Bos.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de opgesomde voorwaarden in het voorwaardelijke gunstige advies van het Agentschap Natuur en Bos integraal gevolgd. De opgelegde voorwaarden zullen aan de vergunning worden gekoppeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op het vellen van bomen.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om de stedenbouwkundige vergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorwaarden opgelegd in het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos strikt na te leven;
2. de voorwaarden opgelegd in het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
27 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
17 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
16 juni 2019 |
Verslag GOA |
12 juni 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de voorwaarden opgelegd in het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Natuur en Bos strikt na te leven;
2. de voorwaarden opgelegd in het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.