Terug
Gepubliceerd op 20/05/2019

2019_CBS_04115 - Groene Singel. Singel Noord. Kade Lobroekdok - Vastlegging budget 2019 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04115 - Groene Singel. Singel Noord. Kade Lobroekdok - Vastlegging budget 2019 - Goedkeuring 2019_CBS_04115 - Groene Singel. Singel Noord. Kade Lobroekdok - Vastlegging budget 2019 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De kades van het Lobroekdok zijn momenteel geen publiek domein, maar privaat domein (eigendom van de stad Antwerpen met een erfpacht aan AG VESPA) met een publiek karakter.

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Voor de aanleg van een nieuw wandelpad naast de kade werd de bouwaanvraag geleverd. Om deze werken uit te voeren, wordt het budget voor 2019 vastgelegd.

Omdat het project deel uit maakt van het project Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok onder regie van AG VESPA, zal AG VESPA in deze optreden als gedelegeerd bouwheer.

Juridische grond

Conform artikel 4 §2, 6 van de beheersovereenkomst 2015-2019 tussen de stad Antwerpen en AG VESPA kan het college van burgemeester en schepenen beroep doen op AG VESPA voor het uitvoeren van een specifiek bouwproject.

Met het gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 159) werd de beheers- en samenwerkingsovereenkomsten entiteiten groep – verlenging, goedgekeurd.

Een overheidsopdracht die door een aanbestedende overheid aan een andere rechtspersoon wordt gegund, valt niet onder het toepassingsgebied van de wetgeving overheidsopdrachten indien volgende voorwaarden zijn vervuld:

  • de aanbestedende overheid oefent toezicht uit op de rechtspersoon zoals op haar eigen diensten;
  • meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon wordt uitgeoefend in de vorm van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen;
  • er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale regelgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Aanleiding en context

Heraanleg Slachthuislaan

De Slachthuislaan is heraangelegd en het nieuwe profiel bevat, omwille van de beschikbare ruimte, een smal voetpad aan de zijde van het Lobroekdok (circa 1,70 meter - 1,80 meter). In het meest zuidelijke deel is dit voetpad slechts 1,50 meter breed. 

Bij de goedkeuring van het concept van de Slachthuislaan op 18 december 2015 (jaarnummer 10651) adviseerde het Coördinatieoverleg Openbaar Domein (7 december 2015) om de delen van de kade die in eigendom zijn van de stad Antwerpen al mee aan te leggen als publiek domein met een groene wandelboulevard langs het water zodat de voetgangersstromen naar onder andere het Sportpaleis geoptimaliseerd worden. Het is ook al mogelijk om één grotere groenzone aan te leggen op de dokken ter hoogte van de Kalverstraat. Dit kan het begin zijn van een kwalitatieve ontwikkeling en opwaardering van de kadezone naast het Lobroek. De bedoelde grotere groenzone is op het plan van de Slachthuislaan echter ingericht als een tijdelijke parking ter compensatie van de parkeerplaatsen die zullen verdwijnen bij de heraanleg van de Slachthuislaan. Het voorstel van de kades is finaal ook niet mee opgenomen in de definitieve plannen van de Slachthuislaan, wegens de strikt na te leven timing. 

Hetzelfde coördinatieoverleg adviseerde ook de erfontsluitingen van de bedrijven langs de kades op een veilige manier aan te leggen, zodat het toekomstig conflict tussen dubbelrichtingsfietspaden en erfontsluitingen minimaal kan zijn. Herinrichting van de kades is dus ook een opportuniteit voor de veiligheid van de fietsers.

Aanpak

Initieel was het de intentie om de aanleg van het wandelpad langs het Lobroekdok samen / aansluitend uit te voeren met de heraanleg van de Slachthuislaan. Dit bleek niet haalbaar. Daarom werd het wandelpad mee opgenomen bij het project Slachthuissite / Noordschippersdok / Lobroekdok dat onder regie van AG VESPA valt.

Op 25 juni 2018 (jaarnummer 496) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen de Stad Antwerpen, AG VESPA, Urban Living Projects NV. (ULP) en Urban Living Belgium NV. (ULB) goed in het kader van de ontwikkeling van het stadsproject Slachthuissite - Noordschippersdok - Lobroekdok. In deze samenwerkingsovereenkomst zijn onder meer afspraken over de aanleg van het openbaar domein opgenomen, waarbij de private partij het projectgebonden openbare domein op zijn kosten aanlegt en het ruimere, bovenlokale openbaar domein wordt aangelegd door de publieke partijen, met name Stad Antwerpen / AG VESPA. Het bovenlokaal openbaar domein bestaat uit de Oude Kalverstraat, Lobroekplein, Kalverwei, Kalverpad en de kade Lobroekdok. Het wandelpad langs het dok is een eerste fase van de volledige heraanleg van de kade in het kader van de herontwikkeling Slachthuissite - Noordschippersdok – Lobroekdok.”

Kade Lobroekdok - voorontwerp - definitief ontwerp

Op 15 mei 2017 (jaarnummer 101) bracht de districtsraad advies uit over het voorontwerp Kade Lobroekdok. Op 2 juni 2017 (jaarnummer 4941) keurde het college het voorontwerp goed. Op 30 maart 2018 (jaarnummer 2833) keurde het college het definitief ontwerp goed.

Algemene financiële opmerkingen

De kosten worden geraamd op 400.000,00 EUR op doelstelling 1SMB040206A00000 - 224 - 5150500000.

Beleidsdoelstellingen

3 - Mobiele stad
1SMB04 - Het Masterplan 2020 verhoogt de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in en rondom Antwerpen
1SMB0406 - De bewoners, bezoekers en bedrijven zijn geïnformeerd en betrokken door een stedelijke communicatie over de projecten van het Masterplan
1SMB040602 - Een stadsbrede communicatie over de deelprojecten van het Masterplan 2020 zorgt voor een geïnformeerde en betrokken Antwerpenaar
1 - Woonstad
1SWN06 - De stad bouwt aan een aantrekkelijke stad en een duurzame, kwaliteitsvolle omgeving waar mensen graag wonen, werken en zich ontspannen
1SWN0601 - De stad realiseert stadsprojecten in eigen regie en in samenwerking met publieke en private partners
1SWN060103 - De realisatie van stadsprojecten binnen het programma Groene Singel vormt een kwalitatieve verbinding tussen binnen- en buitenstad

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de vastlegging van 400.000,00 EUR, inclusief btw voor 2019 goed voor het project Kade Lobroekdok.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag  Boekingsadres  Bestelbon

Kade Lobroekdok

AG VESPA
Paradeplein 25
2018 Antwerpen

Ondernemingsnummer: BE 0267 402 076
Rekeningnummer: BE37 0910 1270 6928

400.000,00 EUR
inclusief btw 
Budgetplaats: 5150500000
Budgetpositie: 224
Functiegebied: 1SMB040206A00000
Subsidie: SUB_NR
Fonds: INTERN
Begrotingsprogramma: 1SA030200
Budgetperiode: 1900 
4005333518 

 

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan AG VESPA dit project tot uitvoering te brengen.