Terug
Gepubliceerd op 20/05/2019

2019_CBS_04172 - Winter in Antwerpen 2019 - 2020 - Aanvullende modaliteiten - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04172 - Winter in Antwerpen 2019 - 2020 - Aanvullende modaliteiten - Goedkeuring 2019_CBS_04172 - Winter in Antwerpen 2019 - 2020 - Aanvullende modaliteiten - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Programma

zaterdag 7 december 2019 
  • openingsfeest 

zaterdag 7 december 2019 tot en

met zondag 5 januari 2020

  • kerstmarkt op de Grote Markt, Suikerrui, Steenplein en Groenplaats;
  • winterbar met kinderanimatie op het Steenplein;
  • openlucht winterterras met belevingselementen en wensenmuur op het Steenplein;
  • ijspiste met winterbar op de Groenplaats;
  • reuzenkerstbomen op Grote Markt en Koningin Astridplein;
  • kerststal op de Handschoenmarkt;
  • winterfoor op de Jordaenskaai ter hoogte van het Steen;
  • reuzenrad aan de Cruise Terminal;
  • kerstverlichting over de hele evenementensite, Meir en De Keyserlei.

zondag 8, 15, 22 en 29 december 2019
en 5 januari 2020

  • winkelzondagen;
dinsdag 31 december 2019
  • eindejaarsvuurwerk op de Schelde;
zondag 5 januari 2020
  • winterbarbeque op de Plantinkaai;
zaterdag 11 januari 2020
  • kerstboomverbranding op Linkeroever.

De radiostudio van Joe zal van 14 december 2019 tot en met 31 december 2019 neerstrijken op de Grote Markt en elke dag tijdens de openingsuren van de kerstmarkt live uitzenden. Er zullen live optredens plaatsvinden in de studio. Tijdens het openingsfeest is Joe aanwezig met een animatie/activatie.

Openingsdata en uren kerstmarkt

De openingsuren van de kerstmarkt werden gunstig geëvalueerd door de consumptie standhouders. Koopwaar standhouders willen graag de mogelijkheid om iets vroeger te sluiten als er te weinig bezoekers zijn. Hiermee werd rekening gehouden – zie tabel hieronder.

maandag tot donderdag

 12.00 uur tot 22.00 uur
(optioneel vanaf 21.00 uur)

vrijdag en zaterdag

 12.00 uur tot 24.00 uur
(optioneel vanaf 22.00 uur)

zondag

 12.00 uur tot 22.00 uur
(optioneel vanaf 21.00 uur)

24 en 31 december 2019, 1 en 5 januari 2020

 12.00 uur tot 18.00 uur

 

Op zaterdag 7 december 2019 gaat Winter in Antwerpen feestelijk van start met het openingsfeest. Alle chalets en activiteiten gaan open om 12.00 uur.

Inplanting kerstmarkt

Op basis van het reglement bepaalt het college voor elke standplaats de ligging, grootte en het gebruik. Voor de standhouders die een eigen chalet plaatsen, worden vaste standplaatsen voorzien.

1. Consumptiechalets

De uiterste inschrijvingsdatum voor consumptiechalets is 14 juni 2019. De elektronische bieding voor deze chalets zal doorgaan op 2 juli 2019.

Elektronische bieding

Het reglement op de kerstmarkt stelt dat in het kader van de openbare orde en veiligheid, het college voor de consumptiechalets het hoofdgebruik bepaalt:

1

Groenplaats

warme zoete bereiding

2

Groenplaats

alle koude en warme non-alcoholische dranken

3

Groenplaats

aardappelbereiding zoals frieten, kroketten,.. zijn toegestaan, steeds zonder vlees, met uitzondering van spekpatatjes/tartiflette kan wel met spek.

4

Groenplaats

vlaamse kost: zoute bereidingen zoals stoemp met chipolata, frikadellen met krieken, beuling met appelmoes…

5

Groenplaats

glühwein en jenever

6

Groenplaats

vleesbereiding (100% kwaliteitsvlees)

17

Grote Markt

alle koude en warme non-alcoholische dranken

18

Grote Markt

warme zoete bereiding

19

Grote Markt

glühwein en jenever

20

Grote Markt

alle alcoholische dranken behalve glühwein, jenever en bier. Koffie/thee mag enkel in combinatie met alcohol.

21

Grote Markt

vegan en/of vegetarische bereidingen

22

Grote Markt

fish & chips

23

Grote Markt

glühwein en jenever

24

Grote Markt

aardappelbereidingen behalve frieten, steeds zonder vlees, met uitzidering van spekpatatjes/tartiflette kan wel met spek

25

Grote Markt

pulled & grilled meat + bier

39

Suikerrui

glühwein en jenever

40

Suikerrui

warme zoete bereiding

41

Suikerrui

vleesbereiding (100% kwaliteitsvlees)

71

Steenplein

glühwein en jenever

72

Steenplein

aardappelbereiding zoals frieten, kroketten,...zijn toegestaan, steeds zonder vlees met uitzondering van spekpatatjes/tartiflette kan wel met spek

73

Steenplein

visbereidingen zoals kibbelingen, garnalen, mosselen, oesters,...

    74  Steenplein  alle koude en warme non-alcoholische dranken 
 75 Steenplein  warme zoete bereidingen 
    76 Steenplein  soep en croque monsieur 
    77 Steenplein  glühwein en jenever 
    78 Steenplein  noedelsoep, ramen en pho 
    79 Steenplein  Zuid-Amerikaanse bereidingen 
    80 Steenplein warme zoute snacks (onion rings, bitterballen, worstenbroden, chicken wings, cervela, kaasballetjes,...) met uitzondering van hamburger, hotdog en worst
    81 Steenplein  Italiaanse en Spaanse bereidingen
    82

Steenplein

aardappelbereiding zoals frieten, kroketten,..zijn toegestaan, steeds zonder vlees, met uitzondering van spekpatatjes/tartiflette kan wel met spek
    83 Steenplein  koude zoete bereidingen zoals cupcakes, koffiekoeken, donuts, pretzels, kleingebak, mag met oven om af te bakken
    84 Steenplein  alle alcoholische dranken behalve glühwein, jenever en bier. Koffie/thee mag enkel in combinatie met alcohol
    85 Steenplein vleesbereidingen (100% kwaliteitsvlees)
    86 Steenplein  glühwein en jenever

Tussen de uiterste inschrijvingsdatum en de dag van de bieding worden de kandidaten gecontroleerd op inschrijving in de Kruispuntbank voor Ondernemingen en openstaande schulden bij de stad Antwerpen of de vzw Stadsmarketing en Toerisme. Ook negatieve ervaringen (proces-verbaal, vaststelling GAS-ambtenaar) van de afgelopen drie edities kunnen leiden tot uitsluiting van deelname aan de bieding. Wanneer er meer dan drie gedocumenteerde feiten zijn, kan de kandidaat uitgesloten worden.

Modaliteiten voor toewijzing per openbaar opbod voor consumptiechalets.

Alle genoemde plaatsen zullen per openbaar opbod toegewezen worden. Als een standplaats wegvalt om redenen van openbaar nut, zal de eventuele betaalde vergoeding integraal worden teruggestort zonder dat de vergunninghouder schadeloosstelling kan eisen. De stad Antwerpen is in geen enkel geval aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit onvoldoende kennis van de exacte ligging en afmetingen van de standplaats.

Als de inschrijving rechtsgeldig is, moet de kandidaat inloggen met zijn persoonlijke e-ID en zijn pincode. Deelnemen aan de procedure van toewijzing per openbaar opbod is persoonlijk. Deelname per volmacht (eensluidend verklaard) is mogelijk. Elke persoon kan slechts één keer deelnemen met zijn e-ID en pincode.

Een chalet wordt gegund aan de hoogstbiedende. Voor elke standplaats wordt een instelprijs vastgelegd. Per chalet wordt een afzonderlijke bieding gedaan. Er wordt maximaal één chalet toegewezen per uitgereikte online deelnamekaart. Het uitgebrachte bod is bindend.

Standplaatsen die bij de bieding niet toegewezen worden, kunnen worden geschrapt of anders ingevuld worden. Er kan ook een tweede, derde, enzovoort bieding georganiseerd worden.

Het minimum bod per chalet is terug te vinden in de overzichtslijst.

Door in te schrijven voor de kerstmarkt en deel te nemen aan de openbare bieding, verklaren deelnemers zich akkoord met alle verkoopsvoorwaarden bij deze bieding.

Na toewijzing van de chalet bij de elektronische bieding, moet de standhouder zijn aanbod concretiseren binnen de subcategorie die is toegekend aan de chalet. Dit gebeurt op een standaardformulier dat de standhouder na de bieding ontvangt van de stad Antwerpen. Als een standhouder een product aan zijn aanbod wenst toe te voegen, dat buiten de aangegeven categorie valt, kan dat enkel als het product nog niet op die locatie verkocht wordt als hoofdproduct. Hij moet hiervoor een aanvraag indienen met een gegronde motivatie. De verkoop van voeding en (fris)drank kan enkel gecombineerd worden in de vooraf bepaalde chalets die met een gecombineerde invulling worden aangeboden tijdens de elektronische bieding.

2. Koopwaarchalets

2.1. Verlengingen

In het gebruikersreglement werd voorzien dat een vergunning voor een koopwaarchalet jaarlijks verlengd kan worden, met een maximum van twee verlengingen.

De verlengingen werden goedgekeurd door het college op 22 maart 2019 (jaarnummer 2592).

De standhouders die in aanmerking komen voor een verlenging kunnen zich opnieuw inschrijven. De uiterste inschrijvingsdatum voor verlengingen is 14 juni 2019.

Verlengingscriteria

Volgende voorwaarden en criteria worden gehanteerd voor het bepalen van de verlengingen van de vergunning:

  • enkel standhouders die bij de volgende editie dezelfde producten zullen aanbieden, komen in aanmerking voor een verlenging (ja/nee-beoordeling);
  • enkel standhouders die tijdig betaalden, komen in aanmerking voor een verlenging (ja/nee-beoordeling);
  • aanbod: de jury zal nagaan of er overeenstemming is tussen de voorgestelde producten bij de inschrijving met de effectief aangeboden producten (30 punten);
  • kwaliteit: de jury zal nagaan of de kwaliteit van de aangeboden producten goed is (30 punten);
  • inrichting: de jury zal de presentatie van de producten en de invulling van de chalet in de sfeer van kerst beoordelen (20 punten);
  • samenwerking: de jury zal nagaan of de standhouder de regels van de kerstmarkt opvolgt en vlot samenwerkt met stadsdiensten (20 punten).

2.2. Nieuwe inschrijvingen

De uiterste inschrijvingsdatum voor koopwaarchalets is 14 juni 2019. De datum voor de jury is vastgelegd op 20 juni 2019.

Als niet alle standplaatsen ingevuld worden tijdens deze eerste selectieronde, zal een tweede ronde gestart worden. Dan zal de jury samenkomen om de bijkomende kandidaturen te beoordelen en zo de resterende standplaatsen in te vullen.

 De jury bestaat uit:

  • vertegenwoordiger van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Visit Antwerpen;
  • vertegenwoordiger van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie/Detailhandel en horeca;
  • projectleider Winter in Antwerpen.

Deelnamecriteria

De jury hanteert volgende criteria om een puntenrangschikking op te kunnen stellen:

  • aanbod kerst- en geschenkartikelen: dit criterium wordt op 30 punten beoordeeld. Hier wordt van de kandidaat een motivatie verwacht waarom zijn product op de kerstmarkt thuishoort. Het moet hier gaan om artikelen die passen in de sfeer van de eindejaarsperiode en die dus niet op eender welke gewone markt kunnen verkocht worden. Voorbeelden hiervan zijn ambachtelijke, artisanale producten, kaarsen, kerstkaarten, feestdecoratie, kunstartikelen, educatief speelgoed, interieurspulletjes.
  • originaliteit: de kandidaten worden gevraagd beeldmateriaal of voorbeelden van hun producten bij hun inschrijving te voegen. Daarnaast geven zij ook meer uitleg over hun producten in een motivatie. Op basis daarvan beoordeelt de jury op 25 punten dit criterium. Kandidaten met originele en unieke producten zullen beter scoren dan kandidaten met veelvoorkomende producten;
  • kwaliteit: op basis van de aangeleverde voorbeelden, beeldmateriaal en motivatie, beoordeelt de jury op 15 punten de kwaliteit. Hiervoor zal een schaal bepaald worden waarbij 15 punten geldt voor producten van een hoge kwaliteit die zeer geschikt zijn voor een kerstmarkt, tot 0 punten voor producten van zeer lage kwaliteit die niet geschikt zijn voor een kerstmarkt;
  • differentiatie in aanbod: dit criterium zal op 20 punten gescoord worden. Bijvoorbeeld de eerste die inschrijft met juwelen krijgt 20 punten, de tweede 15 punten, de derde nog 10 punten, de vierde 5 punten. Vanaf de 5de kandidaat die eenzelfde productsoort aanbiedt, worden geen punten meer gegeven. De jury zal vooraf een lijst met productsoorten opstellen voor de beoordeling van dit criterium;
  • inrichting en presentatie chalet: de jury zal de presentatie van de producten en de inrichting van de chalet in de sfeer van kerst beoordelen op 10 punten.

Tot slot kunnen negatieve ervaringen (inbreuken op het reglement of proces verbaal) van de afgelopen drie edities in mindering worden gebracht. Per gedocumenteerd feit kunnen 5 punten in mindering worden gebracht, met een maximum van 15 punten.

Een kandidaat behoort minimaal 50 punten te scoren om een standplaats te bekomen.

De jury zal enerzijds de inschrijvingsdossiers beoordelen en anderzijds ook de verlengingen van de vergunning opvolgen.

2.3. Wekelijkse verhuur

Startende bedrijven zijn beginnende ondernemers die maximaal vier jaar geleden zich als handelaar hebben ingeschreven in de Kruispuntbank van de Ondernemingen. Om deze bedrijven een kans te geven om deel te nemen aan de kerstmarkt, voorziet de stad Antwerpen een chalet voor wekelijkse verhuur. Dit gaat enkel over koopwaar producten. Deze chalets zijn vooraf bepaald op het inplantingsplan. Een kalender met de beschikbare datums wordt vooraf meegedeeld, ze worden dus per week verhuurd aan een verlaagde deelnameprijs die bepaald wordt door het college. Na het verstrijken van de inschrijvingsdatum zal een jury oordelen over de kandidaturen en via een puntensysteem wordt een rangschikking bepaald, bij een ex aequo speelt de volgorde in het register een rol. De eerste kandidaat in de rangschikking komt als eerste in aanmerking voor een vergunning op basis van een aantal criteria. Aan deze criteria worden punten verbonden.

Prijzen 

Jaarlijks legt het college de prijzen vast voor de huur van een standplaats/chalet. Alle prijzen zijn exclusief btw.

Voor koopwaarchalets gelden vaste prijzen, voor consumptiechalets gelden instelprijzen die gehanteerd worden bij de openbare elektronische bieding. Voor de prijzen van de editie 2019-2020 baseert de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing zich op de prijzen van de vorige editie en de ervaringen van de eerdere openbare veilingen.

  • Koopwaarchalets
eigen chalet: 6 meter 1.112,00 euro
kleine chalet: 3 meter
handgemaakte goederen*
1.900,00 euro
1.700,00 euro
grote chalet: 6 meter
handgemaakte goederen*
3.800,00 euro
3.600,00 euro
extra grote chalet: 9 meter
handgemaakte goederen*
5.700,00 euro
5.500,00 euro

*handgemaakte producten (koopwaar): elk product moet uniek zijn, van een hoge kwaliteit en met de hand gemaakt (sjaals, houtwerk, handgemaakte kleding, enzovoort) dus niet industrieel vervaardigd. Om de kwaliteit van het aanbod op de kerstmarkt te verbeteren, is het aangewezen om het standgeld voor standhouders met ambachtelijke/handgemaakte producten (geen voeding) voordeliger te maken. Ambachtelijke/handgemaakte producten zijn producten die op een originele en traditionele manier worden gemaakt. Elk exemplaar is uniek doordat de ambachtsman individuele aandacht schenkt aan het productieproces en het materiaal (mag niet industrieel vervaardigd zijn). Ambachtelijke producten zijn veel duurder dan industriële producten omdat er niet of nauwelijks schaalvoordeel kan worden behaald.

  • consumptiechalets

grootte

categorie

instelprijs bieding

3 meter

glühwein en jenever

18.000,00 euro

6 meter

aardappelbereiding zoals frieten, kroketten,... zijn toegestaan, steeds zonder vlees (met uitzondering van spekpatatjes/tartiflette kan wel met spek)

9.000,00 euro

3 meter

visbereidingen zoals kibbelingen, garnalen, mosselen, en alle andere vis

7.200,00 euro

3 meter

alle koude en warme non-alcoholische dranken

5.000,00 euro

6 meter

warme zoete bereidingen

6.000,00 euro

3 meter

vegan or veggie

3.000,00 euro

3 meter

fish + chips

9.000,00 euro

3 meter

noedelsoep, ramen, pho

3.000,00 euro

3 meter

Zuid-Amerikaanse bereidingen

3.000,00 euro

3 meter

vlaamse kost: zoute bereidingen zoals stoemp met chipolata, frikadellen met krieken, beuling met appelmoes…

3.000,00 euro

3 meter

Italiaanse  en Spaanse zoute bereidingen

3.000,00 euro

6 meter

aardappelbereidingen behalve frieten, steeds zonder vlees (met uitzondering van spekpatatjes/tartiflette kan wel met spek)

9.000,00 euro

3 meter

koude zoete bereidingen zoals cupcakes, koffiekoeken, donuts, pretzels, kleingebak, mag met oven om af te bakken (geen wafels, pannenkoeken, smoutebollen, churros enz…)

3.000,00 euro

3 meter

alle alcoholische dranken behalve glühwein, jenever en bier. Koffie/thee mag enkel in combinatie met alcohol.

9.000,00 euro

6 meter

vleesbereidingen (100% kwaliteitsvlees)

12.000,00 euro
3 meter

soep en croque monsieur

3.000,00 euro
3 meter warme zoute snacks (onion rings, bitterballen, worstenbroden, chicken wings,  cervela, kaasballetjes…) met uitzondering van  hamburger, worst, hotdog 3.000,00 euro
6 meter pulled & grilled meat + bier  12.000,00 euro

Als waarborg hanteert de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing onderstaande bedragen. Bijkomende kosten voor een zijluik, enzovoort worden integraal doorgerekend aan de standhouder.

Grootte Waarborg
Eigen chalet: 6 meter 500,00 EUR
Kleine chalet: 3 meter 500,00 EUR
Grote chalet: 6 meter 1.000,00 EUR
Extra grote chalet: 9 meter 1.200,00 EUR
Wekelijkse chalet 200,00 EUR

Alle standgelden en waarborgen worden geïnd door vzw Stadsmarketing en Toerisme.

Sanctionering

Overtredingen op het reglement zullen worden gesanctioneerd met gemeentelijke administratieve sancties overeenkomstig artikel 4 van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Een (tijdelijke) intrekking van de vergunning en/of sluiting van de chalet behoort tot de mogelijke sancties.

De niet-naleving van het reglement kan leiden tot uitsluiting van de huidige en de volgende drie editie(s) van Winter in Antwerpen, wanneer er vier gedocumenteerde overtredingen worden vastgelegd. Het college is bevoegd om te beslissen over de uitsluiting.

Kruispuntbank

Inschrijven en het verlenen van een vergunning voor de gehele duur van de kerstmarkt, kan enkel aan een in de Kruispuntbank van de Ondernemingen ingeschreven natuurlijke of rechtspersoon. Voor buitenlandse standhouders geldt dat zij moeten ingeschreven zijn in een vergelijkbaar officieel registratiesysteem voor ondernemingen in het land waar ze gevestigd zijn. Ze moeten ook meedelen onder welke vennootschapsvorm ze geregistreerd zijn. Aan dezelfde natuurlijke of rechtspersoon kan slechts één chalet, zoals vastgelegd op het inplantingsplan, toegewezen worden. Voorafgaand aan de toewijzing zal hierop een controle gebeuren. Bij de controle wordt nagekeken of de opgegeven ondernemings- en facturatiegegevens correct zijn. Er kan enkel een standplaats toegewezen worden als alle informatie overeenstemt.

Horeca eventchalets

Net zoals vorig jaar krijgen de horecazaken gelegen op de pleinen van Winter in Antwerpen de mogelijkheid om een eventchalet uit te baten onder dezelfde voorwaarden als het gebruikersreglement.

Juridische grond

 Op 26 maart 2018 (jaarnummer 193) keurde de gemeenteraad het nieuw gebruiksreglement goed voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019.

Op 26 maart 2018 (jaarnummer 192) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2018-2019 goed.

Het reglement is gebaseerd op de wet van 25 juni 1993 op de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd door de wet van 4 juli 2005 en 20 juli 2006 en het decreet van 24 februari 2017. De wet ging op 1 oktober 2006 van kracht door het Koninklijk Besluit van 29 september 2006.

De kerstmarkt van de stad Antwerpen valt onder artikel 5, paragraaf 2 van de wet waarbij de kerstmarkt wordt gecatalogeerd als een occasionele manifestatie georganiseerd of voorafgaand toegelaten door de gemeentelijke overheid die tot doel heeft de lokale handel of het leven in de gemeente te bevorderen volgens de bepalingen van artikel 9 van het Koninklijk Besluit van 24 september 2006, zoals gewijzigd door het Besluit van de Vlaamse Regering houdende de wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.

De verkoop tijdens de kerstmarkt is niet onderworpen aan de machtiging ambulante activiteiten voor de handelaars en de verenigingen die de gemeente heeft uitgenodigd. Bij de organisatie van deze manifestatie is het reglement van de gemeente niet gehouden aan de wettelijke toewijzingsmodaliteiten zoals die in de bovenvermelde wet omschreven staan.

Het reglement is daarenboven ook in overeenstemming met richtlijn 2006/123/EG van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt.

Aanleiding en context

Op 22 maart 2019 (jaarnummer 2592) nam het college kennis van de evaluatie van Winter in Antwerpen 2018-2019 en keurde het basisconcept voor de editie van 2019-2020 goed.

Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4097) keurde het college de aanpassing van het gebruikersreglement van de kerstmarkt goed. Op 28 mei keurde de gemeenteraad dit reglement ook goed.

Adviezen

Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie/Detailhandel Gunstig onder voorwaarden
  • de achterzijde van de logistieke ruimte van de schaatsbaan op de Groenplaats netjes aankleden;
  • zorgen voor voldoende sfeer, verlichting en aankleding op de assen: Maalderijstraat richting Grote Markt en Grote Markt richting Suikerrui (doordat de chalets van de standhouders op de Grote Markt vorig jaar in een ronde werden opgesteld keken de plaatselijke handelaars uit op de achterkanten van deze chalets waardoor dit gedeelte een donker en afgesloten stukje kerstmarkt werd en er minder passage was)
  • zorgen voor voldoende sfeer, verlichting en aankleding op het smalle stuk van de Grote Markt richting Kaasrui. Het Joe House zo opstellen dat het smalle stuk van de Grote Markt niet uitkijkt op een “blinde muur” en dat ook dit stuk meer onderdeel wordt van de kerstmarkt;
  • rekening houden met de plaatselijke handelaars en zorgen dat de chalets van de standhouders zo veel mogelijk op de scheidingslijnen van de aangrenzende terrassen worden geplaatst. Aan de Suikerrui zouden meer kramen geplaatst mogen worden;
  • zorgen voor voldoende toiletten (oplossing Wisselstraat?) + duidelijke wegbewijzering naar de toiletten;
  • verlichting voorzien in de Wisselstraat.
Brandweer/Preventie Gunstig onder voorwaarden

Brandweer kan gunstig adviseren op dit besluit met volgende voorwaarden:

  • gunstig advies voor het verleggen van de brandweerdoorgang op het Steenplein naar het fietspad aan de zijde van de kaaimuur;
  • de gasflessen van standhouder en chalets op de terrassen (Suikerrui en Grote Markt) moeten worden verwijderd tijdens oudejaarsnacht;
  • de twee nooduitgangen van de parking op de Groenplaats moeten te allen tijde vrij en bereikbaar zijn;
  • het eventueel plaatsen van vuurelementen worden nog verder afgestemd in een latere fase.
Lokale Politie Antwerpen Gunstig advies
Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden
  • voorstel van mogelijke sfeerelementen wordt in verder overleg uitgewerkt;
  • inplanting van deze installaties wordt tijdig voorgelegd ter goedkeuring;
  • wanneer er attracties of initiatieven worden opgezet waar mogelijk een milieuvergunning of milieumelding voor nodig zijn moet dit ruim vooraf worden aangepakt. Dergelijke vergunningen zijn aan behandelingstermijnen gebonden en laattijdige of onvolledige aanvragen kunnen problemen geven;
  • wanneer het gaat om activiteiten met elektronisch versterkte muziek wordt er best gewerkt met de basis-geluidsnormen van het Vlarem. De hogere normen dienen voor specifieke events of optredens. Hogere geluidsnormen zijn niet de regel maar de uitzondering.
Visit Antwerpen Gunstig onder voorwaarden
  • de gebouwen van de stadswinkel en balie voor toerisme, ter hoogte van de Grote Markt 11 en 13, moeten altijd bereikbaar en zichtbaar zijn;
  • bij de plaatsing van het containerdorp en reuzenrad ter hoogte van de Cruiseterminal wordt voldoende plaats vrijgehouden rondom de Cruiseterminal;
  • er wordt rekening gehouden met de planning van de cruiseaanlopen, en er wordt een veilige en nette doorgang voorzien zodat cruisepassagiers het stadscentrum gemakkelijk kunnen bereiken;
  • per 1 juli 2019 zal de Flandriakiosk een andere invulling krijgen. Het inplantingsplan moet dus ook voorgelegd worden aan de nieuwe concessiehouder. 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de aanvullende modaliteiten voor Winter in Antwerpen 2019 - 2020 goed.

Artikel 2

Het college keurt de inplantingsplannen voor de locaties van Winter in Antwerpen 2019 - 2020 goed.

Artikel 3

Het college keurt goed dat het evenement volgens het opportuniteits- en bevoegdhedenkaderevenementen wordt ingedeeld in categorie 1.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 5

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
 OS/PDV/E
  • het concept verder uitwerken;
  • organiseren jurering koopwaarchalets;
  • organiseren bieding voor consumptiechalets.
BZ
  • uithangen van het modaliteitenbesluit van vrijdag 17 mei 2019 tot 24 mei 2019.

Bijlagen

  • GMSRSP_modaliteitenbesluit.pdf
  • GP_modaliteiten.pdf