Tijdens het volledige ontwerpproces worden de bewoners en toekomstige gebruikers van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug verder betrokken en geïnformeerd op de mijlpalen binnen dit traject.
Binnen dit traject wordt er actief afgestemd met de communicatie en participatie van de aanpalende projecten, zijnde Blue Gate Antwerp en de verdere ontwikkeling Lage Weg.
Doelstelling
Het actief betrekken van de buurt en de toekomstige gebruikers binnen het volledige ontwerpproces. Voor de brug gaat dit over de doorstroming en het gebruiksgemak voor zowel fietsers als voetgangers. Voor de inrichting van de groene bermen aan de beide landhoofden gaat dit over de inrichting van deze ruimtes als verblijfsruimtes.
Doelgroep
Planning communicatie en participatiemomenten
De communicatie- en participatiemomenten volgen de projectplanning.
2019 |
|
2020 |
|||
Q1 |
Q2 |
Q3 |
Q4 |
Q1 |
Q2 |
Gunning ontwerpteam |
Afronden studiefase concept |
|
Oplevering voorontwerp |
Oplevering definitief ontwerp |
Aanvragen omgevingsvergunning en aanstellen aannemer |
|
Kennismaking en inspraakmoment |
|
|
Terug-koppeling voorontwerp |
Infomoment definitief ontwerp |
Kennismaking – 22 mei 2019
Op dit kennismakings- en inspraakmoment kunnen de buurt, de huidige en de toekomstige gebruikers kennismaken met het gekozen ontwerp en het ontwerpteam erachter. Ze kunnen zich op dit moment ook inschrijven om mee na te denken over de toekomstige groene publieke invulling van de zone tussen de nieuwe brug en de Zuidweg, en aan de kop van de nieuwe brug aan de kant van de Lageweg.
Programma 22 mei 2019
Het kennismakingsmoment start op woensdag 22 mei om 18.00 uur en loopt tot 22.00 uur. Geïnteresseerde kunnen vrij in en uit lopen of zich inschrijven in een workshop om in groep na te denken over de toekomstige invulling.
Het kennismakingsmoment wordt georganiseerd in de Blikfabriek indien dit op dat moment mogelijk is. Anders wordt er gezocht naar een andere locatie in de buurt van het projectgebied.
Toelichting wedstrijdontwerp
De ontwerpers geven een korte toelichting over het ontwerp, hun uitgangspunten, de verbindingen voor fietsers en voetgangers en rond de groeninvulling, waaronder de natuur en de ecologische voorzieningen binnen het project. Nadien is er kans om aan de ontwerpers individueel vragen te stellen of bezorgdheden mee te geven.
Participatie
Het doel is om meer zicht te krijgen op wat de buurt belangrijk, wenselijk of niet wenselijk vinden qua invulling van de zone rond de nieuwe brug. Wat is hun perceptie van deze ruimtes vandaag en hoe worden ze vandaag gebruikt (buurttuin, hondenloopzone en pannaveldje). Wat zijn de wensen en noden vanuit de buurt naar een toekomstige gebruik toe.
Om dit te bevragen werken we met een aantal referentiebeelden van enerzijds een mogelijke toekomstige invulling en anderzijds met een aantal referentieprojecten binnen de stad die een gelijkaardige grootte hebben als de beschikbare zones langs de nieuwe brug. Het is belangrijk om een juist gevoel van afmeting te krijgen over de beschikbare zones.
Er wordt samen met het district verder afgestemd wat de vrijheden naar invulling zijn en wat de juiste grenzen van de in te vullen zones zijn. Er wordt ook nagegaan of er nog opportuniteiten zijn om deze zones uit te breiden of om de bestaande invulling te herlokaliseren in de buurt.
Eens de mogelijke invulling duidelijk is kan er nadien een participatietraject lopen met de lagere school uit de omgeving rond de verdere invulling van de publieke zones.
Terugkoppeling voorontwerp – begin 2020
Op het terugkoppelmoment stellen we het voorontwerp voor en de invulling van de groene publieke ruimte rond de brug. Tijden dit moment kunnen de mensen nog kleine opmerkingen meegeven. Dit moment plannen we op de brug zelf te laten doorgaan. Hier wordt aangegeven wat er is aangepast ten opzichte van het wedstrijdontwerp. Er wordt ook aangeduid welke suggesties verwerkt zijn en welke niet weerhouden zijn en waarom dit zo is.
Infomoment definitief ontwerp – voorjaar 2020
In het voorjaar van 2020 stellen we het definitief ontwerp voor de nieuwe Krugerbrug voor, samen met de verdere planning van het project naar aanvraag omgevingsvergunning, aanstellen aannemer en eventuele start van de werken toe.
Mediamix
Digitale kanalen
Druk en outdoor
Op 30 maart 2018 keurde het college de projectdefinitie voor een nieuwe fiets- en voetgangersburg op de locatie van de huidige Krugerbrug goed (jaarnummer 2956). Met deze projectdefinitie schrijft de stad een ontwerp- en studieopdracht uit voor de selectie van een multidisciplinair ontwerpteam om een nieuwe Krugerbrug vorm te geven.
Na publicatie van de opdracht werd op 26 oktober 2018 een selectie van vijf ontwerpteams gemaakt. Deze kregen tot midden oktober 2018 de tijd om een eerste concept en plan van aanpak op te maken. Op basis hiervan selecteerde een jury het definitief ontwerpteam. Op 25 januari 2019 is het ontwerpteam Ney & Partners BXL en Omgeving cvba gekozen voor de bouw van een nieuwe Krugerbrug voor fietsers en voetgangers in Hoboken.
In 2019 wordt het ontwerp van de brug verder uitgewerkt tot een voorontwerp, waarop in 2020 het definitief ontwerp en de vergunning kunnen volgen om aansluitend een aannemer aan te stellen. In de loop van 2021 kan de bouw van de nieuwe brug van start gaan, de werken nemen ongeveer 1,5 jaar in beslag.
Om voldoende draagvlak te creëren, is het belangrijk dat de gebruikers en de buurtbewoners zich betrokken voelen bij het volledige proces. Dit is reeds van start gegaan bij de keuze van het ontwerpteam. De buurt en de gebruikers van zowel de huidige Krugerbrug als het Jef Van Lindenfietspad konden op voorhand de vijf ontwerpen ontdekken en kregen de kans om hun opmerkingen mee te geven over deze concepten. ze maakten hierbij geen keuze maar gaven wel mee wat ze als positief of negatief ervaarden. Hiervoor hadden de vijf teams 1 A0 voorzien waarop ze hun project op een bevattelijke manier toelichten. Deze panelen waren anoniem.
De resultaten van deze bevraging, die zowel tijdens een fysiek infomoment als online verzameld zijn, zijn meegegeven aan de jury tijdens de finale beoordeling. Alle verzamelde opmerkingen worden overhandigd aan het gekozen ontwerpteam zodat ze inzicht krijgen in de noden en bezorgheden vanuit de buurt en de toekomstige gebruikers.
Tijdens het ontwerptraject van de brug wordt het reeds gelopen communicatie- en participatietraject verdergezet. Op basis van de verdere projectplanning is er een communicatie- en participatietraject uitgewerkt tot en met de voorstelling van het definitief ontwerp voor de brug.
Het college keurt het communicatie- en participatietraject tijdens het ontwerpproces voor de nieuwe Krugerbrug goed.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst |
Taak |
SW/SD/COM&PART |
Het verder uitwerken en organiseren van de info en participatiemomenten binnen het communicatie en participatietraject voor de Krugerbrug |
HO/wijkoverleg AN/wijkoverleg |
Mee ondersteunen en organiseren van het communicatie en participatietraject voor de Krugerbrug |