Terug
Gepubliceerd op 20/05/2019

2019_CBS_03697 - Omgevingsvergunning. OMV_2018147460. Advies hogere overheid. Negatief advies - Adolf Greinerstraat 139. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_03697 - Omgevingsvergunning. OMV_2018147460. Advies hogere overheid. Negatief advies - Adolf Greinerstraat 139. District Hoboken - Goedkeuring 2019_CBS_03697 - Omgevingsvergunning. OMV_2018147460. Advies hogere overheid. Negatief advies - Adolf Greinerstraat 139. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

1.      de aanvraag ingediend is door het betrokken college;

2.      de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2018147460

Gegevens van de aanvrager:

NV UMICORE met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Adolf Greinerstraat 139 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 37sectie C nrs. 242W25, 593B en 597F

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een vergunde geluidswal met de daarbij noodzakelijke verdere ontbossing van het industriële terrein.

 

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          22/12/2006: vergunning (20054296) voor het plaatsen van een geluidswal;

-          27/02/2015: vergunning (20143040) voor het uitbreiden van een geluidswal met +/-15.300m² en hiervoor +/- 900m² te ontbossen;

-          02/06/2017: vergunning (2017391) uitbreiden van een vergunde geluidswal met de daarbij noodzakelijke verdere ontbossing van het industriële terrein.

Laatst vergunde toestand

-          de laatst uitgevoerde stedenbouwkundige vergunning had betrekking op het uitbreiden aan beide zijden van een vergunde geluidswal op de site Hoboken van Umicore;

-          men realiseerde deze geluidswal om een betere afscherming te bieden tussen het industriegebied en de omliggende woonwijken;

-          de gehele geluidswal ligt deels evenwijdig aan de achterliggende spoorwegbedding en deels haaks op deze spoorwegbedding;

-          voor de afvoer van het hemelwater werd een gracht aangelegd rondom de geluidswal met een bijkomende buffergracht ten zuiden van de geluidswal;

-          voor de aanleg van de geluidswal werd ca. 9.056m² bos gerooid.

Bestaande toestand

-          industrieterrein, op de site van Umicore, waarop een geluidswal in opbouw is.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van de bestaande geluidswal  met een noordelijk en zuidelijk deel;

-          in totaal een verlenging van 249 meter en een vergroting van de oppervlakte met 23.300 m²;

-          de hoogte van de wal ten opzichte van het maaiveld bedraagt 25 meter;

-          voor de zuidelijke uitbreiding wordt er een stuk bos van 13.575 m² gerooid;

-          in het noorden komt de uitbreiding op braakliggend terrein;

-          de wal wordt opgebouwd met arme slakken waarvoor een grondstoffenverklaring is bekomen van OVAM;

-          voor de afvoer van het hemelwater wordt een gracht aangelegd rondom de geluidswal.

 

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen

14 maart 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen

14 maart 2019

14 maart 2019

stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten

14 maart 2019

22 maart 2019

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

14 maart 2019

20 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop. (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Sectorale wetgeving

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft de uitbreiding van een reeds vergunde en deels uitgevoerde geluidswal om een betere afscherming te bieden tussen een industriegebied en de omliggende woonwijken. De uitbreiding van de geluidswal wordt op dezelfde manier opgebouwd als de reeds vergunde en deels uitgevoerde geluidswal.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid – visueel-vormelijke elementen

Het betreft een uitbreiding van een bestaande wal met een lengte van 108 meter langs de noordzijde en een oppervlakte van 10.902m² en een lengte van 141 meter en een oppervlakte van 12.280m² langs de zuidzijde. De hoogte bedraagt 25 meter. Het betreft dus een uitbreiding met een aanzienlijk volume. De wal wordt geplaatst op een groot industrieel perceel, grenzend aan de open ruimte tussen het industriegebied en Fort 8. Na realisatie wordt de wal afgedekt en beplant met een groene kruidlaag waardoor de wal zich beter integreert in het landschap.

 

Bodemreliëf

De realisatie van de geluidswal kan beschouwd worden als een reliëfwijziging. Aangezien de wal wordt beplant met een groene kruidlaag, zal hij visueel een onderdeel worden van het landschap. De aanvraag doorstaat de watertoets zodat de waterhuishouding niet in het gedrang komt. De aanleg van de wal is op dit vlak aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De geluidswal moet een betere afscherming bieden tussen een industriegebied en de omliggende woonwijken.Er wordt echter niet aangetoond in het dossier dat de huidige uitbreiding een akoestische verbetering oplevert voor de woonwijk ten opzichte van de reeds vergunde wal. Temeer omdat deze uitbreidingen haaks ingeplant worden op de reeds vergunde wal, en zich dus niet positioneren tussen industrie en woonwijk. Hiervoor wordt bos gerooid dat evenzeer een geluidswerende werking heeft en tevens voor zowel het visueel uitzicht als naar habitat als een te bewaren “goed” kan worden beschouwd. De geluidswal heeft naast de akoestische functie echter ook een bergende functie voor slakken afkomstig van een metallurgisch proces binnen het bedrijf. Het bedrijf heeft voor het herbruik van de slakken een gebruikerscertificaat waaraan gebruiksvoorwaarden verbonden zijn. De perceptie ontstaat dat het argument geluidsoverlast wordt gebruikt om een oplossing te vinden voor een slakkenoverschot. De vraag wordt gesteld of onderzocht is om elders in Vlaanderen een locatie te vinden waar het plaatsen van een geluidswal overlast zou kunnen beperken. Ook wordt de vraag gesteld of het slakkenoverschot niet in dijken of taluds kan verwerkt worden bij de infrastructuurwerken zoals onder meer de Ringprojecten (Over de Ring).

Tegen de uitbreiding wordt vanuit milieutechnisch oogpunt voorbehoud gemaakt. Het is onduidelijk of het kappen van het bos en het vervangen door een geluidswal een significante “geluidswinst” zal opleveren. Ook een natuurlijke buffer (bos) heeft een geluid reducerend effect, daarnaast zijn ook het visueel aspect en het habitatverlies niet te veronachtzamen. Het dossier bevat onvoldoende elementen die wijzen op een effectieve noodzakelijkheid van de aangevraagde werken.

 

Advies van het college

Het college beslist een ongunstig advies te verlenen, gelet op het gebrek aan milieutechnische onderbouwing van de aanvraag. 

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

25 februari 2019

Start openbaar onderzoek

22 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

20 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

16 april 2019

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 maart 2019

20 april 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een negatief advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SW/V Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.