Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Er werd bij de deputatie een verzoek tot bijstelling van bijzondere milieuvoorwaarden ingediend. Het verzoek wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: |
OMV_2019037607 |
Gegevens van de aanvrager: |
zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: |
BVBA Bayer Agriculture met als adres Scheldelaan 460 te 2040 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Scheldelaan 460 2040 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 18 sectie A nr. 162S |
Inrichtingsnummer: |
20180418-0051 (Bayer Agriculture BVBA: Afvalwaterzuivering) |
Vergunningsplichten: |
Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van het verzoek: |
Bijstelling van de bijzondere voorwaarden voor de waterzuivering |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Stedenbouwkundige voorgeschiedenis
Er zijn verscheidene stedenbouwkundige vergunningen gekend voor de afdeling afvalwaterzuivering op de site van Bayer Agriculture, te beginnen bij de stedenbouwkundige vergunning (18/54091/B/197183434) verleend door het college op 15 oktober 1971 voor een afvalwaterzuivering.
Voorgeschiedenis milieu
De deputatie van de provincie Antwerpen verleende op 23 juni 2011 een milieuvergunning aan Monsanto Europe nv voor het verder exploiteren van de afdeling Afvalwaterzuivering horende bij een chemisch bedrijf, voor een termijn verstrijkend op 23 juni 2031. Nadien werden een aantal wijzigingen van voorwaarden vergund, de laatste op 1 juni 2017. In dat besluit werd een lozingsnorm voor glyfosaat opgenomen met als eindtermijn 30 juni 2019. Op 12 oktober 2017 verleende de deputatie een vergunning voor de verandering van de afdeling. Sinds 23 augustus 2018 is de maatschappelijke naam van deze firma Bayer Agriculture.
Inhoud van de aanvraag
Met dit dossier wenst Bayer Agriculture een aantal wijzigingen van de lozingsnormen voor glyfosaat, mono chlooranilines, opgelost ijzer en NO2-N te verkrijgen.
Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden uit vergunning of meldingsakte
Het voorwerp van de aanvraag heeft betrekking op de bijstelling van de lozingsnormen van de
afvalwaterzuiveringsinstallatie van Bayer Agriculture, meer bepaald betreft het de volgende vier
parameters:
- behoud van de huidige limiet voor glyfosaat van 1.960 ppb;
- schrappen van de limiet voor som monochlooranilines;
- verhoging van de huidige limiet voor opgelost Fe tot 2 ppm (te herzien na 30 juni 2021);
- toevoegen van een limiet voor NO2-N van 2 ppm (te herzien na 30 juni 2021).
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Havenbedrijf Antwerpen - milieu |
5 april 2019 |
2 mei 2019 |
gunstig |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.
De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.
Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.
Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.
Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.
Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:
- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;
- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.
Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.
In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.
In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.
De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
Voor een straal van 500 meter rond het goed is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier geldt grotendeels het bestemmingsvoorschrift Gebied voor Zeehaven- en watergebonden bedrijven. De Scheldelaan ten westen van het goed, heeft als bestemming Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Aan de overzijde van de Scheldelaan geldt voor de Scheldedijk het bestemmingsvoorschrift Zone voor permanente ecologische infrastructuur.
Buiten de afbakeningslijn zeehavengebied lopen twee overdrukken met als aanduiding Hoogspanningsleiding en Leidingstraat.
Op circa 100 meter ten westen van het goed is het gewestplan Antwerpen nog van toepassing met als bestemmingen Natuurgebieden met wetenschappelijke waarde of natuurreservaten (R) en Bijzondere natuurgebieden (NH).
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
De gewestelijke verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag aangezien deze enkel IIOA betreft.
Toegankelijkheid: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.
De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag aangezien deze enkel IIOA betreft.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Het voorwerp van de aanvraag betreft de bijstelling van bijzondere voorwaarden uit de bestaande milieuvergunning. De inrichting is vanuit stedenbouwkundig oogpunt hoofdzakelijk vergund of vergund geacht. Er lijken geen stedenbouwkundige handelingen gepaard te gaan met de aanvraag.
De aanvraag is verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Het voorwerp van de aanvraag heeft betrekking op de bijstelling van de lozingsnormen van de afvalwaterzuiveringsinstallatie van Bayer Agriculture, meer bepaald betreft het de volgende vier parameters:
- behoud van de huidige limiet voor glyfosaat van 1.960 ppb;
- schrappen van de limiet voor som monochlooranilines;
- verhoging van de huidige limiet voor opgelost Fe tot 2 ppm (te herzien na 30 juni 2021);
- toevoegen van een limiet voor NO2-N van 2 ppm (te herzien na 30 juni 2021).
In het aanvraagdossier wordt aangehaald dat er voorafgaand aan onderhavig verzoek tot bijstelling zowel operationele verbeteringen in de afvalwaterzuivering zelf, als maatregelen in de verschillende productieafdelingen werden gerealiseerd om de totaal te behandelen vuilvracht voor de afvalwaterzuivering te verminderen.
De huidige lozingsnorm voor glyfosaat werd verkregen in 2017 en bedraagt 1.960 ppb. Deze concentratie komt overeen met tien keer de PNEC-waarde (predicted no effect concentration). De norm werd verleend voor een termijn verstrijkend op 30 juni 2019. De exploitant wenst de norm van 1.960 ppb te behouden op lange termijn. Men stelt dat een voldoende en continue fosfaatdosering noodzakelijk is om een gezonde biologie te verkrijgen en te behouden waardoor een goede biologische afbreekbaarheid kan verzekerd worden.
De fosfaatdoseringen zijn volgens de exploitant noodzakelijk voor de goede werking van de afvalwaterzuivering. De fosfaatdoseringen hebben wel als consequentie dat glyfosaat door de micro-organismen minder als fosfaatbron wordt aangewend waardoor dus een hogere concentratie van glyfosaat in het effluent achterblijft. De huidige lozingsnorm van tien keer de PNEC-waarde kan behouden blijven.
Monochlooranilines werden in het verleden in de waterzuivering gevormd ten gevolge van de aanwezigheid van chloor, afkomstig van het weekmakersproces, en van aniline, afkomstig van het anti ozonantenproces. Sinds de stopzetting van het weekmakersproces in 2017 blijft de som onder het indelingscriterium (1 µg/l). De exploitant vraagt bijgevolg om de bijzondere lozingsnorm van 2 µg/l uit de vergunning te schrappen.
In september 2018 werd een eerste test uitgevoerd om na te gaan wat het effect van ijzer (Fe) als nutriënt is op de kwaliteit het van het gezuiverd afvalwater en het actief slib, door middel van een dosering van 5 L/u FeCl3. De opgeloste ijzerconcentratie steeg hierdoor echter boven de huidige lozingsnorm van 0,2 mg/l waarna de test werd stopgezet. Gezien het belang van Fe als nutriënt, wenst de exploitant de testen verder te zetten en vraagt men een lozingsnorm aan van 2 mg/l tot juni 2021, waarna deze norm geëvalueerd zal worden.
Er is geen indelingscriterium voor Fe. De verhoogde norm kan toegestaan worden tot 30 juni 2021, waarna er meer informatie zal zijn over de uitgevoerde testen en de kwaliteit van het afvalwater en actiefslib ten gevolge van de Fe-dosering.
Tijdens een recente inspectie, uitgevoerd in februari 2019, bleek dat in het schepstaal een te hoge concentratie nitriet aanwezig was. De concentratie van nitriet zou beperkt kunnen worden door het tweede compartiment van de afvalwaterzuivering niet te beluchten. Een anaeroob milieu heeft echter een ongunstig effect op de verwijdering van TOC (totaal organische koolstof) en is bijgevolg nadelig voor het hergebruik van water op de site. De exploitant vraagt dan ook een norm van 2 mg/l nitriet zodat er een optimum kan bereikt worden voor de nitriet- en TOC-waarden. Men wenst deze norm te evalueren in 2021
Men vraagt een lozingsnorm voor nitriet gelijk aan 10 maal het indelingscriterium. Het betreft geen prioritair (gevaarlijke) stof. De verhoogde norm kan toegestaan worden tot 30 juni 2021 waarna het bedrijf de lozingsnorm opnieuw zal evalueren.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Ontvangst adviesvraag |
3 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
10 april 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
9 mei 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste adviesdatum |
23 mei 2019 |
Het verzoek werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
10 april 2019 |
9 mei 2019 |
2 |
0 |
0 |
0 |
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Bespreking van de bezwaren
Tijdens het openbaar onderzoek werd een brief ontvangen van PPS-Pipelines waarin ze vermelden geen bezwaar te hebben tegen de aanvraag. Tevens heeft Elia een schrijven gericht aan het college met de boodschap dat de exploitant rekening moet houden met ondergrondse hoogspanningskabels maar dat ze verder ook geen bezwaar hebben tegen dit project. De brieven van PPS-Pipelines en Elia werden overgemaakt aan de provincie.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op het verzoek.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V | Het advies college te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |