Terug
Gepubliceerd op 20/05/2019

2019_CBS_04181 - Strategische cel - Stadsbrede monitoring. Indicatoren 2019. Golf 4 - Kennisneming

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04181 - Strategische cel - Stadsbrede monitoring. Indicatoren 2019. Golf 4 - Kennisneming 2019_CBS_04181 - Strategische cel - Stadsbrede monitoring. Indicatoren 2019. Golf 4 - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 20 mei 2019 tot en met 24 juni 2019 (golf 4) worden bevraagd, zijn:

  • deelname aan activiteiten en evenementen (in functie van het meten van kennis van en deelname aan evenementen):
    • AG Antwerp 10 Miles & Marathon;
    • Erfggoeddag;
    • Lentepoets;
    • Antwerpen Proeft;
    • Tulpenpluk;
    • Basketball Champions League Final Four;
    • winkelzondagen.
  • impact van evenementen op het imago van de stad Antwerpen:
    • Ronde van Vlaanderen;
    • Antwerp Urban Trail;
    • AG Antwerp 10 Miles & Marathon;
    • Antwerpen Proeft;
    • Basketball Champions League Final Four;
    • Tulpenpluk;
  • frequentie shoppen in Antwerpen;
  • perceptie over voldoende aanbod aan voorzieningen in de stad Antwerpen (restaurants, openbare computerruimtes, gratis WIFI, shopping- en winkelvoorzieningen, sportinfrastructuur,...) (deze vraag wordt jaarlijks in golf 4 bevraagd);
  • perceptie over de stad Antwerpen als woonomgeving (straten en pleinen mooi aangelegd, voldoende groen, parken mooi aangelegd, voldoende fietspaden,...) (deze vraag wordt jaarlijks in golf 4 bevraagd); 
  • employer branding (hernemen vragen om impact van campagne na te gaan):
    • tevredenheid huidige werkgever;
    • de stad Antwerpen, Politie Antwerpen, Brandweer Antwerpen en andere als potentiële werkgever;
    • beeld (positief of negatief) over verschillende functies (onder andere politieman, brandweerman, ambtenaar, leraar);
    • beeld over de stad Antwerpen als werkgever.
  • kennis en gebruik wijk- en districtsbladen.

Aanleiding en context

Op 31 januari 2014 (jaarnummer 964) keurde het college de optimalisaties van de Antwerpse monitor goed en besliste dat de variabele indicatoren per golf aan het college ter kennisgeving worden voorgelegd.

Aan de hand van de input van de bedrijfseenheden, de kabinetten en de verschillende feedbackrondes is de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Strategie en Onderzoek, samen met de Studiedienst Stadsobservatie, tot een indicatorenset gekomen die via de Antwerpse monitor gemonitord kan worden. Deze indicatorenset bestaat voor het grootste deel uit vaste indicatoren (die vast gedurende minstens één jaar bevraagd worden) en voor een deel uit variabele indicatoren (die tijdens één of twee golven bevraagd worden).

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
Een rechtszeker, efficiënt en toegankelijk bestuur handhaaft de democratische waarden
De beleids- en beheerscyclus ondersteunt de realisatie van de bestuursakkoorden
Objectieve, neutrale en correcte statistische en geografische gegevens, analyses en rapporten ondersteunen de voorbereiding en opvolging van het beleid. Ze zijn waar nodig of gewenst vlot toegankelijk en ter beschikking van de interne klanten
7 - Sterk bestuurde stad
Bewoners, bezoekers, bedrijven en studenten zijn goed geïnformeerd en voelen zich betrokken zodat zij naar eigen vermogen actief kunnen deelnemen aan de stadsgemeenschap
Alle communicatie is relevant, effectief, duidelijk en toegankelijk
De effectiviteit van de communicatie-inspanningen wordt permanent gemeten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de volgende variabele indicatoren die via de Antwerpse monitor van 20 mei 2019 tot en met 24 juni 2019 (golf 4) worden bevraagd:

1. deelname aan activiteiten en evenementen (in functie van het meten van kennis van en deelname aan evenementen):

  • AG Antwerp 10 Miles & Marathon;
  • Erfgoeddag;
  • Lentepoets;
  • Antwerpen Proeft;
  • Tulpenpluk;
  • Basketball Champions League Final Four;
  • winkelzondagen.
 2. de andere ad hoc indicatoren zijn:
  • impact van evenementen op het imago van de stad Antwerpen:
    • Ronde van Vlaanderen;
    • Antwerp Urban Trail;
    • AG Antwerp 10 Miles & Marathon;
    • Antwerpen Proeft;
    • Basketball Champions League Final Four;
    • Tulpenpluk;
  • frequentie shoppen in Antwerpen;
  • perceptie voldoende aanbod aan voorzieningen in de stad Antwerpen (restaurants, openbare computerruimtes, gratis WIFI, shopping- en winkelvoorzieningen, sportinfrastructuur,...) (deze vraag wordt jaarlijks bevraagd in golf 4);
  • perceptie over de stad Antwerpen als woonomgeving (straten en pleinen mooi aangelegd, voldoende groen, parken mooi aangelegd, voldoende fietspaden,...);
  • employer branding (om impact campagne na te gaan):
    • tevredenheid huidige werkgever;
    • de stad Antwerpen, Politie Antwerpen, Brandweer Antwerpen en andere als potentiële werkgever;
    • beeld (positief en negatief) over verschillende functies (onder andere politieman, brandweerman, ambtenaar, leraar);
    • beeld over de stad Antwerpen als werkgever.
  • kennis en gebruik van wijk- en districtsbladen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.