Terug
Gepubliceerd op 20/05/2019

2019_CBS_04061 - Omgevingsvergunning - OMV_2019020690. Kasterveldenstraat 17. District Merksem - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 17/05/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn  Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04061 - Omgevingsvergunning - OMV_2019020690. Kasterveldenstraat 17. District Merksem - Weigering 2019_CBS_04061 - Omgevingsvergunning - OMV_2019020690. Kasterveldenstraat 17. District Merksem - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019020690

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eric Muyshondt met als adres Boonhoek 2 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Kasterveldenstraat 17 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 41 sectie B nr. 364V7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van automaten en de functiewijziging van een handelsruimte naar een woonentiteit

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03 mei 2018: proces-verbaal (20154771) voor het wijzigen van de hoofdfunctie en het aantal wooneenheden zonder voorafgaande schriftelijke omgevingsvergunning;

  • de winkel, het bureau, het magazijn en een deel van het werkhuis van op de plannen van 1956 is gewijzigd. hier is een zelfstandige woongelegenheid van circa 72 m² ingericht.
  • de voorgevel van de gelijkvloerse verdieping werd gewijzigd t.a.v. de laatste vergunde toestand.
  • aan de linkerzijde van het pand is de poort die toegang gaf naar het werkhuis gewijzigd en hierzijn de automaten ondergebracht.

Laatst vergunde toestand

-          hoekpand van twee bouwlagen onder een zadeldak grenzend aan de Kasterveldenstraat 17 en de Meereigen;

-          de gelijkvloerse verdieping is gekend als een winkel (handel) met bureel en werkhuis;

-          op de eerste- en tweede verdieping bevindt zich telkens een één slaapkamer appartement.

Bestaande toestand

-          op de gelijkvloerse verdieping werd er ter hoogte van de linker perceelgrens aan de Kasterveldenstraat 17 een open nis voorzien met inpandige automaten;

-          de winkel werd omgevormd tot een woonentiteit en de voorgevel werd aangepast.

Inhoud van de aanvraag

-          het regulariseren van het wijzigen van de functie van de gelijkvloerse verdieping van horeca naar een woonentiteit met een netto vloeropp. van 64,77 m2;

-          ter hoogte van de linker perceelgrens werd een fietsenstalling voorzien van 3,57 m²;

-          het regulariseren van een inpandige nis met automaten.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

4 april 2019

30 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

lokale politie/ centrale preventie (LP/CP)

4 april 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam

4 april 2019

26 april 2019

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

4 april 2019

16 april 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

4 april 2019

12 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: het overschilderen van de bestaande gevel in een beige kleur is niet in harmonie met het straatbeeld;
  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: de insprong dieper dan 2 m (2,7 m) achter de bouwlijn is niet verlicht en dient verlicht te worden;
  • artikel 14 Insprongen en openingen aan voorgevels: de vrije hoogte van elke toegankelijke insprong is 2,4 m in plaats van de verplichtte 2.50 m;
  • artikel 24 minimale lichtinval en luchttoevoer: de berging van het appartement is voldoende groot en met zekerheid een slaapkamer en moet dus als dusdanig behandelt worden;
  • artikel 27 Open ruimte: bij de functiewijziging moet minimaal een oppervlakte van 20% van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Deze zone is niet voorzien, daar waar er wel de mogelijkheid is om te ontpitten aan de achtergevel.

 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 11 van de bouwcode. De gele bezetting in de voorgevel is niet in harmonie met de omgeving. Bij behandeling van het dossier wordt vastgesteld dat de voorgevel gewijzigd is tegenover de laatst vergunde toestand. De vergunde houten gevel is vervangen door gele bezetting. Deze wijziging betreft enkel een klein deel in de gevel, het is een accent in de gevel. Door de bezetting is het accent op zich nog herkenbaar en dus aanvaardbaar.

Bij behandeling van het dossier wordt vastgesteld dat het vergunde werkhuis aan de straatzijde is omgevormd tot een ruimte voor automaten. Dit is gebeurd zonder vergunning en dient dus te worden afgetoetst aan de huidige wetgeving, de bouwcode.

De aanvraag wijkt af van artikel 14 van de bouwcode. De insprong springt 2,7 m naar achter de bouwlijn en is dus dieper dan 2 m waardoor er verlichting aanwezig moet zijn. Deze is niet voorzien. Tevens is de vrije hoogte 2,4 m in plaats van 2,5 m.

Echter is het vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk om deze ruimte met automaten te behouden. Een dergelijke ruimte met automaten is niet kenmerkend in de omgeving en ook niet kwaliteitsvol. Bijgevolg is deze ruimte niet regulariseerbaar.

De aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. De berging van het appartement is voldoende groot en kan met zekerheid tot een slaapkamer worden omgevormd en moet dus als dusdanig behandeld worden. Deze ruimte moet dan ook voldoende lichtinval en luchttoevoer hebben. Licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. Bij de lichttoetreding is niet alleen daglichttoetreding belangrijk, maar ook het zicht. Louter dakkoepels voorzien is derhalve niet toegelaten. Voor de belevingswaarde van elke verblijfsruimte, moet een daglichtopening doorzichtig zijn, zodat er effectief naar buiten kan gekeken worden. Deze ruimte kan bijgevolg niet als slaapruimte worden ingericht.

Doordat de slaaphoek zich dieper in de woning bevindt, heeft deze onvoldoende licht en lucht. Tevens bevindt de slaaphoek zich zelfs als het ware in de keuken, wat naar wooncomfort niet kwaliteitsvol is.

De aanvraag wijkt af van artikel 27 van de bouwcode. Bij de functiewijziging moet minimaal een oppervlakte van 20% van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Deze zone is niet voorzien. De afwijking is niet aanvaardbaar.

Een ideale oplossing is de ruimte met automaten te supprimeren en om te vormen tot een volwaardige slaapkamer grenzend aan de straatzijde. De berging gedeeltelijk af te breken, tot zo ver de hoofdbouw het toelaat en deze als open ruimte aan te bieden. Zo ontstaat er een kwaliteitsvolle wooneenheid met een volwaardige leefruimte, apart slaapgedeelte en buitenruimte.

De bouwaanvraag voldoet niet aan de bouwcode omwille van belangrijke conceptuele tekortkomingen. De aanpassingen die nodig zijn om tegemoet te komen aan de bouwcode wijzigen de bouwplannen op essentiële punten, waardoor de aanvraag moet worden geweigerd.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van handelsgelijkvloers wordt omgevormd tot wonen. De aanvraag is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Kasterveldenstraat en Meereigen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1 per woning. Kleinschalige handel wordt wonen dus de parkeerbehoefte bedraagt 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 ‘Dit perceel betreft een hoekperceel. De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

De fietsparkeerbehoefte wordt bepaald op het aantal slaapkamers per woning vermeerderd met 1. Dit project bestaat uit 1 woning met 1 slaapkamer. De fietsparkeerbehoefte bedraagt 2. 

Er wordt een berging voorzien met plaats voor 2 fietsen. De afmetingen zijn conform de bouwcode.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft interne verbouwingen. Het bestaande volume blijft behouden en past dus in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.
 

Visueel-vormelijke elementen

Het bestaande etalageraam met inkomdeur in de voorgevel wordt verwijderd en vervangen door kleinere raamopeningen met een volwaardige borstwering. Dit is ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

12 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

4 april 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 juni 2019

Verslag GOA

9 mei 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.