Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019027485 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA MAMBO met als adres Anselmostraat 15 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Anselmostraat 15 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10sectie K nr. 2759D3 |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
gelijkvloerse functiewijziging van reca naar kinderdagverblijf |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19 augustus 1910: vergunning (1910#1425) voor een werkhuis met verdiepingen;
- 05 november 1937: vergunning (18#8919) voor gevel- en binnenveranderingen;
- 26 januari 1938: vergunning (18#9463) voor binnenveranderingen;
- 29 juni 1956: vergunning (18#35470) voor verbouwingswerken;
- 27 november 1970: vergunning (18#53614) voor verbouwingen;
- 30 juli 1971: vergunning (18#54220) voor een open terras.
Laatst vergunde toestand
- pand met een handelsgelijkvloers en bovenliggende woning van 3 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;
- het handelsgelijkvloers heeft “restaurant en café” als functie.
Bestaande toestand
- de gevelpui werd verbouwd (aanvraag OMV_2018158279). Ook de bovenliggende voorgevel werd gewijzigd;
- het gelijkvloerse bouwvolume/grondplan werd gewijzigd.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van het handelsgelijkvloers: van restaurant/café (“dancing, restaurant en café”) naar een kinderdagverblijf (“kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen”);
- de gelijkvloerse voorgevel wordt gewijzigd en afgewerkt met blauwe steen en buitenschrijnwerk in antraciet aluminium;
- de inkomhal rechts en de bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
26 maart 2019 |
9 mei 2019 |
voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
cultuur, sport, jeugd en onderwijs/ jeugd/ regie kinderopvang |
26 maart 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid |
26 maart 2019 |
8 april 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
26 maart 2019 |
26 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Slaapruimte 2 is niet voorzien van openingen voor de toetreding van daglicht en zicht.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag heeft betrekking op een functiewijziging van de gelijkvloerse verdieping van reca naar kinderdagverblijf. De voorgestelde functie is inpasbaar in de omgeving van de Anselmostraat.
Visueel-vormelijke elementen
Ten opzichte van de laatst vergunde toestand is de bestaande voorgevel met gelijkvloerse pui aangepast. De aanvraag wenst deze te regulariseren. De voorgevel is sober en inpasbaar in en stedelijke omgeving en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Vastgesteld wordt dat ook de voorgevel van de bovenliggende verdiepingen werd gewijzigd. Deze maakt geen deel uit van de aanvraag en zal bijgevolg worden uitgesloten van vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Kinderen zijn extra gevoelig voor luchtverontreiniging en omgevingslawaai. Langdurige blootstelling kan leiden tot blijvende lichamelijke schade, slaapstoornissen of verstoring van spraak- en leervermogen. Daarom wordt bij de adviesverlening in het kader van planning van een kinderdagverblijf rekening gehouden met de specifieke lokale omstandigheden op het vlak van luchtkwaliteit en geluidshinder. De beoordeling gebeurt op basis van het kader dat op 2 mei 2018 door het college van burgemeester en schepenen van de stad Antwerpen werd goedgekeurd (2018_CBS_04164).
Luchtkwaliteit
Het gebouw is aan de straatzijde onderhevig aan concentraties NO2 van 38-41 µg/m³. Het feit dat zich ter hoogte van de voordeur een bushalte bevindt, is een extra belastende factor. Er is wel een verkeersluwe achtergevel en tuin aanwezig, die goed zijn afgeschermd van de straatzijde door de hoge aansluitende bebouwing. Aan de achterzijde van het gebouw zijn er jaargemiddelde concentraties NO2 van 31-35 µg/m³. Blootstelling aan de verontreinigde lucht aan de straatzijde kan dus beperkt worden door langs de achterzijde te verluchten. Omdat onvermijdelijk ook uitwisseling van lucht aan de straatzijde (via de voordeur en ramen in voorgevel) zal voorkomen, is een luchtfiltersysteem aangewezen voor het verwijderen van zeer fijn stof (<PM2,5) uit de binnenlucht. Er worden daarom voorwaarden opgelegd voor het aspect luchtkwaliteit.
Aan de straatzijde is het gebouw onderhevig aan geluidsniveaus (Lden) tot 69 dB(A). De oorzaak is het drukke verkeer. Het feit dat zich ter hoogte van de voordeur een bushalte bevindt, is ook voor de geluidshinder een extra belastende factor.
De leefruimte grenst volgens het grondplan rechtstreeks aan de straatkant waardoor de akoestische isolatiewaarde van de voorgevel minstens 34 dB(A) moet zijn om de streefwaarde van 35 dB(A) in de leefruimte te realiseren. Omdat de voorgevel volledig bestaat uit ramen, dienen de raamgehelen (beglazing plus kader) deze isolatiewaarde te hebben. Indien dit niet het geval is, kan de streefwaarde eveneens gerealiseerd worden door aan de voorzijde over de gehele breedte van de ruimte een extra binnenwand te plaatsen tussen de voorgevel en de leefruimte.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoeftevan 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van reca naar kinderdagverblijf Het kinderdagverblijf heeft een oppervlakte van 124m2. Gezien de beperkte oppervlakte (< 500m2) moeten er geen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de nieuwe functie dient er één fietsstalplaats voorzien te worden voor het personeel. Dit wordt in voorwaarden in deze vergunning opgenomen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het volume van het gebouw blijft ongewijzigd in de aanvraag.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning goed te keuren onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. één fietsstalplaats conform artikel 29 van de bouwcode te voorzien;
3. de opening tussen slaapruimte 2 en slaapruimte 1 te vergroten tot 2m;
4. een geschikt ventilatiesysteem te voorzien dat het mogelijk maakt om de gelijkvloerse verdieping volledig en voldoende te ventileren, waarbij de ventilatieopeningen zich enkel aan de achterzijde bevinden. Op die manier kunnen de ramen aan de straatzijde continu gesloten blijven en kan toch voldoende luchtverversing voorzien worden, ook in de keuken die geen buitengevel heeft;
5. een luchtfiltersysteem te voorzien voor het verwijderen van zeer fijn stof (<PM2,5) uit de binnenlucht (via recirculatie van de binnenlucht, minstens filtertype F9 of gelijkwaardig, met voorfilter, en actief koolfilter), waarbij het systeem goed wordt onderhouden en de filters regelmatig worden vervangen voor een blijvende doeltreffende werking;
6. de akoestische prestatie van de voorgevel voldoende hoog te maken zodat de streefwaarde van 35 dB(A) (enkel als gevolg van verkeerslawaai) in de voorste leefruimte benaderd worden tijdens een half uur van hoge verkeersintensiteit ter hoogte van de voorgevel.;
7. de ramen in de voorgevel niet te voorzien als dagelijkse verluchting van de leefruimte, maar enkel in uitzonderlijke omstandigheden (bvb hittegolf);
Uitsluitingen
8. alle werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel op de verdiepingen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
1 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
26 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 mei 2019 |
Verslag GOA |
9 mei 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. één fietsstalplaats conform artikel 29 van de bouwcode te voorzien;
3. de opening tussen slaapruimte 2 en slaapruimte 1 te vergroten tot 2m;
4. een geschikt ventilatiesysteem te voorzien dat het mogelijk maakt om de gelijkvloerse verdieping volledig en voldoende te ventileren, waarbij de ventilatieopeningen zich enkel aan de achterzijde bevinden. Op die manier kunnen de ramen aan de straatzijde continu gesloten blijven en kan toch voldoende luchtverversing voorzien worden, ook in de keuken die geen buitengevel heeft;
5. een luchtfiltersysteem te voorzien voor het verwijderen van zeer fijn stof (
6. de akoestische prestatie van de voorgevel voldoende hoog te maken zodat de streefwaarde van 35 dB(A) (enkel als gevolg van verkeerslawaai) in de voorste leefruimte benaderd worden tijdens een half uur van hoge verkeersintensiteit ter hoogte van de voorgevel.;
7. de ramen in de voorgevel niet te voorzien als dagelijkse verluchting van de leefruimte, maar enkel in uitzonderlijke omstandigheden (bvb hittegolf);
Uitsluitingen
8. alle werken, handelingen en wijzigingen aan de voorgevel op de verdiepingen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.