Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019002557 |
Gegevens van de aanvrager: |
AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen en BVBA INBEV BELGIUM met als contactadres Brouwerijplein 1 te 3000 Leuven |
Ligging van het project: |
Rubenslei 38 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 8sectie H nrs. 0 en 1205/2 B |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren wijzigingen op de vergunning voor het bouwen van een paviljoen met stelplaats voor de groendienst, een bistro en een feestzaal |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 02/10/2015: vergunning (20151503) voor het afbreken van constructies en het bouwen van een paviljoen met stelplaats voor de groendienst, een bistro en een feestzaal in het stadspark.
Laatst vergunde toestand
- afbraak van constructies en het bouwen van een paviljoen met stelplaats voor de stedelijke groendienst, een bistro en een ondergrondse feestzaal;
- schijfvormig paviljoen van één bouwlaag onder licht hellend dak;
- volume: diameter 42,50 m en hoogte van 6,20 m boven de nulpas;
- noordoostelijk gebouwdeel wordt ingenomen door de groendienst;
- ten noordwesten daarvan een onoverdekte stelplaats voor materieel;
- het zuidwestelijke wordt ingenomen door de bistro met grotendeels ondergrondse feestzaal;
- in de oostelijke hoek is een groot onoverdekt terras ingericht;
- de sokkel van het gebouw is opgetrokken in betonsteen;
- het grootste deel van de zijwanden is afgewerkt in verticale houten planken, met poorten in gemoffeld staal en ramen in hout;
- de wanden van de verbruikszaal bestaan uit een grote glaspartij;
- rond het paviljoen werd het maaiveld heraangelegd en herbeplant en voorzien van de nodige aansluitingen op de bestaande parkpaden.
Bestaande toestand
- wijzigingen in de gevelaanzichten;
- geen leidingentunnel onder kelderplaat voor ventilatiekanalen, deze wordt vervangen door kanalen in het zicht tegen het plafond;
- wijzigingen aan de hemelwaterputten en infiltratiebekkens. één hemelwaterput wordt gewijzigd van 7000l naar 5000l, de infiltratiebekkens werden verwijderd;
- de ‘rokerstrap’ werd weggelaten;
- de buitendeur naar de technische berging werd weggelaten;
- het dak werd afgewerkt met sandwichplaten in geprofileerd staal in plaats van in houten sandwichpanelen;
- door de grotere overspanning van stalen panelen werd de afstand tussen de constructieve houten liggers gewijzigd naar 5m tussenafstand in plaats van 2,5m;
- het overdekt terras werd verkleind naar 5m;
- het groenplan werd gewijzigd in overleg.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigingen op reeds afgeleverde vergunning voor het bouwen van een paviljoen met stelplaats voor de groendienst, een bistro en een feestzaal;
- een aantal wijzigingen, opgesomd in bestaande toestand, werden uitgevoerd om de opgelegde voorwaarden uit de vergunning op te lossen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
19 februari 2019 |
12 maart 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
lokale politie/ centrale preventie (LP/CP) |
19 februari 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Onroerend Erfgoed |
19 februari 2019 |
20 maart 2019 |
Gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
19 februari 2019 |
22 februari 2019 |
Geen bezwaar |
Vlaamse Milieumaatschappij |
19 februari 2019 |
20 februari 2019 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
19 februari 2019 |
22 februari 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
19 februari 2019 |
14 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De (reeds vergunde) functie feestzaal is niet verenigbaar met de bestemmingsvoorschriften van parkgebied. Hier werd echter reeds een afwijking op gegeven worden via de afwijkingsmogelijkheden beschreven in hoofdstuk vier van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, afdeling 2. Basisrechten voor zonevreemde constructies.
De functie “melkerij” en de technische lokalen van de groendienst zijn verenigbaar met de parkomgeving. De verbruikszaal ‘dag’ en het bijhorende terras kunnen gebruikt worden voor bezoekers van het park en de naastliggende speeltuin.
Om de mogelijke lawaaihinder van de ondergrondse feestzaal en de verbruikszaal ‘dag’ te beperken, worden de voorwaarden hierover uit de vorige vergunning opnieuw opgenomen in deze vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. De aangevraagde wijzigingen hebben geen relevante invloed op de oppervlaktes en/of het gebruik van het gebouw.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aangevraagde wijzigingen zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.
Visueel-vormelijke elementen
De aangevraagde wijzigingen doen geen afbreuk aan de architecturale kwaliteiten van het gebouw zoals vergund. De verschijningsvorm en het materialenpallet van het gebouw blijven quasi ongewijzigd, zodat de integratie in de omgeving gegarandeerd blijft.
Cultuurhistorische aspecten
Door de stedelijke dienst Monumentenzorg werd volgend advies gegeven;
“De werken zijn gesitueerd in een pand dat is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed, vastgesteld bij besluit van de administrateur-generaal van 28 november 2014. De vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed van 28 november 2014 zorgt ervoor dat er voor het eerst een éénduidige en overzichtelijke lijst van het gebouwd patrimonium in Vlaanderen bepaald is. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. Voor gebouwen opgenomen in de inventaris wordt de wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.
Beoordeling
A. Cultuurhistorische waardestelling
De aanvraag heeft betrekking op het stadspark van Antwerpen, een driehoekig park tussen de Quinten Matsijslei, de Rubenslei en de Van Eycklei. Het werd in 1869 ontworpen door de Duitse landschapsarchitect Eduard Keilig. Deze landschapsarchitect transformeerde in Antwerpen de gedemilitariseerde Spaanse omwallingen en de Hollandse 'lunet van Herentals' tot openbaar park. Hij opteerde daarbij voor een opmerkelijk contrast tussen de grillige vijver met eiland en hangbrug, en een lange grashelling met steile rotspartijen en kiosk.
Rond 1970 verdwijnt zowat de hele parkrand voor een nieuwe verbreding van de Van Eycklei en de Quinten Matsijslei. In de laatste schemert het tracé van Keiligs parkweg nog door, doch uitgekleed voor parkeerplaatsen, signalisatie en verkeersvriendelijk groen. De verstening slaat ook toe binnenin het park. In 1969 verdwijnen zowel de kiosk als de Melkerij, om plaats te maken voor de bouw van het sociaal verbruikerspaviljoen City Garden en een rolschaatsbaan. Ook de dienst Groenvoorziening zal hier nieuwe behuizing krijgen. Een deel van het paviljoen, het toenmalige Café Capital, brandde af in 2010.
Het object/ complex is beschermd als monument bij MB dd. 21/05/2010.
B. Afweging
Men wenst een aanpassing te doen op reeds vergunde aanvraag voor het bouwen van een paviljoen met stelplaats voor de groendienst, een bistro en een feestzaal.
Het perceel is gelegen in een plantsoen van het stadspark in Antwerpen aan de zijde van de Rubenslei. 0p het perceel ligt een betonnen bunker die dateert van W0 ll. De rest van het perceel is begroeid met heestermassieven en grote bomen. Het nieuwe paviljoen is zodanig ingeplant dat geen beschermde bomen zullen moeten verwijderd worden, tenzij ze ziek zijn of beschadigd door de brand.
De aanpassingen werden voorbesproken met het Agentschap Onroerend erfgoed omwille van het beschermd statuut van het Stadspark. Indien zij oordelen dat de aanpassingen conform de meegegeven randvoorwaarden werden uitgevoerd en hiervoor een toelating verlenen, dan sluiten wij ons aan bij hun positief advies.”
Het Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed gaat akkoord met de aangevraagde wijzigingen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Met betrekking tot de hemelwaterhuishouding werd de voorgelegde totaaloplossing met groendaken, regenwaterput en overloop in de stadsvijver gunstig voorbesproken met de bevoegde stadsdiensten.
In verband met de verkeersveiligheid in het park, en in het bijzonder mogelijke conflicten met spelende kinderen, blijven de leveringen langs de achterkant van het gebouw een belangrijk aandachtspunt. Deze achteringang mag uitsluitend gebruikt worden voor leveringen met duidelijke afspraken over hoe deze op een veilige en conflictvrije manier kunnen gebeuren. De voorwaarden die hierover werden opgenomen bij de vorige vergunning, zijn opnieuw deel van deze vergunning.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. in de verbruikszaal ‘dag’ geen luidruchtige muziekactiviteiten te laten plaatsvinden;
3. het terras ’s avonds/’s nachts niet te gebruiken voor activiteiten;
4. ASTRID-indoorradiodekking te voorzien in de ondergrondse feestzaal;
5. duidelijke afspraken te maken over hoe leveringen van dranken e.d. langs de achterkant van het gebouw dienen te gebeuren, zowel naar tijdstip als naar toegelaten voertuigen;
6. de achteringang enkel te gebruiken voor leveringen en hierop geen enkel moment wagens te parkeren.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
31 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
19 februari 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
20 april 2019 |
Verslag GOA |
1 april 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken, strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. in de verbruikszaal ‘dag’ geen luidruchtige muziekactiviteiten te laten plaatsvinden;
3. het terras ’s avonds/’s nachts niet te gebruiken voor activiteiten;
4. ASTRID-indoorradiodekking te voorzien in de ondergrondse feestzaal;
5. duidelijke afspraken te maken over hoe leveringen van dranken e.d. langs de achterkant van het gebouw dienen te gebeuren, zowel naar tijdstip als naar toegelaten voertuigen;
6. de achteringang enkel te gebruiken voor leveringen en hierop geen enkel moment wagens te parkeren.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.