Terug
Gepubliceerd op 17/12/2019

2019_GR_00794 - Stadsmarketingfonds - Reglement - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 16/12/2019 - 19:30 Bernarduscentrum
Opgeheven
Dit besluit werd opgeheven

Deze beslissing werd opgeheven met het gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022 (jaarnummer 729) met ingang van 1 januari 2023.

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Karim Bachar, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Mohamed Chebaa Amimou, raadslid; Mie Branders, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Elisabeth van Doesburg, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Peter Wouters, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Erica Caluwaerts, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Freya Piryns, raadslid; Güler Turan, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Ikrame Kastit, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid

Verontschuldigd

Gerolf Annemans, raadslid; Karen Maes, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2019_GR_00794 - Stadsmarketingfonds - Reglement - Goedkeuring 2019_GR_00794 - Stadsmarketingfonds - Reglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 15 december 2017 (jaarnummer 10937) keurde het college de principes goed voor de oprichting van een stadsmarketingfonds voor de nationale en internationale marketing van de stad Antwerpen.

Met het stadsmarketingfonds streeft de stad Antwerpen naar een verdieping in de samenwerking met externe stakeholders rond de (inter)nationale marketing van de stad Antwerpen, door naast de samenwerking rond informatie-uitwisseling en communicatie, ook de gezamenlijke uitwerking van concrete projecten mogelijk te maken.

Het stadsmarketingfonds werd gedefinieerd als een kader waarbinnen stakeholders projecten kunnen indienen die, indien van meerwaarde voor de (inter)nationale marketing van de stad Antwerpen, in aanmerking komen voor cofinanciering en ondersteuning vanuit de stad Antwerpen. Gezamenlijk engagement tussen de stad Antwerpen en externe stakeholders is daarbij het uitgangspunt. 

Met het besluit van 15 december 2017 (jaarnummer 10937) gaf het college de opdracht aan de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing om deze principes van het stadsmarketingfonds te vertalen naar een concreet reglement, en te onderzoeken hoe de werving en opvolging van de projecten georganiseerd kan worden.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële Richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed.

De stad Antwerpen heeft een nieuw reglement opgesteld, dat in werking treedt vanaf 1 januari 2020 en vervangt het reeds bestaande reglement dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 2 mei 2018. 

Argumentatie

Doelstelling van het stadsmarketingfonds is om de projecten van stakeholders financieel mede te ondersteunen die van meerwaarde zijn voor de (inter)nationale positionering van de stad Antwerpen. De volgende regels zijn van toepassing op het stadsmarketingfonds.

Aanvragers

  • Volgende rechtspersonen, ongeacht of ze in de stad Antwerpen gevestigd zijn of daarbuiten, kunnen een project indienen:
    • privaatrechtelijke rechtspersonen uit de profit en non-profit sector en hoger onderwijsinstellingen kunnen op individuele basis een project indienen;
    • leden van de (groep) stad Antwerpen en publiekrechtelijke rechtspersonen (andere dan hogere onderwijsinstellingen) kunnen enkel een project indienen in samenwerking met ten minste één een privaatrechtelijke rechtspersoon uit de profit- of non-profitsector.
  • Natuurlijke personen kunnen geen project indienen.

Type projecten

  • projecten moeten bijdragen aan de (inter)nationale positionering van de stad Antwerpen, en ondersteunend werken voor de stadsbrede merkstrategie van de stad Antwerpen in termen van positionering en doelgroepen;
  • een veelheid aan projecten komt in aanmerking voor ondersteuning uit het stadsmarketingfonds, waaronder audiovisuele producties, communicatieproducten, congressen en evenementen.

Type ondersteuning

Het stadsmarketingfonds ondersteunt projecten door middel van toelagen. Dit betreft:

  • toelagen voor projecten met de maximale duur van één jaar (eenjarige toelagen). Deze eenjarige toelage kan maximaal één keer verlengd worden, dus een goedgekeurd project kan tot maximaal twee keer een eenjarige toelage krijgen.

Maximumtoelage

  • het stadsmarketingfonds behandelt projecten tot uitputting van het beschikbare budget;
  • de minimumtoelage bedraagt €12.500,00;
  • de maximale toelage bedraagt 50% van de totale projectkosten.

Intake

  • het college beslist op basis van vooropgestelde criteria of de kandidaat aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen en kan deze bevoegdheid delegeren aan algemeen directeur. Deze criteria zijn helder geformuleerd en raadpleegbaar voor de kandidaat-aanvrager die met zijn/haar project ondersteunend werk biedt, om de merkstrategie van de stad Antwerpen uit te dragen.

Beslissing

Het college neemt een beslissing over de toelageaanvraag.  

Uitbetaling

De uitbetaling van de toelage voor eenjarige projecten wordt als volgt geregeld: 50% van de toelage wordt uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring van de vaststelling en uitbetaling van de toelage door het college; en 50% van de toelage wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.

Evaluatie

De kandidaat-aanvrager dient binnen 90 kalenderdagen na afloop van het project/activiteit een inhoudelijk en financieel eindverslag in.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen en het reglement op de toelagen, vastgelegd in het gemeenteraadbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730), zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraad is volgens artikel 41 van het Decreet Lokaal Bestuur bevoegd voor de vaststelling van gemeentelijke reglementen.

Algemene financiële opmerkingen

Het totaalbudget voor het stadsmarketingfonds in 2020 bedraagt 400.000,00 EUR en wordt voorzien op 2SBS060103A00000 /6141 /6496600, onder voorbehoud van de goedkeuring van het budget 2020-2025 door de gemeenteraad.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1SSB06 - Antwerpen staat nationaal en internationaal op de kaart en is aantrekkelijk voor alle potentiële bewoners, bezoekers, bedrijven en brains
1SSB0603 - Alle interne en externe partners dragen maximaal bij tot de nationale en internationale positie

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Groen, sp.a, Vlaams Belang, CD&V, Open VLD en raadsleden Mohamed Chebaa Amimou en Khadija Chennouf. 
Hebben zich onthouden: PVDA.

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking treedt vanaf 1 januari 2020.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt met ingang van 1 januari 2020, de opheffing goed van het toelagereglement van het stadsmarketingfonds, dat werd goedgekeurd op 2 mei 2018.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.