De stad Antwerpen is goed geplaatst om zich te positioneren als digitaal innovatieve stad. De drang om te vernieuwen is altijd groot geweest in de stad Antwerpen. Bovendien is de stad Antwerpen een uitgelezen proeftuin om nieuwe toepassingen uit te testen.
Digitale innovatie is echter een complex gegeven. Om de stad Antwerpen te kunnen positioneren als digitaal innovatieve stad is er in marketing en communicatie nood aan een gefaseerde aanpak. Immers, niet iedereen is vertrouwd met de materie of heeft er vertrouwen in dat Smart City toepassingen zijn dagelijks leven zal vooruit helpen. Uit een bevraging via het stedelijk online panel in 2017 blijkt dat 64% van de Antwerpenaars er niet van overtuigd is dat zijn dagelijks leven erop vooruit zal gaan in een Smart City. 74% ziet voorlopig zelfs geen meerwaarde voor de samenleving. En 71% gelooft niet dat de dienstverlening van de stad Antwerpen daardoor zal verbeteren. In mei en juni 2019 voert de stad Antwerpen een 1-meting uit over dit thema.
Omwille van die complexiteit werkt de stad Antwerpen voor de positionering als digitaal innovatieve stad op verschillende niveaus, door zowel te informeren, co-creëren als inspireren. Met 'Let's Get Digital' heeft de VRT een inspiratie- en belevingsevenement voor ogen dat past in die gefaseerde strategie. Met het evenement en de ondersteunende campagne wil de stad Antwerpen dat jongeren zich bewust worden van hun eigen potentieel in een digitaal innovatieve stad. Want een slimme stad heeft slimme burgers nodig. 'Let's Get Digital' heeft de ambitie Vlaamse jongeren van de tweede en derde graad secundair onderwijs digitaal te doen denken en kennis te laten maken met verschillende opleidingsmogelijkheden en jobs rond STE(A)M ('Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics'). Voor de stad Antwerpen is dit een unieke opportuniteit om een moeilijk te bereiken doelgroep op een laagdrempelige manier te betrekken bij de stad Antwerpen als digitaal innovatieve stad.
Om het evenement ‘Let’s Get Digital’ in de stad Antwerpen te kunnen realiseren gaat de stad Antwerpen een samenwerking aan met de VRT. Hiervoor engageert de stad Antwerpen zich tot een toelage van 30.000,00 EUR. Met die steun zullen de stad Antwerpen en de VRT samenwerken om het evenement te realiseren en een ondersteunende communicatiecampagne uit te rollen.
De regie van het evenement en de mediacampagne verloopt namens de VRT via de radiozender MNM. De radiozender zet hoog in op jongeren die voor het evenement de doelgroep vormen. De organisatie zelf van het evenement verloopt via het bureau Production Office.
De samenwerking tussen de stad Antwerpen en de VRT voor 'Let's Get Digital' kan na een positieve evaluatie jaarlijks verlengd worden, voor maximaal drie jaar sinds de start van de samenwerking in 2018.
De stad Antwerpen wordt in de communicatiecampagne op een evenwaardige wijze opgenomen als de andere partners. Voor de editie van 2019 zijn die partners de Universiteit Antwerpen, imec en de Vlaamse Ondernemers, een collectief van 18 werkgeversorganisaties.
In ruil voor de financiële bijdrage kan de stad Antwerpen in 2019 rekenen op de volgende return:
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
In de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) heeft de gemeenteraad het reglement op de toelagen vastgelegd.
Op 27 november 2015 (jaarnummer 9823) keurde het college de principes voor uitbetalen van de toelagekredieten op het exploitatiebudget aan derden goed, in verhouding tot de duurtijd van de convenant, samenwerkings- of betoelagingsovereenkomst. Deze werkwijze is van kracht op de laatst goedgekeurde nominatieve lijst en eventueel bijkomende wijzigingen aan de nominativiteit, voorgelegd aan de gemeenteraad.
Op 17 februari 2017 (jaarnummer 1466) keurde het college de visienota Smart City goed met daarin centraal vijf prioriteiten:
Op 26 februari 2018 (jaarnummer 101) keurde de gemeenteraad de samenwerking 'Let's Get Digital' goed. Deze digitale inspiratiedag vond plaats op 7 maart 2018. Jongeren werden zo op laagdrempelige wijze betrokken in het Smart City verhaal van de stad Antwerpen.
Op 30 november 2018 (jaarnummer 10621) keurde het college de organisatie van 'Hack the City' goed. Met dit project daagt de stad studenten uit om onderdelen van de website www.antwerpen.be ethisch te hacken.
Op 14 december 2018 (jaarnummer 11138) keurde het college de marketing- en communicatieplanning 2019 goed. Een van de releases waarover de stad in 2019 communiceert, is de positionering als digitaal innovatieve stad, met daaronder als partnership de ondersteuning van 'Let's Get Digital'.
Op 29 april 2019 (jaarnummer 299) keurde de gemeenteraad de aanpassing van het meerjarenplan 2014-2019 en de budgetwijziging 2019, inclusief de financiële nota 2020-2022, goed.
Voor uitgaven op exploitatiebudget is de procedure voor het uitbetalen van toelagekredieten op het exploitatiebudget van toepassing, zoals goedgekeurd door het college in de zitting van 27 november 2015, jaarnummer 9823.
De toelagen zullen enkel uitbetaald worden als er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college keurt de samenwerking met de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie VRT, Auguste Reyerslaan 52, 1030 Schaarbeek, BE 0244 142 664 voor het project 'Let's Get Digital', goed.
Het college keurt de vastlegging en uitbetaling van een toelage voor een bedrag van 30.000,00 EUR aan de Vlaamse Radio- en Televisieomroeporganisatie VRT, Auguste Reyerslaan 52, 1030 Schaarbeek, BE 0244 142 664 voor het project 'Let's Get Digital', goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Vlaamse Radio- en |
30.000,00 EUR | budgetplaats: 5317600000 budgetpositie: 649600 functiegebied: 1SSB050102A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 1SA070119 budgetperiode: 1900 |
4505098180 |
Dienst | Opdracht |
OS, OS/BI, OS/MC, OS/PDV | ondersteunen van 'Let's Get Digital' op zowel inhoudelijk, communicatief als organisatorisch vlak |
CS, CS/onderwijs, CS/jeugd | ondersteunen van de communicatie van 'Let's Get Digital' naar Antwerpse jongeren en secundaire scholen |