Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_CBS_04701 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101683. Luchthavenlei zonder nummer (zn). District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04701 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101683. Luchthavenlei zonder nummer (zn). District Deurne - Goedkeuring 2019_CBS_04701 - Omgevingsvergunning - OMV_2018101683. Luchthavenlei zonder nummer (zn). District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2018101683

Gegevens van de aanvrager:

de heer Philippe Bodson met als adres Voogdijstraat 29 te 3500 Hasselt

Gegevens van de exploitant:

AIR SERVICE LIEGE met als adres Voogdijstraat 29 te 3500 Hasselt

Ligging van het project:

Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

Antwerpen afdeling 32 sectie B nrs. 732F en 735

Inrichtingsnummer:

20180606-0115 (Air Service Liege nv)

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen en exploiteren van een nieuwbouwloods voor het stallen van vliegtuigen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/02/2013: vergunning (20127975) voor het afbreken loodsen, borden, units, carwashgebouw en bouwen van een hoogspanningsruimte, uitbreiding van parking landzijde, omheining rond nadering fort;

-          26/04/2013: vergunning (2013565) voor het bouwen van een vliegtuigloods.

Laatst vergunde en bestaande toestand

-          braakliggende grond op luchthaventerrein.

Inhoud van de aanvraag

-          oprichten vliegtuigloods van 60m bij 40m onder plat dak met helling van 3%:

-          gevels in witgrijze aluminium sandwichpanelen;

-          hoogte van 12m;

-          poort in translucide zeildoek met logo en opschrift ASL nv in rood en zwart;

-          aanleggen van 55m bij 23m verharding in betontegels als toegang tot het gebouw.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van een vliegtuigloods door Air Service Liegè nv, Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen).

 

Aangevraagde rubriek

 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

15.1.1°

het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens.

25 vliegtuigen en andere voertuigen

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

5 maart 2019

5 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

brandweer/ risicobeheer/ preventie

5 maart 2019

5 april 2019

Voorwaardelijk gunstig

FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart

5 maart 2019

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Vlaamse Milieumaatschappij, afvalwater en lucht

5 maart 2019

20 maart 2019

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie

5 maart 2019

20 maart 2019

stadsontwikkeling/ mobiliteit

5 maart 2019

5 maart 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP Luchthavengebied.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:

-          er wordt een cascade van regenwaterputten voorzien met een totale inhoud van 120.000 l;

-          er wordt geen infiltratievoorziening aangelegd, de overloop van de regenwaterputten wordt aangesloten op het bestaande bufferbekken van de luchthaven.
 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

-         artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
er wordt geen toegankelijk toilet voorzien.

 

Algemene bouwverordeningen

-        Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-        Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

-         artikel 38 Groendaken:
het is verplicht om nieuwe daken van vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak. Er wordt geen groendak voorzien.

 

Sectorale wetgeving

-        MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-        Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-        Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater. Er wordt een cascade van regenwaterputten voorzien met een totale inhoud van 120.000 l en er wordt geen infiltratievoorziening aangelegd. Er werd advies gevraagd aan Aquafin NV. Dit advies is gunstig en luidt als volgt:
 

Slechts de overloop van een regenwaterput en/of infiltratiesysteem of de leegloop van een bufferbekken mag het perceel verlaten naar een afvoerweg.

 

Er wordt een cascade van regenwaterputten voorzien, in totaal een 120 m³ water te gebruiken als buffer voor ‘bluswater’ vereist door de brandweer. Infiltratie is niet toegelaten door de luchthaven; de overloop van de regenwaterput wordt aangesloten op het bufferbekken van de luchthaven. In het hemelwaterformulier maakt men volgende opmerking:

Het hemelwater wordt gebruikt voor het spoelen van de toiletten en dubbel dienstkranen / bluswater ‘brandweer’.

 

Er wordt geen nieuwe RWA-aansluiting voorzien op de openbare riolering. De overloop van de

regenwaterput wordt aangesloten op het bufferbekken van de Luchthaven.
Gelet op dit gunstige advies, de eis van de brandweer om een grotere putinhoud dan vastgesteld in de verordening hemelwater te voorzien en het aansluiten van de overloop van de installatie op het bestaande bufferbekken van de luchthaven, kan een afwijking op de bepalingen van de verordening hemelwater worden toegestaan.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 29/2 ‘Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes’ van de verordening toegankelijkheid. Geen van beide voorziene toiletruimtes wordt ingericht als een toegankelijk toilet. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd dat één van de toiletten als een toegankelijk toilet moet worden ingericht, in overeenstemming met de artikels 22, 24, 25, 26 en 30 van de verordening toegankelijkheid.
 

De aanvraag wijkt af van artikel 38 ‘Groendaken’ van de bouwcode. Het nieuwe platte dak van de loods wordt niet als groendak aangelegd. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om het nieuwe platte dak ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het bouwen van een nieuwe vliegtuigloods op de luchthaven van Deurne. De functie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het GRUP Luchthavengebied. Het gebouw is in harmonie met de naastgelegen vliegtuigloodsen. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van de omgeving met deze bijkomende loods niet wordt overschreden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat deze zone van het luchthaventerrein gekenmerkt wordt door vliegtuigloodsen met een gelijkaardig bouwvolume. De voorliggende vliegtuigloods is bijgevolg inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de omliggende vliegtuigloodsen en de andere gebouwen op het luchthaventerrein.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de loods aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van een vliegtuigloods door Air Service Liegè nv, luchthavenlei zn te Deurne. Het aantal vliegtuigen dat in de loods kan staan hangt af van de grootte van de vliegtuigen. Er zullen maximum 25 vliegtuigen gestald worden. Het stallen van de vliegtuigen valt onder rubriek 15.1.1 en is meldingsplichtig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden in het advies van Aquafin NV zijn strikt op te volgen;

3.      één van de toiletten moet als een toegankelijk toilet worden ingericht, in overeenstemming met de artikels 22, 24, 25, 26 en 30 van de verordening toegankelijkheid;

4.      het platte dak moet volledig als groendak aangelegd worden.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt kan akte genomen worden van deze melding.

 

Geadviseerde rubriek

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

15.1.1°

het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens.

25 vliegtuigen en andere voertuigen

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 januari 2019

Volledig- en ontvankelijk

5 maart 2019

Start openbaar onderzoek

11 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

9 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juni 2019

Verslag GOA

23 mei 2019

naam GOA

Bieke Geypens en Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 maart 2019

9 april 2019

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de voorwaarden in het advies van Aquafin NV zijn strikt op te volgen;

3.      één van de toiletten moet als een toegankelijk toilet worden ingericht, in overeenstemming met de artikels 22, 24, 25, 26 en 30 van de verordening toegankelijkheid;

4.      het platte dak moet volledig als groendak aangelegd worden.


Brandweervoorwaarden

de brandweervoorwaarden met referentie BW/HS/2019/G.00523.DE.0011. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek:

 

Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

15.1.1°

het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens.

25 vliegtuigen en andere voertuigen

 

 

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 7 juni 2019 voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.