Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2018101683 |
Gegevens van de aanvrager: |
de heer Philippe Bodson met als adres Voogdijstraat 29 te 3500 Hasselt |
Gegevens van de exploitant: |
AIR SERVICE LIEGE met als adres Voogdijstraat 29 te 3500 Hasselt |
Ligging van het project: |
Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: |
Antwerpen afdeling 32 sectie B nrs. 732F en 735 |
Inrichtingsnummer: |
20180606-0115 (Air Service Liege nv) |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten. |
Voorwerp van de aanvraag: |
bouwen en exploiteren van een nieuwbouwloods voor het stallen van vliegtuigen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/02/2013: vergunning (20127975) voor het afbreken loodsen, borden, units, carwashgebouw en bouwen van een hoogspanningsruimte, uitbreiding van parking landzijde, omheining rond nadering fort;
- 26/04/2013: vergunning (2013565) voor het bouwen van een vliegtuigloods.
Laatst vergunde en bestaande toestand
- braakliggende grond op luchthaventerrein.
Inhoud van de aanvraag
- oprichten vliegtuigloods van 60m bij 40m onder plat dak met helling van 3%:
- gevels in witgrijze aluminium sandwichpanelen;
- hoogte van 12m;
- poort in translucide zeildoek met logo en opschrift ASL nv in rood en zwart;
- aanleggen van 55m bij 23m verharding in betontegels als toegang tot het gebouw.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van een vliegtuigloods door Air Service Liegè nv, Luchthavenlei zn te 2100 Deurne (Antwerpen).
Aangevraagde rubriek
Rubriek |
Omschrijving |
Gevraagd voor |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens. |
25 vliegtuigen en andere voertuigen |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
AQUAFIN NV |
5 maart 2019 |
5 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
5 maart 2019 |
5 april 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
FOD Mobiliteit en Vervoer - Dienst Luchtvaart |
5 maart 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaamse Milieumaatschappij, afvalwater en lucht |
5 maart 2019 |
20 maart 2019 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
ondernemen en stadsmarketing/ business en innovatie |
5 maart 2019 |
20 maart 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
5 maart 2019 |
5 maart 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: luchthavengebied.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het GRUP Luchthavengebied.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- er wordt een cascade van regenwaterputten voorzien met een totale inhoud van 120.000 l;
- er wordt geen infiltratievoorziening aangelegd, de overloop van de regenwaterputten wordt aangesloten op het bestaande bufferbekken van de luchthaven.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
- artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
er wordt geen toegankelijk toilet voorzien.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
- artikel 38 Groendaken:
het is verplicht om nieuwe daken van vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak. Er wordt geen groendak voorzien.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater. Er wordt een cascade van regenwaterputten voorzien met een totale inhoud van 120.000 l en er wordt geen infiltratievoorziening aangelegd. Er werd advies gevraagd aan Aquafin NV. Dit advies is gunstig en luidt als volgt:
Slechts de overloop van een regenwaterput en/of infiltratiesysteem of de leegloop van een bufferbekken mag het perceel verlaten naar een afvoerweg.
Er wordt een cascade van regenwaterputten voorzien, in totaal een 120 m³ water te gebruiken als buffer voor ‘bluswater’ vereist door de brandweer. Infiltratie is niet toegelaten door de luchthaven; de overloop van de regenwaterput wordt aangesloten op het bufferbekken van de luchthaven. In het hemelwaterformulier maakt men volgende opmerking:
Het hemelwater wordt gebruikt voor het spoelen van de toiletten en dubbel dienstkranen / bluswater ‘brandweer’.
Er wordt geen nieuwe RWA-aansluiting voorzien op de openbare riolering. De overloop van de
regenwaterput wordt aangesloten op het bufferbekken van de Luchthaven.
Gelet op dit gunstige advies, de eis van de brandweer om een grotere putinhoud dan vastgesteld in de verordening hemelwater te voorzien en het aansluiten van de overloop van de installatie op het bestaande bufferbekken van de luchthaven, kan een afwijking op de bepalingen van de verordening hemelwater worden toegestaan.
De aanvraag wijkt af van artikel 29/2 ‘Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes’ van de verordening toegankelijkheid. Geen van beide voorziene toiletruimtes wordt ingericht als een toegankelijk toilet. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgelegd dat één van de toiletten als een toegankelijk toilet moet worden ingericht, in overeenstemming met de artikels 22, 24, 25, 26 en 30 van de verordening toegankelijkheid.
De aanvraag wijkt af van artikel 38 ‘Groendaken’ van de bouwcode. Het nieuwe platte dak van de loods wordt niet als groendak aangelegd. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om het nieuwe platte dak ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat het bouwen van een nieuwe vliegtuigloods op de luchthaven van Deurne. De functie is in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het GRUP Luchthavengebied. Het gebouw is in harmonie met de naastgelegen vliegtuigloodsen. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van de omgeving met deze bijkomende loods niet wordt overschreden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat deze zone van het luchthaventerrein gekenmerkt wordt door vliegtuigloodsen met een gelijkaardig bouwvolume. De voorliggende vliegtuigloods is bijgevolg inpasbaar in de omgeving en verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Visueel-vormelijke elementen
De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de omliggende vliegtuigloodsen en de andere gebouwen op het luchthaventerrein.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de loods aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De aanvraag omvat de bouw en exploitatie van een vliegtuigloods door Air Service Liegè nv, luchthavenlei zn te Deurne. Het aantal vliegtuigen dat in de loods kan staan hangt af van de grootte van de vliegtuigen. Er zullen maximum 25 vliegtuigen gestald worden. Het stallen van de vliegtuigen valt onder rubriek 15.1.1 en is meldingsplichtig.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden in het advies van Aquafin NV zijn strikt op te volgen;
3. één van de toiletten moet als een toegankelijk toilet worden ingericht, in overeenstemming met de artikels 22, 24, 25, 26 en 30 van de verordening toegankelijkheid;
4. het platte dak moet volledig als groendak aangelegd worden.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de VLAREM-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt kan akte genomen worden van deze melding.
Geadviseerde rubriek
Rubriek |
Omschrijving |
Geadviseerd voor |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens. |
25 vliegtuigen en andere voertuigen |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
30 januari 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
5 maart 2019 |
Start openbaar onderzoek |
11 maart 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
9 april 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
13 juni 2019 |
Verslag GOA |
23 mei 2019 |
naam GOA |
Bieke Geypens en Helia Dezhpoor |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
11 maart 2019 |
9 april 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de voorwaarden in het advies van Aquafin NV zijn strikt op te volgen;
3. één van de toiletten moet als een toegankelijk toilet worden ingericht, in overeenstemming met de artikels 22, 24, 25, 26 en 30 van de verordening toegankelijkheid;
4. het platte dak moet volledig als groendak aangelegd worden.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden met referentie BW/HS/2019/G.00523.DE.0011.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek:
Rubriek |
Omschrijving |
Gecoördineerd |
15.1.1° |
het stallen van 3 tot maximaal 25 voertuigen en aanhangwagens, andere dan personenwagens. |
25 vliegtuigen en andere voertuigen |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning ingaat op 7 juni 2019 voor onbepaalde duur.