Terug
Gepubliceerd op 11/06/2019

2019_CBS_04633 - Omgevingsvergunning - OMV_2019008374. Stalinsstraat 75. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 07/06/2019 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Tom Meeuws, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Ludo Van Campenhout, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2019_CBS_04633 - Omgevingsvergunning - OMV_2019008374. Stalinsstraat 75. District Deurne - Weigering 2019_CBS_04633 - Omgevingsvergunning - OMV_2019008374. Stalinsstraat 75. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019008374

Gegevens van de aanvrager:

de heer Thomas Peeters met als adres Stalinsstraat 75 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Stalinsstraat 75 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 29sectie A nr. 797H2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen.

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01 januari 1960: vergunning (627#20006) voor een verbouwing;

-          08 november 2012: vaststelling (ID: 102402) als bouwkundig erfgoed (Stalinsstraat).

Laatst vergunde toestand

-          eengezinswoning - type arbeidershuis/steegjeswoning - van 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing. De bouwlijn van huisnummers 75-79 ligt 5m dieper ten opzichte van de rest van de straat;

-          het gebouw heeft een gevelbreedte van 4,95m, een kroonlijsthoogte van 6m en een bouwdiepte van 9m;

-          de gevel werd opgetrokken in rode gevelsteen. Het schrijnwerk werd voorzien in hout. Het dak werd bekleed met rode dakpannen.

Bestaande toestand

-          op het gelijkvloers werden enkele volumes bijgebouwd. De maximum bouwdiepte meet 13,5m;

-          de voorgevel werd wit geschilderd. De rode dakpannen werden vervangen door donkerbruine/grijze dakpannen. Het houten schrijnwerk werd grijsblauw geschilderd.

Inhoud van de aanvraag

-          afbreken van de achterbouw;

-          bouwen van een nieuw volume achteraan. Het nieuwe volume is voorzien van 2 bouwlagen. De bouwhoogte meet 6m. De nieuwe totale bouwdiepte 11,8m;

-          voorzien van een groendak op het nieuwe volume;

-          regulariseren van het wit schilderen van de voorgevel;

-          regulariseren van het vervangen van de rode dakpannen in donkerbruin/grijs;

-          de achtergevel wordt afgewerkt met natuurkleurig hout. Het schrijnwerk wordt voorzien in zwart aluminium. 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

14 maart 2019

25 april 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Deurne Dorp, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2007. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor aaneengesloten bebouwing type a steegjeswoningen-art. 5.1, zone voor private tuinen-art. 12, zone voor voortuinen-art. 13 en zone voor wegenis-art. 4.1.

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) en bijzondere plannen van aanleg (BPA) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgende punten:

-          5.1.3. Bouwhoogte, dakvorm en dakhelling:
de bouwhoogte van de gelijkvloerse achterbouw is beperkt tot maximaal 4m kroonlijsthoogte (volgens de voorschriften van een steegjeswoning in het PPA Deurne Dorp). Het nieuwe volume achteraan heeft een bouwhoogte van 6m kroonlijsthoogte;

-          5.1.4. Bouwdiepte:
de maximum bouwdiepte bedraagt 10m voor de verdieping (volgens de voorschriften van een steegjeswoning in het PPA Deurne Dorp). De nieuwe bouwdiepte meet 11,8m;

-          5.1.5. Inrichting en gebruik van de onbebouwde ruimte:
de ruimte binnen de bestemmingszone die volgens bovenstaande voorschriften niet bebouwd kan worden, dient te worden gebruikt en ingericht als tuin, conform de voorschriften van artikel 12, namelijk “zone voor private tuinen”. De zone voor het huis staat ingetekend in het grafisch plan van het BPA Deurne Dorp als “zone voor voortuinen” en kan dus niet verhard ingericht worden of gebruikt worden als autoparkeerplaats.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed:
    bij elke verbouwing voor gebouwen opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed (Stalinsstraat) en voor gebouwen in beschermde stads- en dorpszichten (steegjeswoning met BPA Deurne Dorp) worden de historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarden van alle aanwezige elementen afgetoetst. De bouwhoogte en –diepte van de nieuwe achterbouw voldoen niet aan de voorschriften voor een steegjeswoning in het BPA Deurne Dorp;
  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    zowel het hoofdgebouw als de aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.De bouwhoogte en –diepte van de nieuwe achterbouw voldoen niet aan de voorschriften voor een steegjeswoning in het BPA Deurne Dorp;
  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    • bij een volume-uitbreiding moet de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld, zoals nader bepaald in Artikel 6 “Harmonie en draagkracht”. De bouwhoogte en –diepte van de nieuwe achterbouw voldoen niet aan de voorschriften voor een steegjeswoning in het BPA Deurne Dorp;
    • Bij de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte moet er rekening gehouden worden met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van alle verblijfsruimten in het gebouw, in de tuinen en in de omgeving. De nieuwe bouwhoogte van de achterbouw beperkt de bezonning en daglichttoetreding van de naburige percelen;
  • artikel 27 Open ruimte:
    voortuinen dienen vrij te zijn van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen.Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten: paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter. De voortuin is momenteel verhard. Deze dient echter onverhard te worden aangelegd en kan bijgevolg niet dienen als autostalplaats.
     

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het slopen van de achterbouw van een eengezinswoning om een nieuwe achterbouw te voorzien met plat dak en twee bouwlagen hoog. Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Stalinsstraat.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Inzake bouwhoogte is de aanvraag strijdig met het geldende BPA Deurne-dorp. De aanvrager voorziet achteraan een uitbreiding met twee bouwlagen en een kroonlijsthoogte van 6 m. Volgens artikel 5.1.3. is de bouwhoogte van een gelijkvloerse achterbouw beperkt tot maximaal 4 m kroonlijsthoogte. Het voorzien van twee bouwlagen achteraan het hoofdvolume over een hoogte van 6 m kan niet worden aanvaard wegens strijdig en wordt bijgevolg ongunstig geadviseerd.

Zowel op het gelijkvloers als op de 1ste verdieping wordt een bouwdiepte van 11,55m voorzien. Artikel 5.1.4 van het geldende BPA stelt dat de maximale bouwdiepte 10 m bedraagt voor de verdieping. Een afwijking van 1,55 m kan hier niet worden toegestaan. Zowel de bouwhoogte als de bouwdiepte van de voorliggende aanvraag zijn niet kenmerkend in de Stalinsstraat. Het voorgestelde bouwvolume is qua vorm, grootte en plaatsing niet afgestemd op de architectuur van de totale constructie als op de architectuur van de omgeving.

De voortuin van de voorliggende aanvraag is strijdig met zowel het BPA als de bouwcode. De voortuin staat op het grafisch plan van het BPA ingetekend als ‘zone voor voortuinen’ en artikel 27 van de bouwcode stelt dat enkel strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten (toegangspaden naar de voordeur of vergunde garage). In de voorliggende aanvraag werd de voortuin zo goed als volledig verhard met niet doorlatend verhardingsmateriaal. Een groene tuin heeft immers verschillende voordelen. Een groene tuin heeft een aangenamer uitzicht in de straat of binnen in een bouwblok en bevordert daarom de leefkwaliteit van bewoners en omwonenden. Door de tuin niet te bebouwen of te verharden blijft een deel beschikbaar voor natuurlijke infiltratie van regenwater in de bodem, zodat de openbare riolering minder belast wordt en het risico op problemen met de waterhuishouding vermindert. Bovendien is elke tuin, hoe klein ook, een natuurlijke oase in de bebouwing voor vogels, insecten,… en zorgt ze ervoor dat de opwarming van de stedelijke omgeving licht verminderd wordt. Daarom wordt het nagenoeg volledig verharden van de voortuin als ongunstig beschouwd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De rode gevelsteen in de laatst vergunde toestand (1960) werd omgevormd naar een wit geschilderde baksteen met grijsblauw geschilderd buitenschrijnwerk. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met een lichte gevel. Het zadeldak wordt gewijzigd naar donkerbruine/ grijze dakpannen. Achteraan wordt de gevel over de eerste twee bouwlagen volledig uitgevoerd in hout in natuurkleur. Er wordt in de voorliggende aanvraag nergens gestaafd of de gewenste houten gevel voldoende duurzaam en veerkrachtig is tegen bepaald weersomstandigheden, aangezien de achtergevel noordoostelijk gelegen is. Door de achterbouw wordt de kroonlijst een meter naar boven geschoven, wat niet kenmerkend is in de huizenrij, en zoals opgemerkt door de dienst monumentenzorg, als atypisch wordt beschouwd. Bij een nieuwe aanvraag dient rekening gehouden te worden met bovenstaande opmerkingen.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in de Stalinsstraat die opgenomen is als geheel in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Advies werd gevraagd aan monumentenzorg. Het advies luidt als volgt:

“De Stalinsstraat is een doodlopende steeg met kleine huizen, gelegen tussen de Turnhoutsebaan en het Rivierenhof, parallel met de als dorpsgezicht beschermde Koraalplaats.

Aan weerszijden van de Turnhoutsebaan zijn dergelijke rechte stegen en binnenplaatsen te vinden, in oorsprong teruggaand op een 15de-eeuwse dorpsuitbreiding. Het huidig stratenpatroon en de bebouwing echter, dateert grotendeels uit de tweede helft van de 19de en het eerste kwart van de 20ste eeuw met talrijke latere aanpassingen. De vroegere kasseien in de stegen zijn vervangen door klinkers.

De typische bebouwing in deze stegen bestaat uit arbeidershuizen van één, anderhalve of twee bouwlagen en twee of drie traveeën onder pannen zadeldak, onder meer opgetrokken in groepsbebouwing volgens repeterend of spiegelbeeldschema. In de straten ten zuiden van de Turnhoutsebaan zijn verschillende houten huizen bewaard. Houtbouw was hier verplicht omwille van de militaire erfdienstbaarheden die golden in de straten in de omgeving de midden-19de-eeuwse vestinggordel (“Brialmontvesting”) die gelegen was ter hoogte van de huidige ring. Om militaire redenen mochten geen definitieve, stenen gebouwen opgetrokken worden in de buurt van de vesten; de houten huizen konden in geval van oorlog snel afgebroken worden.

De Stalinsstraat werd tot 1921 "Arendspad" genoemd, naar herberg "Den Arend" aan de Turnhoutsebaan, waar tijdens het Franse regime de raadskamer en het bureau van de "maire" waren gevestigd. Alle woningen in de Stalinsstraat zouden oorspronkelijk in hout zijn gebouwd; de meeste huizen kregen ondertussen echter (gedeeltelijk) stenen muren. Houten woningen die nog aldus te herkennen zijn, zijn de nummers 42-44-46 in het midden van de westelijke huizenrij en de huizen nummer 51, 53, 55, 57, 59, 61, 63, 65, 67, 68, 69, 71 en 73 aan de oostzijde van de steeg. Bij sommige woningen zijn in de geteerde zijgevels brandhaken bewaard die dienden om de woningen snel uit elkaar te kunnen trekken in geval van militaire dreiging. Alle woningen in de Stalinsstraat zijn gebouwd op lange, smalle percelen. De huizen aan de oostzijde hebben een stadstuin doorlopend tot aan de percelen van de Koraalplaats. De huizen aan westzijde zijn op minder lange percelen gebouwd en hebben bijna allemaal een kleine koer en achterhuis.

Een deel van de gemetselde woningen achterin de steeg, zou indertijd bewoond zijn door seizoenarbeiders van de voormalige brouwerij "De Ridder", opgericht in 1887 ten westen van de Stalinsstraat.

In dit geheel, waarvan de erfgoedwaarde gevormd wordt door de kleinschalige en min of meer uniforme steegbebouwing, heeft het pand nummer 75 een beeldondersteunende functie. Het oorspronkelijke karakter van het metselwerk met decoratieve gekleurde strepen en geknipte voegen is echter verstoord door de beschildering van de gevel waarvan niet duidelijk is of ze wel vergund is. Ook de kenmerkende gevelindeling in twee traveeën, zoals die nog te zien is in het gespiegelde pand op nummer 79, is op de eerste verdieping doorbroken door de samenvoeging van de twee ramen tot één horizontaal raam. De kenmerkende houten kroonlijst is vervangen door een banale gootomkasting.

Conform art. 5§2 van de stedenbouwkundige verordening – bouwcode dd. 25 oktober 2014 moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat de vergunningverlenende overheid deze kan afwegen.

Aan de beschrijvende nota werd geen cultuurhistorische motivering toegevoegd.

Vanuit het oogpunt van Monumentenzorg zijn interieur en achterbouw hier ondergeschikt aan de gevel van de voorbouw die beeldbepalend is voor de steegbebouwing.

Op basis van het aangeleverde plannenmateriaal is echter duidelijk dat het ontwerp voor de nieuwe achterbouw boven de kroonlijst uit komt, wat atypisch is voor de kleinschalige steegbebouwing. Het nieuwe materiaal voor de dakbedekking (leien of dakpannen)is ook niet duidelijk af te lezen op de aangeleverde plannen en legende.” De dienst monumentenzorg brengt een voorwaardelijk gunstig advies uit. De hoogte van de nieuwbouw dient beperkt te worden tot onder de kroonlijst.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De bouwhoogte en bouwdiepte die voorzien werd in voorliggende aanvraag houdt geen rekening met een optimale bezonning en daglichttoetreding ten aanzien van verblijfsruimten in de omgeving en de tuinen van de nabijgelegen woningen. De nieuwe aanbouw beperkt door zijn te grote achterbouw wel degelijk de bezonning en daglichttoetreding van de naburige percelen, voornamelijk voor het rechtergelegen perceel, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 10 van de bouwcode. Door deze toenemende (daglicht)hinder, met mogelijks negatieve effecten inzake gezondheid, kan de uitbouw met een dergelijke bouwhoogte en bouwdiepte vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet worden toegestaan. De voorliggende aanvraag wordt als ongunstig geadviseerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, hoofdzakelijk omwille van tegenstrijdigheden met artikel 5.1.3. en 5.1.4. van het geldende BPA Deurne-dorp. De gevraagde bouwhoogte en bouwdiepte zijn niet in overeenstemming met de geldende voorschriften. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 februari 2019

Volledig- en ontvankelijk

14 maart 2019

Start openbaar onderzoek

22 maart 2019

Einde openbaar onderzoek

20 april 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 juni 2019

Verslag GOA

24 mei 2019

naam GOA

Helia Dezhpoor

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

22 maart 2019

20 april 2019

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschrift ingediend.

Dit bezwaar kan als volgt worden samengevat:

 

1.      Bouwdiepte: de totale bouwdiepte van de woning met twee verdiepingen wordt dan ca. 12 m, deels onder zadeldak en deels onder plat dak. Volgens de bezwaarindiener is dit in strijd met het geldige BPA;
Beoordeling:

Het klopt dat het vermeerderen van de bouwdiepte naar ca. 12 m (11,55 m) strijdig is met artikel 5.1.4. van het geldende BPA Deurne-dorp. Deze strijdigheid werd mee opgenomen in de stedenbouwkundig beoordeling van de voorliggende aanvraag en vormt een grond voor een ongunstig stedenbouwkundig advies.

Het bezwaar is gegrond.

 

2.      Inrichting straat: de inrichting en gebruik van het ongebouwde deel aan de straatkant stroken niet met het beeld van de straat als beschermend erfgoed volgens de bezwaarindiener;

Beoordeling;

Het klopt dat de Stalinstraat opgenomen staat in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. De Stalinstraat staat in de inventaris beschreven als ‘een doodlopende steeg met kleine huizen, gelegen tussen de Turnhoutsebaan en het Rivierenhof (…). Aan weerszijden van de Turnhoutsebaan zijn dergelijke rechte stegen en binnenplaatsen te vinden. De vroegere kasseien in de stegen zijn vervangen door klinkers.’ Het verharden van de voortuin op zich strookt met de verharde Stalinstraat als doodlopende steeg en doet geen afbreuk aan de bescherming, aangezien nagenoeg de volledige Stalinstraat verhard is als ofwel rijweg ofwel binnenplaats. Wel is het verharden van de voortuin strijdig met het geldende BPA en de Antwerpse bouwcode. Deze strijdigheid wordt dan ook opgenomen in de beoordeling van de voorliggende aanvraag.
Het bezwaar is ongegrond.

 

3.      Ruimte, licht en uitzicht: door de geplande verbouwingen van de achterbouw zou het gevoel van ruimte, licht en zon teniet gaan volgens de bezwaarindiener en zou het een impact hebben op ruimte, zicht, lichtinval, zon/ schaduw en energieverbruik;

Beoordeling:

Inzake het gevoel van ruimte en de impact op het uitzicht van de bezwaarindiener; Uiteraard zal het uitzicht en het ruimtegevoel voor enkele omwonenden wijzigen door de achterbouw van voorliggende aanvraag, maar niet in die mate dat de woonkwaliteit door het verminderen van het uitzicht en ruimtegevoel in het gedrang komt. Echter zal het intreden van zonlicht en natuurlijk daglicht in de nabijgelegen woningen wel een opmerkelijk verschil maken door voorliggende aanvraag. De achterbouw heeft een hoogte van 6m over een diepte van 11,55m, waardoor de lichtinval in de verblijfsruimten en tuin van de rechterbuur zal verminderen. Dit kan mogelijks een effect hebben op de woon- en leefkwaliteit van de rechterbuur. Dit wordt dan ook als hinderlijk opgenomen in de beoordeling van de voorliggende aanvraag.
Het bezwaar is deels gegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.