Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05856 - Bestek GAC_2018_00515 - Eénmalige aankoop van een grafdelfmachine met stempels met een 15-jarig wisselstukkencontract en optioneel onderhoudscontract - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05856 - Bestek GAC_2018_00515 - Eénmalige aankoop van een grafdelfmachine met stempels met een 15-jarig wisselstukkencontract en optioneel onderhoudscontract - Bestek en procedure - Goedkeuring 2019_CBS_05856 - Bestek GAC_2018_00515 - Eénmalige aankoop van een grafdelfmachine met stempels met een 15-jarig wisselstukkencontract en optioneel onderhoudscontract - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten van dagelijks bestuur die betrekking hebben op de buitengewone dienst en het bedrag van 67.000,00 EUR (exclusief btw) overschrijden.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 3 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 5 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 300.000 euro (exclusief btw.).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. 'Prijs' op een totaal van 45 punten.
  2. 'Plan van aanpak' op een totaal van 15 punten.
  3. 'Meerwaarden' op een totaal van 40 punten. 

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 221.000,00 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

Aanleiding en context

Om grafputten te delven op de begraafplaats Schoonselhof, heeft de betrokken onderhoudsdienst een grafdelfmachine in gebruik. Deze machine heeft echter de economische afschrijvingstermijn bereikt en is aan vervanging toe. De begraafplaats Schoonselhof is een zeer actieve begraafplaats, waardoor de aanschaf van een nieuwe grafdelfmachine noodzakelijk is.

Naast de aankoop van de compacte grafdelfmachine, voorziet het bestek ook in een wisselstukkencontract en de optie voor een onderhoudscontract gedurende de economische levensduur van de machine.

Beleidsdoelstellingen

1 - Woonstad
1SWN03 - Een propere, goed onderhouden publieke ruimte is een vanzelfsprekendheid voor bewoners, bezoekers en bedrijven
1SWN0305 - De dienstverlening rond lijk- en asbezorging is klantvriendelijk, sereen en conform de decretale wetgeving
1SWN030503 - De funeraire infrastructuur en bijbehorende groene parken in de begraafplaatsen worden optimaal en planmatig onderhouden zodat mensen en middelen efficiënt ingezet worden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2018_00515 voor de éénmalige aankoop van een grafdelfmachine met stempels met een 15-jarig wisselstukkencontract en optioneel onderhoudscontract goed, en keurt eveneens goed dat hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > 67.000,00 EUR (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Eénmalige aankoop van een grafdelfmachine met stempels.

  budgetplaats:5377515000
budgetpositie:241
functiegebied: 1SWN030503A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010990
budgetperiode: 1900
10402615

 

15 jarig wisselstukkencontract en optioneel onderhoudscontract.

 

  budgetplaats:5374000000
budgetpositie:6141
functiegebied: 1SWN030402A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010680
budgetperiode: 1900
met orderbons
 

15 jarig wisselstukkencontract en optioneel onderhoudscontract.

 

  budgetplaats:5374000000
budgetpositie:6141
functiegebied: 1SWN030402A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 1SA010680
budgetperiode: 2000, 2100, 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300 en 3400 mits goedkeuring van de budgetten door college, gemeenteraad en hogere overheid
met orderbons




Bijlagen

  • 00515_20190411_bestek.pdf
  • 00515_Inventaris.xls
  • 00515_Invulblad Meerwaarden.xls
  • 00515_Invulblad Plan van Aanpak.xls
  • 00515_20190624_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf