Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
1. de gemeentelijke projecten;
2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019031999 |
Gegevens van de aanvrager: |
AUTOGEMB Autonoom Gemeentebedrijf Stedelijk Onderwijs Antwerpen met als adres Lange Gasthuisstraat 15 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Gerard Le Grellelaan ZN te 2020 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 12sectie M nr. 332L |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen. |
Voorwerp van de aanvraag: |
verlengen van tijdelijke prefab-units |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/04/2017: vergunning (20162954) voor het plaatsen van prefab-units voor tijdelijk gebruik;
- 06/04/2018: vergunning (20173204) voor het renoveren en oprichten van schoolgebouwen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- het plaatsen van prefab-units als capaciteitsuitbreiding van de school ‘De Kosmos’ tot september 2019;
- het betreft 4 klassen, sanitair, een polyvalente ruimte en een overdekte speelplaats;
- voorwaarden bij deze vergunning:
Huidige toestand
- conform laatst vergunde toestand;
- de bestaande toestand van de klassen en de luifel blijft volledig behouden;
- de nieuwbouwwerken van de basisschool lopen uit waardoor deze in september nog niet in dienst kunnen genomen worden.
Gewenste toestand
- een verlenging met 2 jaar van de vergunning tot september 2021.
Inhoud van de aanvraag
- het verlengen van een tijdelijke vergunning van prefab-units tijdens de nieuwbouwwerken van de school;
- er worden geen wijzigingen aangebracht.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer |
11 april 2019 |
7 mei 2019 |
Gunstig |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
11 april 2019 |
10 mei 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed |
11 april 2019 |
15 mei 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Vlaams gewest, Agentschap Natuur en Bos |
11 april 2019 |
15 april 2019 |
Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
autonoom gemeentebedrijf vastgoed en stadsprojecten Antwerpen |
11 april 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsbeheer/ groen en begraafplaatsen |
11 april 2019 |
15 april 2019 |
stadsbeheer/ vastgoed/ ontwikkeling/ bouwprojecten |
11 april 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ beheer en onderhoud |
11 april 2019 |
Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ energie en milieu Antwerpen/ luchtkwaliteit en geluid |
11 april 2019 |
25 april 2019 |
stadsontwikkeling/ mobiliteit |
11 april 2019 |
12 april 2019 |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg |
11 april 2019 |
14 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ ontwerp en uitvoering/ ontwerpers |
11 april 2019 |
30 april 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ dienst milieuvergunningen |
11 april 2019 |
30 april 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:
- de aanvraag is niet in overeenstemming met de geldende voorschriften van parkgebied van het van kracht zijnde gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
De aanvraag is niet in overeenstemming met de geldende voorschriften van parkgebied van het van kracht zijnde gewestplan.
In toepassing van artikel 4.4.19 §1, 5° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening kan, onder voorwaarden, worden afgeweken van de verordenende voorschriften.
In dit artikel wordt gesteld dat het uitbreiden van een bestaande zonevreemde constructie, niet zijnde woningbouw, vergunbaar is, op voorwaarde dat de uitbreiding noodzakelijk is omwille van infrastructurele behoeften ingevolge de uitbreiding van de werking van erkende, gesubsidieerde of gefinancierde onderwijsinstellingen of van een erkende jeugdvereniging in de zin van het decreet van 14 februari 2003 houdende de ondersteuning en de stimulering van het gemeentelijk, het intergemeentelijk en het provinciaal jeugd- en jeugdwerkbeleid en het decreet van 18 juli 2008 houdende het voeren van een Vlaams jeugd- en kinderrechtenbeleid of van een erkend jeugdverblijfcentrum overeenkomstig het decreet van 18 juli 2003 betreffende de verblijven en verenigingen die een werking uitoefenen in het kader van ‘Toerisme voor Allen’. De mogelijkheden vermeld in §1 gelden niet in ruimtelijk kwetsbare gebieden, met uitzondering van parkgebieden.
De aanvrager verklaart in zijn beschrijvende nota dat de aanvraag kadert in een noodzakelijke uitbreiding omwille van infrastructurele behoeften ingevolge de uitbreiding van de werking van een erkende, gesubsidieerde en gefinancierde onderwijsinstelling.
Het noodzakelijke openbaar onderzoek om afwijkingen toe te staan van de stedenbouwkundige voorschriften leverde geen bezwaren op.
Het college keurde in de zitting van 25 november 2016 goed om het perceel gelegen Gerard Le Grellelaan 5 – 7 te Antwerpen ter beschikking te stellen aan AGSO voor de bouw van een tijdelijke huisvesting van de school ‘Kosmos’ (2016_CBS_10267).
Functionele inpasbaarheid
Zie beoordeling overeenstemming gewestplan.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
In een collegebesluit van 22/04/2016 werd principieel beslist om de verdere ontwikkeling van de school ‘Kosmos’ op de Gerard Le Grellelaan tot een volwaardige basisschool toe te staan. Omdat tijdens de werken er een capaciteitsprobleem zou ontstaan werd er een stedenbouwkundige vergunning gevraagd voor het plaatsen van prefab-units. Op 21 april 2017 is een stedenbouwkundige vergunning verleend voor het plaatsen van container-units voor een school met tijdelijke gebruiksduur. De vergunning werd verleend voor een periode van 2 jaar en is geldig tot september 2019. De nieuwbouwwerken van de basisschool lopen uit waardoor deze in september nog niet in dienst kunnen genomen worden. Er is een verlenging van de tijdelijke vergunning nodig van 2 jaar (tot september 2021).
Er worden geen wijzigingen aangebracht. De bestaande toestand van de klassen en de luifel blijft volledig behouden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen van 5 juni 2017. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het volume sluit aan bij een reeds bestaand geheel van gebouwen en luifels. Gelet op de tijdelijkheid, omkeerbaarheid én de ligging naast de buitenopslag van het voertuigencentrum is het aangevraagde dan ook aanvaardbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Vanuit het oogpunt van de bedrijfseenheid monumentenzorg is er geen bezwaar. De units zijn tijdelijk en reversibel. Door hun ligging is de impact op de belevingswaarde van de inventarispanden en het beschermde landschap beperkt. Het agentschap van Onroerend Erfgoed verleent een gunstig advies onder voorwaarden, met name volgende voorwaarden uit het eerder advies van 15 maart 2017 (met kenmerk 4.002/10000/D2384.94):
- De vergunning heeft een tijdelijk karakter en verloopt na de verbouw- en nieuwbouwwerken aan de bestaande gebouwen. Sowieso dienen de gebouwen na maximaal 5 jaar (na oprichting!) verwijderd te worden.
- We gaan er van uit dat aan de andere voorwaarden voldaan werd bij de oprichting van de gebouwen, ze blijven onverminderd van kracht, met name:
Dit advies wordt gevolgd en de voorwaarden worden opgenomen bij de vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De units zijn enkel te bereiken met de fiets of te voet. De toegangen voor fietsers en voetgangers sluiten beiden aan op het ringfietspad. Het is niet wenselijk om de voetgangers ook een deel het ringfietspad te laten gebruiken. Dit kan voor teveel conflicten zorgen. Het pad voor de voetgangers moet dus verlegd worden. Dit zal als voorwaarde worden gekoppeld aan de vergunning.
Omwille van de bestemming en de ligging van het project werd advies gevraagd aan de dienst milieuvergunningen. De dienst geeft op basis van de informatie in het aanvraagdossier een voorwaardelijk positief advies voor de gevraagde verlenging mits de site nadien in oorspronkelijke biologisch waardevolle staat hersteld wordt. Door de termijn van twee jaar te verdubbelen tot vier jaar wordt het alsmaar moeilijker het terrein nog in zijn oorspronkelijke toestand te herstellen. Van de exploitant wordt verwacht dat alle mogelijke maatregelen genomen worden om de impact op mens, milieu en parkgebied zo veel mogelijk te beperken.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de site na afloop van de vergunning te herstellen in zijn oorspronkelijke biologisch waardevolle staat;
3. de toegang voor de voetgangers niet deels over het ringfietspad te laten lopen;
4. de voorwaarden in het advies van Onroerend Erfgoed Antwerpen-Monumenten strikt na te leven;
5. de voorwaarden uit de vorige vergunning (20162954) te volgen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
14 maart 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
11 april 2019 |
Start openbaar onderzoek |
19 april 2019 |
Einde openbaar onderzoek |
18 mei 2019 |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
25 juli 2019 |
Verslag GOA |
2 juli 2019 |
naam GOA |
Brenda Dierckx |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum |
Einddatum |
Schriftelijke bezwaar-schriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften |
Petitie-lijsten |
Digitale bezwaar-schriften |
19 april 2019 |
18 mei 2019 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de site na afloop van de vergunning te herstellen in zijn oorspronkelijke biologisch waardevolle staat;
3. de toegang voor de voetgangers niet deels over het ringfietspad te laten lopen;
4. de voorwaarden in het advies van Onroerend Erfgoed Antwerpen-Monumenten strikt na te leven;
5. de voorwaarden uit de vorige vergunning (20162954) te volgen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.