Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05785 - Omgevingsvergunning - OMV_2019048771. Pourbusstraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05785 - Omgevingsvergunning - OMV_2019048771. Pourbusstraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring 2019_CBS_05785 - Omgevingsvergunning - OMV_2019048771. Pourbusstraat 9. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

1.      de gemeentelijke projecten;

2.      andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2019048771

Gegevens van de aanvrager:

VZW ISLAMITISCH CULTUREEL CENTRUM MOSKEE TAOUBAT met als adres Pourbusstraat 9 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Pourbusstraat 9 te 2000 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 11sectie L nr. 3674E2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van interne constructieve werken

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/02/1986: vergunning (18#67165) voor het regulariseren van verbouwingen en het inrichten gebedsruimte en aanhorige functie op gelijkvloerse en eerste verdieping;

-          30/11/1987: vergunning (86#87643) voor het verbouwen van de gelijkvloerse voorgevel;

-          29/12/2011: vergunning (20115783) voor het regulariseren van de woongelegenheden op de 2de en 3de verdieping;

-          04/05/2011: proces verbaal (AN.66.LB.064626/2011) voor uitvoeringswijzingen;

-          06/06/2012: proces verbaal (AN.66.LB.080788/2012) voor uitvoeringswijzingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          pand in gesloten bebouwing met vier bouwlagen onder plat dak;

-          op de benedenverdieping is een gebedsruimte voorzien;

-          op de eerste verdieping is een ceremonieruimte ingericht;

-          zowel op de tweede als de derde verdieping bevindt zich een appartement.

Huidige toestand

-          overeenkomstig de vergunde toestand.

Gewenste toestand

-          overeenkomstig de vergunde toestand met uitzondering van:

  • op het gelijkvloers wordt de deur tussen de inkomhal van de gebedsruimte en de trappenhal dichtgemaakt;
  • op de eerste verdieping wordt de gebedsruimte en het sanitair omgevormd tot berging.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van een stalen profiel in de kelder en een vloer tussen kelder en gelijkvloers;

-          supprimeren van de deur op het gelijkvloers tussen de inkom van de gebedsruimte en de trappenhal;

-          inrichten van de eredienstruimte op de eerste verdieping als berging;

-          de gevels blijven ongewijzigd en maken geen deel uit van de aanvraag.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

brandweer/ risicobeheer/ preventie

20 mei 2019

21 juni 2019

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

sociale dienstverlening/ ontmoeting/ levensbeschouwingen

20 mei 2019

30 mei 2019

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

20 mei 2019

27 mei 2019

 

Toetsing voorschriften

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).

 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale wetgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:

De ingrepen zoals het versterken van de vloer tussen kelder en gelijkvloers, het voorzien van veiligheidsverlichting en het aanpassen van de trapbreedte gebeuren om de veiligheid in het gebouw te vergroten. Stedenbouwkundig gezien is er geen bezwaar tegen voorliggende ingrepen.

 

Aan de stedelijke dienst Levensbeschouwingen werd advies gevraagd:

“De dienst levensbeschouwingen geeft een positief advies.

Het betreft een moskeevereniging die reeds voor 1985 gevestigd is in dit pand. Het is een kleine geloofsgemeenschap, waarbij het gebedshuis op het gelijkvloers en bewoning op de bovenverdieping.

Omwille van veiligheidsrisico’s werd de moskeevereniging opgedragen structurele werken uit te voeren, zoals het stutten van de gewelven en werd er een nieuwe vloer gelegd. Deze noodzakelijke werken zijn uitgevoerd, samen met veranderingen aan de appartementen en dit zonder de administratieve verplichtingen na te komen. Dit wordt nu hiermee geregulariseerd”. 

 

Dit advies wordt bijgetreden.

 

Functionele inpasbaarheid:

De Pourbusstraat wordt gekenmerkt door gesloten bebouwing met meergezinswoningen. De straten dwars op de Vlaamsekaai omvatten in veel gevallen een galerij, een commerciële- of recafunctie op de gelijkvloerse verdieping.

Het bestaande gebedshuis met twee bovenliggende wooneenheden blijft ongewijzigd.

Deze inrichting, die in voorliggende aanvraag ongewijzigd blijft, is inpasbaar in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten:

Het gebouw is gelegen in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in deze zone wordt onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.  Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. Daaromwerd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg:

 

“De aanvraag heeft betrekking op een rijwoning van vier bouwlagen  en drie traveeën onder plat dak met gele bakstenen lijstgevel. Deze rijwoning werd in 1987 verbouwd. Het gelijkvloers werd hierbij drastisch aangepast op een manier die geen rekening houdt met de erfgoedwaarde van het pand. Deze verbouwing werd in 2011 geregulariseerd.

 

Het object is beeldondersteunend omdat voor het exterieur de stedenbouwkundige of architecturale waarde hoog is. Het pand ondersteunt de uitstraling van het plangebied. Het draagt bij aan de architecturale context door haar vormgeving en materiaalgebruik. Het draagt bij aan de stedenbouwkundige context door haar vorm, inplanting, homogeniteit of dynamiek in het straatbeeld en haar contextwaarde.

 

Men wenst met deze aanvraag een aantal ingrepen te regulariseren.  De voorgevel wordt niet gewijzigd op het plaatsen van een blauwe hardstenen deksteen ter hoogte van de kroonlijst. De aangevraagde werken doen geen verdere afbreuk aan de erfgoedwaarde van de gevel en overschrijden de draagkracht niet.”

 

Dit advies wordt bijgetreden.

 

Mobiliteitsimpact (o.a. toetsing parkeerbehoefte):

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

  

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.     na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 april 2019

Volledig- en ontvankelijk

20 mei 2019

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 juli 2019

Verslag GOA

2 juli 2019

naam GOA

Katrijn Apostel

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is volgende voorwaarden strikt na te leven:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.     de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.     na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.