Terug
Gepubliceerd op 15/07/2019

2019_CBS_05774 - Omgevingsvergunning - 2019036539. Andernachstraat 14. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
wo 10/07/2019 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Ludo Van Campenhout, schepen; Fons Duchateau, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2019_CBS_05774 - Omgevingsvergunning - 2019036539. Andernachstraat 14. District Ekeren - Goedkeuring 2019_CBS_05774 - Omgevingsvergunning - 2019036539. Andernachstraat 14. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd. 

Toetsing voorschriften 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009. 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.) 

(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.) 

De aanvraag ligt in de verkaveling EK/2002/V/0001, goedgekeurd op 29 oktober 2004, meer bepaald in lot(en) 13. 

De aanvraag wijkt af van de verkavelingsvergunning op volgend punt:

-       1.05.4: de erfscheidingen in de zijtuinstrook die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg werden hoger voorzien en in een ander materiaal dan de toegestane 0,40 meter en de opgelegde gevelsteen;

-       1.05.8: er mag behalve een afsluitingsmuur of garage geen constructie worden opgericht in de bouwvrije zijtuinstrook – op vermelde locatie werd zonder vergunning een tuinhuis voorzien;

-       2.02: in de strook voor binnenplaatsen en tuinen, waar het aangevraagde buitenzwembad gelokaliseerd is, zijn alle constructies van meer dan 10 m² verboden. 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-        Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

Algemene bouwverordeningen

-       Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-       Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.

-       Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 27 – Open ruimte: er is meer dan 1/3de van de tuin verhard. 

Sectorale wetgeving

-       MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-       Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-        Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.

-        Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

Omgevingstoets 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag vertoont een aantal afwijkingen ten opzichte van de geldende voorschriften. Er is sprake van onregelmatigheid ten aanzien van de artikels uit zowel de verkaveling als uit de bouwcode inzake open tuinruimte en erfafscheiding.

Door de aanleg van het gevraagde zwembad zal de achtertuinzone zodanig verhard worden dat er nagenoeg geen sprake meer is van onverharde delen. Gelet echter op de omvang van de achtertuin (ongeveer 135 m²), de specifieke ligging (een hoekperceel gericht naar de zijgevel van het aanpalende gebouw) en het feit dat er een ruime aangrenzende zijtuinstrook aanwezig is (± 100 m²), kan er worden geargumenteerd dat een geheel aan verharding van ongeveer 75 m² (terras en zwembad samen) wel degelijk nog in verhouding is tot het verder onverharde deel en het geheel van de tuinzone. Om diezelfde reden kan worden afgeweken van het artikel dat stelt dat geen constructies van groter dan 10 m² kunnen worden toegelaten in deze zone. Het advies voor de plaatsing van het zwembad en de aansluitende verharding, zoals opgetekend op de plannen, is gunstig.

De aanvraag heeft betrekking op een hoekperceel. De verkavelingsvoorschriften schrijven voor dat een zijtuinstrook zichtbaar vanaf de openbare weg dient afgesloten te worden met een muur in gevelsteen van maximaal 0,40 meter hoog. Gezien deze zijtuinstrook als tuinzone wordt beschouwd, biedt het plaatsen van een lage afscheiding onvoldoende privacy aan de bewoners bij het gebruik van de zijtuinstrook. Bijgevolg is een afwijking op het betrokken voorschrift te verantwoorden en zal als voorwaarde worden opgelegd om de tuin af te sluiten met een levendige haag van maximaal 2 meter hoogte. 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet het aanleggen van een buitenzwembad bij een vergunde eengezinswoning en gelet op de verenigbaarheid van laatstgenoemde functie met de voorschriften dienaangaande van de van kracht zijnde verkaveling is er sprake van een correcte functionele inpasbaarheid. 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat de in deze aanvraag vervatte werken geen aanleiding geven tot de vermeerdering van het aantal woongelegenheden

Advies aan het college 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden. 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de erfscheidingen en afsluitmuren in de zijtuinstrook (afgebakend door de voorgevellijn van de aanpalende bebouwing in de Alfons Wensstraat) te voorzien met een levende haag met een maximale hoogte van 2 meter;
  2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 maart 2019

Volledig- en ontvankelijk

15 april 2019

Start openbaar onderzoek

23 april 2019

Einde openbaar onderzoek

22 mei 2019

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juli 2019

Verslag GOA

2 juli 2019

naam GOA

Brenda Dierckx

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 april 2019

22 mei 2019

0

0

0

0

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet. 

Projectnummer:

OMV_2019036539

Gegevens van de aanvrager:

Walter Himler met als adres Andernachstraat 14 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Ligging van het project:

Andernachstraat 14 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nr. 52V4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

aanleggen van een zwembad

 Omschrijving stedenbouwkundige handelingen 

Relevante voorgeschiedenis

-       30/4/2010: vergunning (20102019) voor het bouwen van een eengezinswoning.

Vergunde/vergund geachte toestand

-       halfopen bebouwing met eengezinswoning van 2 bouwlagen onder hellend dak;

-       terrasverharding achter de woning van 9,78 m²;

Huidige toestand

-       terrasverharding achter de woning van ongeveer 30 m²;

-       tuinhuis opgericht in de zijtuinstrook.

Gewenste toestand

-       woning met zwembad van 35,6 m² in de tuin.  

Inhoud van de aanvraag

-       het aanleggen van een buitenzwembad.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is:

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken strikt na te leven.

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. de erfscheidingen en afsluitmuren in de zijtuinstrook (afgebakend door de voorgevellijn van de aanpalende bebouwing in de Alfons Wensstraat) te voorzien met een levende haag met een maximale hoogte van 2 meter;
  2. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse regering van 12 juli 2013 betreffende de kwaliteits- en veiligheidsnormen voor woningen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.