Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Advies |
brandweer/ risicobeheer/ preventie |
22 mei 2019 |
21 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator |
22 mei 2019 |
6 juni 2019 |
Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie |
Datum advies gevraagd |
Datum advies ontvangen |
Onafhankelijke Diensten/ dienst Strategische Coördinatie/ Loketwerking/ Stadsloketten/ Huisnummeringsteam |
22 mei 2019 |
22 mei 2019 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ stedenbouwkundige vergunningen/ geacht vergund |
22 mei 2019 |
23 mei 2019 |
Toetsing voorschriften
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar PLANNING > Plannen > Bestemmingsplan > Gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen > Toegankelijkheid publieke gebouwen)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Overwelven waterlopen: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake het overwelven of inbuizen van niet geklasseerde waterlopen en waterlopen van 3de categorie (verder genoemd verordening overwelven waterlopen), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 26 januari 2009 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 4 juni 2009.
(De verordening overwelven waterlopen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘overwelven waterlopen’)
De verordening overwelven waterlopen is niet van toepassing op de aanvraag.
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘bouwcode’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse Wooncode: het decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse Wooncode zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op ‘kwaliteitsbesluit’)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > OVERIGE REGELGEVING)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het is niet duidelijk of alle ramen in de achtergevel geopend kunnen worden en of ze voldoende groot zijn. Om in een minimale woonkwaliteit te voorzien is het van belang om voldoende toetreding van daglicht en ventilatie mogelijk te maken. In voorwaarden wordt daarom opgenomen om de gevelopening conform artikel 24 van de bouwcode te voorzien.
De vergunde terrassen liggen te dicht bij de perceelgrens van de rechterbuur. De aanvraag wenst een niet-doorzichtig scherm te plaatsen om inkijk van en naar het terras te beperken. Deze ingreep is niet conform artikel 34 van de bouwcode. De niet-doorzichtige schermen op het terras van de eerste en derde verdieping worden uitgesloten van vergunning. Om een minimale buffer te voorzien wordt in voorwaarden opgenomen om een niet betreedbare groene buffer aan te leggen van 60cm breed. Dit kan bijvoorbeeld door middel van permanente plantenbakken te voorzien.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het regulariseren van vier wooneenheden. Doormiddel van bewonerskaarten wordt de geacht vergunde toestand van het aantal wooneenheden bevestigd. Wonen is een kenmerkende functie voor de Lange Elzenstraat waar zowel één- als meergezinswoningen voorkomen. De aanvraag blijft dan ook inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De luifel achteraan is omgevormd tot een veranda. De bouwdiepte van het gelijkvloers is reeds erg diep (circa 18m tot circa 20m). De veranda zorgt voor een bijkomende buffer om licht en lucht zo diep mogelijk op de gelijkvloerse verdieping te kunnen brengen. De veranda biedt daarenboven weinig meerwaarde als extra binnenruimte. Ook wordt door deze constructie de aangrenzende slaapkamer beperkt in rechtstreekse licht- en luchttoetreding. Omwille van deze redenen wordt de veranda uitgesloten van vergunning.
Op de gelijkvloerse verdieping is een terras voorzien. Deze ligt binnen het maximaal aanvaardbare bouwvolume.
Visueel-vormelijke elementen
Het houten schrijnwerk wordt verwijderd en vervangen door aluminium schrijnwerk. De voorgevel blijft bestaan uit metselwerk met geschilderde decoratie-elementen. De gevel blijft inpasbaar in het straatbeeld. De werken doen geen afbreuk aan de beeldkwaliteit van de straat en zijn niet storend voor de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Indien de voorwaarden in deze vergunning worden nageleefd voldoet de aanvraag aan de actuele eisen inzake wooncomfort en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
Procedurestap |
Datum |
Indiening aanvraag |
2 mei 2019 |
Volledig- en ontvankelijk |
22 mei 2019 |
Start openbaar onderzoek |
geen |
Einde openbaar onderzoek |
geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken |
geen |
Uiterste beslissingsdatum |
21 juli 2019 |
Verslag GOA |
2 juli 2019 |
naam GOA |
Katrijn Apostel |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het intergraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften |
Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften |
Petitielijsten |
Digitale bezwaarschriften |
0 |
0 |
0 |
0 |
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: |
OMV_2019058204 |
Gegevens van de aanvrager: |
BVBA CONVIVENDUM CONSTRUCT met als adres Lange Lozanastraat 86 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: |
Lange Elzenstraat 56 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: |
afdeling 10 sectie K nr. 1946E |
Vergunningsplichten: |
Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: |
regulariseren van vier wooneenheden en het intern verbouwen van het pand |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/05/1925: vergunning (1925#20814) voor het vernieuwen van het dak;
- 06/08/1942: vergunning (18#15967) voor veranderingswerken;
- 25/02/1943: vergunning (18#16922) voor binnenveranderingen;
- 00/00/1944: vergunning (18#18736) voor een tussenverdiep in het werkhuis te maken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinswoning met 4 wooneenheden;
- gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak;
- inrichting: geen detailgegevens vermeld op laatst vergunde toestand;
- gevel: metselwerk met houten buitenschrijnwerk;
- de vergunde woning heeft een bruto-oppervlakte van circa 535m².
Huidige toestand
- meergezinswoning met 4 woonentiteiten;
- het volume en de gevel zijn conform vergund geachte toestand met uitzondering van de achtergevel en -volume;
- aan de achtergevel werd de luifel omgevormd tot een veranda.
Gewenste toestand
- functie en volume conform bestaande toestand;
- één appartement per verdieping, waarbij het gelijkvloers is verbonden met een tussenverdieping;
- gevel wordt voorzien van aluminium buitenschrijnwerk;
- regulariseren veranda;
- oppervlakte van de zelfstandige woningen: 4 twee-slaapkamerappartementen met een netto-oppervlakte van circa 76, 83, 77m², 81m² en 123m².
Inhoud van de aanvraag
- regularisatie van 4 woonentiteiten;
- interne constructieve werken en regularisatie constructieve werken aan de achtergevel.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager, die ertoe gehouden is :
Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken strikt na te leven.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Uitsluitingen
De veranda wordt uitgesloten in deze vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.